شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۲۰) سخنرانی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان۱۳۹۱

جلسه بیست و یکم بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین وَمِن کِتابٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ ازوصایای امام لِلحَسَنِ وَالحُسَینِ (ع) به امام حسن وحسین لَمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ لَعنَهُ الله هنگامی که ابن ملجم لعنت خدا براو باد اورا ضربه زد توضیح : این نامه یکی […]

جلسه بیست و یکم

بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ

الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین

وَمِن کِتابٍ لَهُ عَلَیهِ السَّلامُ

ازوصایای امام

لِلحَسَنِ وَالحُسَینِ (ع)

به امام حسن وحسین

لَمّا ضَرَبَهُ ابنُ مُلجَمٍ لَعنَهُ الله

هنگامی که ابن ملجم لعنت خدا براو باد اورا ضربه زد

توضیح :

این نامه یکی از وصایای جامع وپر محتوای امیر مومنان است هنگامیکه در بستر شهادت افتاده

بودخطاب به فرزندان وتمامی شیعیان ومحتوای این وصایا از چند محور زیر تشکیل می شود

۱٫توصیه به تقوا وبی اعتنائی به دنیاوطرفداری از حق وحمایت از مظلوم

۲٫باز توصیه به تقوا وسپس دعوت به نظم در همه کارها وایجاد اصلاح در میان مردم

۳٫دعوت به کفالت ایتام وحفظ حقوق همسایگان وعمل به قران واهتمام به نماز،

حج وجهاد وارتباط با یکدیگروترک جدائی هاوامربه معروف ونهی از منکر

۴٫در بخش آخر نامه خطاب به فرزندان عبدالمطلب تاکید می فرماید بعداز شهادت من

خون مسلمانان را نریزید وبه بهانه این شهادت از این و آن انتقام نگیرید تنها قاتـل مرا

بکشید و تـوصـیـه بـر ایـنـکه اورا بعـد کـشـتـن مثله نکنید و اورا به خاک بسپارید(۱)

أُوصِیکُمَا بِتَقْوَی اللهِ،

شما را به ترس از خدا سفارش می کنم

وأَلَّا تَبْغِیَا الدُّنْیَا وَإِنْ بَغَتْکُمَا،

به دنیا پرستی روی نیاورید گرچه به سراغ شما آید

وَلاَ تَأْسَفَا عَلَی شَیْءٍ مِنْهَا زُوِیَ عَنْکُمَا،

و بر آنچه از دنیا از دست میدهید اندوهناک مباشید

وَقُولاَ بِالْحَقِّ،

حق را بگویید

وَاعْمَلاَ لِلْأجْرِ،

و برای پاداش الهی عمل کنید

وَکُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً، وَلِلْمَظْلُومِ عَوْناً

و دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید

توضیح :

در حدیثی از رسول خدا نقل شده

وَ مَن أَخَذَ لِلمَظلُومِ مِنَ الظَّالِمِ کَانَ مَعِی فِی الجَنَّهِ مُصَاحِبا (۲)

کسی که حق مظلوم را از ظالم بستاند در بهشت با من همنشین خواهد بود

در حدیثی از امیر المومنین(ع) در غررالحکم می خوانیم

أحسَنُ العَدلِ نُصرَهُ المَظلُومِ؛ (۳)

برترین عدالت یاری مظلومان است

حتی امام زین العابدین(ع)در دعای ۳۸ صحیـفـه سـجـادیـه بــه

پیشگاه خداوند (بعنوان یک سرمشق عمومی)عرضه می دارد :

اللَّهُمّ إِنِّی أَعتَذِرُ إِلَیکَ مِن مَظلُومٍ ظُلِمَ بِحَضرَتِی فَلَم أَنصُره؛ (۴)

خـداوندا من پـوزش مـی طـلبم درباه مظلومی که در

حضور من مورد ستم قرارگرفت و من یاریش نکردم

. أُوصِیکُمَا، وَجَمِیعَ وَلَدِی وَأَهْلِی وَمَنْ بَلَغَهُ کِتَابِی

شما و تمام فرزندان و خاندانم و کسانی را که این وصیت به آنها می رسد

بِتَقْوَی اللهِ

به ترس از خدا

وَنَظْمِ أَمْرِکُمْ

و نظم در امور زندگی

وَصَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُمْ

و ایجاد صلح و آشتی در میانتان سفارش می کنم

فَإِنِّی سَمِعْتُ جَدَّکُمَا ـ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَّمَ ـ یَقُولُ:

زیرا من از جد شما پیامبر شنیدم که می فرمود

“صَلاَحُ ذَاتِ الْبَیْنِ أَفْضَلُ مِنْ عَامَّهِ الصَّلاَهِ والصِّیَامِ”

اصلاح کردن بین مردم از همه نماز و روزه ها برتر است

توضیح:

بدلیل اهمیت اصلاح ذات البین در روایتی بمنزله جهاد در راه خدا معرفی شده است

جَعَلَ النَّبِیُّ (ص)اَجرَ المُصلح بَینَ النّاسِ کَاَجرِالمُجاهِدِ عِندَ النّاسِ (۵)

پیامبراکرم پاداش کسی را که در میان مردم صلح بـرقـرار

سازد همچون کسی که در راه خدا جهاد می کند قرار داد

اللهَ اللهَ فِی الأََیْتَامِ

خدا را خدا را درباره یتیمان

فَلاَ تُغِبُّوا أَفْوَاهَهُمْ

نکند آنان گاهی سیر و گاه گرسنه بمانند

وَلاَ یَضِیعُوا بِحَضْرَتِکُمْ

و حقوقشان ضایع گردد

وَاللهَ اللهَ فِی جِیرَانِکُمْ

خدا را خدا را درباره همسایگان

فَإِنَّهُمْ وَصِیَّهُ نَبِیِّکُمْ

حقوقشان را رعایت کنید که وصیت پیامبر شماست

مَا زَالَ یُوصِی بِهِمْ حَتَّی ظَنَنَّا أَنَّهُ سَیُوَرِّثُهُمْ

همواره به خوشرفتاری با همسایگان سفارش میکرد تا

آنجا که گمان بردیم برای آنان ارثی معین خواهد کرد

وَاللهَ اللهَ فِی الْقُرْآنِ

خدا را خدا را درباره قرآن

لاَ یَسْبِقْکُمْ بِالْعَمَلِ بِهِ غَیْرُکُمْ

مبادا دیگران در عمل کردن به دستوراتش از شما پیشی گیرند

وَاللهَ اللهَ فِی الصَّلاَهِ

خدا را خدا را درباره نماز

فَإِنَّهَا عَمُودُ دِینِکُمْ

چرا که ستون دین شماست

وَاللهَ اللهَ فِی بَیْتِ رَبِّکُمْ

خدا را خدا را درباره خانه خدا

لاَ تُخْلُوهُ مَا بَقِیتُمْ

تا هستید آنرا خالی مگذارید

فَإِنَّهُ إِنْ تُرِکَ لَمْ تُنَاظَرُوا

زیرا اگر کعبه خلوت شود مهلت داده نمی شوید

وَاللهَ اللهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ وَأَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللهِ

و خدا را خدا را درباره جهاد با اموال و جانها و زبانهای خویش در راه خدا

وَعَلَیْکُمْ بِالتَّوَاصُلِ وَالتَّبَاذُلِ

بر شما باد به پیوستن به یکدیگر و بخشش همدیگر

وَإِیَّاکُمْ وَالتَّدَابُرَ وَالتَّقَاطُعَ

مبادا از هم روی گردانید و پیوند دوستی را از بین ببرید

لاَ تَتْرُکُوا الْأَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ وَالنَّهْیَ عَنِ الْمُنْکَرِ فَیُوَلَّی عَلَیْکُمْ أَشْرَارُکُمْ

امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که بدهای شما بر شما مسلّط می گردند

ثُمَّ تَدْعُونَ فَلاَ یُسْتَجَابُ لَکُمْ

آنگاه هر چه از خدا بخواهید جواب ندهد

ثمّ قال: یَا بَنِی عَبْدِالْمُطَّلِبِ

سپس فرمود ای فرزندان عبدالمطلب

لاَ أُلْفِیَنَّکُمْ تَخُوضُونَ دِمَاءَ الْمُسْلِمِینَ خَوْضاً

مبادا پس از من دست به خون مسلمین فرو برید

تَقُولُونَ: قُتِلَ أَمِیرُالْمُؤْمِنِینَ

و بگویید امیرمؤمنان کشته شد

أَلاَ لاَ تَقْتُلُنَّ بِی إِلاَّ قَاتِلِی

بدانید جز کشنده من کسی دیگر نباید کشته شود

انْظُرُوا إِذَا أَنَا مِتُّ مِنْ ضَرْبَتِهِ هذِهِ

درست بنگرید اگر من از ضربت او مردم

فَاضْرِبُوهُ ضَرْبَهً بِضَرْبَهٍ

او را تنها یک ضربه بزنید

وَلاَ یُمَثَّلوُا بِالرَّجُلِ

و او را مثله نکنید

فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللهِ صَلَّی اللهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ وَسَلَمَ

من از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمود

یَقُولُ🙁 إِیَّاکُمْ وَالْمُثْلَهَ وَلَوْ بَالْکَلْبِ الْعَقُورِ(۶)

(بپرهیزید از بریدن اعضای مرده هر چند سگ دیوانه باشد)

پی نوشت :

۱.شرح نهج البلاغه –مکارم شیرازی ج ۱۰ص ۲۵۵

۲.بحارالانوار /علامه مجلسی ج۷۲ص۳۵۹

۳.غررالحکم/آمدی ص۴۴۶،ح ۱۰۲۱۰

۴.صحیفه سجادیه دعای ۳۸

۵.تفسیر ثعلبی ج ۹ص ۸۰

۶.نهج البلاغه نامه ۴۷

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر