شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۱۳) سخنرانی شب چهاردهم ماه مبارک رمضان۱۳۹۱

جلسه چهاردهم بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین   احکام: مسئله: کسیکه در مراجعت از سفر بعد از ظهر به وطن خود برسد روزه اش باطل است و افطار می کند. و اگر در بین راه نماز ظهر و عصر نخوانده بعد از رسیدن به وطن […]

جلسه چهاردهم

بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ

الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین

 

احکام:

مسئله:

کسیکه در مراجعت از سفر بعد از ظهر به وطن خود برسد روزه اش باطل است و افطار می کند. و اگر در بین راه نماز ظهر و عصر نخوانده بعد از رسیدن به وطن باید تمام بخواند

مسئله:

مسافری که نماز شکسته میخواند میتواند نماز قضای تمام بجا آورد ولی نمیتواند روزه قضا بگیرد

مسئله:

در چهار مکان یعنی مسجد الحرام ، مسجد النبی (ص) ، مسجد کوفه و حایر حسینی (ع) (از هر طرف قبر ۲۵ زراع) انسان مخیر است نمازش را شکسته یا تمام بخواند ولی نمیتواند بدون قصد اقامه ده روز روزه بگیرد(۱)

پیروان امام حسن مجتبی ازدیدگاه شیخ مفید

با تبریک ولادت با سعادت امامم حسن مـجتبی (ع) لازم میدانـم بـعنوان عـرض اردات بـه ساحت مقدس این امام بزرگوار مـطالـبی را مطرح کنم با در نظر گرفتن اینکه ابعاد زندگی آن بزرگوار بویژه زندگی سـیـاسـی ایشان خیلی گسترده است و نوعاً علما و بزرگان به آن زیاد پرداخته اند لازم میدانم در این فرصت دو محور را مورد اشاره قرار بدهم یکی فضائل و جایـگـاه اهـل بیت از دیدگاه امام مجتبی که در اولین سخنرانی به مردم بعد از رسیدن به امامت و خلافت ظاهـری دیـگری دیدگاه مرحوم شیخ مفید در ارتباط با تقسیمات مردم و یاران ان بزرگوار چون این بحث بسیاری از پرسشهای مردم را در ازمینه زندگی سیاسی امام بویژه درارتباط با صلح ایشان با معاویه پاسخ میدهد

ویژگیهای اهل بیت از دیدگاه امام مجتبی(ع)

ابـتـدا لازم به یادآوری است که پس از شهادت امیرمؤمنان (ع) در سال ۴۰ هجری قمری امام مجتبی به مدت ۱۰ سال امامت کرد.و در سـال ۵۰ هــجـری بـا تـوطـئه بر اثر مسمومیت در سن ۴۸ سالگی به شهادت رسید و در قبرستان بقیع دفن گردید.

بطوریکه اشاره گردید امام حسن مجتبی(ع) بعد از رحلت پدر بزرگوارش بـه مـنـبـر رفت و مـقـداری از فـضـائـل حضرت امیرمؤمنان (ع) و اهل بیت را به ترتیب زیر بیان فرمود:

لَمْ یَسْبِقْهُ الْاَوَّلُونَ بِعَمَلٍ

هیچ کس پیش از آن بزرگوار از نظر عمل به پای او نمیرسد

وَ لا یُدْرِکْهُ الآخِرونَ بِعَمَلٍ

و از آیندگان نیز کسی به عمل او نخواهد رسید

وَ لَقَدْ کانَ یُجاهِدُ مَعَ رَسُولُ اللهِ

در رکاب رسولخدا به جهاد می پرداخت

فَیَقیهِ بِنَفْسِهِ..

و با تمام وجود از پیامبر بزرگوار حمایت میکرد

وَ ما خَلَّفَ صَفْراءَ وَ لا بَیْضاءَ(۲)

هیچ درهم و دیناری از خود باقی نگذاشت

و در ادامه فرمود:

ما اهل بیت حزب الله هستیم که غالب معرفی شده ایم:

فَاِنَّ حِزْبَ اللهِ هُمُ الْغالِبُون(۳)

ما عترت رسول الله هستیم که در روایت ثقلین ، رسول اکرم(ص)

ما را در کنار قرآن و مفسر قرآن و پشتوانه اسلام قـرار داده است:

اِنّی تارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلین کِتابَ الله وَ عِتْرَتِی

لَـنْ یَفْـتَـرِقـا حَـتّـی یَـرِدا عَلَیَّ الْحَوْضَ(۴)

ماییم عالم به تأویل و تنزیل قرآن ماییم که در قرآن بعنوان ،معصوم و مطهر نام برده شده ایم:

اِنَّما یُریدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ اَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرکُمْ تَطْهیراً(۵)

و باید همه از ما اطاعت کنند زیرا در قرآن به آن امر شده اند:

اَطیعُوا اللهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِی الْاَمْرِ مِنْکُمْ(۶)

ماییم کسانی که در قرآن مودّت آنان بر مردم واجب شده است:

قُلْ لا اَسْئَّلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی(۷)

بطوریکه ملاحضه میفرمایید امکام مجتبی در این بخش از فرمایشات خود بعنوان اولین موضع گیری پس از رسیدن به خلافت ظاهری موضوعات مهمی را مطرح می فرمایند

ابتدا جایگاه معنوی و رسالت اهل بیت را تبیین فرموده سپس وظایف مردم را در قـبال این خاندان مشخص فرمودهو در نهایت معلوم مـی گـردد کـه رابطه مردم با حاکمیت باید یک رابطه اعتقادی بوده باشد که رمز موفقیت و ماندگاری تشیع در طول تاریخه نیزهمین بوده است

 

تقسیمات پیروان امام مجتبی از دیدگاه شیخ مفید (ره)

بر اساس گزارشات و مستندات تارخی کسانیکه در جبهه امام (ع) عـلـیـه مـعـاویـه قـرار داشـتـند چند گروه متفاوت و متضاد بودند

مرحوم شیخ مفید فقیه نامدار شیعه در کتاب الارشاد آنان را بدین گونه معرفی می فرماید

۱- بَعْضُهُمْ شیعَهٌ لَهُ وَ لِابیهِ(ع)

تعدادی شیعیان و طرفداران او و پدر بزرگوارش بودند

۲- وَ بَعْضُهُمْ مُحَکَّمَهٌ تُؤثِرُونَ قِتالَ مُعاوِیَهَ بِکُلِّ حِیلَهٍ

تعدادی از آنان خوارج بودند که از هر وسیله ای برای جنگ با معاویه استفاده می کردند و حضور آنان در جبهه امام (ع) به خاطر دشمنی با معاویه بود ، نه دوستی با امام (ع)

۳- وَ بَعْضُهُمْ اَصْحابُ فِتَنٍ وَ طَمَعٍ فِی الْغَنائِمِ

تعدادی از آنان افراد سودجو و دنیا پرست بودند که به

طـمـع مـنـافـع مـادی در سـپـاه امـام داخل شده بودند

۴- وَ بَعْضُهُمْ شَکّاکٌ

یعنی تعدادی از آنان افراد دو دل و شکاک بودند که شخصیت بزرگی مانـنـد امـام حـسـن (ع) در نـظـر آنان چندان بر معاویه ترجیح نداشت

۵- وَ بَعْضُهُمْ اَصْحابُ عَصَبِیَّهٍ اِتَّبَعُوا رُؤَساءَ قَبائِلِهِمْ لا یَرْجِعونَ اِلی دِینٍ(۸)

بالاخره گروهی که نه به خاطر دین بلکه از روی تعصب عشیرگی و صـرفـاً بـه پـیـروی از ریـیـس قـبـیلـه خـود در محضر امام (ع) بودند

سئوال

با تـوجـه بـه تـشـتـط آراء و اندیشه های پیروان امام (ع) آیا میتوان با چنین پیروانی در برابر دشمن حیله گر و مکاری همانند معاویه مقاومت نموده و به پیروزی رسیدآنانی که به امام مجتبی(ع) خورده گیری نموده و صلح او را زیر سئوال می برنـد آیـادر یک چنین جوی و شرایط سیاسی حاکم، راه حل دیگری سراغ دارند که امام (ع)انجام نداده باشد

چند نمونه از توطئه های نفاق علیه امام (ع)

لازم است چند مورد از خیانت های پیروان امام به آن بزرگوار به صورت فهرست یادآوری گردد

الف:طرفدار عثمان معرفی کردن امام حسن مجتبی(ع)

بطوریکه تعدادی از مورخین معلوم الحال در کتاب های تاریخی خود ثبت کرده اند

ب:رفتارهای منافقانه

طبق گزارش مرحوم شیخ مفید تعدادی از سران منافق صفت قـبـایـل کوفه در ظاهر بـا امام (ع) بودند لکن در باطن به معاویه نامه نوشتند و از او درخواست کردند بـه سـوی عراق حرکت کند و اعلان آمادگی کردند که یا امام حسن(ع) را به او تسـلیـم نموده

یا ترور خواهند کرد و معاویه عین همان نامه را به امام حسن مجتبی(ع) ارسال کرد(۹)

خیانت فرماندهان و معاویه

۱-خیانت عبیدالله بن عباس

عبیدالله بن عباس فرمانده نیروهای امام (ع) با ۱۲ هزار نفر به سوی لشکر معاویه اعزام گردید طولی نکشید با دریافت یک میلیون درهم از معاویه، شبانه همراه ۸ هزار نفربه وی پیوست(۱۰)

۲-شایعه صلح با معاویه

معاویه تعدادی جاسوس در مـیـان پیروان امام حسن مجتبی(ع) اعزام کرد و شایع کردند که حسن بن علی (ع) با معاویه صلح کرده است

۳-مجروح شدن امام (ع) بوسیله خوارج

امام مجتبی(ع)روانه ساباط شد در بین راه یکی از خوارج که قبلا کمین کرده بود بر امام ضربه ای وارد کرد که به شدت مجروح شد و به شهر مدائن منتقل گردید وضع جسمی آن حضرت در اثر جراحت به وخامت گرائید.

۴-استفاده معاویه از فرصت

معاویه با استفاده از این فرصت (مجروحیت امام ) بر اوضاع تسلط یافت و بقیه نیروهای امـام (ع) پـراکـنـده شـد در نـهـایـت امـام حسن مجتبی (ع) مظلومانه تن به صلح داد(۱۱)

 

پی نوشت:

(۱) رساله عملیه ۱۰ مرجع)

(۲) الارشاد /شیخ مفید ج۲ ص۳

(۳) سوره مجادله آیه ۲۲

(۴) بحارالانوار /علامه مجلسی ج۲ ص۲۲۶

(۵) سوره احزاب آیه ۳۲

(۶) سوره نساء آیه ۵۹

(۷) الارشاد / مفید ج۲ ص۴

(۸)الارشاد/شیخ مفید ج۲ ص ۷

(۹)الارشاد/ شیخ مفید ص ۱۹۱

(۱۰)سیره پیشوایان ص۱۰۹

(۱۱)تاریخ یعقوبی ج۲ ص۵

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر