سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - الثلاثاء 15 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۰۶/۲۴) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۴ شهریور ۱۳۹۱

الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۳۰)                      قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی                    إِذْ قَـالَ الْـحَوَارِیُّونَ یَـا عِـیسَى ابْـنَ مَـرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ                   أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(۱)   در آن هنگام که حواریون گفتند: ای عیسی بن مریم آیا پروردگارت می تواند مائده ای از آسمان بر […]

الف:تقوی از دیدگاه قرآن(۳۰)

                     قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

                   إِذْ قَـالَ الْـحَوَارِیُّونَ یَـا عِـیسَى ابْـنَ مَـرْیَمَ هَلْ یَسْتَطِیعُ رَبُّکَ

                  أَن یُنَزِّلَ عَلَیْنَا مَآئِدَهً مِّنَ السَّمَاءِ قَالَ اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(۱)

  در آن هنگام که حواریون گفتند: ای عیسی بن مریم آیا پروردگارت می تواند مائده ای از

آسمان بر ما نازل کند؟او در پاسخ گفت: از مخالفت فرمان خدا بترسید اگر با ایمان هستید

 

توضیح:

در ارتباط با آیه شریفه چند مطلب مهم را لازم به یادآوری میدانیم

۱-حضرت عیسی از درخواست مائده آسمانی پـیـروان خـود که بوی تـردیـد و شـک

می داد نـاراحـت شد که پس از آن همه آیات و نشانه ها چنین درخواستی از او می کنند

                   لذا فرمود: اتَّقُواْ اللّهَ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(۲)

 

۲-صاحب تفسیر مجمع البیان نقل می کند

حواریون همواره ملازم حضرت عیسـی (ع) بـودنـد چـون تـشـنـه می شدند می گفتند :

یـا روح الله تـشنه ایـم حـضرت عیسی بـه اعجاز بر آنان آب فراهم می نمود و چون گرسنه

می شدند نیز به عیسی ملتجی مـی شـدنـد و او بطریق اعجاز نـان آنان را فراهم می

نمود.آنـان گفـتند:چـه کـسی از مـا بـهتر اسـت کـه خداوند آب و نانش را به معجزه میدهد؟

 

حـضـرت عیسی(ع) پاسخ داد:

                                         أَفْضَلُ مِنکُمْ مَنْ یَعْمَلُ بِیَدِهِ وَ یأکُلُ مِنْ کَسبِهِ(۳)

                                 بهتر از شما کسی است که از دست رنج خویش امرار معاش کند

 

۳-از امام صادق(ع) نقل شده

                       حواریون حضرت عیسـی(ع) شـیعیان او بـودند و شیعیان ما نیز حواریون

                      مـا هـستند اطاعـت حواریون اوبیشتر از پیروی حواریون ما نبود حضرت

                       عیسی به حواریون خود فرمود: مَنْ أَنْصاری اِلَی اللهِ(۴)یاوران من در راه

                        خدا کیانند؟ قَالَ الْحَوَارِیُّونَ نَـحْـنُ أَنصَـارُ اللَّهِ مـا یـاوران خدا هستیم

 

به خدا سوگند نه در برابر یهود یاریش کردند و نه در راه او جنگیدند

وَ شیعَتُنا وَ اللهِ لَمْ یَزالوا مُنْذُ                               

ولی شیعیان ما به خدا پیوسته ومدام

قَبَضَ اللهُ عَزَّ ذِکْرُه رَسُولَهُ                          

از روزی که خدای پیامبرش را قـبـض روح کرد

یَنْصُرونا وَ یُقاتِلُونَ دُونَـنا                    

تاکنون ما را یاری کرده و در راه ما جنگ کرده

وَ یُـحْرَقُـونَ و یُعَـذَّبُـونَ                      

و به آتش سوخــته و دچــار عــذاب شدند

وَ یُشَـرَّ دوُنَ فی الْبُلْـدان                    

وشکنجـه شـده و در شهرها آواره گشته اند

جَزاهُـمُ اللهُ عَنـّـا خَـیْـراً(۵)                         

خداوند از جانب ما بر آنان جزای خیر دهد

 

ب:غیبت بیماری اخلاقی اجتماعی(۱۰)

                 بحث ما در زمینه انگیزه های غیبت بود که همان موضوع را پی می گیریم

 

۳-سوء ظن            

                  قـبـلاً در تـوضیـح روایتی از امام صـادق(ع) مـطـرح گـردید که آن بـزرگـوار

                 یـکـی از انگیزه ها و عـوامـل کـشیده شدن انسان به سوی غـیبـت دیـگـران را

               سوءظن بیان فرموده در ایـن رابـطه کـلام امـیرمؤمنان در خطبه ۱۴۱ نـهج البلاغه

               را کـه در زمـینـه نهی از غیبـت دیـگـران اسـت تـرجـمــه مـی کـنـیـم

 

أَیُّهَا النَّـاسُ، مَنْ عَرَفَ مِنْ أَخِیهِ         

ای مردم هر کس از برادر دینی خود بشناسد

وَثِـیـقَـهَ دِیـنٍ وَسَـدَادَ طَـرِیقٍ،            

استواری در دین و صحت روش را

فَلاَ یَسْمَعَنَّ فِیهِ أَقَاوِیلَ الرِّجَالِ،      

نـباید گفتـه دیگران را در نکوهش او بشنود

…أَمَـا إِنَّـهُ لَیـْسَ بَیْنَ الْحَقِّ وَالْبَاطِلِ إِلاَّ أَرْبَعُ أَصَابِعَ.

بدانید میان حق و باطل بیش از چهار انگشت فاصله نیست

 

 

کسی از حاضران از تفسیر این سخن سوال کرد امام انگشتان خـود را جمع

کرد ودر میان گوش و چشم خود (در کنار صورت) قرار داد سپس فرمود:

                                   الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ، وَالْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَیْتُ (۶)

                            باطل آن است که بگویی شنیدم و حق آن است که بگویی دیدم

 

الف :مناسبتهای هفته:

         این هفته دارای مناسبتهای متعددی میباشد چند مورد را لازم به یادآوری میدانیم

۱-روز شنبه ۲۵ شهریور

                  سالگرد ارتحال فقیه عالی قدر مرحوم آیه الله حاج میرزا جواد تبریزی(۷)

۲-روز یکشنبه ۲۶ شهریور

سالگرد کشتار فلسطینیان مـظلـوم در اردوگاه های صـبـرا و

شتیلا توسط صهیونیست های جنایتکار و غاصب(۱۹۸۲ م)(۸)

 

۳-روز دوشنبه ۲۷ شهریور

سالروز درگذشت شاعر متعهد آذربایجان مرحوم سید محمد حسین شهریار

(۱۳۶۷ ش) و روز شـعر و ادب فـارسـی(روز بـزرگـداشـت استاد شهریار) (۹)

۴-روز سه شنبه ۲۸ شهریور

مصادف با ۱ ذوالقعده سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه خواهر

گـرامی حضـرت امـام رضـا(ع)(۱۰)و روز دخـتران- و آغاز هفته حج(۱۱)

 

ب:قتل عام صبرا و شتیلا

این دو اردوگاه از مجموع ۱۲ اردوگاه آوارگان فلسطینی بـه شـمار می روندکه

در جـنـوب لبنان واقع شده اند.مردم این دو اردوگاه فلسطینی هایی بـودنـد که

 از سال ۱۹۴۸ م از(آغاز اشغال فلسطین) در ایـن دو اردوگـاه پناه گرفته بـودند.

 

در سـال ۶۱ ش در فـاصله روزهای ۲۵ تا ۲۷ شهریور دژخـیمان اسرائیل غـاصـب

و مزدوران فالانـژ بـا فرماندهی آریل شارون وزیـر جـنگ رژیـم صهیونـیستی به

این دو اردوگاه حمله کرده و مسلمـانـان مـظلـوم و بی دفاع را به خاک و خون

کشیدند در زمان حمله ۲۰ هـزار نـفـر در ایـن دو اردوگاه زنـدگی می کردند.(۱۲)

 

یکی از خبرنگاران معروف غربی (دیوید هرست) می نویسد:

قتل عام مردم به مدت ۴۸ ساعـت طـول کـشید

و حـتـی در شـب نـیـز بـا روشن کردن محوطه

اردوگاه توسط اسرائیلی ها کشتار ادامه داشت

آنها به زور وارد خانه های مردم می شـدنـد و

فلسطینی های در خواب را به رگبار می بستند.

 

فالانژ ها قبل ازکشتن، فلسطینیان را شکنجه مـی کردنـد چـشمهـایشـان را در می

آوردند،زنده زنده پوستشان را می کندند، شکم ها را پاره می کردند، زنـان و دخـتران را

بچه ها را از وسط دو شقه می کردند و مـغـزشـان را بـه دیـوار مـی کـوبـیـدند، در حـملـه

بـه مـورد تجاوز قرارمی دادندبـیمـارسـتـان بـیـمـاران را روی تـخـت کـشـتـنـد.دسـت بـعـضی

را به ماشین مـی بـستـند دور خیابانها می کشیدنددستهای فراوانی برای بیرون آوردن

انگشتر یا دست بند قطع شد.دراین قتل عام سه هزار و دویست و نود و هفت نفر شهید

شدند(۱۳)

 

ج:اهمیت و نقش حج

در مـیـان دسـتورات اسـلام مراسم حج دارای ویژگـیهـای مـتـعـدد سـیاسی ، اجتماعی

و اقتصادی منحصر به فردی دارد دهها آیـه و صدها روایـت در ارتـبـاط بـا تبـییـن ابعاد

مختلف این عمل عبادی و سیاسی وارد شـده است. از خطبه قاصعه امـیرمـؤمنان(ع) و

بعضی از روایات به خوبی اسـتفـاده مـی شـود که فریضه حج از زمان حـضـرت آدم

تشریع شده بود ولی رسمیت یافتن آن بیشـتـر مـربوط به زمان حضرت ابراهیم است.(۱۴)

      

 

۱-امیرمؤمنان در بیان فلسفه وجوب حج می فرماید:

                      فَرَضَ اللهُ الایمانَ تَطْهیراً مِنَ الشِّرْکِ… وَ الحَجَّ تَقْویَهً لِلدِّینِ(۱۵)

                 خداوند ایمان را برای پاکیزگی از شرک و حج را جهت تقویت ْدین واجب فرمود

 

لازم به یادآوری است که در روایات تعبیرات دیگری نیز نقل شده از قبیل:

                      فَرََضَ اللهُ… الْحَجَّ تَسِْنیهً لِلدِّینِ(۱۶)   آسانی و امکان اجرای دین

                      فَرَضَ اللهُ… الْحَجَّ تَسْلِیَهً لِلدِّینِ(۱۷)     برای آرامش دین

                      فَرَضَ اللهُ… الْحَجَّ تَشْییداً لِلدِّینِ(۱۸)    برای گسترش دین

 

این روایات را تکمیل می کنیم با فرمایش امام صادق(ع) که فرمود:

                                                         لایَزالُ الدّینُ قائِماً ما قامَتِ الْکَعبَهُ(۱۹)

                                             اسلام همواره برپا است تا زمانی که کعبه برپا است

 

تارک حج کافر است

رسول خدا خطاب به امیرمؤمنان فرمود:

یـا عَـلِیُّ تـارِکُ الْـحَـجِّ وَ هُـوَ مُـسْتَـطیـعٌ کـافِـرٌ

ای علی! کسی که حج را ترک کند(با این که توانایی دارد) کافر محسوب می شود

یَقُولُ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی:

خدای تبارک و تعالی می فرماید:

وَ لِـلـهِ عَـلَی النّـاسِ حـجُّ الْـبَـیْـتِ مَـنِ اسـْتَـطـاعَ اِلَـیْـهِ سَـبـیلاً

بر مردمی که استطاعت دارند به سوی خانه خدا بروند ، لازم است حج به جا بیاورند

وَ مَـنْ کـَفَـرَ فَـاِنَّ اللهَ غَــنِــیٌ عَــنِ الْــعــالَــمِــیــنَ.

و کسی که کفر بورزد(آن را ترک کند) به خود زیان رسانیده است، و خداوند از آنان بی نیاز است.

یـا عَـلِیٌّ! مَـنْ سَـوَّفَ الْـحَـجَّ حَــتّـی یَــمُــوتَ

ای علی ! کسی که حج را به تأخیر بیاندازد تا این که از دنیا برود

بَـعَـثَهُ اللهُ یَـوْمَ الْـقِیـامَـهِ یَـهُودِیـاً أَوْ نَصْرانِیّاً(۲۰)

خداوند او را در قیامت یهودی یا نصر انی محشور می کند.

 

توهین به مقدسات نشانه اوج انحطاط فرهنگ غربی

چندین سال است که تـوهیـن کـردن بـه مـقدسـات دیـنـی بـویـژه دیـن مـقدس اسـلام

بعنوان یک توطئه گسترده از سوی کشورهای غربی و اروپـایـی بـا حمایـت و پـشتـیبـانی

صهیونیسم بیـن المـلل بـه مـرحلـه اجـرا گـذاشـتـه شده اسـت در مورد جسارت به ساحت

مقدس فلسفه خلقت عالم هستی حضرت محمد(ص) در کشور آمریکا چند مطلب لازم به

یادآوری است.

 

۱-شرایط سیاسی حاکم بر منطقه و جهان

این جسارت ذلیلانه و بی ادبانه در شرایطی صورت گرفته که:

 الف:بیداری اسلامی به روند تکاملی خود همچنان استمرار می بخشد

 ب:آمریکائیان به شکست خود در مقابله با مقاومت اسلامی در سوریه اعتراف کردند

ج:برگزاری موفق اجلاس ۱۶ غیر متعهدها در ایران با حضور سران یکصد و

بیست کشور جهان استکبار جهانی و رژیم اشغالگر قدس را در انزوای کامل

قرار داد لذا این اقدام ابلهانه و سخیف در چنین شرایطی صورت گرفته است

 

۲-انسجام هر چه بیشتر مسلمانان

  این احمقها باید بفهمند که این قبیل اقدامات صفوف مسلمانان را فشرده تر خواهد کرد

  و امـت اسـلامی بـه صورت یـک سـیـل بنیان بر انداز در برابر دشمانان قرار خواهد داد

قرآن می فرماید:

                           مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ(۲۱)

 

 

۳-پیام به دشمنان

 تـوطئـه هـای به مـراتب سنگین تر از اینها را اسلاف و گذشتگان شما در طول تاریخ بویژه

در عصـر خود رسول الله(ص) انجام داده اند مانند یهودیان عنود بنی الـنضیر، بنیقریضه،

بنـی قـینقاع، خیبر و وادی الـقـری ، کـفـار و مـشـرکـیـن لجـوج مـکه هـمانند ابو

لهب، ابـوجهــل و ابـوسـفیـان ولـی پــیـام خــداونــد در مـقـابل تمـامی این

توطئه ها این است که

     یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ(۲۲)

             آنان می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش سازند ولی خدا

            نـور خـود را کـامـل می کند هر چند کافران خوش نداشته باشند

 

هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَدِینِ الْحَقِّ

لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَلَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ(۲۳)

                             او کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستادتا او

                            را بر همه ادیان غالب سازد هر چند مشرکان کراهت داشته باشند

 

۳-رسولخدا می فرماید:

                 لا یَبْقی عَلی ظَهْرِ الْاَرْضِ بَیْتُ مَدَرٍ و لا وَبَرٍ اِلا أَدْخَلَهُ اللهُ کَلِمَهَ الْاِسْلامِ(۲۴)

 بـر روی کـره زمیـن هیچ خانه ای باقی نمی ماند نه خانه هایی که از سنگ و گل ساخته

شده و نه خانه هایی که کرک و مو بافته شده مگر اینکه خداوند نام اسلام را در آن وارد

می سازد

 

پی نوشت:

(۱)سوره مائده آیه ۱۱۲                

(۲)تفسیر نمونه / مکارم شیرازی ج ۵ ص ۱۶۲                              

(۳) تفسیر مجمع البیان / طبرسی ج ۲ ص۲۳۴                                

(۴)سوره صف آیه ۱۴                                    

(۵)روضه کافی / کلینی ص ۲۶۷        

(۶)نـهـج الـبـلاغـه خطبه ۱۴۱

(۷) سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه        

(۸) روز ها و رویدادها / مرکز فرهنگی تربیتی نور ولایت ص ۳۰۸

(۹) روز شمار شمسی /مرکز پژوهش های صدا و سیما ص ۲۱۱      

(۱۰) روز شمار تاریخ اسلام /موسسه جهانی سبطین ص ۲۸۳              

(۱۱)یاد ایام/شورای سیاستگزاری ائمه جمعه ج ۲ ص ۳۸۶

(۱۲)یاداشت های شخصی

(۱۳)خبرگزاری های جمهوری اسلامی                                  

(۱۴)تفسیر نمونه/ مکارم شیرازی ج ۳ ص۲۶      

(۱۵)نهج البلاغه حکمت ۲۵۲                

(۱۶)وسائل الشیعه/ حر عاملی ج ۱ ص۲۲

(۱۷)بحارالانوار/ مجلسی ج۶ ص ۱۰۷                      

(۱۸)تفسیر نمونه/ مکارم شیرازی ج ۲ ص ۶۲                  

(۱۹)وسائل الشیعه/ حر عاملی ج ۸ ص ۱۴

(۲۰)من لا یحضره الفقیه/ صدوق ج ۴ ص ۳۰۸

(۲۱)سوره فتح آیه ۲۹

(۲۲)سوره صف آیه ۸                                                  

(۲۳)سوره صف آیه ۹                                      

(۲۴) مسند/ احمد بن حنبل ج ۶ ص ۴