سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - الثلاثاء 15 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۱/۱۱/۲۷) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۷ بهمن ۱۳۹۱

  موضوع: الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۵۰) قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّهَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّـکُمْ لا تُـخْرِجُـوهُنَّ مِـنْ بُـیُوتِهـِنَّ(۱) ای پیامبر هر زمـان خـواسـتید زنـان را طـلاق دهیـد در زمـان عـده آنـها را طلاق دهید و حساب عده را نگه دارید و از مخالفت فرمـان خـدا […]

 

موضوع:

الف:تقوا از دیدگاه قرآن(۵۰)

قالَ اللهُ تَبارَکَ وَ تَعالی

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ لِعِدَّتِهِنَّ وَأَحْصُوا الْعِدَّهَ وَاتَّقُوا اللَّهَ رَبَّـکُمْ لا تُـخْرِجُـوهُنَّ مِـنْ بُـیُوتِهـِنَّ(۱)

ای پیامبر هر زمـان خـواسـتید زنـان را طـلاق دهیـد در زمـان عـده آنـها را طلاق دهید و حساب عده را نگه دارید و از مخالفت فرمـان خـدا اجتنـاب کنید خدائی که پروردگار شماست و آنان را از خانه ها یشان بیرون نکنید

 

توضیح:

این آیه شریفه اولین آیه از سوره طلاق است که نوع آیات آن در زمینه موضوع طلاق است و از اولین آیه شروع می شود در ایـن آیـه چـند مطلـب مهم مـورد تـوجه اسـت.

۱-به دلیل اهمیت موضوع خطاب به خود پیامبر(ص) است

یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ

۲-اختیار طلاق در دست مرد قرار دارد    

إِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَطَلِّقُوهُنَّ

۳-موقع طلاق زن نباید عادت داشته باشد  

فَـطَلِـّقـُوهُـنَّ لِعـِدَّتِـهِـنَّ

۴-طلاق نباید همراه با ظلم و بی عدالتی باشد از خدا بترسید        

وَاتَّـقُـوا اللَّهَ

۵-در طلاق عده نگه داشتن لازم است                      

وَأَحْـصُوا الْـعِـدَّهَ

۶-مردان حق ندارند در زمان عده زن را از خانه اخراج کنند

لا تُخْرِجُوهُنَّ مِنْ بُیُوتِهِنَّ

 

تـذکـر:

با توجه به اهمیت و مبتلابه بودن موضوع طلاق در جامعه لازم میدانم چند نکـته را در ایـن زمیـنه یـادآوری کـنیم

۱-طلاق منفورترین حلالها:

اصل وجود طلاق یک ضرورت اسـت و بـدیـن جهـت دیـن مقـدس اسلام آن را تأیید کرده است چون بعضا زندگی مشترک به بن بست می رسد و تنها راه حلّ جدایی و طلاق اسـت کـه اگـر اتفـاق نیافتـد مـشـکـلات و نـاهـنـجاریـهای عـدیـده دیـگر بـوجـود خـواهد آمـد لکن باید به حداقل برسد و به مرحله اضـطرار اکتـفا شـود لـذا در احـادیـث و روایات اهل بیت(ع) بسیار تأکید شده است که از طـلاق حـتی الـمقـدور اجتناب شود و در بعضی از تعبیرات بعنوان مبغوض ترین حلالها تعبیر شـده

 

●رسولخدا(ص) فرمود:

ما مِنْ شَیْءٍ أبغَضُ اِلَی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ بَیْتٍ

یَخْرِبُ فـِی الاسـلامِ بِالفُـرقَهِ یعنـی الطَّلاقُ(۲)

هیچ عملی منفورتر ،نزد خداوند متعال از این نیست که اساس خـانـه ای در اسـلام بـا جـدایی (یعنـی طلـاق) ویـران گـردد.

 

● در حدیث دیگر می فرماید:

تَـزَوَّجُـوا ولا تُـطَـلِّـِقُـوا فَاِنّ الطَّلاقَ یَـهْـتَزُ مِنْهُ الْعَرْشُ(۳)

ازدواج کنید و طلاق ندهید که طلاق عرش خدا را به لرزه در می آورد

 

● امام صادق(ع) فرمود:

ما مِنْ شَیْءٍ مِمّا أَحَلَّه اللهُ أََبْغَضَ اِلَیه مِنَ الطَّلاقِ(۴)

چیزی از امور حلال در محضر خدا مبغوض تر از طلاق نیست

 

حکمت این نهی شدید کاملا مـشخـص اسـت چـون پـس از جـدائی و از هـم پاشیده شدن کانون گرم خانواده مشکلات متعدد عاطـفی و اجتماعـی بـوجـودمی آید از قبیل: جریحه دار شدن عواطف،سوء ظـن و بدبـیـنی نسـبـت به آینـده،از دست                                           دادن شانس ازدواج موفق،بوجود آمدن خـلاء عاطـفی بـه فـرزنـدان و …

 

ریشه های طلاق:

طلاق مانند هر پدیده اجتماعی دیگر دارای علل و ریشه هـای متعـددی است لذا بر مسئولان فرهنگی و تبلیغی جامعه است که آنها را شناسایی و از ریـشـه بـخـشـکاننـد چـند مـورد را بـعنـوان نـمونه اشـاره می کـنم

۱-توقعات نامحدود زوجین از همدیگر

۲-بداخلاقی زوجین نسبت به یکدیگر

 

امیرمؤمنان فرمود:

مَـنْ ساءَ خُـلْـقُـهُ مَـلَّـهُ اَهْـلـُهُ(۵)

انسان بد خلق خانواده اش از او دلتنگ می شوند

 

۳-تبعیت از هوا و هوس:

اسلام به زنان و مردان سفارش می کند از: چشم چرانی و نگاه به نامحرم به قصد لذت خودداری کنند و به زنان توصیه می کند:                   خود را از نامحرم بپوشـانند و در اجتماع                                                             بـه جلوه گری و دل ربـایی نــپردازنـد

●امام صادق(ع) فرمود:

کَمْ مِـنْ نَـظْرَهٍ اَوْرَثَتْ حَسْرَهً طَـویلَهً(۶)

چه بسا نگاهی کوتاه حسرت طولانی بدنبال دارد

 

●رسولخدا(ص) فرمود:

عُـفُّـوا عَـنْ نِساءِ النّاسِ تُـعـَفَّ نِساؤُکُـمْ(۷)

نسبت به زنان مردم عفت داشته باشید تا عفت زنان شما حفظ شود

 

۴-بی توجهی زوجین نسبت به نیازهای یکدیگر

از رسولخدا(ص) نقل شده فرمود:

جُلوسُ الْمَرءِ عِنْدَ عِیالِهِ اَحَبُّ اِلَی اللهِ تَعالی

مِـنَ الْاِعْـتـِکـافِ فـی مَـسـْجـِدی هـذا(۸)

در پیشگاه خداوند نشستن مرد نزد همسرش از اعتکاف در مسجد من محبوبتر است

 

۵-دخالتهای بی جای اقوام و بستگاه و آشنایان در

زندگی خصوصی زوجین بویژه در اختلافات آنان(۹)

 

 

موضوع:

الف:مناسبتهای هفته

۱-جمعه ۲۷ بهمن ۴ ربیع الثانی

●روز ولادت حضرت امـام عـسکـری(ع) بنا به قـول :

مـرحـوم شهید اول در کتاب دروس(۱۰) و مرحوم کفعمی در مصباح(۱۱)

در مقابل مرحوم ابن شهر آشوب در مناقب(۱۲)

و مرحوم طبرسی در اِعلام الوری(۱۳)

روز هشتم را روز ولادت فرموده اند

مرحوم شیخ مفید در مسّار الشیعه و شیخ طوسی درمصباح

روز دهـم ربـیع الثـانی را روز ولادت معـرفی فـرموده انـد(۱۴)

 

بعنوان تبرک روایتی از آن بزرگوار را که خطاب به شیعیان فرموده ترجمه می کنیم:

قال(ع) لِشیعَتِهِ… فَاِنَّ الرَّجُلَ مِنکم اذاوَرِعَ فـی دینِهِ و صَـدَق فی حَدیثِهِ وَادَّی الْاَمانَهَحَسَّنَ خُلْقَهُ مَعَ النّاسِ قیلَ هذا شیعِیُّ فَیَسُرُّنی ذلِک اِتَّقُـوا اللهَ وَ کُـونُـوا زَیْنـاً و لاتَـکُونـُوا شَیـْناً

امام عسکری به شیعیان فرمود:… هر یک از شمـا کـه در دینـش پارسـا و در گفتارش راستگو باشد و امانت مردم را بپردازد و با آن خوش اخلاقی کـنددر این صورت می گویند این یک شیعه است من از شنیـدن آن خـوشحـال می شوم از خدا پروا نمائید و زینت باشید نـه مایـه زشـتی و سـرافکنـدگـی(۱۵)

 

●روز ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)

آن بــزرگـوار از فـقـهـای شـیـعــه از نـوادگـان امـام حـسـن (ع) و از اصـحـاب امــام رضــا(ع) ،امــام جـواد و امــام هــادی (ع) مــی بــاشـد و از ان حـضـرات بصورت مـستقـیم روایـت نـقل کـرده اسـت. ایـشان به پیشنهـاد امام هادی(ع) جهت تبلیغ و هدایت مردم به ایران مهاجرت فرمود و در شهر ری مسکن گزید(۱۶)

امام رضا(ع) خطاب به حضرت عبدالعظیم می فرماید:

یا عَبْدَ العَظیمِ أبلغْ عَنّی أولِیائی السَّلامَ و قُلْ لَهُم :أن لایَجعَلُوا لِلشَّیطـانِ عَلی أنْفُسِهِم سَبیلاً و مُرْهُم بِالصِّدقِ فِی الحَدیثِ و أداءِ الْامانَهِ و مُرْهُـم بِالسُّکُوتِ و تَرِکَ الجِدالِ فیما لا یَعنِیِهِم و اِقبالِ بَعضِـهِم عَـلی بَعـضٍ والمُزاوَرَهِ فانَّ ذلِکَ قُرْبَهٌ اِلَیَّ و لا یَشغَلُوا أنفُسَهُم بِتَمزِیقِ بَعضِهِـم بَـعضاً(۱۷)

ای عبدالعظیم از سوی من به یارانم سلام برسان و بدیشان بگو که شیطان را بر خویش راه ندهندو به آنها فرمان ده به راستی در گفتار و ادای امانـت و آنـان را فرمـان ده در آنـچـه بـه کـارشان نمی آید خاموشی ورزند و ستیزه جویی کنار نـهند و به یکدیـگر روی آورنـد و بـه دیـدار هـم بروند که این موجب نزدیک شدن به من است و به در افتادن با یکدیگر خود را مشغول نسازند

 

۲-یکشنبه ۲۹ بهمن

●سالروز قیام مـردم تبـریز بمناسـبت چهلـمین روز شهادت شهدای ۱۹ دیماه سال ۵۶ حوزه علمیه قم

 

۳-روز سه شنبه اول اسفند

●حمله جنگنده رژیم بعثی عراق به هواپیمای مسافربری ایران وشهادت چـهل تـن از هـموطـنان از جـمله نمایـنده رهـبـر کبیرانقلاب اسلامـی در سـپاه پـاسداران شهید محلاتی در سال ۶۴

● روز روحانیت و دفاع مقدس(۱۸)

 

ب:حماسه مردم در ۲۲ بهمن

مدتی بود استکبار جهانی تلاش می کرد تا حضور مردم در صحنه حماسی ۲۲ بهمن کم رنـگ شـود

●تحمیل محاصره نفتی و اقتصادی

●تبلیغات گسترده در رسانه های خبری

●بهره گیری از عوامل داخلی خود

●بزرگ نمایی بد اخلاقی بعضی از مسئولان

 

هیچکدام از اینها نتوانست در اراده الهی مردم خللی ایجاد کند لذا سیل خـروشان مردم را هـمه خـبرگزاریهای جهـان مخابره کردند و عملا تمامی توطئه ها خنـثی گردید و عملا دیدند که مردم به آرمانها انقلاب اسلامی و رهـبر خـود وفـادارند لذا رهبر بزرگوار انقـلاب اسلامی ضمـن قـدردانی و تـشکر از بـصیـرت،شـجـاعـت و مـوقـع شنـاسی مـلت متـعهد ایـران فـرمودنـد:درسـت در لـحظـه ای کـه دشـمنـان اسـتـقلال و عزّت مـلـت ایـران انتـظار داشـتند کـه مـردم بـه نـدای انقـلاب و نـدای جمهوری اسلامی پاسخ ندهند مردم با حـضور خود دشمن را نـاکام و مـأیـوس کـردند(۱۹)

 

اوج کینه دشمن:

برای اینکه اوج کینه دشمن را نسبت به مـلت ایـران و انقلـاب اسـلامـی مـورد توجه قرار بدهیم خواهیم دید که بی ادبی عده ای معدود در مراسم ۲۲ بـهمن حوزه علمیه قم که با شعار بصیرت بی بصیرتی خود را به نمایش گذاشـتنـد و در چنین روز حـسـاس و سـرنوشـت سـاز خـوراک تبلیغـاتی بـرای دشـمنان درسـت کـردند چگونه چندین روز در رسانه های خود روی آن مانور دادندلذا باید پیام رهبری را نصب العین قرار داد که تا انتخابات هرکس اقدامات تحریک آمیزی انـجام بـدهـد در زمـین دشـمن بازی کرده و به این ملت وفادار و فهیم خیانـت کــرده اسـت

 

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری شبستان

خبرگزاری تی نیوز

 

 

 

پی نوشت:

(۱)قرآن-سوره طلاق آیه ۱

(۲)وسائل الشیعه/حر عاملی ج۱۵ ص۲۶۶        

(۳)وسائل الشیعه/حر عاملی ج۱۵ ص۲۶۸                   

(۴)فروع کافی/کلینی ج۶ص۵۴

(۵)میزان الحکمه ج ۳ ص۴۹۲

(۶)فروع کافی/کلینی ج۵ص۵۵۹

(۷)امالی/صدوق ص         238    

(۸)میزان الحکمه حدیث ۷۸۸۴                 

(۹)تفسیر نمونه ج۲۴ص۲۴۰

(۱۰)دروس/شهید اول ج۳ص۱۵            

(۱۱)المصباح/کفعمی ج۲ص۵۹۷  

(۱۲)المناقب/ابن شهر آشوب ج۴ص۴۲۲              

(۱۳)اعلام الوری/طبرسی ص۳۶۷        

(۱۴)تواریخ النبی و الآل /علامه تستری ص۴۰

(۱۵)تحف العقول/ابن شیعه حرانی ص ۴۸۸                    

(۱۶)سایت شورای سیاستگزاری                        

(۱۷)بحار الانوار /مجلسی ج ۷۴ ص۲۳۰

(۱۸)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه

(۱۹)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری مد ظله