جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۰۹/۰۱) نقش اخلاص در حماسه عاشورا(۲)

دعوت کننده : امنای مسجد شرکت کنندگان :اقشار مردم و طلاب حوزه مکان: مسجد جامع ملا احمد مناسبت : دهه اول محرم موضوع: نقش اخلاص در حماسه عاشورا(۲)   در جلسه قبلی فراض هایی از فرمایشات اباعبدالله الحسین(ع) که حاکی از نهایت اخلاص آن بزرگوار و یاران باوفایش در جانـبازی در جـهت اعـطلای کـلمه حق […]

دعوت کننده : امنای مسجد

شرکت کنندگان :اقشار مردم و طلاب حوزه

مکان: مسجد جامع ملا احمد

مناسبت : دهه اول محرم

موضوع: نقش اخلاص در حماسه عاشورا(۲)

 

در جلسه قبلی فراض هایی از فرمایشات اباعبدالله الحسین(ع) که حاکی از نهایت اخلاص آن بزرگوار و یاران باوفایش در جانـبازی در جـهت اعـطلای کـلمه حق بود مطرح گردید اکنون ادامه بحث را پی می گیریم با پاسخ دادن با دو تا سوال .

 

سؤال :این اهداف با وجود حاکم جور چگونه پیاده می شوند؟

مطرح گردید کـه اباعـبدالله الحـسین(ع) اهداف قیام خود را در چهار محور بـیان فرمود عبارت بودند از موارد زیر :

 

الف : نمایاندن نشانه های دین خداوند .           

لِنُرِیَ الْمَعالِـمَ مِـنْ دیـنِـکَ

ب : انجام اصلاحات در جامعه اسلامی .           

نُظْهِرَ الْاِصْـلاحَ فِـی بِـلادِکَ

ج : ایجاد امنیّت برای مظلومان                        

یَأْمَنَ الْمَظْلُومُونَ مِنْ عِبادِکَ

د : فراهم سازی شرایط برای عملی شدن احکام الهی

یُـعْـمَلَ بِـفَرائِـضِکَ وَ سُنَنِکَ وَ أَحْـکامِـکَ(۱)

 

 

اکنون سوال این است که با وجود حاکم جور و تسلط او بر جامعه اسلامی این اهداف چگونه پیاده می شوند؟

?پاسخ این است که ادله شرعی ،براهـین عقـلی و تـجربیات تـاریخی نشـان می دهد عملی شدن این اهداف نیاز بـه تغیـیر حاکمیـت دارد ابـتدا بایـد حـاکم جـور را ازاریکه قدرت پـایین کشـید تا زمـینه بـرای اجرای اهـداف فراهم گردد بدین جهت است که اباعبدالله در یکی از سخنرانی های خود در مسیر مکه به کوفه می فرماید :

أَیُها النّاسْ اِنَّ رَسـولَ اللهِ قـالَ: (مَنْ رَأى سُلْطانًا جائِـرًا

مُسْتَحِلّاً لِحُرُمِ اللهِ ناکِثًا لِعَهْدِ اللهِ مُـخالِفًا لِسُنَهِ رَسُولِ اللهِ

یَعْمَلُ فی عِبادِ اللهِ بِـالْإِثْمِ وَالْـعُدْوانِ فَلَمْ یُغَیِّرْ عَلَیْهِ بِفِعْلٍ

وَ لا قَـوْلٍ کانَ حَـقـاً عَـلَى اللهِ أَنْ یُـدْخِـلَهُ مَـدْخَـلَـهْ(۲)

هرکه حاکم ستمگر را ببیند که حرام های خدا را حلال می شمارد پیمان خدا را میشکند با سـنت رسول خدا مخالفت کرده در میان بندگان خـدا بـا گـناه و تجاوز رفـتار می کـند و او با کـردار و گفتار خود بر او نشورد بر خداست که او را در جایگاه (پست و عذاب آور)آن ستمـگر درآورد.

 

سؤال دوم :

با توجه به این توضیحات و مقدمات آیا عزادار یا مداح ، یا پیرو ابا عبدالله الحسین (ع) می تواند بگوید :

?من فـقط بر شـهدای کـربلا عـزاداری و گـریـه مـی کـنـم دیگر با مسائل سیاسی زمان و عصر خویش کاری ندارم ؟

 

?و آیا می توانیم بگوئیم ما با روحانی و مبلّغ دینی که از مسائل سیاسی جامـعه و موضوعات مبتلا به بین المللی بحث می کند کاری نداریم دنبـال روحـانـی هستیم که بی تفاوت باشد ، صرفاً به مطالب تاریخی ، قصّه و داستان بپردازد ؟

 

اباعبدالله الحسین (ع)پاسخ این پرسش را خطاب به دشمنان به ظاهر مـسلمان خود چنین می دهد

وَ اَنْتُمْ اَعْظَمُ النّاسِ مُصیبَهً لِما

مصیبت شما از همه بزرگتر است زیرا

غُلِبْتُمْ عَلَیْهِ مِنْ مَنازِلِ الْعُـلَماءِ

در حفظ منزلت علماء مغلوب شدید

ذلِکَ بِاَنَّ مَجارِیَ الْأُمُورِ وَ الْأَحْکامِ

عَلی أَیْدِی الْعُلَماءِ بِاللهِ الْأُمَناءِ عَلی حَلالِهِ وَ حَرامِهْ

فَاَنْتُمُ الْمُسَلَّبُونَ تِلْکَ الْمَنْـزِلَهِ وَ مـا سُـلِبْتُمْ ذلِـکَ

اِلاّ بِتَفَرُّقِکُمْ عَنِ الْحَقِّ وَ اخْتِلافِکُمْ

فِی الـسُّـنَّهِ بَعْدَ الْبَیـِّنَهِ الْـواضِحهِ

این برای آن است که مجرای کارها و گذرگاههای احکام (یعنی پستهای کلیدی) به دست عالمان به خداست که بر حلال و حرام خدا امین اند و از شما این منزلت را ربودند علّت ربوده شدن تفرّق و جدائی شما از حق و اختلافتان در سـنّـت پیامـبر بزرگـوار اسـلام (ص) بـوده با اینـکه دلیل روشن داشتید.

 

 

ادامه بحث:

پس از پاسخ به دو سوال مذکور فرمایشات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در زمینه اخلاص پی می گیریم

۲-در کنار قبر پیامبر از درگاه خدا درخواست می کند

وَ اَسْئَلُکَ یا ذَالْجَلالِ وَالْاِکْرامِ بِحَقِّ هذا الْقَبْرِ وَ مَنْ فیهِ

اِلّا اِخْـتَرْتَ لی ما هُوَ لَـکَ رِضـیً وَلِرَسُولِـکَ رِضیً(۳)

ای خدای ذوالجلال و کرامـت بخـش بـه احتـرام ایـن قـبر و کسی کـه در آن است از تـو درخـواست مـی کنم راهـی را پیش روی من بگذار که مورد خشنودی تو و پیامبرت است

 

 

۳-امام (ع) قبل از حرکت از مکه بسوی کوفه در ضمن یک سخنرانی خـطاب بـه یـاران خـود چـنیـن فـرمــود:

رِضا اللهِ رِضـانا أَهْـلَ الْبَـیْتِ نَصْبِرُ

عَلی بَلائِهِ وَ یُوَفینا اُجور الصّابرین(۴)

بر آنچه خدا راضـی است ما اهـل بـیت نیز راضی و خشنودیم در مقابل بلا

و امتحان او صابر و شکیبائیم و پاداش صابران را بر ما عنایت خواهد فرمود

 

۴-در پاسخ امان نامه عمروبن سعید امیر الحاج یزید در مکه که به اباعبدالله الحسین(ع) اراسل داشـته بود چنین نوشت

لَمْ یُشاقِقِ اللهَ وَ رَسولَهُ مَنْ دَعا اِلی اللهِ عَزَّوَجَلَّ

وَ عَـمِلَ صـالِـحاً …فَـخَـیْرُ الْاَمـانِ أَمانُ اللهِ(۵)

با خدا و رسولش مخالفت نکرده کسی کـه به سوی خدا و رسـول او

دعوت نماید و عمل صالح انجام دهد بهترین امان امان خداوند است

 

۵-بر اساس نقل مقتل مرحوم مقرم از جمله آخرین مناجات ابا عبدالله الحسین(ع) به درگاه خداوند این جـملات بود

صَبْراً عَـلی قَـضائِکَ یـا رَبِّ لا اِلـهَ سِواکَ

صَبْراً عَلی حُکْمِکَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ(۶)

 

 

پیام های اخلاص:

از مباحث دو جلسه در زمینه ی اخـلاص حـماسه سـازان عاشـورا لازم اسـت هـمه شـیعیان اهل بیت و عزادارن اباعبدالله الحسین(ع) پیـامهای اخـلاص آن بزرگوار و یاران باوفایش را نصب العین خود قرار داده و در تمامی لحظه های زندگی عمل بکنیم انشاا… از جمله در موارد زیر:

۱-در انجام تکالیف فردی و اجتماعی خویش

 

۲-در دفاع از نظام جمهوری اسـلامی ایـران

۳-در دفاع و حـمایت عمـلی از ولایـت فقیه

۴-مقابله بـا خـرافات بـویژه در عزاداری هـا

۵-در مـقابله بـا استکبار جـهانی بویژه آمریکا

 

 

 

پی نوشت:

(۱)تحف العقول/ابن شعبه حرانی ص۲۳۹

(۲)مقتل خوارزمی ، ج ۱، ص ۲۳۴

(۳)مقتل خوارزمی ج ۱ص۱۸۶

(۴)لهوف /سید ابن طاووس ص۵۳

(۵)انساب الاشراف/بلاذری ج۳ص۱۶۴

(۶)مقتل مرحوم مقرم ص۲۸۲ -۲۸۳

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر