یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۱/۱۰/۲۹) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۹ دی ۱۳۹۱

  موضوع: الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۴۷) قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(۱) آنچه را رسولخدا(ص) برای شما آورده بگیرید( و اجرا کنید ) و از آنچه نهی کرده خودداری نمایـید و از مخالفـت خـدا بپرهیـزید کـه خـداوند کـیفرش شدیـد است.   توضیح: […]

 

موضوع:

الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۴۷)

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ

فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ(۱)

آنچه را رسولخدا(ص) برای شما آورده بگیرید( و اجرا کنید ) و از آنچه نهی کرده خودداری نمایـید و از مخالفـت خـدا بپرهیـزید کـه خـداوند کـیفرش شدیـد است.

 

توضیح:

۱-برای نوع آیات قرآن شأن نزول مطرح شده است و این شأن نزولها را مفسران فرق اسلامی در کتـب تــفسیری خـویش ذکـر کـرده انـد ایـن آیـه و آیـات قـبـل از آن در ارتـبــاط بــا حـکم امــوال یــهـودیـان بـنـی نضــیر نازل شده که حکم اموال آنـان را از قبــیل منـازل ،بـاغ ها و زمیـن هـای کـشـاورزی در اختیار رسولخدا(ص) قرار داده که در مصارف مربوط هزینه کند و در آیه شریفه مـذکـور از عمـوم مـسلمـانان خـواسته از اوامـر و نـواهی پیامـبر(ص) پیروی کنند.(۲)

 

۲-نوع مفسـران از جمـله مرحـوم شیـخ طوسـی در التـبیان(۳) و مـرحـوم علامه در المیزان در عـین حـال کـه امـر و نهـی را در ارتبـاط با فـیء و اموال یهودیان بنی نضیر معنی کرده اندلکن مرحوم علامه می نویسـد:

و الآیهُ مَعَ الغَضِّ عَنِ السِّـیاقِ عامـهٌ تَـشْـمِلُ کُـلَّ

ما َتاهُ النَّبی(ص) مِنْ حُکْمٍ فَاَمَرَ بِه او نَـهی عَنْهُ(۴)

 

۳-مـرحـوم کلینـی در کافـی بـابی را مـطرح فرموده تـحـت عنـوان بـابُ التَّفْویضِ اِلـی رَسـولِ اللهِ(ص)وَ اِلی الاَئِمـَهِ فی اَمْرِ الـدّینِ (امر دیـن به رسولخدا(ص) و ائمه واگذار شده )(۵)در این باب ۱۰ روایت ذکر فرموده از جمله:

امام صادق (ع) فرمود:

إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جلَّ أَدَّ بَ نَبِیَّهُ فَأَحْسَنَ اَدَبَهُ فَلَمّا أَکمَلَ لَهُ الأَدَبَ قَالَ وَإِنَّکَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِیمٍ(۶)ثُمَّ فَوَّضَ اِلَیه أَمْرَالدّینِ وَ الامَّهِ لِیَسوُسَ عِبـادَهُ فَـقـالَ عَزَّوَ جَلَّ:وَمَـا آتَـاکُمُ الـرَّسُولُ فَـخُـذُوهُ وَمَـا نَهَـاکُـمْ عَـنْـهُ فَـانْتَهُوا(۷)وَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ کَانَ مُسَدَّداً مُوَفَّقاً وَ مُؤََیَّداً بِرُوحِ الْقُـدُسِ رلَا یَـزِلُّ وَ لَا یُـخْطِئُ فِـی شَیْ‏ءٍ مِـمَّا یَـسُـوسُ بِهِ الْخَـلْقَ(۸)

علامه مجلسی ره در معنی سیاست می نویسد:

وَ السِّیاسَهُ الأِرشـادُ بِالْاَمْـِر وَ النَّهـیِ وَ الـتَّأْدیبِ وَ الـزَّجْرِ(۹)

وَ قالَ الْجَوْهَری:سُوِّسَ الرَّجُلُ اُمُورَ النّاسِ اذا مُلِّکَ أَمْرَهُمْ(۱۰)

 

ب:دروغ از گناهان کبیره:

درمان دروغگویی:  

یکی از مـباحث مهم مـربوط به مـوضوع دروغ درمـان کردن وترک نمودن این رذیله اخلاقی است در کتب روایی و اخلاقی دانشـمندان راه حـلهایی ارائه فـرمـوده اند از آن جملـه اسـت

۱-از میان بردن ریشه ها:

در بحث مربوط به انگیزه های دروغ گفته شد که از جمله انگیزه ها عبارتند از :

ضعیف بودن ایمان و اعتقادات دینی   

عقده حقارت و ضعف شخصیت

حسد و بخل ورزیدن به دیگران           

انحراف پیدا کردن از مسیر حق

علاقه شدید پیدا کردن به دنیا(۱۱)

کسیکه میخواهد دروغگویی را ترک گوید باید این ریشه ها را در وجود خود بخشکاند.

 

۲-اجتناب از دروغهای کوچک:

●امام زین العابدین(ع) می فرماید:

اِتَّقُوا الْکَذِبَ فی الصَّغیرَ وَالکَبیرَ، فى کُـلِّ جِـدٍّ وَهَـزْلٍ

فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا کَذِبَ فِى الصَّغیرِ اِجْتَرَأَ عَلَى الْکَبیرِ(۱۲)

از دروغ پرهیز کنید چه کوچک باشـد و چه بـزرگ جـدی باشـد یا شـوخـی چـرا که انسان وقتی در موضوعات کوچک دروغ بگوید به دروغ بزرگ جرئت پیدا می کند.

 

۳-پرهیز از تلقین دروغ:

والدین،مربیان،معلمـان و مدیـران جامـعه بایـد تـوجه داشتـه باشـندکه ناخود آگاه دروغگویی را به کودکان و جوانان تلقین نکنند.

●رسولخدا(ص) فرمود:

لا تُلَـقِّـنُوا النّاسَ فَـیَکْذِبُونَ فـَاِنَّ بَنی یَـعْـقُـوبَ لَمْ یَـعْلَمُوا اَنَّ الـذِّئْبَ یَأْکُلُ لْاِنْسانَ فَـلَمّا لَـقَّـنَهُمْ اِنّی اَخافُ اَنْ یَأْکُلَهُ الـذِّئْـبُ قـالُوا اَکَلَهُ الـذِّئْبُ(۱۳)

هرگز تلقین دروغ به مردم نکنید چرا که فرزندان یعقوب (تا آن زمان) نمیدانستند که گرگ ممکن است انسان را بخورد هنگامی که پدرشان یعقوب به آنها سفارش کرد مراقب یوسف باشند و گفت مـن از ایـن بیـم دارم کـه گـرگ او را بخـورد (آنـها یـاد گرفـتند ) و گفتـند یوسف را گـرگ خـورد ( در حـالـی کـه دروغ می گـفـتنـد یـوسـف در چـاه کنعان بـود )

 

۴-تبیین جایگاه راستگویان:

یکی از روشهای جلوگـیری از گرایـش بـه دروغ بویـژه در مرحله تعـلیم و تربیت جامعه تشریح جایگاه صدیقان و راستگویان در پیشگاه خداوند است.

 

قرآن می فرماید:

وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُولَئِکَ رَفِیقًا(۱۴)

و کسانى که از خدا و پیامبر اطاعت کننـد در زمـره کسـانى خواهنـد بـود که خدا ایـشان را گرامى داشته [یعنى] با پیامبران و راستان و شهیدان و شایستگانند و آنان چه نیکو هـمدمانند

 

موضوع:

الف:مناسبتهای هفته:

۱-روز یکشنبه ۸ ربیع الاول: ۱ بهمن

●روز شهادت امام حسن عسکری(ع)(۲۶۰ ق)(۱۵)

●آغاز دوران امامت صاحب العصر(عج)

●اعلام انقلابی حسنعلی منصور توسط محمد بخارائی(۱۶)

 

۲-روز سه شنبه ۱۰ ربیع الاول ۳ بهمن

●رحلت حضرت عبدالمطّلب جد بزرگوار رسولخدا(ص)(۱۷)

●روز ازدواج رسولخدا(ص) و حضرت خدیجه(ع)(۱۸)

 

۳-روز پنجشنبه ۱۲ ربیع الاول ۵ بهمن

●میلاد مسعود رسولخدا(ص) بنا به قول اهل سنت(۱۹)

●آغاز هفته وحدت(۲۰)

 

 

ب:امام عسکری و معرفی جانشین:

یکی از شخصیتهای برجسته و دانشمند شیعه از قمیان احمد بن اسحاق اشعری قمی است که درکتب رجال تحت عنوان وافِدُالْقُمیّین ،مِنْ خَواصِّ اَبی مُحَمَّدٍالْـعَسْـکَرِیِ،شـَیْخُ الْقُـمـیّین،رَأی صاحِبَ الزَّمانِ عج از او تعبیر شـده است.(۲۱)

وی می گوید:

بر امام عسکری(ع) وارد شدم و میخواستم از جانشین پس از وی سوال کنم پیش از سوال آغاز به سخن کـرد و فـرمـود: ای احمد بن اسـحاق

اِنَّ الله تَبارَکَ وَ تَعالی لَم یُخَلِّ الأرضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ(ع) وَ لا یُخَلّیها الی أن تَقوُمُ الساعَهُ مِنْ حُجَّهٍ لِلهِ عَـلی خَـلْقِهِ بِـهِ یَدْفَعُ البَلاءَ عَـنْ أهـلِ الـأرضِ و بـه یُنَـزِّلُ الـغَیـثَ وَ به یُخـْرِجُ بَرکـاتِ الـأرضِ

احمد بن اسحاق می گوید:

گفتم ای فرزند رسول خدا امام و جانشیـن پـس از شما کیسـت؟حـضرت شتـابان برخاست و داخل خانه شد و سپس برگشت در حالی که برشانه اش کودکی سه ساله بود که صورتش مانند ماه شب چهارده میدرخشید و فرمـود: ای احـمـد بنداسحاق اگر در محضر خدا و حجتهای او گرامی نبودی فرزندم را نشان نمـیدادم.

اِنَّه سَمِیُّ رَسُولِ اللهِ وَ کنِیُّهُ الذّی یَمْلَأ الأرضَ قـِسْـطاً وَعَـدْلاً کـَما مُلِئَـت ظُلْـماً وَجُـوراً

احمد بن اسحاق میگوید:به امام گفتم مولای من آیا نشانه ای وجود دارد که قلبم بدان مطمئن باشد؟آن کودک به زبان عربی فصیح به سـخـن درآمـد و فـرمـود: اَنـا بَقـیَّهُ اللهِ فـی اَرْضـِهِ وَ الْمُنْتَـقِمُ مـِنْ أَعْدائِهِ(۲۲)

 

ج:ازدواج رسولخدا(ص):

یکی از مـشـکلات اساسی جوامع بشری اختلافات خـانوادگی است که نوعاً ازخصلتهای ناروا و عـدم درک متـقابل نـاشـی می شود و در نهایت به طـلاق و جـدائـی مـنجـر می گـردد لـذا بهـتریـن روش بـرای مسلمـانان جهـت حـل کردن ایـن مـشکل تمسک بـه سیـره اخلاقی رسولخدا(ص) در برخورد با خانواده است که قرآن مجیدمیفرماید:لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی رَسولِ اللهِ اُسْوَهٌ حَسَنهٌ(۲۳)

 

 

مرحوم علامه طباطبایی می نویسد:

رسولخدا(ص)کفش خود را پینه میزد ،لباسش را میدوخت و در خانه را خـود باز میکرد.. و خود آب وضوی نماز شب را آماده می ساخت و در کارها به اهل خانه کمک میکرد.اگر خدمتکارش در حال کار خسته می شد به او کمک میکرد(۲۴)

انس بن مالک می گوید:

خَدَمْتُ رسولَ الله(ص) عَشْرَ سنینَ و الله ما قال لی اُفّاً قَطُّ(۲۵)

 

ویژگیهای حضرت خدیجه:

در ارتباط با ویژگیها و خصوصیات حضـرت خدیجـه در عـصر جاهلیت مطالب زیر در کتب سیره و تاریخ گزارش شده است.

۱-اِمْـرَئهٌ عاقِـلَهٌ شَریـفَهٌ(۲۶)                      

بانوی عاقل و با شرافت

۲-کانَتْ تُدْعی فِی الْجاهِلِیَّهِ اَلطّاهِرَهُ(۲۷)   

در جاهلیت با عنوان طاهره نامبرده میشد

۳-اِمْـرَئهٌ حـازِمَهٌ لَبـیبَهٌ(۲۸)                 

بانوی دور اندیش و خردمند بود

 

 

د:هفته وحدت

روز پنجشنبه ۱۲ ربیع الاول هفته وحدت آغاز می شود بدین جهت چند نکته را لازم به یادآوری میدانم ابتدا تبرک میجوییم به فرمایش امیرمؤمنان (ع) در زمینه وحدت

۱-خطاب به ابوموسی اشعری مینویسد:   

وَ لَیْسَ رَجُلٌ أَحْرَصَ عَلَى جَمَاعَهِ أُمَّـهِ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه واله وَ أُلْفَتِهَا مِنِّی(۲۹)

هیچکس همانند من وجود ندارد که به وحدت امت محـمدو انس گرفـتن آنان به هـمدیـگر از مـن دلسـوزتر باشـد

 

 

۲-باز آن بزرگوار در موضع گیری علیه تفرقه افکنی خوارج می فرماید:

أَلاَ مَـنْ دَعـَا إِلَى هَذَا اَلشِّعَارِ فَاقْـتُلُوهُ وَ لَوْ کَانَ تَحـْتَ عِـمَامَـتِی هَـذِهِ (۳۰)

آگاه باشید هر کس مردم را به این شعار (تفرقه) فراخواند او را بکشید هر چند زیر این عمامه من باشد

 

جای بسی تأسف اسـت امروز شـاهد تـفرقه افکـنی وهابیان افراطی و تکفیری هستیم که به عنوان آلت دست استکبار در نـوع کـشورهـای اسلامی به مسلمان کـشی مشـغول هستـند هفته گذشتـه شاهد بـودیم مسلمانان کشورهای عراق،پاکستان،افغانستان و سوریه را قتل عام کردند

 

امروز مسلمانان جـهان در بـرابر زیـاده خـواهـی هـای استـکبار جهـانی به وحـدت و هماهنگی نیاز دارنـد و اخـتلاف افکـنان بایـد بـدانند روزگـاری خواهـد رسیـد کـه استکبار خود آنان را قربانی خواهد کرد بطوری که امثال بن عـلی ،حـسنی مـبارک ،قذافی و قبل از آنها محمد رضا پهلوی ، صدام ، یاسر عرفات و بن لادن را کرده است.

 

 

دانلود فایل صوتی خطبه

 

 

خطبه در خبرگزاریها:

 

خبرگزاری ایرنا

 

خبرگزاری فارس

 

خبرگزاری ایکنا

 

خبرگزاری سپاه شهدا

 

خبرگزاری رسا

 

خبرگزاری شبستان

 

خبرگزاری آراز آذربایجان

 

خبرگزاری ایسنا

 

خبرگزاری جام جم خوی

 

پی نوشت:

(۱)سوره حشر آیه ۷                                                                                             

(۲)تفسیر مجمع البیان/طبرسی ج۹ ص۳۰۸

(۳)تفسیر التبیان/شیخ طوسی ج۱۱ ص۱۸۰                                        

(۴)تفسیر المیزان/علامه طباطبایی ج۱۹ص۱۷۹  

(۵)اصول کافی/کلینی ج۱ص۲۶۵                                 

(۶)سوره القلم آیه ۴                                

(۷)سوره حشر آیه ۷

(۸)اصول کافی/کلینی ج۱ص۲۶۷    

(۹)مرآه العقول/مجلسی ج۳ص۱۴  

(۱۰) معجم الصحاح/جوهری (ماده ستون)  

(۱۱)اخلاق در قرآن/مکارم شیرازی ج۳ص۲۳۴

(۱۲)بحار الانوار ج۶۹ ص۲۳۵          

(۱۳)کنز الاعمال/هندی ج۳ص۶۲۴

(۱۴)سوره نساء آیه ۶۹

(۱۵)التهذیب/شیخ طوسی ج۶ ص۹۲            

(۱۶)روز شمار شمسی/مرکز پژوهشها ص۳۵۳                

(۱۷)مسار الشیعه/شیخ مفید ص۴۹

(۱۸)هدیه الانام الی وقایع الایام/محدث قمی ص۷۸          

(۱۹)تاریخ مدینه دمشق ج۳ص۶۶            

(۲۰)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه

(۲۱)تنقیح المقال/مامقانی ج۵ص۳۰۱

(۲۲)کمال الدّین/صدوق ج۲ص۴۱۵                                                                                 

(۲۳)سوره احزاب آیه ۲۱                                                                                      

(۲۴)سنن النبی/علامه طباطبایی ص۱۱۵                                             

(۲۵)صحیح مسلم ج۴ص۱۸۰۴/۵۲    

(۲۶)سیر اعلام النبلاء/ذهبی ج۲ص۱۱۱    

(۲۷)اعلام الهدایه/ج۲ص۶۷        

(۲۸)اسدالغابه فی معرفه الصحابه/ابن اثیر ج۵ ص۴۳۴

(۲۹)نهج البلاغه نامه ۷۸              

(۳۰)نهج البلاغه خطبه ۱۲۷

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر