دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۴/۲۳) خطبه های نماز جمعه خوی- ۲۳ تیر ۱۳۹۱

موضوع:الف: تقوی از دیدگاه قرآن(۲۲)قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالیوَاذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْسَـمِعْـنَا وَأَطَعْـنَا وَاتَّـقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(۱)و به یاد آورید نعمت خدا را بر شما و پیمانی را که با تأکید از شما گرفت آن زمان که گفتید شنیدیم واطاعـت کردیـم و از (مـخـالـفـت فرمان) خـدا […]

موضوع:
الف: تقوی از دیدگاه قرآن(۲۲)
قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی
وَاذْکُرُواْ نِعْمَهَ اللّهِ عَلَیْکُمْ وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ
سَـمِعْـنَا وَأَطَعْـنَا وَاتَّـقُواْ اللّهَ إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ(۱)
و به یاد آورید نعمت خدا را بر شما و پیمانی را که با تأکید از شما گرفت آن زمان که گفتید شنیدیم و
اطاعـت کردیـم و از (مـخـالـفـت فرمان) خـدا بپرهیزید که خدا از آنچه درون سینه ها ست آگاه است

توضیح:
در ارتباط با آیه شریفه چند مطلب لازم به یادآوری است
۱ـ در مورد اینکه مقصود از (نعمه الله) چیست چند احتمال مطرح شده است
الف: مقصود تمامی نعمـتهـا هـستند چون واژه نعمـت معنی جنس
دارد و جـنـس در ایـنـجـا بـه مـعنای عموم استعمال شده است.
ب: منظور نعمت دین مقدس اسلام است.(۲)
ج: هدف نعمت ولایت است.(۳)
د: مقصود نعمت عقل است.(۴)

۲- در مورد اینکه مقصود از میثاق چیست(وَمِیثَاقَهُ الَّذِی وَاثَقَکُم)باز اقوالی مطرح شده است از قبیل:
الف:مقصود پیمانی است که مسلمانان به خدا و رسول او ایمان آوردند بطوریکه می فرماید:
وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ
لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْ رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِـعْنَا وَأَطَعْنَا(۵)
ب:مراد پیمانی است که به حکم فطرت و آفرینش هر کسی با خـدای
خود بسته که در اصطلاح پیمان عالم ذر یا پیمان الست مـیـگـویند که
اشـاره بــه آیــه شـریــفـه أَلَسْـتَ بِرَبِّـکُمْ قَـالُـواْ بَـلَى(۶) مـی بـاشد.
ج:هـدف اخـذ بـیـعـت در حـجـهالـوداع و روز غـدیـر اسـت که بر ولایت امیرمؤمنان
و خـلافـت آن بـزرگـوار اخـذ شـد و تـمامی مؤمنان و منافقان گفتند سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا
و از امام باقر (ع) نقل شده فرمود: اِنَّ الْمُرادَ بِالمیثاقِ ما بَیَّنَ لَهُمْ فی حَجَّهِ الْوِداعِ(۷)
ب:غـیـبـت بـیماری اخلاقی اجتماعی(۳)
بحث مـا در جلـسـه گـذشته رسید به حرمت غیبت از دیدگاه روایات
و دو روایت را تـوضیـح دادیم اکنون ادامه همان بحث را پی میگیریم

۳ـ غیبت عامل حبط اعمال
از رسولخدا(ص) نقل شده فرمود:
یُؤْتی بِأَحَدٍ یَوْمَ الْقِیامَهِ یُوقَفُ بَیْنَ یَدَیِ اللهِ وَ یُدْفَعُ اِلَیه کتابُهُ فلایَری
حَـسـَناتِـهِ فَـیَقُـول:اِلهی لیس هذا کِتابی فَاِنّی لا اَری فیه حَسناتی!
فَـیـُقالُ لَهُ:اِنَّ رَبُّکَ لا یَضِلُّ وَ لا یَنْسی ذَهَبَ عَمَلُکَ بِاغْتیابِ النّاسِ
ثُمَّ یُـؤْتی بِآخَـرَ وَ یُـدْفَعُ الیه کتابُهُ فَیَری فیه طاعاتٍ کثیرهً فیقـولُ:
اِلـهـی مـا هــذا کــتـابی فَـانِـیّ ما عَـمِـلْـتُ هذه الطّاعاتِ فیقال:
لأنَّ فُلاناً اِغــتــابَــکَ فَــدُفِــعَــتْ حَــســـنـــاتُــه اِلــیــک(۸)
روز قـیامـت فردی را می آورند و او را در پیشگاه خدا نگه می دارند و کارنامه اش را به او
می دهند، اما حسنات خود را در آن نمی بیند.عرض می کند :الهی !این کارنامه من نیست!
زیرا من در آن طاعـات خود را نمی بینم!به او گفته می شود:پروردگار تو نه خطا می کند و
نه فـرامـوش.عـمـل تـو بـه سـبـب غـیـبـت کردن از مردم بر باد رفت.سپس مرد دیگری را
مـی آورنـد و کـارنـامـه اش را بـه او مـی دهـنـد.در آن طاعـت بسیاری را مشاهده می کند.
عـرض مـی کـنـد:الـهـی!ایـن کـارنـامـه مـن نیست!زیرا من این طاعات را به جا نیاورده ام!
گـفـتــه مــی شــود: فــلانــی از تــو غـیـبـت کــرد و حـسـنــات اوبه نام تو ثبت شده است.

۴ـ غیبت کننده تحت ولایت شیطان
از امام صادق (ع) نقل شده:
مَـنْ رَوی عَـلـی مُـؤْمِـنٍ رِوایـَهً یُـریـدُ بِـها شَـیْنَهُ
وَ هَــدْمَ مُـرُوَّتِـهِ لِـیَـسْـقُـطَ مِـنْ أَعْـیُـنِ الـنّــاسِ
أَخْـرَجَهُ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنُ وَلایَتِهِ اِلی وَلایَهِ الشَیطانِ(۹)
هر کس علیه یک مؤمن مطلبی نقل کند که بخواهد با آن او را بدنام سازد
و شـخـصـیـتـش را از بـیـن ببرد تا بدین سبب از چشم مردم بیفتد خداوند
عـزوجــل او را از ولایــت خــود بــســوی ولایــت شـیـطان اخراج کند

۵ ـ ترک غیبت بهتر از ده هزار رکعت نماز:
از رسولخدا(ص) نقل شده:
تَرْکُ الغِیبَهِ أَحَبُّ اِلی الله عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ عَشَرهِ آلافِ رَکعهٍ تَطَوُّعاً(۱۰)
غیبت نکردن نزد خدا محبوبتر از ده هزار رکعت نماز مستحبی است

الف:مناسبتهای هفته:
هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است از قبیل:
۱-روز بهزیستی و تأمین اجتماعی(۱۱)
۲-آغاز به کار شورای نگهبان قانون اساسی (۵۹ ش)
۳-سالگرد پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل از سوی جمهوری اسلامی (۱۳۶۷ش)(۱۲)
۴-درگذشت استاد اخلاق و عرفان آیه ا.. ملا حسینقلی همدانی(۱۳۱ق)(۱۳)

ب:چهار ویژگی برجسته مکتب عرفانی همدانی
۱- تعبد بر شریعت نبوی
از آخوند نقل شده فرمود:
هیچ راهی به سوی قرب و نزدیکی به خداوند نیست مگر
به وسـیـله عمـل به شرع شریف در هر امر کلّی و جزئی(۱۴)

۲-اسلام شناسی
آخوند خود از شاگردان برجسته مرحوم شیخ انصاری بود بعد از رحلت استـاد
به تدریس خارج فقه و اصول پرداخت و صاحب الذریعه از او بعنوان ازاکـابـر
فـقـهـاء شـیـعــه یــاد مــی کـنــد و نــوع شاگردان او مجتهد و فـقـیـه بودند(۱۵)

۳- خودشناسی
آخوند برای رسیدن به مرحله خودشناسی به مراقبت تأکید می فرمود:
پس از ترک گناه به مجاهده بـپـرداز و بـا تمام وجود
از لـحــظــه ای کــه سر از بستر بر میداری تا شب که
بــه خــواب مــیــروی مــراقــبــت داشــتــه بــاش(۱۶)

۴- عدم غفلت از مسائل اجتماعی
نـوع عـرفـا بـه فرد گرایـی و غفلـت از امور سیاسی و اجتماعی مبتلا می شوند
مکتب عــرفـــانی آخــونـد بـه مــسـائـل سیاسی و اجتماعی توجه کامل دارد
و عملکرد پرورش یـــافـتــه گــان و پیروان این مکتب بـهـتـریـن گواه اسـت
بر مدعی حضرات آیات شیخ مــحــمـــد بــهاری میرزا جواد ملـکی تبریـزی
ســیــد احــمــد کـــربـــلایــی،سیـد مرتضی کـشـمـیـری،سـید عـلی قـاضی
سید جمال الدین اسد آبادی و امــام خـمـیــنــی ره از پــرورش یــافـته گان
مـکــتــب عــرفــانــی و فــقــهـی آخونـد ملا حسینقـلـی هـــمدانی می باشند(۱۷)

ج.رسالت بهزیستی
تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیـلات مـتمرکزی برای ارائه خدمات بهزیستی
وجود نداشت پس از پیروزی انقلاب ،سـازمـان بهزیستی کـشور در روز ۲۴ تیرماه ســال
۱۳۵۹ ش بر اساس مصوبـه شورای عـالی انقلاب اسلامی تشکیل شد.این سازمان حمایـت
از کـودکان نــیـازمنـد ، زنـان و کـودکـان بی سرپرست و مـعـلولان ،مـبـتـلایـان بـه
بـیمـاریهای صعــب العلاج معتادان و … را با توجه به کرامت ولای انسانی و با همیاری
مردم نیکوکار بـر عهــده دارد از مردم متعهد و نوع دوست انتظار است همـچـنـان یـار و
غـمـخـوار این مـجـمــوعــه بــاشند(۱۸)

حوادث و اتفاقات منطقه و جهان
۱- برگزاری اجلاس جهانی زنان و بیداری اسلامی
اجـلاس جـهــانـی زنـان و بــیداری اسلامی با حضور هـزار و دویــســت نفر زن از
۸۵ کشور جـهـان و سـیـصـد نفـر از زنـان ایـران روزهـای سه شنبه و چــهارشنبه در
تهران برگـزار گـردیـد، در ضـمـن کمیسیونهای متعدد موضوعات زیر مورد بررسی
قـرار گـرفـت. تـفـکــر اســلامــی، بیداری اسلامی ، نقش زنان در بیـداری اسلامی
فــرصــتـــهـا و تـهـدیـدهـا و راهـکــارهــا، دسـتــاوردهـا و مـطـالـبـات و خانواده

۲- سخنرانی مقام معظم رهبری مدظله:
مقام معظم رهبری مدظله در دیدار با شرکت کنندگان در اجلاس
جـهـانی زنان و بیداری اسلامی موضوعات مهمی مطرح فرمودنــد
چند عــنــــوان را بــصــورت فــهــرســت مــطــرح مــی کـنـیم

۱-صـد سـال اسـت کـه فـرهنگ غـربی با پشتوانه پـول و زور و سـلاح
دیــپلومـاسی سـعی میکند فـرهـنـگ غربی را بر جوامع اسلامی و زنـان
تـحـمـیـل کنـد و زن مـسـلمان را از هویت اسلامی خود تـهـی کـنـد
امروز شما بانوان نخبه تلاش کنید این هویت را به زن مسلمان برگردانید

۲-اگر زنان در حرکت اجتماعی یک ملتی حضور
نداشته باشند آن حرکت به جایی نـخواهد رسید

۳-ما سی و سه سال است با دشمنـی اسـتــکــبـار مـواجـه هـسـتیم
امروز جنجالهای جهـانـی بـه راه انداخته اند که ایران را تـحـریـم
کـردیـم ، آنـهـا نـمی فهمند و درک نـمی کنند کــه ســی ســال
اســت مــا را در مــقــابــل تــحــریــم واکســیـنـه کرده اند(۱۹)

۳-بیداری اسلامی در عربستان
زلزله بیداری اسلامی در حال در نوردیدن مرتجع ترین کشور منطـقه یعنی عربستان
سعودی است مردم شهرهای مختلف این کشور به تظاهرات عـلـیـه رژیم پـادشـاهـی
حاکم بر این کشور پرداخته و شعار الله اکبر و مـرگ بـر آل سعود سر داده انـد. دستگیری روحانی مبارز شیعه شیخ نمیر مـوجـب تـشـدیــد ایـن مبارزات شده است(۲۰)

۴-سفر عنان به ایران
سفر کوفی عنان نماینده ویژه سازمان مـلل در امـور سـوریه به ایران اسلامی نشان
داد عـلـی رغـم تـلاشـهـای کـشـورهـای غربی و مرتجعین مـنطقه مـبنی بر نادیده
گرفتن نقش ایران بدون حضور ایران آنان قادر به حل مـشکل سوریـه نـمی باشند

پی نوشت:
(۱)سوره مائده آیه ۷
(۲)تفسیر نمونه ج۴ ص۳۷۸
(۳)تفسیر قمی ج ۱ ص۱۷۱
(۴)اطیب البیان/طیّب ج۶ ص۲۴۸
(۵)سوره بقره آیه ۲۸۵
(۶)سوره اعراف آیه ۱۷۲
(۷)مجمع البیان/طبرسی ج۳ ص۲۶۰
(۸)جامع الاخبار/سبزواری ص۴۱۲
(۹)بحارالانوار/مجلسی ج۷۵ ص۲۵۴
(۱۰)کتاب الدعوات/ قطب راوندی ص۲۹۳
(۱۱) روزها ورویدادها ص ۲۱۰
(۱۲) سایت شورای سیاستگزاری
(۱۳) گلشن ابرار ج ۳ ص ۱۷۳
(۱۴)تذکره المتقین ص ۱۹۰
(۱۵) ََنقباء البشر /آغا بزرگ تهرانی ص ۶۷۴
(۱۶)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری
(۱۷)یادداشت های شخصی
(۱۸)خبرگزاریهای جمهوری اسلامی
(۱۹)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری مد ظله
(۲۰)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه

پر بازدیدترین ها

بیشتر