شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۲۲) سخنرانی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان۱۳۹۱

جلسه بیست و سوم بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین   مسئلهٌ: خوردن و آشامیدن در موارد زیر روزه را باطل می کند ۱-خوردنیها و آشامیدنیهای متعارف مانند نان و آب ۲-خوراکهای غیر متعارف مثل خاک و شیره درخت ۳-خوردنی یا آشامیدنی در دهان است بفهمد […]

جلسه بیست و سوم

بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ

الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین

 

مسئلهٌ:

خوردن و آشامیدن در موارد زیر روزه را باطل می کند

۱-خوردنیها و آشامیدنیهای متعارف مانند نان و آب

۲-خوراکهای غیر متعارف مثل خاک و شیره درخت

۳-خوردنی یا آشامیدنی در دهان است بفهمد اذان صبح شده اگر فرو برد بصورت عمدی باطل می شود

۴-بداند غذای لای دندان مانده در روز فرو می رود خلال نکند و فرو برود

۵- فرو بردن خلطهای سر و سینه بعد از ورود به فضای دهان

۶-مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان برگرداند و رطوبت آن را فرو برد(۱)

ویژگیهای فتنه از دیدگاه امیرمؤمنان

موضوع:خطبه ۹۳ نهج البلاغه

مقدمه:

علل زیر موجب گردید تا موضوع فتنه از دیدگاه امیرمؤمنان را مطرح کنیم:

۱- استـکبار جـهـانی پـس از شـکست خوردن در انـواع توطئه ها علیه مسلمانان و بوجود آمدن بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه و از دست دادن تعدادی از هم پیمانان خود در منطقه به فتنه انگیزی در میان مسلمانان روی آورده و در نـوع کـشـورها به مرحله اجرا گذاشته است

از قبیل

عراق، سوریه، لبنان، ایران، مصر، پاکستان و افغانستان و عقلیتهای مسلمانان در سایر کشورها

ابزارهای مورد استفاده

دشمنان برای ایجاد فتنه با توجه به تناسب از ابزارهای متعددی بهره می گیرند از جمله موارد زیر

۱- مستمسک قرار دادن حقوق بشر

۲- تحریک اقوام علیه یکدیگر

۳- تحریک اقلیتها علیه اکثریت

۴- تحریک پیروان مذاهب علیه یکدیگر

۵- راه اندازی جریان شیعه هراسی

۶-تحریک حاکمان کشورهای اسلامی علیه یکدیگر و …

این ها نمونه هایی از فتنه انگیزی های استکبار می باشـد و الا دایـره توطئه ها به مراتب گسترده تر از این هاست و بسی جای تدسف است تعدادی از جریانهای سیاسی و انحرافی در جوامع اسلامی هـمانند وهابـیـان آلت دست استکبار قرار گرفته و در نوع کشورهای اسلامی به مسلمان کشی و ایجاد فتنه مشغول هستند

مواضع امیرمؤمنان (ع) در برخورد با فتنه

اَمّا بَعْدَ حَمْدِ اللهِ و الثناءِ عَلَیه

بعد از حمد و ستایش خدا

أَیُّها النّاسُ فَاِنِّی فَقَأْتُ عَیْنَ الفتنهِ

ای مردم من بودم چشم فتنه را کور کردم

تعبیر امام به عین الفتنه نشان می دهد که امیرمؤمنان فتنه را به هیولای وحـشـتناکی تشبیه کرده که وقتی چشم او را کور کنند قدرت فـعالیـت از او گـرفته مـی شـود و در ضمن اشاره به این نکته نیز می باشد که امام در مبارزه با فتنه ها به سراغ مرکز اصلی فتنه و توطئه میرفت نه شاخ و برگها زیرا هنگامی که مرکز فتنه متلاشی شود بـقـیـه اعوان و انصار فتنه گران خود به خود متلاشی خواهند شد و این بهترین راه بـرای از بـیـن بـردن فـتـنه ها با ضایعات کمتر می باشد

وَ لَمْ یَکُنْ لِیَجْتَرِیَ عَلَیْها أَحَدٌ غَیْری

و احدی جز من جرئت این کار را نداشت

بَعْدَ أَنْ ماجَ غَیْهَبُها

پس از آنکه ظلمت آن موج زد

وَ اشْتَرَّ کَلَبُها (۲)

و بیماری آن شدید شد

توضیح:

در ارتباط با فتنه مورد اشاره امیرمؤمنان شارحان نـهـج الـبـلاغـه دیـدگاههای متفاوتی مطرح فرموده اند نوعاَ معتقد هستند مقصود فتنه جمل بوده(۳)

عده ای می گـویـنـد هدف امـام فـتـنه خوارج بوده(۴)

جمعی عقیده دارند منظور امام فتنه معاویـه می باشد بعضی میگویند اشاره امام به عموم فتنه های منافقین و کافرین است (۵)

که این فتنه ها از زمان رسولخدا در جنگ بدر آغازشد و در جنگ های دیگر نیز ادامه یافت و بعد از رحلت پیامبر بصورت خطرناکتر ظـهور و بـروز کـرد و تـا زمـان خـلـیـفه سوم ادامه یافت و بعد از بیعت مردم با امیرمؤمنان به اشـکال دیگری نمایان گشت و امام گاه بـا شـمشیـر ، گـاه با صبر وشکیبایی ، گاه با اطلاع رسانـی و بعضاً با فریاد ها و هشدارها چشم فتنه ها را نابینا کردلکن تفسیر اول(فتنه جمل) با تعبیرات خطبهمناسب تر به نظر می رسد(۶)

پی نوشت:

(۱) رساله عملیه حضرت امام بحث روزه

(۲) نهج البلاغه خ ۹۳

(۳) شرح نهج البلاغه / ابن میثم ج ۳ ص ۴۰۶

(۴) مصادر نهج البلاغه/ خطیب ج ۲ ص ۱۷۸

(۵) شرح نهج البلاغه / خویی ج ۷ ص ۵۹

(۶) شرح نهج البلاغه/ مکارم ج ۴ ص ۲۲۰

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر