جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 28 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۰/۱۲/۱۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۱۹اسفند ۱۳۹۰

خطبه اول:   الف : تقوی از دیدگاه قرآن (۶) :   قالَ اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى:   وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلیْهِ تُحْشَرُون‏‏ (۱)     از ( مخالفت فرمان خدا) بپرهیزید و بدانید شما بسوی او محشور خواهید شد     توضیح :   ۱- خداوند تقوا را پشتوانه احکام الهی قرار […]

خطبه اول:

 

الف : تقوی از دیدگاه قرآن (۶) :

 

قالَ اللّهُ تَبارَکَ وَ تَعالى:

 

وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّکُمْ إِلیْهِ تُحْشَرُون‏‏ (۱)  

 

از ( مخالفت فرمان خدا) بپرهیزید و بدانید شما بسوی او محشور خواهید شد

 

 

توضیح :

 

۱- خداوند تقوا را پشتوانه احکام الهی قرار داده و یاد قیامت را سند تقوا دانسته است زیرا کسی‌که به یاد قیامت نیست نمی‌تواند داعیه تقوا داشته باشد منشأ همه گناهان فراموشی آخرت و سبب تقوا و دوری جستن از گناهان یاد معاد و حشر است. (۲)

 

۲- واژه حشر با اشتقاق‌ های متعدد ۴۳ مورد در آیات قرآن تکرار شده است. (۳)

 

و در معنی آن گفته شده :

 

اَلْحَشْرُ اِخْراجُ الجَمَاعَهِ عَن مَقَرِّهِمْ وَ اِزْعاجِهِمْ عَنْهُ اِلَى الْحَرْبِ وَ نَحْوِها (۴)

 

حشر: یعنی برانگیختن و بیرون آوردن جماعتی از جایگاهشان و روانه ساختن آنان بسوی جنگ و یا نظیر آن

 

 

*       حشر در اصطلاح شرع :

 

عبارت است از جمع آوری خداوند خلایق را در قیامت جهت محاسبه و سؤال (۵)

  

 

شیوه حشر گروه هایی از مردم :

 

*      مرحوم طبرسی صاحب تفسیر مجمع البیان در تفسیر آیه شریفه

 

یَوْمَ ینْفَخُ فِی الصّورِ فَتَأْتُونَ أَفْواجا (۶)

 

روزی که در صور دمیده می شود و شما فوج فوج به محشر می آیید

 

حدیث مفصّلی از رسولخدا (ص) نقل می کند که در ضمن آن شیوه محشور شدن ده گروه از

مردم را بیان می فرمایند که بصورت خلاصه عبارتند از :

 

۱- سخن چینان که در قیافه میمون محشور می شوند

 

(فَأَمَّا الَّذِینَ عَلَى صُورَهِ الْقِرَدَهُ فَالقَتاهُ مِنْ النَّاسِ)

 

۲- حرام خواران که در قیافه خوک محشور می شوند

 

(وَ أَمَّا الَّذِینَ عَلَى صُورَهِ الْخَنَازِیرَ فَأَهْلُ السُّحْتِ)

 

۳- رباخواران رو به زمین کشیده می شوند

 

(وَ أَمَّا المُنَکَّسُونَ عَلَى رُئُوسِهِمْ فَأَکَلَهُ الرِّبَا)

 

۴- ستمگران بر مردم در حکم کور و نا بینا محشور می شوند

 

(وَ أَمَّا الْعَمِّیِّ فَالَّذینَ یَجُورُونَ فِی الْحُکْمِ )

 

۵-خودپسندان بصورت کر و لال محشور می شوند

 

(وَ أَمّا الصُّمُّ الْبَکَمِ فالمُعجِبونَ بِأَعْمَالِهِمْ )

 

۶- عالمان و قاضیان غیر عامل زبان خود را می جوند

 

(وَ أَمَّا الَّذِینَ یَمضِغُونَ أَلْسِنَتَهُمْ فَالْعُلَمَاءُ وَ الْقُضَاهِ الَّذِینَ خَالَفَ أَعْمالُهُمْ أَقْوَالَهُمْ )

 

۷- آزار رسانندگان به همسایه ها دست و پا بریده محشور می شوند

 

(وَ أَمَّا الَّذِینَ قُطِعَتْ أَیْدِیهِمْ وَ أَرْجُلُهُمْ فَهُمْ الَّذِینَ یُؤْذُونَ الْجِیرانَ)

 

۸- سعایت کنندگان از مردم به حاکم (جور) در حال آویخته بر چوبه دار آتشین

 

(وَ أَمَّا المُصَلَّبُونَ عَلَى جُذُوعِ مِنْ النَّارِ فَالسُّعاهُ بِالنَّاسِ إِلَى السُّلْطَانِ)

 

۹- شهوت رانان و آنانی که حق الله اموال خود را نپردازند از مردار گندیده تر

 

(وَ أَمَّا الَّذِینَ هُمْ أَشَدُّ نَتْنَا مِنَ الْجِیَفِ فَالَّذینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ وَ اللَّذَّاتِ وَ یَمْنَعُونَ حَقَّ اللَّهِ فِی أَمْوَالِهِمْ)

 

۱۰- فخر فروشان در لباسی از آتش محشور می شوند

 

(وَ أَمَّا الَّذِینَ یَلْبَسُونَ الْجِبابَ فَأَهْلُ الْکِبْرِ وَ الْفَخْرِ وَ الْخُیَلاءِ ) (۷)

 

 

ب : حُسن خُلق در سیره پیشوایان (۵) :

 

مُفَضّل وقتی از مذاکرات ابن ابی العوجا و یارانش علیه رسولخدا (ص) و انکار وجود خداوند به خشم آمده خطاب به وی گفت :

 

یَا عَدُوَّ اللَّهِ أَلْحَدْتَ فِی دِینِ اللَّهِ وَ أَنْکَرْتَ الْبَارِیَ جَلَّ قُدْسُه‏

 

ابن ابی العوجا پاسخ داد : چرا اینگونه سخن می گویی اگر از علمای کلام هستی استدلال کن!

اگر دلایل قانع کننده ای داشتی می پذیرفتم و اگر از دانشمندان نیستی ما را با تو سخنی نیست

 

وَ إِنْ کُنْتَ مِنْ أَصْحَابِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ(ع) فَمَا هَکَذَا تُخَاطِبُنَا وَلا بِمِثْلِ دَلِیلِکَ تُجَادِلُ فِینَا وَ لَقَدْ سَمِعَ منْ کَلامِنَا أَکْثَرَ مِمَّا سَمِعْتَ فَمَا أَفْحَشَ فِی خِطَابِنَا وَ لاتَعَدَّى فِی جَوَابِنَا وَ إِنَّهُ الْحَلِیمُ الرَّزِینُ الْعَاقِلُ الرَّصِینُ لا یَعْتَرِیهِ خُرْقٌ وَ لا طَیْشٌ وَ لا نَزَقٌ یَسْمَعُ کَلامنَا وَ یُصغِی إِلَیْنَا وَ یَتَعَرَّفُ حُجَّتَنَا حَتّى إِذَا اسْتَفْرَغْنَا مَا عِنْدَنَا وَ ظَنَنَّا أَنَّا قَطَعْنَاهُ دَحَضَ حُجَّتَنَا بِکلامٍ یَسِیرٍ وَ خِطَابٍ قَصِیرٍ یُلْزِمُنَا بِهِ الْحُجَّهَ وَ یَقْطَعُ الْعُذْرَ وَ لا نَسْتَطِیعُ لِجَوَابِهِ رَدّاً فَإِنْ کُنْتَ مِنْ أَصْحَابِهِ فخَاطِبْنَا بِمِثْلِ خِطَابِه(۸)

 

و اگر از یاران جعفر بن محمد الصادق (ع) هستی او هرگز با ما این چنین سخن نمی گوید ، او سخنانی از ما شنیده که بسیار از آنچه تو شنیده ای تندتر و شدیدتر است ، ولی هرگز با درشتی با ما سخن نگفته او آدم عاقل و فهمیده و خویشتن داری است که هرگز با کسی برخورد تند نمی کند و به درشتی سخن نمی گوید ، او با حوصله گوش به سخنان ما فرا می دهد ، هنگامی که سخن ما به پایان رسید و پنداشتیم او را قانع کرده ایم ، او با منطق قوی و دلائل پر قدرتی به ما پاسخ می گوید و راه را بر ما می بندد، اگر تو از یاران او هستی ، این گونه با ما سخن بگو

 

 

خطبه دوم :

 

الف : مناسبت‌های هفته :

 

۱- امروز جمعه ۱۹ اسفند :

 

*      سالگرد شهادت سید جمال الدین اسد آبادی به دستور سلطان عبدالحمید امپراطور عثمانی (۱۲۷۵٫ش) ۵ شوال ۱۳۱۴٫ق (۹)

 

 

۲- روز شنبه ۲۰ اسفند :

 

*      اعدام انقلابی احمد کسروی نویسنده هتّاک و مرتدّ توسط سیّد حسین امامی از فدائیان اسلام ( ۱۳۲۴٫ش) (۱۰)

 

 

توضیح :

 

موضوع ارتداد یکی از مباحث مهّم فقهی است و نیاز به بحث گسترده دارد؛ لکن به تناسب دو روایت را در ارتباط با حکم مرتد مطرح می کنیم

 

*      امام صادق (ع) می فرماید :

 

کُلُ مُسْلِمٍ بِیْنَ الْمُسْلِمینَ اِرتَدَّ عَنْ الاِسْلام … دَمُهُ مُباحٌ لِکُلِ مَنْ سَمِعَ ذلِکَ منْهُ (۱۱)

 

هر مسلمانی از دین اسلام ارتداد پیدا بکند خون او بر هر آن کسی که بشنود مباح است

 

*      رسولخدا (ص)فرمود :

 

مَن سَبَّ نَبِیاً مِنَ الاَنْبیاءِ فَاقْتُلُوهُ، وَ مَنْ سَبَّ وَصِیًّ فَقَدْ سَبَّ نَبِیَاً (۱۲)

 

هر کس پیامبری از پیامبران را سبّ بکند او را بکشید و سبّ ( ناسزا ) وصی همانند سبّ خود پیامبر است

 

۳- روز دوشنبه ۲۳ اسفند :

 

*      سالگرد تأسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره)

 

*       روز بزرگداشت شهداء

 

۴- روز پنج شنبه ۲۵ اسفند :

 

*      سالگرد بمباران شیمیایی شهر حلبچه عراق توسط رژیم بعث عراق ( ۱۳۶۶٫ش) (۱۳)

 

 

 

ب : سید جمال بیدار کننده مشرق زمین :

 

سیّد جمال تحصیلات حوزوی خود را در حوزه‌های علمیّه قزوین، تهران و نجف اشرف فراگرفت. وی در علوم تفسیر ، فقه ، اصول، کلام ، منطق ، فلسفه، طب ، هیئت و نجوم به تحقیق پرداخت

و در طول چهار سال شاگردی شیخ مرتضی انصاری از او اجازه اجتهاد دریافت کرد و با دستور شیخ به شهر بمبئی هندوستان سفر کرد و از همان جا سفرهای علمی و سیاسی خود را جهت ایجاد بیداری و وحدت اسلامی به کشورهای مختلف اسلامی و غربی شروع کرد

 

 

دردهای جوامع اسلامی :

 

سیّد جمال دردهای جوامع اسلامی آن روز را در موارد زیر تشخیص داد :

 

۱- استبداد حاکمان کشورهای اسلامی

 

۲- عقب ماندگی مسلمانان از کاروان تمدّن و علم

 

۳- نفوذ عقاید و اندیشه های خرافی بر جوامع اسلامی

 

۴- جدایی و تفرقه میان پیروان مذاهب اسلامی

 

۵- نفوذ و تسلّط استعمارگران غربی بر مسلمانان

 

 

چاره دردها :

 

سیّد جمال چاره دردهای مسلمانان را در موارد زیر معرفی فرمودند :

 

۱- مبارزه با خودکامگی حاکمان کشورهای اسلامی

 

۲- مجهز شدن به علوم و فنون جدید

 

۳- دور ریختن خرافات و بازگشت به اسلام ناب

 

۴- ایجاد اتحاد در میان پیروان مذاهب اسلامی

 

۵- مبارزه عملی و جدّی با استعمارگران (۱۴)

 

ج : حماسه ۱۲ اسفند :

 

ملّت متعهد ایران اسلامی در حماسه تاریخی ۱۲ اسفند ارزش‌های زیادی را به نمایش گذاشت.

 چند مورد را بعنوان نمونه یادآوری می‌کنیم:

 

۱- اعلان وفاداری به انقلاب اسلامی ، نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه

 

۲- به نمایش گذاشتن موقعیت شناسی ، دشمن شناسی، وظیفه شناسی در حد ایده آل

 

۳- وحدت ، انسجام ، نظم و انضباط ، آرامش ، امنیّت و آزادی موجود در این حماسه شاید نظیر نداشته باشد

 

۴- تکلیف محوری ، ولایت محوری در حضور ، مواضع و مصاحبه های مردم موج می‌زد وعملاً به جهانیان نشان دادند تبلیغات زهرآگین دشمنان، مواضع برخی جریان‌های سیاسی مطرود و مخالف نظام نقشی در ایجاد تزلزل در اراده آنان ندارد.

 

۵- رأی دادن نوع مردم به نامزدها بر اساس شناخت و معیارهای لازم بوده لذا در نظر گرفتن لیست‌ ها ، حمایت ها ، وابستگی‌های سیاسی، تبلیغات، وعده ها ، شایعات ، تخریب‌ها و سایر موضوعات حاشیه ای کمترین نقش را داشتند

 

۶- برگزار شدن انتخابات در اوج آرامش ، امنیّت و نظم حکایت از تسلّط کامل نظام جمهوری اسلامی بر امور جاری کشور و درماندگی و ذلّت دشمنان و عوامل داخلی او دارد.

 

۷- قدردانی از عموم دستاندرکاران برگزاری انتخابات در شهرستان خوی و چایپاره مردم فهیم و ایثارگر (۱۵)

 

 

د : انتصاب اعضای شورای عالی فضای مجازی:

 

رهبر معظّم انقلاب اسلامی روز چهارشنبه طی حکمی، ضمن دستور برای تشکیل شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور، اعضای حقوقی و حقیقی این شورا را تعیین فرمودند.

 

این شورا وظیفه دارد مرکزی به نام مرکز ملّی فضای مجازی کشور ایجاد نماید تا اشراف کامل و به روز نسبت به فضای مجازی در سطح داخلی و جهانی و تصمیم گیری نسبت به نحوه مواجهه فعال و خردمندانه کشور با این موضوع از حیث سخت افزاری، نرم افزاری و محتوایی در چارچوب مصوّبات شورای عالی و نظارت بر اجرای دقیق تصمیمات در همه سطوح تحقق یابد.(۱۶)

 

 

هـ : گزارشی از اقدامات شیطنت آمیز حاکمان جمهوری آذربایجان:

 

۱- تعطیل کردن برخی مساجد و سایر مراکز مذهبی

۲- جلوگیری از برگزاری مراسم دینی و مذهبی

۳- دستگیری و زندانی کردن تعداد زیادی از مردم

۴- بازرسی منازل مردم مظلوم آذربایجان

۵- تعطیل کردن فعالیت نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران

۶- جلوگیری از ورود کامیون های جمهوری اسلامی به آن کشور

 

 

توصیه به حاکمان باکو:

 

۱- آن روز که شما از دست کمونیسم آزاد شده بودید چیزی نداشتید ، جمهوری اسلامی ایران به شما کمک کرد و دست شما را گرفت و به نان و نوایی رساند؛ لذا این همه ناسپاسی در مقابل آن خدمات قابل بخشش نیست.

 

۲- چندین سال است جمهوری آذربایجان جولانگاه آمریکا و رژیم اشغالگر قدس یعنی دشمنان قسم خورده اسلام و مسلمین شده است به طوریکه :

 

الف : نفت آذربایجان در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار دارد.

 

ب : سیاست ها و مواضع منطقه ای و بین المللی آن کشور را آمریکا و صهیونیست ها دیکته می کنند.

 

ج : دامن زدن به تفکرات ناسیونالیستی و ترویج جریان انحرافی پان ترکیسم جهت ایجاد نفاق در میان مسلمانان

 

د: آموزش دیدن تروریست های دانشمندان هسته ای ایران در آن کشور یا در اختیار گرفتن هواپیماهای جاسوسی بدون سرنشین علیه جمهوری اسلامی ایران

 

لذا به شما هشدار می دهیم که از خواب غفلت بیدار شوید و بر خلاف مسیر سیل خروشان بیداری اسلامی شنا نکنید که قطعاً غرق خواهید شد و بدانید آموزه های دینی اردوگاه شرق را نابود کرد و اردوگاه غرب نیز درحال فروپاشی است

 

لذا به شما توصیه می کنیم به خوش رقصی های خود به نفع آمریکا و اسرائیل خاتمه دهید و بزرگواری جمهوری اسلامی و مردم شیعه جمهوری آذربایجان حدی دارد، کاری نکنید که خسارت جبران ناپذیر بوجود آید.(۱۷)

 

پی نوشت :

(۱) سوره بقره آیه ۲۰۳

(۲) تفسیر تسنیم / جوادی آملی ج ۱۰ ص ۱۹۵

(۳) المعجم فی فقه لغه القرآن ج ۱۲ ص ۳۱۷

(۴) مفردات الفاظ القرآن / راغب اصفهانی ماده (حشر )

(۵)   دایره المعارف جامع اسلامی / حسینی دشتی ج ۴ ص ۵۶۵

(۶) سوره نبأ آیه ۱۸

(۷) تفسیر مجمع البیان / طبرسی ج ۱۰ ص ۳۵۶

(۸)   بحارالانوار / مجلسی ج ۳ ص ۵۷ – ۵۸

(۹) دایره المعارف تشیع ج ۲ ص ۱۳۲

(۱۰) دانش‌نامه دانش گسترج ۱۳

(۱۱) تهذیب الاحکام / شیخ طوسی ج ۱۰   ص ۱۳۶

(۱۲)   کتاب الامالی / شیخ طوسی ص ۳۶۵  

(۱۳) سایت شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

(۱۴)   یادداشت های شخصی

(۱۵) یادداشت های شخصی

(۱۶) پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری مدظله العالی

(۱۷) یادداشت های شخصی