چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - الأربعاء 19 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۱/۰۵/۲۶) سخنرانی شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان۱۳۹۱

جلسه بیست و هفتم   بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین مسئله: فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب خـانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است مسئله: فطره مهمانی که پیش از غروب شب […]

جلسه بیست و هفتم

 

بِسْمِ اللهِ الرَحْمنِ الرَحیمْ

الحمد لله رب العالمین الصلاه والسلام علی محمد و آله الطاهرین

مسئله:

فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحب

خـانه وارد شده و نان خور او حساب می شود بر او واجب است

مسئله:

فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر بدون رضـایـت

صاحب خانه وارد می شود و مدتی نزد او میماند واجب است

یادآوری:طبق اعلام نظر مراجع مقدار زکات فطره ۲۵۰۰ تومان و کفاره ۱۰۰۰ تومان می باشد

مسئله:

فطره مهمانی که بعد از غروب شب عید فطر وارد می شود بر صاحب خانه واجب

نیست اگر چه پیش از غروب او را دعوت کرده باشد و در خانه او هم افطار کند(۱)

۳-هوشیاری حاکمان:

تسلط حاکمان بر امور کشوری ،خرد ورزی مدیران حکومتی و غفلت نکردن آنان

از مسئولیـتهای خویـش یـکی از عـوامـل اساسی پیشرفت و ترقی جـامـعه می باشد

۱-از امیرمؤمنان(ع) نقل شده

مِنْ أَماراتِ الدُّولَهِ اَلیقْظَهُ لِحَراسَهِ الْاُمُورِ(۲)

از نشانه های دولت بیداری برای نگهبانی از کارهاست

۲-باز می فرماید: مِن دَلائِلِ الـدُّولَـهِ قِـلـَّهُ الغَـفْـلَهِ(۳)

از نشانه های دولت، کمی غفلت است

۳-در جای دیگر فرمود:

فُضِّلَ الْعَقْلُ عَلَی الْهَوی لِأنَّ العَقْلَ یُمَلِّکُکَ

الـزَّمانَ وَ الْـهَوی یَسْتَـعْـبِدُکَ لِـلـزَّمانِ(۴)

خـرد بـر هـوس بـرتـری داده شـده است چون خرد تو را

مالک زمان می کند ولی هوس تو را برده زمان می سازد

۴-اجرای عدالت اجتماعی

یکی از موضوعاتی که در دیـن مـقـدس اسلام روی آن بسیار تأکید

شده است عـدالـت اجـتماعی است و در این زمینه آیـات و روایـات

متعددی وجـود دارد به عنوان نمونه چند مورد را یادآوری می کنیم

۱-خداوند می فرماید:

وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ اَلْقُری بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحونَ(۵)

پروردگار تو هرگز بر آن نبوده که شهرهایی را که مردمش اصلاح گرند، به ستم هلاک کند

۲-از رسولخدا(ص) نقل شده :

در ارتباط با آیه شریفه وَ ما کانَ رَبُّکَ لِیُهْلِکَ اَلْقُری بِظُلْمٍ وَ أَهْلُها مُصْلِحونَ

می فرماید:

وَ أَهْلُها مُصْلِحونَ یُنْصِفُ بَعْضُها بَعْضَهُمْ(۶)

یعنی مردمش شایسته کار و نسبت به یکدیگر با انصاف هستند

۳-باز از رسولخدا(ص) نقل شده:

أنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ، وَانْصَحِ الاُمَّهَ وَارحَمْهُم،(۷)

با مردم با انصاف رفتار کن و خیرخواه امت باش و با آنان مهربانی کن

۴-امیرمؤمنان (ع) فرمود:

ثَباتُ الـدُّوَلِ بِـاقـامَـهِ سُـنَـنِ الـعَـدلِ(۸)

پایداری دولت ها به اجرای قوانین عدالت است

۵-باز آن بزرگوار فرمود:

فِی الْعَدْلِ اَلاِقْتِداءُ بِسُـنَّـهِ اللهِ و ثَـباتُ الـدُّوَلِ(۹)

در اجرای عدالت اقتدا کردن به سنت خدا و پایداری دولت هاست

۶-باز آن بزرگوار فرمود:

لَن تُحَصَّنَ الدُّوَلُ بِمِثلِ استِعمالِ العَدْلِ فیها(۱۰)

هیچ چیزی مانند اجرای عدالت دولت ها را استحکام نمی بخشد

۷-باز امیرمؤمنان(ع) فرمود:

مَن عَمِلَ بِالعَدلِ حَصَّنَ اللهُ مُلکَهُ(۱۱)

هر که به عدالت رفتار کند خداوند سلطنت او را استحکام می بخشد

پی نوشت:

                 (1)رساله توضیح المسائل ۱۰ مرجع

(۲)غرر الحکم/ آمدی ج ۶ ص۳۰

(۳)عیون الحکم والمواعظ/ ص ۴۷۳

(۴)تفسیر مجمع البیان طبرسی/ ج ۵ ص ۹

(۵)سوره هود آیه ۱۱۷

(۶)المعجم الکبیر/ ج ۲ ص ۳۰۸ ح ۲۲۸۱

(۷)بحارالانوار / مجلسی ج ۷۷ ص ۱۰۹

(۸)غرر الحکم /آمدی ج ۳ ص ۳۵۳

(۹)عیون الحکم والمواعظ ص ۳۵۵

(۱۰)غرر الحکم / آمدی ج ۵ ص ۷۰

(۱۱)غرر الحکم/ آمدی ج ۵ ص ۱۵۰ ح ۸۷۲۲