دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۴/۱۶) خطبه های نماز جمعه شهرستان خوی- ۱۶ تیر ۱۳۹۱

الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۲۱)قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالیوَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَـعَـاوَنُـواْ عَـلَىالإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(۱)و(همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدیهـمکـاری نـنـمـائید و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است توضیح :در عصر جاهلیت عرب در […]

الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۲۱)
قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی
وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَـعَـاوَنُـواْ عَـلَى
الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(۱)
و(همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید و (هرگز) در راه گناه و تعدی
هـمکـاری نـنـمـائید و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است

توضیح :
در عصر جاهلیت عرب در ارتباط با تعاون و حمایت
یـکـدیگـر قـانـونی وجـود داشـت تــحــت عـنـوان:
اُنْصُرْ أَخاکَ ظالِماً اَوْ مَظْلوُماً(۲)
برادرت را یاری کن خواه ظالم باشد یا مظلوم

لازم به یادآوری است که این قانون جاهلیـت قدیم، در جاهلیت مدرن امروز در
مناسبات بیـن الـمللی حکم فرما است و غـالباً کشورهای هم پیمان و یا آنـها که
منافع مشترک دارنـد در مـسـائل مـهم جهانی به حمایت یکدیگر بر می خـیزند
بدون اینکه اصل عدالت را رعایت کنند و ظالـم و مـظـلوم را از هـم تـفـکیـک
کنند.اسـلام بـر ایـن قـانـون جـاهـلـی خط بـطلان مـی کـشـد و دسـتور میدهد
وَ تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَ التَّقْوى‏ وَ لا تَعاوَنُوا عَلَى الإِثْمِ وَ الْعُدْوان(۳)

ب.غیبت بیماری اخلاقی اجتماعی(۳)
جـلـسـه گـذشـتـه از مـرحــوم شـهـیـد ثـانـی دو تـعـریـف بـرای غـیـبـت
مـطرح کردیم و از مـرحـوم شـیـخ انـصـاری حـرمـت غـیـبـت را بـا ادلـه
چــهــارگــانــه بـیـان کردیم و آیه شریفه وَلَا یَـغْتَبْ بَـعْضُکُمْ بَعْضًا را در
حـرمـت غـیـبـت تـوضـیـح دادیـم اکـنـون ادامـه بـحـث را پی میگیریم.

ادله حرمت غیبت(۲)
آیه اوّل را جلسه قبلی توضیح دادیم اکنون آیات بعدی را مطرح می کنیم
۲- وَیْلٌ لِّکُلِّ هُمَزَهٍ لُّمَزَهٍ (۴) وای بر هر عیبجوی مسخره کننده ای

قالَ جمعٌ مِنَ المفسرینَ:اِنَّ آیاتِ هذِهِ السُّورَهِ نَزَلَتْ فِی الْوَلیدِ
بـْنِ الْـمُغَیْزهِ الذّی یَغْتابُ النَبّیَ وَ یَطْعَنُ فیه وَ یَسْتَهْزِی ءُ بِهِ(۵)

۳- لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ(۶)
خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود بدیهای دیگران را
اظـهـار کـنـد مـگـر آن کسـیـکه مـورد ستم واقع شده باشد.

از امام صادق (ع) نقل شده فرمود:
اَلْجَهرُ بِالسُّوءِ مِنَ الْقَوْلِ أَنْ یُذْکَرَ الرّجُلُ بِمافیه(۷)

۴- إِنَّ الَّـذِیـنَ یُحِـبُّونَ أَن تَشـِیعَ الْفَاحِشَهُ فِی الَّذِینَ
آمَـنُـوا لَـهُمْ عَـذَابٌ أَلِـیمٌ فِـی الدُّنْیَـا وَالْـآخِرَهِ(۸)
کسانیکه دوست دارند زشتی ها در میان مردم با ایمان شیوع
یابـد عذاب دردنـاکـی بـرای آنـان در دنـیـا و آخرت است

لازم به یادآوری است که مرحوم شیخ انصاری در بحث مـکاسب محرمه
بر حرمت غیبت از دیدگاه قرآن بر این چهار آیه شریفه استدلال فرموده(۹)

ب.روایات اهل بیت(ع):
تعداد روایات بر حرمت غیبت زیاد است بطوریکه مرحوم شیخ انصاری می نویسند
وَیَدُلُّ عَلَیْهِ مِنَ الأَخْبارِ مالا یُحْصی(۱۰) یعنی اخبار بیشماری بر حرمت غیبت دلالت دارد

و مـــحــتــوای نــوع ایــن روایــات فــوق الـعـاده کــوبـنـده و
شــکــنـنـده اســت بـعـنــوان نـمــونــه مـواردی را مـی آوریم

۱-رسولخدا(ص) فرمود:
کَذِبَ مَنْ زَعَمَ أَنّه وُلِدَ مِنْ حَلالٍ وَ هُوَ یأْکُلُ لُحومَ النّاسِ بِالْغِیْبَهِ(۱۱)
دروغگو است فردی که خیال می کند حلال زاده است در حالی با غیبت گوشت مردم را میخورد

۲-امام صادق (ع) فرمود:
وَالْغِیْبهُ تَأْکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبْ اَوْحی اللهُ تعالی
عَزَّ وَ جَـلَّ الی موسی بْنِ عمران(ع) اَلْمُغْتابُ اِنْ تابَ فَهُوَ آخِرُ
مَـنْ یَـدْخُـلُ الـْجَنَّهَ وَ اِنْ لَـمْ یَـتُـبْ فَهُوَ اَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ النّارَ(۱۲)
غیبت حسنات را میخورد بطوریکه آتش هیزم را.خدا به حضرت موسی وحی فرمـود:
غیبت کننده اگر توبه کرد آخرین نفری خواهد بود که داخل بهشت می شـود و اگـر
تــوبــه نــکــرد اولــیــن نــفــری خــواهــد بــود کــه داخــل جــهــنــم می شـود

الف:مناسبتها : هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است از قبیل
۱ -روز مـالـیـات ۱۶ تـیـرمـاه(۱۳)
۲-۲۰ تیر ماه آغاز دهه بـهـداشت و نکوداشت مساجـد
۳ -روز جـهانی جـمعیت- سرکـوب قیام مسجد گوهرشاد
روز عفاف و حجاب- کشف کودتای نوژه روز ۲۱ تیرماه(۱۴)
۴-آغاز جنگ ۳۳ روزه مقاومت اسلامی لبنان علیه اسرائیل ۲۲ تیرماه(۱۵)

ب . ویژگیهای مالیات در اسلام :
موضوع مالیات یکی از مسائل مهم و سرنوشت ساز اقتصادی تمامی حکومتهای
جـهان اسـت و هر کدام از کشورها متناسب با قوانین و نیازمندیهای کشور خود
ضوابط و مقرراتی برای اخذ مالیات تدوین کرده و به مرحله اجرا در آورده اند.

مالیات در اسلام ویژگیهای دارد که سایر مکتبها از آن محروم هستند از قبیل:
۱-مالیات در اسلام بعد عبادی دارد که در پرداخت آن
قـصـد قربت لازم است مانند پرداخت زکات و خمس

۲-مشخص و معین بودن موارد مصرف یعنی پرداخت کننده
خـمـس و زکـات پیـشاپـیش موارد مصرف آن را میداند

۳- مالیات با انگیزه دینی و اعتقادی پرداخت می گردد(۱۶)

این ویژگیها مربوط به مالیات اوّلی و ثابت می باشد مانند خمس زکات و جـزیــه امـــا درارتباط با مالیات ثانوی و متغیر که از سوی نظام جمهوری اسلامی بر اساس نیازهای جامعه و بر پایه مقررات و ضوابط لازم وضع می شود در پـرداخــت دارای مـــشکـلاتـی است(۱۷)
۱-پائین بودن فرهنگ مالیاتی و ترجیح منافع شخصی بر منافع اجتماعی
۲-عدم اعتقاد به نظام مالیاتی و عدم توجیه در زمینه ضرورت پـرداخت
۳-نـبـود اطـلاعـات لازم در زمـیـنـه نـقـش سـرنـوشـت سـاز مـالیات
لذا ضرورت دارد متولیان مالیاتی و مراکز تبلیغی و فرهنگی در این زمینه فعالیت مضاعف داشته باشند.

ج.دهه بهداشت مساجد:
روز ۲۰ تیرماه مصادف با ۲۰ شعبان یعنی ده روز مانده به ماه رمضان
دهـه بـهـداشـت و نـکـوداشـت مـســاجــد نـامــگـذاری شده است
چند مـطـلــب را در ایــن زمــیـنــه لازم بــه یــادآوری مــیــدانــم
۱-درآیات ،روایات و کتب فقهی مباحث و موضوعات متعددی برای مساجد مطرح شده است
از قـبـیـل:جایـگاه مسجد در اسلام، احکام فقهی مسجد، آداب مسجد،نماز جماعت در مسجـد
مـرحـوم صـاحـب جـواهـر ایـن مـبـاحـث را در ضـمن حدود ۲۵۰ صفحه بحث فرموده(۱۸)

ماه رمضان بهترین فرصت است تا علمای بزرگوار این احکام
و سـایـر مـوضـوعـات مـربـوطـه را بـرای مردم توضیح بدهند

۲ -در روایات وارد شده مساجد از همسایگانی که در آنها حاضر
نمی شود شـکـایـت خـواهند کرد از امیرمؤمنان نقل شده فرمود:
لاصَلاهَ لِجـارِ الْـمَسْجِدِ الّا فی المسجد أَنْ یکونَ له
عُـذرٌ اَوْ بِـهِ عَـلَّـهً. فـقـیـل:وَمَـنْ جـارُ الْـمَـسجـِدِ
یـا اَمـیـرَ الْـمُـؤمـنینَ؟ قـالَ مَـنْ سَـمِـعَ النِّـداءَ (۱۹)
در ضمن روایت دیگر در مقام تعیین همسایگان مساجد می فرماید:
وَالْجِوارُ أَربَعُونَ داراً مِنْ أَربَعهِ جَوانِبَها(۲۰)

د.رزمایش موشکی پیامبر اعظم ۷:
رزمـایش مـوشـکی پـیامبر اعظم ۷ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مدت سه روز
از روز دوشنبه اجرا گردید.در این رزمایش دهها فروند انواع موشـکها با برد بـلند
مـتـوسـط و کـوتـاه از مـوشـکـهـای شـهـاب۱-۲-۳ مـوشـک فـاتح،موشک تندر
مـوشـک زلـزال،مـوشـک خـلـیج فارس و موشک قیام مورد استفاده قرار گرفت.

بازتاب رسانه ای:
این رزمایش در رسانه های منطقه و جهان بویژه کشورهای اروپایی بازتاب
گـسـتـرده داشـت و مـوارد زیـر نـوعـاً در ایـن رسـانـه هـا مـطـرح گردید.
۱- ایران با این رزمایش پایگاه های آمریکا در افغانستان،بحرین
کـویـت و عـربـــســـتـان سـعـودی را مــورد تـهـــدیـــد قــرار داد.

۲-موشک شهاب ۳ سپاه پاسداران دو هزار کیلومتر برد دارد و می تواند
مـواضـعـی در اسـرائـیـل و جـنـوب اروپـا را مــورد هـــدف قـــرار دهـــد.

۳- ایـران نـمـادهـای پـایـگـاه هـای نـظامی خارجی را موشک باران میکند

۴- مـوشـک هـوشمند و بالستیک خلیج فارس یک موشک ما فوق صوت
و کـشـتـی زن بـوده و از سطح زمین شلیک شده و بصورت عـمودی از
ارتفاع بالا میتواند هر گونه ناو و شناور دشمن را مورد هدف قرار دهد.

۵- مانور نظامی ایران در کویر هشداری است به تهدیدات اسرائیل و آمریکا

۶- موشک تندر بعنوان یکی از موشکهای کوتاه برد میتواند ازعمق کشور
شـنــاورهــای دشــمــن در تــنـگـه هـرمـز را مـورد هـجـوم قــرار بــدهـد.(۲۱)

پی نوشت:
(۱) سوره مائده آیه ۲
(۲) تفسیر تبیان /شیخ طوسی ج ۱ ص۲۰۰
(۳) تفسیر نمونه /مکارم شیرازی ج ۴ ص ۳۲۸
(۴) سوره همزه آیه ۱
(۵) تفسیر الامثل / مکارم شیرازی ج ۲۰ ص ۲۶۸
(۶) سوره نساء آیه ۱۴۸
(۷) تفسیرالعیاشی ج ۱ ص۳۰۹
(۸) سوره نور آیه ۱۹
(۹) کتاب المکاسب /شیخ انصاری ج ۱ ص۳۱۵
(۱۰) همان
(۱۱) مستدرک الوسائل /محدث نوری ج۹ص۱۲۱
(۱۲) مصباح الشریعه ص ۳۲
(۱۳) روز شمار شمسی/مرکز پژوهشها ص۱۲۴
(۱۴) روزها و رویدادها ص ۱۹۸
(۱۵) سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه
(۱۶) یادداشتهای شخصی
(۱۷) مالیات در اسلام/امینی
(۱۸) جواهر الکلام /شیخ محمد حسن نجفی ج ۱۴ ص ۱۱۶
(۱۹) بحارالانوار /مجلسی ج ۸۳ص۳۵۴
(۲۰) کتاب الخصال/صدوق ص ۵۴۴
(۲۱) سایت ها و رسانه های خبری

پر بازدیدترین ها

بیشتر