چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - الأربعاء 14 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۲۴) سخنرانی شب بیست و پنجم ماه مبارک رمضان ۱۳۹۱

جلسه بیست و پنجم بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین مسئلهٌ: در بحث نسبت دروغ به خدا ، پیامبر(ص) و ائمه (ع) موارد زیر روزه را باطل نمی کند   ۱-به اعتقاد راست بودن مطلبی از آنان نقل کند سپس بفهمد دروغ بوده ۲-دروغی که دیگری […]

جلسه بیست و پنجم

بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ

الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین

مسئلهٌ:

در بحث نسبت دروغ به خدا ، پیامبر(ص) و ائمه (ع) موارد زیر روزه را باطل نمی کند

 

۱-به اعتقاد راست بودن مطلبی از آنان نقل کند سپس بفهمد دروغ بوده

۲-دروغی که دیگری بر آنان بسته از قول گوینده گزارش کند

۳-خبری را که نمی داند راست است یا دروغ نقل کند لیکن بنابر احتیاط واجب بایـد از گـویـنـده خبر یـا کتـابـی کـه در آن نوشته شده نقل کند

۴-چیزی را که میداند دروغ است به ایشان نسبت دهد سپس بفهمد آنچه را که گفته راست بوده است

تعدادی از فقهاء مانند حضرات بهجت ، اراکی، زنجانی و صافی در فرض اخیر روزه را باطل میدانند خویی ، تبریزی، سیستانی باید روزه را تمام کند و قضای آن را بجا آورد(۱)

ویژگی دوم فتنه:

وَ اِذا أَدْبَرَتَنَبَّهَتْ                                     به هنگام پشت کردن شناخته می شود

توضیح:

وقتی فتنه ها با مرور زمان از میان رفت پشت صحنه ها و چهره واقعی او برای توده

مردم روشن می شود آثار و تبعات زیانبار او خود را در جـامـعـه نـشـان مـی دهـد

انواع فتنه ها:

فتنه ها به انواع مختلف قابل تقسیم هستند لکن از نظر تأثیرگذاری در جامعه و استمرار به دو نوع قابل تقسیم است

الف:فتنه های زودگذر مانند فتنه جمل

ب:فتنه های ماندگار مانند فتنه بنی امیه که حدود ۹۰ سال طول کشید

هر دو نوع فتنه دارای مشترکاتی هستند عبارتند از

الف:استفاده از ابزارها:

همان مواردی که قبلاً اشاره گردید یعنی

۱-استخدام چهره های سرشناس و موقعیت دار در جامعه

۲-بکارگیری شعارهای اغفال کننده

۳-کوبیدن بی امان حاکمیت

۴-سوء استفاده از بی بصیرتی جامعه

۵-بهره گیری از تمامی ابزارهای تحریک کننده افکار عمومی

ب:تقسیمات مردم:

از جمله مشترکات فتنه ها تقسیم شدن مردم جامعه به اقسام مختلف است

۱-انسانهای ساده لوح که به قول بعضی از بزرگان مبنای زندگی، اراده ها ، تصمیم ها و هدف گیری آنان بر اساس کشمش و غوره است با یک کشمش گرمشان و با یک غوره سردشان می شود. به دنبال فتنه کشاندن این قبیل افراد هزینه زیادی لازم نیست و با یک حرکت ساده و آلوده ساختن جو ظاهری جامعه تمامی این قبیل افراد دنباله رو این فتنه خواهند شد

۲- افرادی که سطح شناخت و معرفت آنان نسبت به گروه اول بالاتر است یعنی برای گرمی و سردی آنان یک باغ کشمش یا غوره لازم است. به عـبـارتی دیگر بـه دلـیـل شناخت نسبی این قبیل افراد از شرایط حاکم بر جامعه لازم است فـتـنـه گـران جهت تغفال و به دنبلا کشیدن آنان مقداری هزینه کنند

۳-جمعی دیگر از قدرت تحلیل و شناخت بالاتری برخوردارند بـطـوریـکـه فتنه ها نمی توانند

آنها را تحت تأثیر خود قرار بدهند لکن تعداد چـنـیـن انـسانـهـا نسبت به دو گروه دیگر بـسیار محدود است در عین حال به دلیل در اقلیت بودن حرف و مواضعشان خریـدار نخواهد داشت و اگر بخواهند موضع گیری بکنند از ناحیه تـنـد روان جـامـعـه مـورد سرزنش و تـهدید قرار می گیرند لذا این نوع از افراد معمولاً ترجیح می دهند ساکت و نظاره گر باشند

موارد افتراق فتنه ها

در عین حال که فتنه ها ی زودگـذر و مـانـدگـار مشترکاتی با هم دارند تمایزات و

اختلافاتی نیز دارند تمایز فتنه های گذرا با فتنه های ماندگار در چند محور است

الف:زوال و ثبات

فتنه های گذرا به دلیل نداشتن برنامه مشخص و ضوابط لازم مدیریتی پس از مدت

کوتاه از بین می رود چون حقیقت آن خیلی سریع برای توده مردم شناخته می شود

در مقابل فتنه ماندگار به دلیل داشتن قانون و ضوابط لازم و مدیریت قوی و مهارت در تسخیر

افکار عمومی و بهره گیری از شگردهای مورد نیاز ثبات دارد و بعضاًبه فرهنگ تبدیل می شود

نوع انسانها حتی کسانیکه از قدرت تحلیل بالا برخوردارند توان تشخیص را از دست می دهند

مثال:

خزیمه بن ثابت اوسی

از یاران رسولخدا(ص) بوده و شهرت داشته

در آغاز اسلام بصورت پنهانی بتهای قبیله را می شکست

در بدر و سایر غزوات رسولخدا حضور داشت

در فتح مکه پرچمدار بوده

ذو الشهادتین لقب گرفته بود(۲)

این شخصیت با آن همه فضایل و هوشیاری، در جـنگ صفین از جنگ با معـاویـه امـتـناع

ورزید چون شک داشت آیا می تـوان بـا مسلمان جنگید یا نه؟ تا اینکه عمار یاسر بدست

نـیـروهـای مـعـاویـه شـهـیـد شـد اینجا بود که بیادش آمد رسولخدا(ص) به عمار فرمود:

یا عمّارُ تقتلُکَ الفِئَهُ الْباغِیَهُ

ای عمار تو را گروهی ستمگر خواهد کشت

لذا خزیمه بعد از این جریان وارد جنگ شد و به شهادت رسید

شیادی دشمن

پس از شهادت عمّار در میان نیروهای معاویه جنجالی به پا شد چون نوع مسلمانان از فرمایش رسولخدا(ص) اطلاع داشتند و یا آنجا مطلّع شدند.عمروبن عاص وارد مـیـدان شد و گفت به مردم بگوئید عمّار یاسر را ما نکشتیم بلکه کسی کشته که او را به میدان جــنـگ آورده و او علی بن ابی طالب (ع) است

وقتی این موضوع به اطلاع امیرمؤمنان(ع) رسید فرمود:

در پاسخ آنان بگوئید بنا به گفته شما قاتل حمزه سید الشهداء خود پیامبر (ص) بوده زیـرا حمـزه را او بـه میدان آورده بود(۳)

پی نوشت:

(۱)رساله ۱۰ مرجع

(۲)بحارالانوار/ مجلسی ج ۲۲ ص۱۴۱

(۳)شرح نهج البلاغه/ علامه جعفری ج ۱۶ ص ۳۰۵

پر بازدیدترین ها

بیشتر