یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۷/۱۶) سخنرانی در حوزه علمیه خواهران

عَنْ رسولِ اللّهِ(ص) کلُّ اِمرئَهٍ صالِحهٍ عَبَدَتْ رَبَّها وَادَّتْ فَرْضَها وَ اَطاعَتْ زَوْجَها دَخَلَتِ الْجنَّهَ هر زن شایسته ای که پروردگارش را عبادت کند واجباتش را به جـا آورد و از شـوهرش اطـاعت کنـد وارد بهشت می شود   مناسبت جلسه: ایـن اجتـماع دارای چنـد مـنـاسـبـت است ولو بعضی از آنها سپری شده است لکن […]

عَنْ رسولِ اللّهِ(ص)

کلُّ اِمرئَهٍ صالِحهٍ عَبَدَتْ رَبَّها وَادَّتْ فَرْضَها وَ اَطاعَتْ زَوْجَها دَخَلَتِ الْجنَّهَ

هر زن شایسته ای که پروردگارش را عبادت کند واجباتش را به جـا آورد و از شـوهرش اطـاعت کنـد وارد بهشت می شود

 

مناسبت جلسه:

ایـن اجتـماع دارای چنـد مـنـاسـبـت است ولو بعضی از آنها سپری شده است لکن با توجه به محدودیتهای ایام تحصیل طلاب و سایر علل همه را یکجا برگزار می کنیم

•گرامی داشت هفته معلم و قدرشناسی از زحمات خالصانه اساتید محترم حوزه خواهران

•گرامی داشت روز زن و سالروز میلاد حضرت صدیقه طاهره(ع)

•تقدیر از تلاشهای طلاب محترم برتر و کادر زحمتکش حوزه

 

فرهنگ حاکم بر حوزه های علمیه:

با توجه به اینکه جلسه ما حوزوی است و در حضور اساتید بزرکوار و طلاب عزیز و مدیران حوزه تشکیل شده لذا ضروری می دانم مطالبی در ارتباط با فرهنگ حاکم بر حوزه ها مطرح کنم چون همه حوزویان مسئولیت دارند تا سیره سلف صالح را حفظ نمایند و لازمه آن آشنایی با آداب و رسومات حاکم بر حوزه های علمیه در طول تاریخ می باشد بدین جهت چند محور را به صورت فهرست یادآوری می کنم و انتظار این است که اساتید بزرگوار و طلاب عزیز روی این محورها کارهای پژوهشی و تحقیقاتی نمایند

از ابـتدای راه انـدازی حـوزه های عـلمـیه شیعه تاکنون بر اساس مـنـویات فـقـهاء و دانـشمنـدان فـرهنـگ ،آداب و رسـومـات ویـژه و بـعضاً مـنحصر به فردی بر این حوزه ها حاکم بوده است لازم میدانم به برخی از آنها در این اجتماع باشکوه و درحضور اساتید،مدیران و طـلاب حـوزه علمیه الزهراء خواهران اشاراتی داشته باشم.

 

۱-ساختمان حوزه ها :

نوع حوزه های عـلمیه در شـهرهای مختلف کشورهای ایران ،عراق،لبنان پاکستان و افغانستان و سایر مناطق شیعه نشین با اهداف و انگیزه های الهی و خدمت به دین و فرهنگ اهل بیت معمولا از طرق زیر ساخته شده اند

•با دستور و کمک مالی مراجع تقلید در طول ادوار مختلف تاریخ

•با همت و اراده انسانهای خیّر و معتقد به اهل بیت که به تنهایی به حوزه سازی اقدام کرده اند

•از طریق کمکهای مردمی با هدایت علمای برجسته شهرستانها

•بعضاً با کمک حاکمان اسلامی شیعه مذهب

 

۲-مدیریت حوزه های علمیه:

مـعمولاً مـسئولیـت مـدیـریت حـوزه های علمیه در طول تاریخ بعهده مراجع تقلید یانمایندگان آنان ویا بعهده علمای برجسته شهرستانها بوده و آنان بدون اینکه حقوقی برای خود دریافت کنند با تمامی وجود حوزه ها را مدیریت می کردند و حتی هزینه های طلاب را بر عهده می گرفتند و تمامی مشکلات را که از ناحیه حاکمان متوجه آنان می شد

تحمل می کردند.

 

۳-اساتید حوزه های علمیه:

کسانیکه در حوزه ها تدریس می کردند حتی ریالی بعنوان حق التدریس دریافت نمی کردند بلکه بعضاً در حد وسع و توان خود بعضی از هزینه های شاگردان خود را بعهده می گرفتند و هدف از تدریس را پرداخت زکات العلم میدانستند و نوعا طلاب سطوح بالاتر به پایین تر تدریس می کردند که دارای مزایایی بود

 

۴-جذب طلاب به حوزه های علمیه

ابتدا لازم به یادآوری است که قدیم جذب طلاب بمعنای امروزی اصلاً وجود نداشت اساساً خانواده های متدین خودشان فرزندان را برای ثبت نام در حوزه ها اعزام می کردند و انگیزه ای جز خدمت به اسلام و سربازی امام عصر(عج) نداشتند اساساً در حوزه های آن روز غیر از خدمت به اسلام از سایر انگیزه ها خبری نبود

 

۵-رسالت حوزه ها پس از پیروزی:

پیروزی انقلاب اسلامی،به مرحله اجرا درآمدن فرهنگ اهل بیت

بیداری اسلامی در میان مسلمانان

شکست خوردن مکتبهای مادّی جهان

گرایش به آموزه های دینی در سطح جهان

رسالت حوزه های علمیه را مضاعف کرده است

لذا نه تنها باید ویژگیهای قبل از پیروزی حفظ گردند

بلکه ضرورت دارد متناسب با شرایط زمانی و مکانی برای رشد و گسترش حوزه ها نهایت تلاش را انجام داد چون اجرای احکام اسلام ناب محمدی (ص)

اجرای عدالت علوی در جامعه اسلامی

مبارزه با استعمارگران و حاکمان مستبد

بسیج توده های مردم علیه ستمگران

حفظ و حراست کارگزاران از انحراف

حفظ انسجام و وحدت مسلمانان

فقط از طریق حوزه های علمیه و روحانیت شیعه قابل تأمین است

 

 

و رسالتها عبارتند از

۱-نگاه و تبیین جهانی احکام و معارف اسلام

۲-تحصیل،تدریس و تبلیغ علوم اهل بیت متناسب با شرایط زمان

۳-احساس مسئولیت مضاعف در برابر مسلمانان جهان

۴-دفاع عالمانه از دین اسلام

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر