دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - الإثنين 12 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۸/۲۶) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۶ آبان ۱۳۹۱

موضوع:                  الف:تقوا از دیدگاه قرآن قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی وَإِذَا بَطَشْتُمْ بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ   وقتی کسی را مجازات می کنید همچون جباران کیفر میدهید فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ                    تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمائید وَاتَّقُوا الَّذِی أَمَدَّکُمْ بِمَا تَعْلَمُونَ     از نافرمانی خدائی بپرهیزید که شما را امداد کرده أَمَدَّکُمْ بِأَنْعَامٍ وَبَنِینَ             […]

موضوع:

                 الف:تقوا از دیدگاه قرآن

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

وَإِذَا بَطَشْتُمْ بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ  

وقتی کسی را مجازات می کنید همچون جباران کیفر میدهید

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِیعُونِ                   

تقوای الهی پیشه کنید و مرا اطاعت نمائید

وَاتَّقُوا الَّذِی أَمَدَّکُمْ بِمَا تَعْلَمُونَ    

از نافرمانی خدائی بپرهیزید که شما را امداد کرده

أَمَدَّکُمْ بِأَنْعَامٍ وَبَنِینَ                    

شما را به چهار پایان و نیز پسران امداد فرمود

وَجَنَّاتٍ وَعُیُونٍ                           

همچنین به باغها و چشمه ها

إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ(۱)      

من بر شما از عذاب روزی بزرگ می ترسم

 

توضیح:

حدود هیجده آیه سوره شعراء بـه حـضرت هـود و قوم سرکش او مربوط است شش آیه مذکور از آن جمله مـی بـاشد کـه موارد ذیـل را مـطرح می فـرمـایند.

۱-حضرت هود زیاده روی قوم را در مجازات مجرمان محکوم میکند

۲-قوم خویش را بسوی رعایت تقوا و پیروی از خود دعوت می کند

۳-با دعوت مجدد قوم به رعایت تقوا ، با یادآوری کلّی امداد خداوند

چهار مورد از امدادها نام می برد :چهارپایان،فرزندان،باغها و چشمه ها

۴-در نهایت قوم را در صورت نافرمانی تهدید به عذاب الهی می کند

إِنِّی أَخَافُ عَلَیْکُمْ عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ    

    

ب:رذائل اخلاقی – سخن چینی(۱)

از جمله رذائل اخلاقی که در آیات و روایات و کتب اخلاقی از آن نهی شدید شده است سخن چینی است که در اصطلاح روایات نـمیمـه گفته می شود مرحوم شیخ انصاری می نویسد:النمیه مُحَرَّمَهٌ بالادّله الأَربَعهِ(۲)

مرحوم ملّامهدی نراقی استاد شیخ انصاری و مؤلف کتاب فقهی ارزشمند مستند الشیعه در مورد قباحـت سخن چینـی مینویـسد:

لا رَیْبَ فی أَنّ النَّمیمَهَ اَرزَلِ الْأفعالِ الْقَبیحَهِ وَ أشْنَـعِها

وَ ما وَرَدَ فی ذَمِّها مِنَ الْآیاتِ وَ الْاَخْبارِ لایُحْصی کِثْرَهً(۳)

 

در تعریف سخن چینی(نمیمه)گفته شده

وَ هِی نَقْلُ قَوْلِ الْغَیْرِ اِلَی الْمَقُولِ فیهِ کَأََنْ یَقُولَ تَکَلَّمَ فِلانٌ فیکَ بِکَذاوَ کَذا(۴)

 

علما به چند آیه شریفه در حرمت سخن چینی استدلال کرده اند

۱-آیه شریفه ۲۱۷ سوره بقره

وَالْـفِـتْنَـهُ أَکْبَـرُ مِـنَ الْـقَـتْـلِ(۵)    

فتنه بزرگتر از قتل است

مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء می نویسد:این آیه اختـصاصاً بر حـرمـت سـخن چـینی دلالـت دارد(۶)

 

۲-سوره رعد آیه ۲۵

َوالَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَـا أَمَـرَ اللَّهُ بِهِ

أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الأرْضِ أُولَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَهُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ(۷)

آنها که عهد الهی را پس از محکم کردن می شکنند و پیوندهایی را که خـدا دسـتـور بـرقـراری آن داده قطع می کنند و در روی زمین فساد می نمایند لعنت برای آنهاست و بدی سرای آخرت

 

مرحوم شیخ مرتضی انصاری بر حرمت سخن چینی به این آیـه شریفه تمسک فرموده و مـی نـویـسد:

وَ النَّمامُّ قاطِعٌ لِما اَمَرَ اللهُ بِصِلَتِهِ وَ مُفْسِدٌ(۸)

 

موضوع:

الف:مناسبتها :    

هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است از جمله:

۱-امروز جمعه

●اول محرم و آغاز سال ۱۴۳۴ ق(۹)

●آغاز هفته امر به معروف و نهی از منکر

●سالروز آزاد سازی سوسنگرد(۱۰)

 

۲-روز شنبه ۲ محرم

●ورود کاروان امام حسین(ع) به سرزمین کربلا(۱۱)

۳-روز دوشنبه

●۲۹ آبان آغاز هفته بسیج

 

ب:هفته امر به معروف ونهی از منکر

به برکت حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ستادهایی در سطح کشور با مسئولیت ائمه جمعه راه اندازی شده است که رسالت امر به معروف و نهی از منکر را بر عهده دارند و کارهای مهمـی در این زمـینه انـجـام داده اند و نوع مسئولان و مجموعه و تشکلها در این ستاد فعال هـستند

 

هفته اول ماه محرم بعنوان هفته امر به معروف و نهی از منکر انتخاب شده است و علت این انتخاب نیز معلوم است که یکی از اهداف مهم حماسه عاشورا امر به معروف و نهی از منکر بوده بطوریکه ابا عبدالله الحسین(ع) در جـای جـای سخـنرانی ها، مـواضع و مـلاقـات ها روی ایـن مـوضوع تـأکید فرموده اسـت.

۱-در کنار قبر رسولخدا(ص) فرمود:   

اَللّهُمَ اِنّی اُحِبُّ المَعرُوف وَ اُنْکِرُ الْمُنکَرَ(۱۲)

خدایا من معروف را دوست و از منکر بیزارم

۲-در وصیتنامه خود می نویسد: 

اُرِیدُ اَن آمِر بِالمَعروفِ وَ اَنهَی عَنِ المُنکَرِ(۱۳)

قصد امر به معروف و نهی از منکر را دارم

۳-در نامه خطاب به مردم بصره می نویسد:

فَاِنَّ السُّنَّهَ قَدْ اُمیتَتْ وَ اِنَّ الْبدعَهَ قَدْ اُحْیِیَتْ(۱۴)

سنت از میان رفته و بدعت جای گزین شده است

۴-موقع ورود به کربلا در سخنرانی خود فرمود:

أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا یُتَناهی عَنْهُ(۱۵)

آیا نمی بینید به حق عمل نمی شود و از باطل اجتناب نمی گردد

 

 

ج-ورود کاروان امام به کربلا:

مرحوم شیخ مفید در ارشاد و سید ابن طاووس در لهوف می نویسند:

نَزَلَ الْحُسَیْنُ(ع) بِِکَرْبَلا…وَ هُوَ یَوْمُ الثّانی مِنَ الْمُحَرَّمِ سنَهَ اِحدی وَ سِتّینَ(۱۶)

در ارتباط ورود امام به کربلا در کتب حدیث، تاریخ و مقاتل دو مطلب مطرح شده

است:

۱-سخنرانی در ابتدای ورود :

طبق نقل طبری ،تحف العقول،مقتل خوارزمی،تاریخ ابن عساکر و لهوف سید ابن طاووس امام در ابتدای ورود در میـان یـاران خـود سـخنرانی فـرمود:از جمله مطالـبی که در آن سـخـنرانی مطرح فـرمودنـد جـملات زیـر بـود

●فَـقَـدْ نـَزَلَ بِـنـا مِـنَ اْلا مْـرِ مـا قَـدْ تَـرَوْنَ

●وَانَّ الدُّنْیا قَدْ تَغَیَّرَتْ وَتَنَکَّرَتْ وَاَدْبَرَ مَعْرُوفها

●أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا یُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْـباطِلَ لا یُتَـناهی عَنْهُ

●فَاِنِّى لا اَرَى الْمَوْتَ اِلا سَعادَهً وَالْحَیاهَ مَعَ الظّالِمِینَ اِلا بَرَماً،(۱۷)

 

۲-پرسش از نام محلّ:

ابتدا لازم به یـادآوری اسـت کـه امـام از شروع حـرکت خویش از مدینه در تـمامی اتـفاقات و پیش آمدها اصحاب خود را در جـریان مـی گـذاشت و آنـان را برای جانبازی در راه خدا و شهادت آماده می کرد و تـلاش می نـمود تـا انـسان های ناخالص ها تصفیه شوند.

 

●موقع حرکت از مکه فرمود:              

مَنْ لَحِقَ بی اُسْتُشْهِدَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ لَمْ یُدْرِکِ الْفَتْحَ(۱۸)

همراه ما شهید خواهد شد و متخلف نیز پیروز نخواهد شد

 

● در منزل زباله پس از استماع خبر شهادت مسلم وهانی و عبدالله بن یَقطَر به همراهان فرمود:

وَ قَـدْ خَـزَلَتْنا شـیعَتُـنا فَمَنْ أَحَـبَّ مِنْکُمْ

اِلانْصِرافَ فَلیَنْصَرِفْ لَیْسَ عَلَیْهِ مِنّا ذِمامٌ(۱۹)

 

●قندوزی در ینابیع الموده می نویسد:

امام پس از شنیدن شهادت مسلم وبی وفایی کوفیان خطاب به همرزمان فرمود:

اَیُّهـَا النـّاسُ! فـَمَنْ کانَ مِنْکُمْ یَصْبِرُ عَلی حَدِّ السَّیْفِ

وَ طَعْـنِ الاَْسِنَّـهِ فَـلْیَقُمْ مَـعَـنا وَ اِلاّ فَـلْیَنْصَـرِفْ عَنّا(۲۰)

ای مردم هر کس از شما در برابر تیزی شمشیر و زخم

نیزه ها بردبـار اسـت با ما بـمانـد و الا از ما جـدا شود

در مقاتل نقل شده وقتی کاروان به سرزمین کربلا رسید

فَوَقَفَ فَرَسُ الحسین(ع) مِنْ تَحْتِهِ فَنَزَلَ عَنها (۲۱)

 

در این زمینه دو نقل وجود دارد:

نقل اول:

اینکه امام مشتی از خاک کربلا را برداشت و بو کرد  

وَقبَضَ قَبْضَهً مِنْها فَشَمَّها، وَ قالَ: هِذِهِ وَ اللهِ!

هِیَ اَلْاَرْضُ اُلَّتی اَخْبَرَ بِها جَبْرَئیلُ رَسول َ اللهِ(۲۲)

نقل دوم:

قندوزی نقل می کند وقتی اسب امام ایستاد پرسید:

ما یُقالُ لِهِذِهِ الْاَرلضِ؟ قالُوا تُسَمّی کَرْبَلا(۲۳)

فَقالَ قِفُوا وَ لاتَرْ حَلُومِنْها…هاهُنا وَ اللهِ سَفْکُ دِمائِنا وَهَتْکُ حَریمِنا وَ قَتْلُ رِجالِنا وَ ذِبْحُ أَطْفالِنا وَ هاهُنا وَ اللهِ تُزارُ قُبورُنا وَ بِهذِهِ التُّرْبَهِ وَعَدَنی جَدّی رَسُولُ اللهِ(۲۴)

 

نقش آفرینی دیگر اسب امام(ع)

مرحوم علامه مجلسی می نویسد:وقتی امام روز عاشورا از اسب افتاد

أقبَل فَرسُ الحسینُ…

فوضع ناصیه فی دم الحسین ثم اقبل یرکض نحو خیمه

النساء و هو یصهل و یضرب برأسه الارض حتی مات(۲۵)

 

در زیارت ناحیه مقدمه وارد شده

وَ اَسرَعَ فَرَسُکَ وَ اِلی خِیامِکُ قاصِدَاً مُحَمحمِاً باکِیاً فَلَمّا رَأینَ النِّّساءَ

جَوادَکَ مَـخزِیاً وَ نَـظَرنَ سـرَجَکَ عَـلَیهِ مَـلوِیّاً بَـرزَنَ مِـن الخُدُورِ(۲۶)

 

در زیارت ناحیه است    

وَ اَسرَعَ فَرَسُکَ اِلی خِیامِکُ قاصِدَاً مُحَمْحِمِاً باکِیاً فَلَمّا رَأیْنَ النِّّساءُ

جَوادَکَ مَـخْزِیّاً وَ نَـظَرْنَ سـرَجَکَ عَـلَیهِ مَـلْوِیّاً بَـرَزْنَ مِـنَ الْخُدُورِ(۲۷)

 

د:حوادث و اتفاقات هفته

۱-کشور عراق

در طول هفته گذشته در اثر حملات تروریستی ۲۱ نفر از مردم چهار شهر عراق شهیدو ۱۲۸ نفر مجروح شـدند تعدادی از این شـهدا و مـجروحان دانـش آمـوزان بـودنـد(۲۸)

۲-کشور سوریه

در هفته گذشته نشست دوحـه قطـر دربـاره سوریه به کارگـردانی آمـریـکا و با همکاری قطر وعربستان سعودی برگزار گردید ،این نشست را در واقـع می‌توان آخرین تلاش مایوسانه جبهه بین‌المللی ضدسوری دانست که پـس از شکست‌های پی در پی در ساقط کردن حکومت سوریه، برگزار گردید.(۲۹)

۳- جنایات اسرائیل در غزه:

چند روز است شاهد از سرگیری جنایات و قتل عام دژخیمان رژیم صهیونیستی در غزه هستیم جای بسی تأسف است که این جنایات با حمایت علنی آمریکا و سکوت مرگبار حاکمـان کـشورهای اسـلامی و حمایـت پـشت پـرده تعدادی از آنها صورت می گیرد

 

 خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری سپاه شهدا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری جام جم خوی

 

پی نوشت:

(۱)سوره شعرا آیات ۱۳۰تا ۱۳۵

(۲)کتاب المکاسب/شیخ انصاری ج۲ص۶۳        

(۳)جامع السعادات/نراقی ج۲ص۲۸۳              

(۴)کتاب المکاسب/شیخ انصاری ج۲ص۶۳

(۵)سوره بقره آیه ۲۱۷          

(۶)شرح القواعد/کاشف الغطاء ج۱ص۲۳۴        

(۷)سوره رعد آیه ۲۵      

(۸)کتاب المکاسب/شیخ انصاریج۲ص۶۳

(۹)الخصایص الزینبیه ص۴۹                

(۱۰)سایت شورای سیاستگزاری        

(۱۱)الهوف/سید ابن طاووس ص۹۷

(۱۲)مقتل الحسین/خوارزمی ج۱ص۱۸۶      

(۱۳)سخنان حسین بن علی/نجمی ص۵۵        

(۱۴)تاریخ طبری ج۳ص۲۶۷        

(۱۵)تحف العقول/حرانی ص۱۷۴

(۱۶)الارشاد/شیخ مفید ج۲ص۸۴ /لهوف/ابن طاووس ص۱۳۹          

(۱۷)تحف العقول/حرانی ص۱۷۴      

(۱۸)کامل الزیاره/ابن قولوبه ص۷۶                          

(۱۹)بحارالانوار/مجلسی ج۴۴ص۳۷۴                                

(۲۰)ینابیع الموده/قندوزی ج۳ص۶۲          

(۲۱)نفس المهموم/قمی ص ۲۰۵    

(۲۲)ینابیع الموده/ج ۶ص۴۰۶      

(۲۳)اثبات الهداه/حر عاملی ج۵ص۲۰۲      

(۲۴)بحارالانوار/مجلسی ج۴۵ ص۶۰    

(۲۵)موسوعه زیارات المعصومین ج۳ص۳۴۹

(۲۶)موسوعه زیارات المعصومین ج۳ص۳۴۹                        

(۲۷)روزنامه کیهان ۲۵/۸/ ۹۱                  

(۲۸)روزنامه جمهوری اسلامی ۲۵/۸/۹۱

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر