شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۰ - السبت 10 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۴/۱۵) مخالفان امام عصر (عج) مورخه ۱۵/۰۴/۱۳۹۱

مکان:مسجد ملا احمد دعوت کننده : امنای مسجد شرکت کنندگان : اهالی شهر مناسبت : نیمه شعبان موضوع : مخالفان امام عصر (عج)   مخالفان امام عصر (عج) : ابتدا لازم به یادآوری است که مخالفان امام مخالفت خود را در دو مرحله عملی میسازند: الف: اخلال در مقدمات انقلاب ب: تلاش در نابودی آن […]

مکان:مسجد ملا احمد

دعوت کننده : امنای مسجد

شرکت کنندگان : اهالی شهر

مناسبت : نیمه شعبان

موضوع : مخالفان امام عصر (عج)

 

مخالفان امام عصر (عج) :

ابتدا لازم به یادآوری است که مخالفان امام مخالفت خود را در دو مرحله عملی میسازند:

الف: اخلال در مقدمات انقلاب

ب: تلاش در نابودی آن بعد از پیروزی و باز لازم بـه ذکـر اسـت کـه مخالفان بر دو گروه هستند

 

۱ – کـسانـیکه از ابـتدا با آن حضرت بــه مـخـالفت بر می خیزند

۲- اشخاصی که ابتدا موافق بوده ولی بعداً به مخالفت می پردازند

 

عن الصادق (ع) :

   اذا خَـرَجَ الْـقــائِمُ (عـج) خَـرَجَ مِـنْ

 هذا الْاَمْر مَنْ کانَ یُری مِنْ اَهْلِهِ(۱)    

زمانیکه قائم (عج) قیام می فرماید عده ای از کسانیکه به نظر                                               میرسیـد مـوافـق آن بـزرگوار بودند علیه او مبارزه می کنند

 

۱- کافران و مشرکان :

از روایات اسـتـفـاده مـی شـود در آخـر الزمان کافران ادعای سرکردگی                   جهان را می کنند و در مقابل انقلاب آن حضرت صف آرایی می نمایند

 

امام صادق (ع) فرمود:

اذا خَرَجَ الْقائِمُ لَمْ یَبْقَ مُشْرِکٌ بِاللهِ

الْعَظیمِ وَ لا کافِرٌ اِلّا کَرِهَ خُروجَهُ(۲)      

یعنی زمانیکه آن حضرت قیام می کنند همه                                                                        مشرکان و کافران به مخالـفـت مـی پردازند

 

۲- منافقان :

منافقان ابتدا تلاش خواهند کرد تا پست هایی را اشغال کرده و خود را             موافق نشان دهند ، ولـی در نـهایت با امام زمان (عج) درگیر می شوند

 

امام باقر (ع) می فرماید:

وقتی امام به کوفه می رسد۱۰ هزار نفر در خـارج کـوفه                     بـا ایـشـان بـه جـنـگ مـی پــردازنــد بـعـد از شـکست

ثُمَّ یَدْخُلُ الْکـُوفَـهَ فَیَـقْتُلُ بِهـا کُلَّ

مُنافِقٍ مُرْتابٍ وَ یَهْدِمُ قُصُورَها(۳)      

یعنی سپس داخل کوفه شده و تمامی منافقین را به                                                                           قـتل رسـانـده و قـصـرهـایـشـان را نـابود می سازد    

    

۳- جموداندیشان :

مدام در جامعه اسلامی بوده و هستند کج اندیشانی که به نام دین در برابر دین قرار گرفتندمحمد بن مسلم از امام صادق (ع) نقل می کند :

قالَ لَمْ یَکُنْ رَسُولُ اللهِ (ص) یَصُومُ فِی السَّفَرِ تَطَوُّعاً وَ لا فَریـضَهًیـَکْذِبـُونَ عَلی رَسولِ اللهِ (ص) نَزَلَتْ هذِهِ الْآیه (فَمَنْ کانَ مِـْنُکْم مَریضاً اَوْ عَلی سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ ایامِ اُخَرْ) وَ رَسُـولُ اللهِ بِکَراعِ الْـَغمیمِ (مَوْضِعٌ بَیْنَ مَکَّهَ وَ الْمَدینَه)عِنْدَ صَلاهِ الْفَجْرِ فَـدَعا رَسولِ اللهِ (ص)بـِاِنـاءٍ فَـَشِـرب َفـَاَمَـَر الـنّـاسَ أَنْ یَـفْـطُرُوا قالَ قَوْمٌ: قَدْ تَوَجَّهَ الـنـَّهـارُ وَ لَـْو صُـْمنا یَوْمِنا هذا فَسَمّاهُمْ رَسولُ اللهِ (ص) الْعُصاهَ(۴)

 

در زمـان امـیـرمـؤمـنـان (ع) نیـز خوارج چنیـن بودند چون آنان در ظـاهـــر اهـل عـبـادت و تـهـجـد بودند و به قدری عبادت کرده بودند که پـیـشـانیشان پـیـنـه بـسـته بـود ولـی در عـیـن حـال در یـک نصفه روز امیرمؤمنان (ع) همه آنان را از دم تیغ گذراند و بعد فرمود: من بودم که چشم فتنه را کـور کـردم

فَاِنّی فَقَأْتُ عَیْنَ الْفِتْنَهِ وَلَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِیَء عَلَیْها أَحَدٌ غَیْری(۵)

 

از امام صادق (ع) روایت شده فرمود:

اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ إسْتَقْبَلَ مِنْ جَهَلَهِ النّاسِ أَشَدَّ مِمّا                               إِسْتَـقْـبَـلَهُ رَسولُ اللهِ (ص) مِـنْ جُهالِ الْجاهِلـیَّـهِ

 

فَقُلْتُ: وَ کَیْفَ ذلِکَ؟

قالَ: إِنَّ رَسولَ اللهِ (ص) اَتَی النّاسَ وَ هُمْ یَعْبُدونَ الْحَجَرَهَ                   وَ الْـخُشُـبَ الُـمَـنْـحُوتَهَ وَ إِنَّ قائمَنا اِذا قامَ اَتَی النَاسَ وَ                   کـُلُّـهُـْم یُـتـاوِلَ عَـلَـیْـهِ کـِتـابَ اللهِ وَ یَـحْـتَجُّ عَلَیْهِ بِهِ(۶)

    


باز امام صادق (ع) خطاب به شیعیان و پیروان خود فرمود:

یُحَدِّثُکُمْ بِحَدیثٍ لا تَحْتَمِلُونَهُ وَ تَخْرُجونَ عَـلَـیْـهِ فَـتُـقـاتِلُونَهُ فَیُـقاتِلُکُمْ فَیَقْتُلُکُمْ(۷)

یـعـنـی سـخـنان او را تحمل نمی کنید و بر علیه او (امام عصر) قیام کرده و جنگ مـی کـنـیـد و او نـیـز با شما جنگ خواهد کرد و در نهایت شما را خواهد کشت 

 

۴- راحت طلبان:

انسانهای راحت طلب دارای ویژگی ها و خصوصیات متعدد زیر هستند:

۱- مـوضـوعـات و پـدیـده هـای پـیرامونی را به نفع خود توجیه می کنند

۲- دین را به گونه ای تفسیر می کنند کـه بـا رفـاه خودشان در تزاحم نباشد

۳- به دنبال احکام ساده و بدون دردسرمی روند که دنیای آنها به خطر نیافتد

۴ در مواجهه با موضوعاتی مانند مبارزه ، جهاد ،امر به معروف و نهی از منکر به تقیه متوسل می شوند

 

امام صادق (ع) فرمود:

إنما جُعِلَتِ التَّقیهُ لِیُحْقَنَ بِهَا الدَّمُ فَـاِذا بَلَـغَـتِ التَّقیهُ الدَّمَ                       فَلا تَقِیَهَ وَ أَیْمُ اللهِ دُعـیـتُمْ لِـتـَنْصُرونا لَقُلْتُمْ لا نَفْعَلُ إِنَّما                       نـَتَّـقـی … وَ لُـو قَـدْ قامَ الْقائِمُ مـَا احْتاجَ اِلی مُسائِلَتِکُمْ                       عَنْ ذلکِ وَ لَأَقامَ فی کَثیرٍ مِنْکُمْ مِنْ أَهْلِ النِّفاقِ حَدُ اللهِ(۸)  

 

پی نوشت :

(۱) میزان الحکمه ج ۲ ص ۳۵۲

(۲) البرهان فی تفسیر القرآن ج ۲ ص۱۲۱

(۳) بحار الانوار / علامه مجلسی ج ۵۲ ص ۳۳۸

(۴) تفسیر العیاشی ج ۱ ص ۸۱

(۵)نهج البلاغه/ دشتی خطبه ۹۳

(۶) غیبه / نعمانی ص ۲۹۷

(۷) بحار الانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۷۵

(۸) وسایل الشیعه / حر عاملی ج ۱۱ ص ۴۸۳

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر