یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۱۱/۰۹) وحدت در سیره امیرمؤمنان (ع)

دعوت کننده : ستاد برگزاری مراسم وحدت شرکت کنندگان : اقشاری از مردم و علمای شیعه و اهل سنت مکان: مسجد جامع قطور مناسبت : هفته وحدت موضوع:وحدت در سیره امیرمؤمنان(ع)   عن مولانا علیٍ (ع): شُـقـّوا اَمـواجَ الْـفِـتَـنِ بِسُـفُـنِ النّـَجاهِ وَ عَـرِّجـوا عَـنْ طَـریـقِ الْـمُـنـافَـرَهِ وَ ضَـعُـوا تـیـجـانَ الْـمـُفـاخَـرَهِ(۱) امواج دریای فتنه را با […]

دعوت کننده : ستاد برگزاری مراسم وحدت

شرکت کنندگان : اقشاری از مردم و علمای شیعه و اهل سنت

مکان: مسجد جامع قطور

مناسبت : هفته وحدت

موضوع:وحدت در سیره امیرمؤمنان(ع)

 

عن مولانا علیٍ (ع):

شُـقـّوا اَمـواجَ الْـفِـتَـنِ بِسُـفُـنِ النّـَجاهِ وَ عَـرِّجـوا عَـنْ طَـریـقِ الْـمُـنـافَـرَهِ وَ ضَـعُـوا تـیـجـانَ الْـمـُفـاخَـرَهِ(۱)

امواج دریای فتنه را با کشتی های نجات بشکافید از راه خلاف و تفرقه دوری گزینید و نشانه های تفاخر بر یکدیـگر را از سـر بـر زمـین نهـید

 

در ارتباط با موضوع وحدت در میـان مسلمـانان دو مطـلب از مـسلمـات است و نیاز به استدلال و اقامه برهان ندارد یکی توصیه های دین مقدس اسلام بر ضرورت حـفظ وحـدت و اجتـناب از تـفرقه و جـدایی میباشد

۱-در سوره آل عمران می فرماید:              

وَاعْـتَصِمُوا بِـحَبْلِ اللَّهِ جَـمِیعًا وَلا تَـفَرَّقُوا(۲)

و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید

 

۲- و در آیه دیگر همان سوره می فرماید:

وَلا تَکُـونُـوا کَالَّـذِینَ تَـفـَرَّقـُوا وَاخـْتَلَفُوا مِنْ بَـعْـدِ مَا جَـاءَهُـمُ الْبَـیِّنَاتُ وَأُولَئِکَ لَـهُمْ عَـذَابٌ عَـظِیـمٌ(۳)

و چون کسانى مباشید که پس از آنکه دلایل آشکار برایشان آمد پراکنده شدند و با هم اختلاف پیدا کردنـد و بـراى آنـان عـذابى سـهمگیـن است

 

۳- در سوره انفال می فرماید:                    

وَلا تَـنـَازَعُـوا فَـتَـفْشَلُوا وَتَـذْهَبَ رِیـحُـکـُمْ(۴)

و با هم نزاع مکنید که سست‏شوید و مهابت‏شما از بین برود

 

●فریقین از رسولخدا(ص) نقل کرده اند:

ثَلاثٌ لایَغِلُّ عَلَیْهِنَّ قَلْبُ اِمرءٍ مُسْلِمِ اِخْلاصُ الْـعَـمَلِ لِلّهِ وَ النَّصیحَهُ لِاَئِمَّهِ الْمُسْلِمینَ وَ الُّلزومُ لِجَماعَتِهِم(۵)

سه چیز است که هرگز دل مؤمن مرد در مورد آنها نمی لـغزد و خـیانـت نمـی کند عملـی را خالـصا لـوجه الله انجـام دادن خیرخواهی پیشوایان مسلمـانان همـراهی با جماعت مسلـمـان

 

●مرحوم کلینی در اصول کافی مینویسد:

معاویه بن وهب گفت:از امام صادق(ع) پرسیدم ما (یعنی شیعیان) چگونه با دیگران (یعنی اهل سنت) معاشـرت کنـیم تکلـیف مـا با آنها چیـست؟

امام(ع) فرمود:

قالَ:تَنْظُرونَ اِلی أَئِمَتِکُمْ الَّذینَ تَقْتَـدونَ بِـهِمْ فَتَصْنـَعونَ مـا یَصْنَعون فَوَ اللهِ انَّهُمْ لَیَعُودُونَ مَرْضاهُمْ وَ یَشْهَدونَ جَـنائِزَهُمْ وَ یُقیمُونَ الشَّهادَهَ لَهـُمْ وَ عَلَیْـهِمْ وَ یـُؤَدُّونَ الْاَمـانَهَ اِلَیْهـِم

ببینید ائمه شما چگونه رفتار می کـنند مانند امامان خود رفتار کنید.به خدا قسم امامـان شما بیـماران آنـها را عیـادت می کنـند ،جنـازه های آنـهـا را تـشـیـیع مـی کـنند برای آنها شهادت می دهند. و امانتشان را ادا میکنند(۶)

 

دیگری گستردگی توطئه استکبار جهانی علیه وحدت و انسجام مسلمانان در تمامی کشورهـای اسـلامی، اگـر اتفاقـات ،حوادث و اخبار روزمره جهان اسلام را مـورد تـوجه قـرار بدهیم صحت مدعی ثابت می شود

● قتل عام روزمره مسلمانان در کشورهای عراق،بحرین،فلـسطین،    پـاکستان بـا اجـیر کـردن گـروه هـای تـکـفیـری از سـلـفـیـان

● اجیر کردن بعضی از نویسندگان از میان پیروان مذاهب مختلف اسلامی برای نـوشـتن کتـاب،مقـاله و سخنـرانی عـلیـه مذاهـب دیـگر اسـلامـی

● تحریک گروه ها و جریانهای سیاسی علیه همدیگر با انگیزه های مختلف که حوادث اخیر کشورهای عراق،سوریه،ایـران و فلسطین از آنجمله می باشند.

 

سیره امیرمؤمنان(ع):

پس از بیان مقدمه کوتاه برمیگردیم به اصول موضوع کـه عـبارت از وحـدت در سیره امیرمؤمنان است چون آن حضرت از دیدگاه شیعیان و پیروان اهـل بیـت(ع) امام اول می باشد و از نظر برادران اهل سنت و پیروان مذاهب چـهارگـانه خـلیفه چـهارم اسـت لـذا سیره آن بزرگوار در این زمینه بسیار مهم و سرنوشت ساز اسـت.

 

الف:ابن ابی الحدید از کلبی نقل میکند:

امیرمؤمنان قبل از حرکت بسوی بصره در ضمن خطبه ای خطاب به مردم چنین فرمود:قریش پس از رسول خدا(ص) حـق مـا را از مـا گـرفــت و بــه خود اخـتـصـاص داد

فَرَأَیْتُ أنّ الصَّبْرَ عَلی ذلِکَ اَفْضَلُ مِنْ تَفْریقِ کَلِمَهِ الْمُسْلِمینَ وَ سَفْکِ دِمائِهِمْ و النّاسُ حَدیثو عَهْدٍ بِالاسلامِ وَ الدّینُ یُمْخَـضُ مَخْـضَ الْـوَطْبِ یُفْـسِدُهُ اَدْنـی وَهْـنٍ وَ یَعْـکِسُـهُ اَقَـلُّ خَـلْقٍ(۷)

دیدم صبر از تفرق کلمه مسلمین و ریختن خونشان بهتر است مردم تازه مسلمان اند و دین مانند مشکـی کـه تکـان داده می شـود کوچـکترین سستی آن را تباه می کند و کـوچکتـرین فردی آن را وارونه می نماید

 

ب:مصیبت اسلام قابل تحمل نیست

امیرمؤمنان آنگاه که مالـک اشـتر را به ولایت مصر اعزام فرمود طی نامه ای به مردم مصر جریان صدر اسلام را توضیح دادند تـا آنجـا که می فـرمـایـند:

فَاَمْسَکْتُ یَدی حَتّی رَأیْتُ راجِعَهَ النّاس قَدْ رَجَعَتْ عَنِ الْاسلامِ یَدْعونَ الی مَحْقِ دینِ مُحَمَّدٍ (ص) فَخَشیتُ اِنْ لَمْ اَنْصُرِ الْاِسْلامَ وَ اَهْلُهُ اَنْ اَری فیهِ ثَلْماً اَوْ هَدْماً تَکونُ الْمـُصیبَهُ بِهِ عَلَیَّ اَعْظَمَ مِـنْ فَـوْتِ وِلایَتِکـُمُ الَّـتـی اِنَّـمـا هِـیَ مَـتـاعُ اَیّـامٍ قَـلائِـلَ(۸)

من اول دستم را پس کشیدم تا آنکه دیـدم گـروهـی از مـردم از اسـلام بـرگشـتنـد و مردم را به محور دین محمد دعوت می کنند ترسیدم که اگر در این لحظات حـساس اسلام و مسلمیـن را یـاری نـکنم خرابـی یـا شـکـافی در اسـاس اسـلام خـواهـم دیـد که مصیبت آن بر من از مصیبت از دست رفتن چند روز خـلافت بسـی بیـشـتـر است.

 

ج:جور بر خودم را تحمل می کنم

در شورای شش نفـری پس از تعـییـن و انتـخاب عثمان از طرف عبد الرحمان عوف چنین فرمود:

لَقَدْ عَلِمْتُمْ اَنّی اَحَقُّ النّاسِ بِها مِنْ غَیْری وَ وَاللهِ لَاُسَـلَّمَنَّ ما سَلِمَتْ مُسْلِمـینَ وَلَمْ یَکـُـنْ فیـها جَـوْرٌ اِلّـا عَـلـَیَّ خـاصّـَهً(۹)

شما خود میدانید من از همه برای خـلافت شایسته تـرم به خدا سوگند مادامی که کارمسلمین رو به راه باشد و تنها بر من جور و جفا شده باشـد مخـالفـتـی نخـواهم کــرد.

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه خطبه ۵

(۲)سوره آل عمران آیه ۱۰۳

(۳)سوره آل عمران آیه ۱۰۵

(۴)سوره انفال آیه ۴۶

(۵)اتحاد اسلامی در آثار شهید مطهری ص ۳۳

(۶)اصول کافی/مرحوم کلینی ج ۲ ص۶۳۶

(۷)نهج البلاغه خطبه ۱۱۹

(۸)نهج البلاغه نامه ۶۲

(۹)نهج البلاغه خطبه ۷۲