یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - الأحد 1 جماد أول 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۱۴) سخنرانی شب پانزدهم ماه مبارک رمضان۱۳۹۱

مسئلهٌ: با توجه به اینکه روزه یک عمل عبادی است لذا نیت واجب است و در نیت همین قدر که برای انجام فرمان خداوند از اذان صـبح تا مغرب کـاری کـه روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است برای اینکه تعیین کند تمام این مدت را روزه بوده باید مقداری پیش از اذان […]

مسئلهٌ:

با توجه به اینکه روزه یک عمل عبادی است لذا نیت واجب است و در نیت همین قدر که برای انجام فرمان خداوند از اذان صـبح تا مغرب کـاری کـه روزه را باطل می کند انجام ندهد کافی است

برای اینکه تعیین کند تمام این مدت را روزه بوده باید مقداری پیش از اذان صبح ومقداری هم بعد از مغرب از انجام کاری که روزه را باطل می کند خودداری نماید

مسئلهٌ:

ده چیز روزه را باطل می کند

۱- خوردن  2- آشامیدن ۳- استمناء ۴- جماع ۵- دروغ بستن به خدا و پیامبر و جانشینان او ۶- رساندن غبار غلیظ به حلق ۷- فرو بردن تمام سر در آب ۸- باقی ماندن بر جنابت، حیض و نفاس تا اذان صبح ۹- اماله کردن با چیز روان ۱۰- قی کردن(۱)

درسهایی از نهج البلاغه(۱)

هشدارهای حکومتی امیرمؤمنان(ع)

خطبه ۱۶ نهج البلاغه اولین یا از جمله اولین خطبه های امـیـرمؤمنان در مدینه ایراد شده است مرحوم شیخ طوسی در تلـخیص الـشافـی و شـیخ صدوق در عیون الاخبار، کلینی در روضه کافی، شیخ مفید در ارشاد، یعقوبی در تاریخ خود جا خط در البیان و التبیین این خطبه را آورده اند و مرحوم سید رضی بخشی از آن را آورده است

ذِمَّتی بِما أَقُولُ رَهینَهٌ

عهده ام در گرو چیزی است که میگویم

وَ أنا بِهِ زَعیمٌ

و خودم ضامن آن هستم

اِنَّ مَنْ صَرَّحَتْ لَهُ الْعِبَرُ

هر که عبرتها آشکار سازد بر او

عَمّا بین یَدَیهِ مِنَ الْمَثُلاتِ

عذابهای اهم گذشته را

حَجَزَتْهُ التَقوی عَن تَقَحُّمِ الشُبَهاتِ

تقوا او را از فرو رفتن در شبهات باز میدارد

ألا وَ اِنَّ بَلِیَّتَکُمْ قَدْعادَتْ

آگاه باشید آزمایشهای شما باز گشته

کَهَیْئَتَها یَوْمَ بَعَثَ الله نَبیَّهُ

همانند روزی که خداوند پیامبرش را مبعوث کرد

وَ الذّی بَعَثَهُ بِالحقّ

قسم به خدایی که پیامبرش را مبعوث کرد

لَتُبَلْبَلُنَّ بَلْبَلَهً

به شدت به مخلوط می شوید

وَ لَتْغَرَبَلُنَّ غَرْبَلَهً

و بصورت کامل غربال خواهید شد

وَ لَتُسا طُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ

و مانند محتوای دیگ جوشان زیر و رو می شوید

حتّی یَعُودَ أَسفَلُکُم أعُلاکُمْ

تا افراد پائین شما بالا بیایند

وَ أعلاکُمْ أَسفَلَکُمْ

و افراد بالا به پائین کشیده شوند(۲)

درسهای خطبه:

لازم به یادآوری است که عبارات مـذکـور بخش کوتاهی از خـطـبـه ۱۶نهج البلاغه می باشد چند نکته مهم از این بخش کوتاه برداشت می شود

۱- نوع حاکمان تلاش می کنند در ابتدای حاکمیت خود با جـریانها و اشخاص سیاسیمخالف با مماشات رفتار کنند تا بتوانند پایه های حکومت خویش را محکم سازند لکن در حکومت علوی از ابتدای پیروزی به صورت قاطع مواضع خـود را اعـلان مـی کند

۲- امیرمؤمنان بصورت تلویحی حاکمان قبل از خود را زیر سوال می برد چون می فرماید :

اَلا وَ اِنّ بلیتکم قدعاده کَهِیْئَتَها یَوْمَ بَعْثَ اللهُ نبیَّهُ

۳- از جملات لَتُبَلَبلُنَّ و لَتُغَرْبَلُنَّ و لتُساطُنّ استفاده می شود در جامعه اسـلامی قـبـل از حـاکمـیت امـیرمؤمنان اختلاف طبقاتی حاکم بوده است

 

پی نوشت:

(۱)رساله ۱۰ مرجع

(۲)نهج البلاغه خطبه ۱۶