جمعه ۱ بهمن ۱۴۰۰ - الجمعة 18 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۰۷/۰۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۷ مهر ۱۳۹۱

الف :تقوی از دیگاه قرآن(۳۲)                  قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی                        یَسْأَلُونَکَ عَـنِ الأَنفَـالِ قُـلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ                         وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(۱) [اى پیامبر] از تو در باره غنایم جنگى مى‏پرسند بگو غنایم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او] دارد پس از خدا پروا دارید […]

الف :تقوی از دیگاه قرآن(۳۲)

                 قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

                       یَسْأَلُونَکَ عَـنِ الأَنفَـالِ قُـلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ فَاتَّقُواْ اللّهَ

                        وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ(۱)

[اى پیامبر] از تو در باره غنایم جنگى مى‏پرسند بگو غنایم جنگى اختصاص به خدا و فرستاده [او]

دارد پس از خدا پروا دارید و با یکدیگر سازش نمایید و اگر ایمان دارید از خدا و پیامبرش اطاعت کنید

 

شأن نزول:

             در کتب تفسیر از ابن عباس نقل شده رسولخدا(ص) در جنگ بدر برای تشویق

             رزمـندگـان جـوائـزی تـعیین فـرمود لـذا در ایـن مـسابقه جوانان برنده شدند در

             نهایت میان آنان و پیرمردان اختلافی بوجود آمد و آنـان مدعی سهمی شدند و

            مـیان دو نـفـر از انـصار مشـاجـره لـفظـی شـد. ایـن آیـه شـریفـه نـازل گـردید(۲)

 

توضیح:

در ارتباط محتوای آیه شریفه چند مطلب لازم به توضیح است

۱-معنای انفال:

      انفال جمع نَفْل یک اصطلاح قرآنی و فـقـهی اسـت بمـعنای تـمام اموال اضافی که

      مالک خصوصی نـدارنـد و آنـها ملـک رسـول خدا(ص) و ائمه هـدی می باشند به

      جهت منصب رسالت و امـامت(۳).بـا تـوجه بـه شـأن نـزول مـقصود از انـفـال در آیـه

      شریفه غنائم جنگی است لکن تعداد انفال را بعضی از فقهاء تا ده مورد شمـرده اند(۴)

 

۲-اصلاح ذات البین:

                    بطوریکه در شأن نزول آیه اشاره گردید بعضی از سـربازان بـر سر غـنائم

                    جنگی اختلاف کردند لذا آیه شریفه چند مطلب اساسی را مطرح فرمود:

۱- قُلِ الأَنفَالُ لِلّهِ وَالرَّسُولِ  

یعنی شما در انفال حق و سهم ندارید بلکه آن در مالکیت خدا و رسول او است

 

۲- دستور بر رعایت تقوا در برخورد با احکام الهی و دستورات رسولخدا فَـاتَّـقُـواْ اللّهَ

۳-دستور به حل اختلافات و اصلاح ذات البین  

وَأَصْلِحُواْ ذَاتَ بِیْنِکُمْ

 

۴-دستور به اطاعت از خدا و رسول او                

وَأَطِیعُواْ اللّهَ وَرَسُولَهُ (۵)

 

ب:غیبت بیماری اخلاقی اجتماعی(۱۲)

مسخره کردن=السخریه=

از جمله انگیزه های وادار کننده انسان بر بدگویی از دیگران مسخره کردن است

یعنی انسان برای تحقیر برادر یا خواهـر مؤمـن خـود پشت سر او را مسخره بکنـد

خـداونددر قـرآن بـه صـراحـت از ایـن عـمل زشـت و نـاپسنـد، نـهـی می کـند

                یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن یَکُونُوا

                خَـیْرًا مِّنْـهُمْ وَلَا نِسَـاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن یَکُنَّ خَیْرًا مِّنْهُنَّ(۶)

     اى کسانى که ایمان آورده‏اید نباید قومى قوم دیگر را ریشخند کند شاید آنها از اینها

   بهتـر باشنـد و نباید زنانى زنان [دیگر] را [ریشخند کنند ] شاید آنها از اینها بهتر باشند

 

رسولخدا(ص) در ضمن توصیه های خود به عبدالله بن مسعود می فرماید:

یَابْنَ مَسْعُودٍ، اِنَّهُمْ لَیَعیبُونَ عَلی مَنْ یَقْتَدی بِسنَّتی فَرائِضَ الله(۷)

قال اللهُ تَعالی فَاتَّـخَذْتُمُـوهُمْ سِخْرِیًّا حَتَّى أَنسَوْکُمْ ذِکْرِی وَکُنتُم

مِّنْهُمْ تَضْحَکُونَ إِنِّی جَزَیْتُهُمُ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمُ الْفَائِزُونَ(۸)

ای پسر مسعود آنان بر کسانی که با پیروی از سنت من فرایض خدا را به جا می آورند

عیب می گیرند. خداوند متعال فرموده: شـما آنها را مسخره کردید و استهزاء آنان شما را

به کلی از یاد کردن من غافل ساخت و شما پـیـوسته بـه آنان می خندیدید ولی امـروز به

خاطر آن صبر و پایداری آنان در مقابل مسخره شما به آنهـا پـاداش دارم و آنـهـا پـیروز و

رستگارنـد

 

امام صادق(ع) فرمود:

                        لا یَـطْمَـعَنَّ الْمُـسْتَـهْزِءُ بِـالناسِ فی صِـدْقِ الـمَـوَدَّهِ(۹)

             کسیکه مردم را مسخره می کند نباید به دوستی خالصانه آنها چشم امید بندد

 

از امام زین العابدین(ع) نقل شده

                             وَ الـذُّنُـوبُ الَّتی تُـنْزِلُ النِّـقَمَ عِـصیانُ الـعـارِفِ بـِالبَغْیِ

                             وَ التَّطاوُلُ عَلی النّاسِ وَ الاستِهزاءُ بِهِمْ وَ السُّخرِیَهِ مِنْهِمْ(۱۰)

                       گناهانی که عذاب را نازل می کند عبارتند از گناه کردن انسان عارف

                     همراه با ستمگری، گردنکشی بر مردم اسـتهزاء و مـسخره رکدن مردم

 

فرق میان استهزاء و سخریه:

استهزاء در جایی گفته می شود که دیگری بدون اینکه در او عامل استهزاء وجود داشته باشد مورد تمسخر قرار بگیرد اما سخریه در جایی است که در انسان عامل مسخره کردن وجود داشته باشد.(۱۱)

 

 

الف:مناسبتهای هفته

۱               -امروز جمعه ۷ مهر ماه

•میلاد فرخنده حضرت علی بن موسی الرضا(ع) (۱۴۸ ق)(۱۲)

•سالـگرد شهـادت سرداران رشـیـد اسـلام فـلّـاحـی، فـکـوری،

نامجو،کلاه دوز و جهان آرا در سانحه سقوط هواپیـمای

ارتشی(۱۳۶۰ ش)(۱۳)

•سالگرد شهادت حجهالاسلام و المسلمین هاشمی نژاد(۱۳۶۰ ش)

توسط منافقین

•روز آتش نشانی و ایمنی و آغاز هـفته سلامـت قلـب و روز جـهـانی

قلب(۱۴)

 

             2-روز پنج شنبه ۱۳ مهر ماه

•عزیمت رهـبر کبـیر انـقلاب اسـلامی از عـراق بـه کـویت و

                           جلوگیری دولت کویت از ورود امام به آن کشور ۱۳۵۷ ش(۱۵)

•روز نیروی انتظامی(آغاز هفته نیروی انتظامی از شنبه)(۱۶)

•رحلت مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم(۶)

امام صادق(ع) فرمود:

                           سَتَخْلُوا الْکوفَهُ مِنَ الْمُؤْمِنینَ وَ یَأْرُزُ عَنْهَا الْعِلْمُ ثُّـمَ یَظْهَـرُ

                           الْعِلـْمُ بِبَـلْدَهٍ یُـقالُ لَـهَا قُـمْ وَ تَصیرُ مَعْدِناً لِلْعِلْمِ وَ الفَضْلِ(۱۷)

این جایگاه توسط مرحوم شیخ عبدالکریم حائری بوجود آمد.

 

ب:ولادت امام رضا(ع)

                   امام روز ۱۱ ذوالقعده سال ۱۴۸ ق در مدینه متولد شد، ۵۵ سال عمر کرد

                  و۲۰ سال دوران امامت او بود ۱۰ سـال در عـصـر هـارون الرشـید ۵ سال  

                 در زمـان محـمـد امـیـن عـبـاسی ۵ سال در خـلافـت مـأمـون عـبـاسـی(۱۸)

 

لازم به یادآوری است که دوران امامـت حـضرت امـام رضـا(ع) بـویـژه

در عصر مأمون از جمله پیچیده ترین و سئوال برانگیزترین دوره ها است

که نیـاز بـه پـژوهـش و تحـلیـل جـدیـد و گـستـرده دارد امـیـد اســـت

آستان قدس رضوی در این زمینه اقدامات مـتناسـب انجـام بدهد انشاا…

بـعنـوان عـرض اراده به ساحت مقدس امام (ع)روایتی را از آن حضرت

را ترجمه می کنیم          

لَا یَکـُونُ الـْمُـؤْمِنُ مُـؤْمِنـاً حَـتّی یَـکُونَ فِـیهِ ثَـلاثُ خِـصالٍ:

سُـنَّـهٌ مِـنْ رَبِّـهِ ، وَ سُـنَّـهٌ مِـنْ نَـبِـیِّـهِ، وَ سُـنَّـهٌ مِـنْ وَلِـیِّـهِ،

فَـأَمّـا السُّنَّـهُ مِنْ رَبّـِهِ، فَـکِتْـمـانُ سِـرِّهِ، قـالَ اللهُ عَـزَّ وَ جَـلَّ:

عَالِمُ الْغَیْبِ فَلَا یُظْهِرُ عَلَى غَیْبِهِ أَحَدًا إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِن رَّسُولٍ(۱۹)

وَ أَمّـا السـُّنَّـهُ مِـنْ نَبـِیِّهِ، فَـمُدارَاهُ النَّـاسِ،فَـاِنَّ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ

أَمَـرَ نَـبِیِّهُ بِـمُدارَاهِ النّـَاسِ، فَـقالَ: خُـذِ الْـعَفْـوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ (۲۰)

وَ أَمّا الـسُّنَّـهُ مِـنْ وَلِـیِّهِ، فَـالصّـَبْـرُ فِـی الْــبَأْسَـاءِ وَالـضّـَرَّاءِ(۲۱)

 

هیچ مؤمنی مؤمن نمی شود مگر سه خصلت در او باشد، یک سنت از پروردگارش،

 

یک سنت از پیامبرش و سنتی نیز از سرپرستش. اما سنت پروردگار ، نهان کردن راز

 

او است.که خدای عزمتند فرمود((او دانای نهان است و نهانش را بر کسی آشکار

 

نمی کند مگر به رسولی که از او خرسند باشد))و سنت پیامبر مدارا با مردم است.

 

که خداوند عزتمند پیامبر گرامی اش را به مدارای با مردم فرمان داده و فرموده

 

است((گذشت را در پیش گیری و به نیکی فرمان ده)) و سنت ولی و سرپرست،

 

شکیبایی در تنگدستی و گرفتاری است

 

ج:سفر رییس جمهور به سازمان ملل

شرکت دکتر احمدی نژاد درنشست۶۷ مجمع عمومی سازمان ملل و سخنرانیها،

مصاحبه ها، کـنفرانسهای خبری و ملاقات هـای او بازتاب گسترده ای در رسانه های بین

الـمللی یافت در نوع این سخنرانیها و مصاحبه هـا مـوضوعـات زیـر مـورد بـررسـی و نـقـد

قـرار گـرفت.

   مدیریت جهانی، ساختار سازمان ملل، سوء استفاده غرب از حـقوق بـشـر، توهین

غربیان بر مقـدسـات اسـلامی، تـجاوز گریهای آمریـکا، جنایات رژیـم اشـغالگـر

قـدس، سوء اسـتـفـاده اسـتـکبـار از مـوضوع انرژی هسته ای، زیر سوال بردن

جنگ هـای جـهانی اول و دوم ، ۱۱ سپـتامـبر و حـمـایـت غـرب از تـروریسـم (۲۲)

 

د:هفته نیروی انتظامی

                               قـانـون ۲۶ مـأموریت بعهده نـیروی انـتظـامـی گـذاشته اسـت که

                               اجـرایی کردن تمامی آنها فعالیت و تلاش شبانه روزی می خواهد

فرمانده نیرو از ناحیه مقام معظم رهبری منصوب می شود،

و بعنوان زیر مجموعه وزارت کشور عـمـل مـی کـنـد

در بـخشی از مـأموریـتهـا ضابـط قـوه قـضائـیه اسـت.

 

مأموریتهای نیروی انتظامی:

                  بطوری که اشاره گردید حدود ۲۶ مأموریت طبق قانون بعهده نیروی

                  انتظامی گذاشـته شـده اسـت از جمـلـه ایـن مـأمـوریتهـا عـبارتند از:

استقرار نظم و امنیت در جامعه،

مقابله با خرابکاریها، (۲۳)

حراست از اماکن و تـأسـیسات،

حفاظت از شخصیتها داخلی و خارجی،

جمع آوری سلاح و تجهیزات غیرمجاز،

انجام امور مربوط به تشخیص هویت،

اجرای قوانین راهنمایی رانندگی

انجام امور امدادی و مردم یاری (۲۴)

 

 

ه:حوادث و اتفاقات طول هفته

در طول هفته گذشته شاهد چندین حادثه داخلی و بین المللی بودیم از آنجمله است

 

۱-گرامیداشت دفاع مقدس:

     گرامیداشت سی و دومین سالروز دفاع مقدس در سطح کشور و اجرای برنامه های

     مـتنوع همراه بـا تجلیل از رزمندگان، جانبازان ، آزادگان و خانواده محترم شهدا

 

۲-بازگشایی مدارس:

                       بازگشایی مدارس در سطح کشور و اجرای برنامه های خوب بویژه در

                       زمینه آشنا سازی جوانان و نوجوانان با فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس

 

۳-آغاز سفر حجاج:

آغاز سفر حجاج ایرانی به مکه مکرمه و مـدینه مـنـوره همـراه با سخنرانی راه گشای

مقام معـظم رهـبری مد ظله و تـوصیه بـه اظهار تنفر شدید از جبهه استکبار و توهین

کنندگان به ساحت مقدس رسولخدا که معنای واقعی برائت از مشرکین همین است(۲۵)

 

۴-خروش امت اسلامی:

در طول هفته شاهد ادامه و استمرار خروش امت اسلامی در تمامی کشورها علیه توهین

به رسولخدا(ص) و عمیق تر شدن وحدت و انسجام اسلامی علیه استکبار جهانی بودیم(۲۶)

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری سپاه شهدا


 

پی نوشت:

(۱)سوره انفال آیه ۱      

(۲)تفسیر الامثل/ مکارم شیرازی ج ۵ص۲۱۹      

(۳)جواهر الکلام/ محمد حسن نجفی ج ۱۶ ص ۱۳۳      

(۴)فرهنگ فقه ج۱ ص۷۰۰

(۵)اطیب البیان/ طیب ج ۸ ص ۴۲۴                    

(۶)سوره حجرات آیه ۱۱

(۷)بحارالانوار/مجلسی ج ۷۴ص۱۰        

(۸)سوره مومنون آیه ۱۱۱-۱۱۰        

(۹)کتاب الخصال/ صدوق ج۲۰ص۵۳      

(۱۰)وسائل الشیعه/حرعاملی ج۱۱ص۵۱۹

(۱۱) فروق الغویه/ ابی هلال عسکری ص۵۰

(۱۲)اعلام الوری ج۲ص۴۰      

(۱۳)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه    

(۱۴)روزشمار شمسی/مرکز پژوهشها ص۲۲۲  

(۱۵)یاد ایام /شورای سیاستگزاری ج۱ص۲۵۲      

(۱۶)آینه ایام/رحمتی ص۱۶۰                   

(۱۷)گلشن ابرار/ جمعی از پژوهشگران ج۲ص۵۶۱                  

(۱۸)سفینه البحار/محدث قمی ج۷ ص ۳۵۶

(۱۹)مناسبات اسلامیه /محمد امین ص۴۴۶        

(۲۰)سوره جن آیه ۲۶-۲۷      

(۲۱)سوره اعراف آیه ۱۹۹      

(۲۲)اصول کافی/کلینی ج۲ص۲۴۱

(۲۳)خبرگزاریهای جمهوری اسلامی

(۲۴)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه      

(۲۵)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری مد ظله    

(۲۶)خبرگزاریهای جمهوری اسلامی