یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۱۰/۲۲) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۲ دی ۱۳۹۱

  موضوع: الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۴۶) قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَیْتُمْ فَلا تَتَنَاجَوْا بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِیَهِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتّـَقْوَى وَاتّـَقُوا اللَّهَ الَّـذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ(۱) ای کسانیکه ایمان آورده اید هنگامی که نجوا می کنید به گـناه و تعدی و نافرمانی رسولخدا(ص) نجوا نکنید و به کار نیک و […]

 

موضوع:

الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۴۶)

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا تَنَاجَیْتُمْ فَلا تَتَنَاجَوْا بِالإثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَمَعْصِیَهِ الرَّسُولِ وَتَنَاجَوْا بِالْبِرِّ وَالتّـَقْوَى وَاتّـَقُوا اللَّهَ الَّـذِی إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ(۱)

ای کسانیکه ایمان آورده اید هنگامی که نجوا می کنید به گـناه و تعدی و نافرمانی رسولخدا(ص) نجوا نکنید و به کار نیک و تقـوا نجوا کنید و از خدایی که همگی نزد او جمع می شوید بپرهیزید.

 

توضیح:

چـندیـن آیـه از سـوره مجـادلـه مربــوط بـه مـوضوع نجـوا یـعنـی گفتگوهای در گوشی است از نظر فقهی حکم نجوا مختلف است

۱-نـجوای حرام:

در صورتی است که موجب اذیت و هتک حرمت مسلمان بشود لذا آیه می فرماید:

فَـلا تَـتَـنَاجَوْا بِـالإثْمِ وَالْـعُـدْوَانِ

●از رسولخدا(ص) نقل شده:

اِذا کُـنـْتُمْ ثَـلاثَـهً فَـلا یَتَـناجَ اِثْـنـانِ

دوُن صاحِبِهُما فَاِنَّ ذلِکَ یَحْزنُهُ(۲)

وقتی که سه نفر هستید دو نفر از شما جدای از شخص سوّم به نجوی نپردازد چرا که این کار نفر سوم را غمگین می سـازد

 

۲-نجوای واجب:

در موردی است که مـوضوع سـرّی در مـیان بایـد که افـشـای آن خطرناک و عدم ذکر آن موجب خطر برای اسلام و مسلمین باشد

 

●امیرمؤمنان(ع) فرمود:

أفْضَلُ النَّجْوی ما کانَ عَلَی الدِّینِ وَ التُّـقی

وَ أََسْفَرَعَنِ اتِّباعِ الـْهُدی وَ مُخالَفَهِ الْهَوی(۳)

برتـرین نجـوی آن اسـت که بر پـایه دیـن و پـرهیـزکاری و ثمره اش پیروی از راه راست و مخالفت با هوای نفس باشد.

 

ب:دروغ از گناهان کبیره:

انگیزه های دروغ:      

یکی از موضوعاتی که در زمینه دروغ در کتب روایی و اخلاقی مورد توجه قرار گرفته است انگیزه های دروغ اسـت که موجـب می شوند عده ای وادار به دروغگویی بشوند چند مـورد را یـادآوری میـکنیـم.

۱-انحراف از مسیر حق:

امیرمؤمنان(ع) در یکی از خطبه های نهج البلاغه در مقام تبیین اوضاعآینده مسلمانان به خـاطر انـحـراف از مسـیر حـق چنـین مـی فـرمـاید:

سَیَأْتِی عَلَیْکُمْ مِنْ بَعْدِی زَمَانٌ لَیْـسَ فِیـهِ شَیْ‏ءٌ أَخْـفَى مِـنَ اَلْـحَقِّ وَ لاَ أَظْهَرَ مِنَ اَلْبَاطِلِ وَ لاَ أَکْثَرَ مِنَ اَلْکَذِبِ عَلَى اَللَّهِ وَ رَسُولِهِ …وَ لاَ فِی اَلْبِلاَدِ شَیْ‏ءٌ أَنْکَرَ مِنَ اَلْمَعْرُوفِ وَ لاَ أَعْـرَفَ مِـنَ اَلْمُنْکَرِ(۴)

به زودی بعد از من زمـانی فـرا خواهـد رسیـد کـه چـیزی پنهـان تر از حــق و آشـکـارتـر از بـاطـل نخــواهد بـود و در شهـرها چـیزی ناشناخته تراز معـروف و نیـکی و ناشـناخته تـر از منکر نخواهد بود.

 

 

۲-عـقده حـقـارت:

بر اساس مفاد برخی از روایات و تحقیقات دانشمندان روانشناسی و دیدگاه علمای اخلاق ضعف شخصیت و عقده حقارت یکی از عوامل کشیده شدن انسان بـه سـوی دروغ است

●رسولخدا(ص) فرمود:

لا یـَکْـذِبُ الـرَّجُـلْ اِلّا مِـنْ مَهـانَهِ نَـفْسِهِ (۵)  

دروغگو دروغ نمی گوید مگر به خاطر حقارتی که در اوست.

●امیرمؤمنان(ع) فرمود:  

اَلکاذِبُ مُهانٌ ذَلیلً(۶)

دروغگو حقیر و خوار است

 

۳-ضـعف ایـمان:

بر اساس مـفاد بعضی از روایـات اهـل بیت(ع) یـکی از عـلل دروغگویی انسـانها ضعف ایمان و اعتـقاد به خـداوند اسـت چون فرد مؤمن بـه قدرت خداوند به خاطر بدست آوردن،اموال دنیا،جاه و مقام دنیوی و رسیدن به مطـامع و اهـداف زودگـذر دنـیا و یا از میان بردن جایگاه دیگران و … مـتوسل به دروغ نمی شـود.

●امام باقر(ع) فرمود:                             

جانِبُوا الْکِذْبَ فَاِنَّ الْکِذْبَ مُجانِبُ الایمانِ(۷)

از دروغ کناره گیری کنید چرا که دروغ از ایمان جداست.

 

موضوع:

الف:مناسبتهای هـفته:

۱-امروز جمعه ۲۸ صفر:

●رحلت جانگداز پیامبر بزرگوار حضرت محمد بن عبد الله(ص)(۸)

●شهادت سبط اکبر، امام حسن مجتبی(ع)(۹)

●تشکیل شورای انقلاب به فرمان حضرت امام ره ۵۷ ش(۱۰)

۲-روز شنبه ۲۹ صفر:

●روز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع)(۱۱)

۳-یکشنبه ۱ ربیع الاول:

●روز هجرت رسولخدا(ص) از مکه به مدینه مبدأ تاریخ قمری(۱۲)

۴-روز سه شنبه ۲۶ دیماه:

●روز فرار شاه خائن از ایران اسلامی(۱۳)

 

پیام ۹ ماده ای امام ره به دنبال فرار شاه :

از جمله مواد آن عبارت بود از اخطار به شورای سلطـنتی که باید استعفا بدهند،اخطار به نمایندگان که به مجلس نروند ،درخواسـت از بانکها که سپرده های وابستگان رژیم شـاه را پـرداخت نـکنـند.(۱۴)

ب:رحلت رسولخدا(ص):

●امیرمؤمنان(ع)پیامبر(ص)را چنین معرفی می فرمایند:

وَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ غَیْرُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ

رَسُولُهُ أَرْسَلَهُ بِأَمْرِهِ صَادِعاً وَ بِذِکْرِهِ نَاطِـقاً

گواهی میدهیم محمد بنده و فرستاده اوست او را فرستاد تا فـرمان حق را بصورت آشـکار بـیان کنـد و بـه بیـان اوصـافـش بـپردازد.

در ادامه می فرماید:                 

فَأَدَّى أَمِیناً وَ مَضَى رَشِیداً وَ خَلَّفَ فِینَا رَایَهَ اَلْحَـقِّ مَـنْ

تَقَدَّمَهَا مَرَقَ وَ مَنْ تَخَلَّفَ عَنْهَا زَهَقَ وَ مَنْ لَزِمَهَا لَحِقَ (۱۵)

او امانت رسالت خویش را ادا کرد و با راسـتی به راه خود ادامه داد و پرچم حق را در میان ما به یادگار گذاشت پرچمی که هر کس از آن پیشی گیرد از دین خارج شـود و هرکـس از آن عقب بماند هلاک گرددو آن کس که همراه آن باشد به مقصود خویـش مـی رسد.

 

 

●در کلام دیگر ویژگیهای آن بزرگوار را چنین بیان فرموده:

۱-کانَ أَجْوَدَ النّاسِ کَفّاً      

بخشنده ترین مردم بود

۲-وَ أَجْرَأَ النّاسِ صَدْراً        

و با جرئت ترین مردم بود

۳-و أَصْدَقَ النّاسِ لَهْجَهً      

راستگوترین مردم بود

۴-وَ أََوْ فـاهُـمْ ذِمَّـهً            

وفادارترین مردم به پیمان خود بود

۵-و أَلْـیَنَـهُمْ عَـریکَهً            

نرم خوترین مردم بود

۶-وَ اَکْـرَمَـهُمْ عِشَرَهً           

رفتارش بزرگوارانه بود

۷-مَنْ رَأهُ بَـدیـهَـهً هـابَـهُ             

هر کس بدون سابقه او را میدید هیبتش او را می گرفت

۸-وَ مَنْ خـالَـطَهُ فَـعَـرفَهُ احَبَّـهُ  

و هر که با وی معاشرت کرده و می شناخت دوستدارش میشد

۹-لَم اَرَ مِـثْـلَـهُ قَبْـلَهُ وَ لابَـعْـدَهَ(۱۶)      

مانند او را نه پیش از او دیده ام و نه پس از او

 

ج:رهبری و انتخابات :

یکی از محورهای مهم سخنرانی مـقام معـظم رهبـری در ملـاقات مردم و طـلـاب حـوزه علمیـه قـم بـمناسبـت ۱۹ دی موضـوع انتخـابات ریاست جمهوری آینده بود دو مطلب مهم در این بخش مورد توجه معظم له بود

 

۱-اهداف دشمنان:            

دو مورد زیر را به عنوان اهداف اصلی دشمن مطرح فرمودند:

الف: تلاش خواهند کرد تا انتخابات پرشور برگزار نشود و مردم حـضور گستـرده نـداشته باشند.

ب: تلاش خواهند کرد مردم را با ایجاد حادثه سیاسی،اقتصادی و یا امنیـتی سرگرم کنند.

 

۲-توصیه به رجال سیاسی:

در مقام توصیه به کسانیکه مصاحبه می کنند و در مورد انتخابات اظهار نظر می کنند فرمود:هی نگوئید انتـخابـات بایـد آزاد بـاشد این افـراد نبـاید بـا غـفلت به اهداف دشمن کمک کـنند.(۱۷)

 

د:طرح بشار اسد:

سخنرانی روز یکشنبه رییس جمهور سوریه در دانـشگاه دمـشق و طـرح او جهت برون رفت از بحران آن کشور استکبار جهانی و ارتجاع عرب منطقه را به چالش جدی کشانده است مواد طرح پیشنهادی عبارتـند از:

۱-تعهد کشورهای ذی ربط مبنی بر متوقف کردن کمک به تروریستها

   و تـوقف عـملـات تـروریـسـتی از سوی گروه هـای مسـلح سوریه

۲-تدوین کردن منشور ملی جدید

۳-بـرگـزار کـردن رفـرانــدوم

۴-تشکیل دولت جدید سوریه برای نظارت بر انتخابات پارلمان

۵-تشکیل پارلمان جدید و تدوین قانون اساسی جدید(۱۸)

 

تقدیر از وزارت خارجه:

لازم میدانم از تلاشها و پیگیری های وزارت امور خارجه جهـت آزادی ۴۸ نفـر از زائران کشورمان که ۵ ماه قبل از طریق تروریستهای سوریه ربوده شده بودند تشکر و سپاسگزاری نموده و این موفقیت را به خانواده ها و ملت ایران تبریک بگویم .(۱۹)

 

دانلود فایل صوتی خطبه

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری سپاه شهدا

خبرگزاری شبستان

 

پی نوشت:

(۱)سوره مجادله آیه ۹

(۲)اصول کافی/کلینی ج۲ ص۴۸۳                              

(۳)میزان الحکمه / ری شهری(مترجم) ج۱۲ ص۱۶۰

(۴)نهج البلاغه خ ۱۴۷

(۵)بحارالانوار/مجلسی ج ۷۲ص۲۶۲                      

(۶)غررالحکم/آمدی ح۳۳۹                          

(۷)بحارالانوار/مجلسی ج۶۶ ص۳۸۶

(۸)منتهی الآمال/محدث قمی ج۱ص۲۶      

(۹)اصول کافی/کلینی ج۱ ص۴۶۱              

(۱۰)روزشمار شمسی/مرکز پژوهشها ص۳۴۴    

(۱۱)فرق الشیعه/نوبختی ص۹۶                    

(۱۲)مسار الشیعه/شیخ مفید ص۲۷                    

(۱۳)آینه ایام/رحمتی ص۲۱۷

(۱۴)صـحـیفـه امام ره ج۵ ص۴۷۷                                      

(۱۵)نهج البلاغه خطبه ۱۰۰

(۱۶)بحار الانوار/مجلسی ج۱۶ ص۲۳۱

(۱۷)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری مد ظله

(۱۸)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه                                            

(۱۹)سایت خبری جهان نیوز