جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۰۸/۱۱) جایگاه و فلسفه غدیر(افتتاح شبکه دیجیتال و شورای اداری)

دعوت کننده : فرماندار محترم خوی شرکت کنندگان : اعضای محترم شورای اداری مکان: سالن فرمانداری مناسبت : جلسه شورای اداری با حضور استاندار محترم موضوع: جایگاه و فلسفه غدیر   عن الصّادق (ع): لَـوْ عَـرَفَ النّاسُ فَـضْلَ هذا الْیَوْمْ بِحَـقـیقَتِهِ لَصافَحَتْهُمْ الْمَلائِکَهُ فی کُلِّّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ(۱)     اگر مردم حقیقت این روز(غدیر)را چنان […]

دعوت کننده : فرماندار محترم خوی

شرکت کنندگان : اعضای محترم شورای اداری

مکان: سالن فرمانداری

مناسبت : جلسه شورای اداری با حضور استاندار محترم

موضوع: جایگاه و فلسفه غدیر

 

عن الصّادق (ع):

لَـوْ عَـرَفَ النّاسُ فَـضْلَ هذا الْیَوْمْ بِحَـقـیقَتِهِ

لَصافَحَتْهُمْ الْمَلائِکَهُ فی کُلِّّ یَوْمٍ عَشْرَ مَرّاتٍ(۱)    

اگر مردم حقیقت این روز(غدیر)را چنان که باید مى شناختند،

هـر آیـنه فرشـتگان روزانـه ده بـار بـا آنـان مصافحه مى کردند

 

توضیح:

از مفاد روایت فوق و روایات دیگر استفاده مـی شـود کـه مـهم تـرین پـیام غدیر به مسلمانان توجه به فلسفه این روز اسـت روز غـدیر روز نصب امام و زعیم جامعه بوده که در آیات و روایات با عناوینی از قبیل:روز اکـمال دین اتـمام نـعمت ،عـیـد الله الاکبر،افـضل اعـیـاد اُمّت و …نـام گذاری شـده است تعبیراتی که در زمینه امـامت مطرح شده بسیار گسترده و بلند است از قبیل :

 

۱-اَلامـامَهُ مَـنْصَـبٌ اِلـهـیٌ                

امامت یک منصب الهی و خدادادی است(۲)

۲-اِنَّ الْاَئِمَّهَ اَلْقائِمینَ مَقامَ اَلْاَنْبِیاءِ          

امامت جانشینان پیامبران هستند(۳)

۳-اَلْاِمامَهُ رِئاسَهٌ فی امُورِ الدّینِ وَ الدّنْیا  

امامت ریاست و سرپرست عمومی در امور دین و دنیا است(۴)

۴-اِنَّ الْاِمامَهُ اُسُّ الْاِسْلامِ              

امامت اساس دین اسلام است(۵)

۵-اِنَّ الْاِمامَهَ نِظامُ الْمُسْلِمینَ      

امامت نظام مسلمانان است

۶-امام رضا (ع)فرمود:

بِالْاِمامِ تَمامُ الـصَّلاهِ وَ الـزَّکاهِ

وَ الصّـِیامِ وَ الْـحَجِ وَالْـجَهادِ(۶)

کمال نماز ،روزه ، حج و جهاد با امام است

 

 

چرا پیام غدیر عملی نشد؟

ابن هشام از سیره نویسان قرن دوم در کتاب سیره معروف خود پاسخ

این پرسش را با نقل از عایشه زن پیامبر بزگوار اسلام چنین می دهد:

لَـمّا تَـوَفّـی رَسُولُ اللَّهِ (ص) ، اِرْتَدـَّتِ الْــعَـرَبُ

هنگامی که پیامبر وفات یافت عرب(جاهلی) بازگشت خود را شروع کرد

وَاشْـرَأَبَّـتِ الْیَهُوِدیَّهُ وَالنَّـصْرانِیَهُ ، وَ نَـجَمَ النِّـفاقُ ،

و یهود و نصارا سر برداشتند و منافقان آشکار گشتند و وارد صحنه شدند

فَصارَ الْمُسْلِمونَ کَالْغَنَمِ الْمَطیرَه ،فِی الْلَّیْلَهِ الشّاتِیَهِ(۷)

و مسلمانان همانند رمه بی چوپانی بودند که در یک

شب سرد و بارانی زمستان در بیابان گرفتار شده اند.

 

موارد زیر مفاد کلام ابن هشام است

۱-بازگشت مسلمانان از اسلام ناب محمدی(ص)        

اِرْتَدَّتِ الْعَرَبُ

۲-طمع یهودیان و مسیحیان علیه جامعه اسلامی    

وَاشْرَأَبَّتِ الْیَهُوِدیَّهُ وَالنَّصْرانِیَهُ

۳-صحنه گردانی و میدانداری منافقان در جامعه اسلامی    

وَ نَـجَـمَ النِّـفـاقُ

۴-تشتت و پراکندگی مسلمانان                

فَصارَ الْمُسْلِمونَ کَالْغَنَمِ الْمَطیرَه

این موارد عوامل اصلی از بین برنده زمینه اجرایی شدن غدیر می باشند

 

 پیام امیرمؤمنان به کارگزاران

با توجه به اینکه در آستانه عید سعید غدیر قرار داریم و حضارجلسه اعـضای مـحـترم شورای اداری مـی بـاشند یک جمله کوتاهی را ازامیرمؤمنان در زمـینه رعـایـت حقوق مـردم و حراست از بیت المـال که مربوط به دوران حـکومت آن بـزرگوار اســت تـرجـمـه میکنیم

وَ اللَّهِ لَأَنْ أَبِیتَ عَلَى                  

به خدا سوگند اگر تمام شب را

حَسَکِ السَّعْدَانِ مُسَهَّداً ،                   

بر روی خارهای سعدان به سر ببرم

أَوْ أُجَرَّ فِی الْأَغْلَالِ مُصَفَّداً ،                

و یا با غل و زنجیر به این سو یا آن سو کشیده شوم

أَحَبُّ إِلَیَّ مِنْ أَنْ أَلْقَى اللَّهَ وَ رَسُولَهُ   

خوشتر دارم تا خداو پیامبرش را ملاقات کنم

یَوْمَ الْقِیَامَهِ ظَالِماً لِبَعْضِ الْعِبَادِ ،

در روز قیامت در حالی که به بعضی از بندگان ستم کرده

وَ غَاصِباً لِشَیْ‏ءٍ مِنَ الْحُطَامِ ،             

و یا چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم

وَ کَیْفَ أَظْلِمُ أَحَداً لِنَفْسٍ            

چگونه بر کسی ستم کنم برای نفس خویش

یُسْرِعُ إِلَى الْبِلَى قُفُولُهَا ،         

که بسوی کهنگی و پوسیده شدن پیش میرود

وَ یَطُولُ فِی الثَّرَى حُلُولُهَا(۸)             

و زمانی طولانی در خاک اقامت خواهد کرد

 

 

پی نوشت:

(۱)مصباح المتهجد /شیخ طوسی ص۷۳۷    

(۲)احقاق الحق/قاضی شوشتری ج ۲ ص۳۰۰

(۳)اوائل الـمـقالات /شیخ مفید ص۷۴

(۴)شرح تـجرید /قـوشـجی ص۴۷۲

(۵)اصول کـافی/مرحوم کلینی ج۱ص۲۰۰

(۶)اصـول کـافی/مرحوم کـلینی ج۱ص۲۰۰

(۷) سیـره ابـن هـشـام ج۴ص۳۱۶

(۸)نـهـج البـلاغـه خـطـبـه ۲۲۴