یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۳/۰۵) خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی- ۵ خرداد ۱۳۹۱

موضوع: الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۱۵) قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی وَلَـقَدْ نَصَرَکُمُ اللهُ بِبَدْرٍ وَانْتُمْ اَذِلَّهٌ فـَاتّـَقُوا اللهَ لَـعـَلَّـکُـمْ تَشْکُرونَ(۱) خـدا یـاری فـرمـود شما را در بدر و حال آنکه شما ضعیف و کم بودیدپس پرهیز کنید از مخالفت خدا، باشد که سپاس گزار باشید   توضیح: در ابتدای آیه می فرماید: وَلَقَدْ نَصَرَکُمْ اللهُ […]

موضوع:

الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۱۵)

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

وَلَـقَدْ نَصَرَکُمُ اللهُ بِبَدْرٍ وَانْتُمْ اَذِلَّهٌ

فـَاتّـَقُوا اللهَ لَـعـَلَّـکُـمْ تَشْکُرونَ(۱)

خـدا یـاری فـرمـود شما را در بدر و حال آنکه شما ضعیف و کم

بودیدپس پرهیز کنید از مخالفت خدا، باشد که سپاس گزار باشید

 

توضیح:

در ابتدای آیه می فرماید: وَلَقَدْ نَصَرَکُمْ اللهُ بِبَدْرٍ( خداوند شما را در جنگ بدر یاری فـرمود)

از آیــات دیــگـر و روایــات اســتـفــاده مــی شـود یـاری خـداونـد بـه سـه صـورت بـوده:

۱-القای رُعْب و ترس در قلوب مشرکان

بطوریکه می فرماید:وَقَذَفَ فی قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ (۲)

خدا در قلب آنان وحشت انداخت

۲-تقویت قلوب مؤمنان

می فرماید: کَـْم مِـنْ فِئَهٍ قَلیلَهٍ غَلَبَتْ فِئَهً کَثیرَهً بِاذْنِ اللهِ(۳)

چه بسیار لشکر کم که به اذن خدا بر لشکر بسیار پیروز شدند

۳-نزول ملائکه برای نصرت مؤمنان

خداداوند می فرماید:
أَلَـنْ یَـکْـفِیَـکُـمْ أَنْ یُمِدَّکُمْ رَبُّکُمْ

بِثلاثَهِ آلافٍ مِنَ الملائِکَهِ مُنْزِلینَ(۴)

آیا هرگز کفایت نمی کند شما را اینکه خداوند یاری فرمود شما را

به سـه هـزار مـلائـکـه که آنـهـا را بـرای نـصـرت شـمـا نازل فرمود

در نهایت می فرماید:در مقابل اینهمه یاری و عنایت خداوند

بـر مؤمـنـان که بـا عـده کم بـر کفار و مشرکان پیروز شدند

فَاتقوا اللهَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرونَ

 

ب:شرح زیارت جامعه(۵۰)

…وَأَعْـلامـاً لِـعِبـادِهِ و شما را نشانه هایی بـرای بـندگان خویش

وَمَـنـاراً فـی بِـلادِهِ و مــنـاره هـــایــی در شــهــرهــای خـود

وَاَدِلّاءَ عَلی صِراطِهِ(۵) و راهنمـایانی بر صراط خـویـش(پسندید)

توضیح:

در این عبارات سه تشبیه زیبا صورت گرفته است

ائمه به علائم و نشانه های راهنمایی تشبیه شده اند(وَأَعْـلامـاً لِـعِبادِهِ) که هر بنده ای بخواهد

به خداوند برسد باید از این نشانه ها و علائم بـهره گیـرد و الّا گـمـراه خواهد شد و به مقصد

نـخــواهــد رسـیـد و در روایـات مـتـعـدد بـه ایـن رسـالـت ائـمـه(ع) اشــاره شــده اســت

بطوریکه امام صادق(ع) می فرماید:

أَلْاِمـامُ عَـلَـمٌ فـیما بَیْنَ الله عزّوجلَّ وَبَیْنَ خَلْقِهِ

فَمَنْ عَرَفَهُ کانَ مُؤمِناً وَ مَنْ أَنْکَرَهُ کانَ کافِراً (۶)

امام نشانه است میان خدا و خلقش هر کس او را بشناسد

مـؤمـن اسـت و هـر کـس او را انـکـار نـمـاید کافر است

در جمله دوّم (وَمَـنـاراً فـی بِلادِهِ) امام (ع) به مناره تشبیه شده است که در جوامع اسلامی

نوعاً در مساجد نصب می شود برای نمایاندن مرکز عبادت و پرستش خداوند یعنی برای

عبادت الله و رسیدن به خداوند احدیت باید از هدایت ائمه استفاده شود

امام باقر(ع) فرمود:
…نَحْـنُ مَـنارُ الْهُدی … مَنْ تَمَسَّکَ

بِـنا لَـحـِقَ و‌ مَنْ تَخلَّف عَنّا غَرِقَ (۷)

ما مـناره هـدایـت هـسـتـیم هر کس به ما چنگ زند

نجات می یابد و هر که تخلف کند غـرق مـی شود

در جـــمــلــه ســـوّم ائــمــه (ع) بـــه راهــنــمــایـان راه تــشـبـیـه شده انـد

( اَدِلّـاءَ عـلـی صِـراطه) یـعـنـی اگـر کـسـی بـخـواهـد در مــســیــر و

راه مستقیم خداوند قدم بردارد نیازمند به راهنما است امام همان راهنما است

امام سجاد (ع) در صحیفه می فرمایند

وَاجْعَلْنا مِن … هُداتِکَ الدّالّینَ عَلَیْکَ (۸)

و در جای دیگر می فرماید:

وَاجْعَلْنی مِنْ اَدِلَّهِ الرَّشاد(۹)

اساساً در بعضی از روایات خود امام بعنوان صراط الله معرفی شده است.

مُفَضَّلْ می گوید:
سَـأَلْـتُ ابـاعَبْـِداللهِ (ع) عَنِ الصِّراطِ:فَقالَ: هُوَالطَّریقُ اِلی مَعْرِفَهِ

اللهِ…فَـهُوَ اْلِامـامُ الْـمَـفْـروضُ الـطّاعَـهِ مَـنْ عَـرَفَـهُ فی الدنیا

وَاقْتدی بِهداهُ مَّرَ عَلی الصِّراطِ الَّذی هُوَ جِسْرُ جَهَنَّمَ فِی الآخِرَهِ(۱۰)

الف:مناسبتهای هفته:

امروز جمعه ۳ رجب

•سالروز شهادت امام علی النقی(۲۵۴ق) بر اساس اظهار نظر جمعی از علمای شیعه از جمله

شـیـخ مـفـیـد ره در مـسـارّالـشیعه(۱۱)

شیخ طـوسـی در مـصـباح المتهجد(۱۲)

نـوبــخـتـی در فِـرَقِ الـشــیــعـه۱۳)

فقال نـیشابوری در روضه الواعظین(۱۴)

 

توضیح:

امام هـادی(ع) ۱۳ سـال در مـدینه اقـامـت فـرمـودنـد و بقیه عمر خود را به
اجبار متوکل عباسی در سامرّاء گذرانـدند و در عـلّت تبعید ایشان از مدینه
این بود که حاکم مدینه به متوکل نوشت:

اِنْ کـانَ لـَکَ ِفی الْـحَرَمَـْینِ حاجَهٌ فَاخْرَجْ عَلی بْنِ

مُحَمَّدٍ مِنهُما فَاِنّه مَدَّعی الی نَفْسِهِ وَ تَبِعَهُ خَلْقٌ کثیرٌ

اخــیراً از طـریــق رسـانــه هـا اطلاع حــاصـل شـدکـه تــعــدادی از

انــســانـهای فاسد و مفسد تحت عنوان هنرمند و خواننده به ساحت

مقدس ائمه و بویژه امام علی النقی(ع) توهین کرده اند

میخواهم ریشه و علت این جسارت و هتاکی را مورد اشاره قرار بدهم

به نظر می رسد ریـشه ایـن هتاکی به یکی از ۳ علت زیر بر می گردد

یا نسل ایـنهـا بـه بـنی امیه و یا بنی عباس می رسد چون آنان با تمامی وجود ضد

اهل بیت رسولخدا بودند.امام زین العابدین (ع) در حق ستمهای بنی امیه فرمود:

وَاللهِ لَوْ أنَّ النَّبِیَ تَقَدَّم اِلَیْهِمْ فی قِتالِنا … لَما زادوُا عَلی ما فَعَلوا بِنا(۱۵)

در مورد بنی عباس به یک گزارش از متوکل عباسی اکتفا میکنیم که در

دوران امامت امام علی النقی(ع) چهارده سال حکومت کرد این گزارش

از ابـوالفـرج اصـفـهـانـی در مـقاتل الطالبین است که خودش اموی بوده

می نویسد:
وَاسـتَعمـلَ الْـمـُتَوَکِّلُ عَلَـی الْـمَـدینـَهِ و مَـکَّهَ عُـَمَربْنَ الْفَرَجِ الرُّخَجی مَنَع

آلَ ابـی طالبٍ مِـنَ التّـَعرُضِ لِـلنّـاس وَمَـنَـع الـنّـاسَ مِـنَ الْبِرِّبِهِمْ… حَتی

کانَ القَمیصُ یَکونُ بَینَ جَماعَهٍ مِنَ العلویّاتِ یَصَلّینَ فیهِ وَاحِدهً بَعْدَ واحِدهٍ(۱۶)

متوکّل عـمر بـن فـرج رخـجی را فـرمـاندار مدینه و مکّه نمود او از برخورد آل ابی طالب

با مردم جلوگیری مـی کرد و نـمی گذاشـت کسی به آنان کمک کند آنقدر آل ابی طالب

تـحـت فشار اقتصادی قرار گرفتند که یک پـیـراهن بین چندین نفر زن سیّد مشترک بود و

یک به یک نماز خود را با آن میخواندند.

علت دوم:
یا اینکه در نطفه اینها مشکل وجود دارد چون در روایات متعدد و معتبر وارد شده است

هر کس اهل بیت رسولخدا را دشمن بدارد حرام زارده است حدیثی را مرحوم صدوق

در سه کتاب خودش نقل کرده می آوریم :

یعنی علل الشرایع(۱۷)
و مـعانـی الاخـبار(۱۸)
و کتاب الامـالـی(۱۹)

قال رسولُ اللهِ(ص) یا علّی مَنْ أَحبَّنی وَ أَحـبَّکَ وَأَحَبَّ الاَئِمّهَ
مِنْ وُلْدِک فَلْیَحْمَدِ اللهَ عَلی طیبِ مَوْلِدِ هِ فَاِنَّهُ لا یُحِبُّنا اِلّا مَـنْ
طابَـتْ وِلادَتُــهُ وَ لا یُـبْـغِضُـُنـا اِلّا مَـنْ خَـبْـثَــتْ وِلادَتُـهُ

علت سوّم:

نوع کسانی که مقدسات و ارزشهای دینی را زیر سؤال می برند مزدور بی مواجب

استکبار جهانی هـستند کـه بـرای خـوشـایـنـدی آنـان پا روی حـقایـق می گذارند.

ب:اخبار و حوادث جهان اسلام:

۱-مذاکرات بغداد:

در طول هفته گذشته موضوع مذاکرات نظام جمهوری اسلامی با گروه ۱+۵

در صدر اخبار خبر گزاریهای جهان قرار داشت حضور ایران اسلامی در این

مذاکرات همراه با شفافیت و حسن نیت کامل بوده با انتظار از طـرف مـقابل

که بتواند با اعتماد سازی گفتگو ها را به سمت و سوی سازنده هدایت کـنـد.

۲-فشار به دولت نوری مالکی:
مدتی است که دولت نوری مالکی در عراق از ناحیه گروه های رقیب داخلی ،حاکمان

مرتجع و اسـتکبـار قرار گرفته است رئیس اهل سنت مجلس عراق خواستار کنار رفتن

نوری مالکی شد وضرب الاجل تعیین کرد .هدف اصلی از این فشار ها ایجاد اختلاف

شـیـعـه و سـنـی در عـراق و خـارج سـاخـتـن ابـتکـار عـمـل از دسـت شـیـعـیان است

۳-ادامه مبارزات مردم بحرین:

عـلی رغـم سـکـوت مـرگبـار مـجـامـع بـیـن المللی و مراکز به اصطلاح مدافع
حقوق بشر مردم مـجاهد بـحــریـن هــمـچنان بـه مبـارزات خـود علیه جنایات
آل خلیفه و مزدوران عربستان سعودی ادامه میدهند لازم به یادآوری است که
یـک سال و نیم است که همچنان این قیام استمرار دارد.
ا

۴-ناامنی در شمال لبنان:

گروه های مخالف بشار اسد که از ناحیه آمریکا و چنـد کـشـور عـرب مـنـطـقـه حمایت

می شوند ضمن انجام چند انفجار تـروریـستی و کـشـتن عده ای از مردم مظلوم در سوریه

دامنه جنایات خود را به شمال لبنان و شهر طرابلس کشاندند و با حـمله بـه زائـران شـیعه

لـبـنانـی تـعدادی از آنان را به اسارت بردند قرائن نشان میدهد آمریکا ورژیم صهیونستی

میخواهند بحران سـوریـه را بـه لـبـنان نـیز سـرایـت دهـندو در نـهـایـت منطقه را با ناامنی

مواجه سازند و بدین طریق به اهداف شوم خود در منطقه برسند.(۲۰)

پی نوشت:
(۱)سوره آل عمران آیه ۱۲۳
(۲)سوره حشر آیه ۲
(۳)سوره بقره آیه ۲۴۹
(۴)سوره آل عمران آیه ۱۲۴
(۵)کمال الدین / صدوق ص ۴۱۲
(۶)بحارالانوار / مجلسی ج ۲۶ ص ۲۴۸
(۷)مفاتیح الجنان ص ۱۰۶۲
(۸)کمال الدین/صدوق ص۴۱۲
(۹)بحارالانوار / مجلسی ج ۲۶ ص ۲۴۸
(۱۰)صحیفه سجادیه دعای ۲۰
(۱۱)صحیفه سجادیه دعای ۵
(۱۲)بحارالانوار/مجلسی ج ۲۴ ص ۱۲
(۱۳)مسارّالشیعه / شیخ مفید ص ۳۴
(۱۴)مصباح المتهجد/شیخ طوسی ص ۷۵۳
(۱۵)فرق الشیعه نو بختی ص ۱۰۱
(۱۶)روضه الواعظین/فتال نیشابوری ص ۳۹۲
(۱۷)لهوف/ابن طاووس ص ۲۷۲
(۱۸)مقاتل الطالبین / ابو الفرج اصفهانی ص ۳۹۶
(۱۹)علل الشرایع / صدوق ص ۵۸
(۲۰)معانی الاخبار / صدوق ص ۵۱
(۲۱)کتاب الامامی / صدوق ص ۲۸۴
(۲۲)خبرگزاریهای جمهوری اسلامی

پر بازدیدترین ها

بیشتر