جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - الجمعة 16 ربيع أول 1443

(۱۳۹۲/۰۲/۲۰) خطبه های نماز جمعه خوی – ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۲

موضوع: الف:آثار تقوی از دیدگاه قرآن ۷-نـجـات از جـهـنّم وَإِنْ مِنْکُمْ إِلّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَـقـْضـِیًّا ثُـمَّ نُنـَجِّــی الَّـذِیـنَ اتَّـقـَوْا وَنَذَرُ الـظَّالِـمِینَ فِیهَا جِثِیًّا(۱) و همه شما بدون استثنا وارد جهنم میـشوید ایـن امـری اسـت قـطعـی برپروردگارت سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را در […]

موضوع:

الف:آثار تقوی از دیدگاه قرآن

۷-نـجـات از جـهـنّم

وَإِنْ مِنْکُمْ إِلّا وَارِدُهَا کَانَ عَلَى رَبِّکَ حَتْمًا مَـقـْضـِیًّا ثُـمَّ نُنـَجِّــی الَّـذِیـنَ اتَّـقـَوْا وَنَذَرُ الـظَّالِـمِینَ فِیهَا جِثِیًّا(۱)

و همه شما بدون استثنا وارد جهنم میـشوید ایـن امـری اسـت قـطعـی برپروردگارت سپس آنها را که تقوا پیشه کردند از آن رهایی می بخشیم و ظالمان را در حالی که بـه زانـو در آمـده اند در آن رهـا می سـازیـم

 

 

توضیح:

در این دو آیه شریفه سه موضوع مهم مطرح شده است

۱-همه بندگان وارد جهنم خواهـند شـد     

وَإِنْ مِنْکـُـمْ إِلّا وَارِدُهَا

۲-سپس متقیان را خداوند نجات میدهد        

ثُـمَّ نُنَـجِّـی الَّـذِینَ اتَّقَـوْا

۳-ستمگران در جـهـنم رهـا می شـونـد        

وَنَذَرُ الظَّالِمِینَ فِیهَا جِثِیًّا

 

سوال:

هدف از ورود همه انسانها چه خوبان و چه بدان به جهـنم چیست؟مفسران در این زمینه گفتگوی گسترده ای دارند

 

●بعضی مفسران می گویند:

وُرُودُها هُوَ الْوُصُولُ اِلَیْها وَ اْلِاشْرافُ عَلَیْها لَا الدُّخُولُ(۲)

ورود به معنای نزدیک شدن و اشراف است نه داخل شدن(و ایـن نزدیـک شدن یا برای حساب رسی و یـا برای مشاهده سرنوشت نهایی بــدکاران اسـت(۳))

 

●اکثر مفسران میگویند:

اَلْوُرُودُ بِمَعْنی الدُّخُولِ و همه انسانهای خوب و بد بدون اسـتثنا وارد جهنم می شوند منتها دوزخ برای نیکان سرد و سـالـم خواهد بـود(۴)

 

 

بنا به نقل جابربن عبدالله انصاری رسولخدا(ص) فرمود:

..لا یَـبـْقـی بَـرٌّ وَ لا فـاجِـرٌ اِلّا یَدْخـُلُـها فَـیَـکُونُ عَلَی الْـمـُؤْمِنینَ بَـرْداً وَ سـَلامـاً کَـما کانَتْ عَلی اِبْـراهـیمَ(۵)

هیچ نیکوکار و بدکاری نیست مگر اینکه داخل جهنم می شود آتـش در برابر مؤمنان سرد و سالم خواهد شد همان گونه که برابر ابراهیم سرد شد

 

 

ب:وفای به عهد فریضه اخلاقی

مهم ترین سرمایه یک جامعه اعتماد متقابل افراد اجتماع نسبـت بـه یـکدیگراست عهد و پیمان تأکیدی است بر حفظ همبستگی و اعتـماد متـقابل جامعه اگر خدای نکرده عهد شکنی در جامعه رواج پیدا کند اعتماد عمومی از بین خواهد رفت لذا عهد شکنی در اسلام از گناهان کبیره شمرده شده است(۶)

 

 

وفای به عهد موضوعی بین المللی:

امیرمؤمنان(ع) در عهدنامه مالک اشتر می فرماید:

فَاِنَّهُ لَیْسَ مِنْ فَرائِضِ اللهِ شَیْءٌ النّاسُ اَشَـدُّ عَـلَیْهِ اِجْتِـماعاً مَعَ تَفَرُّقِ اَهْوائِهِمْ وَ تَشَتُّتِ آرائِهِمْ مِنْ تَعْظیمِ الْوَفاءِ بِالْعُهُودِ.

هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با تمام اختلافاتی که در افکار و تمایلات دارند در آن اتـفـاق نظر دارنـد

 

وَ قَدْ لَزِمَ ذلِکَ الْمُشْرِکُون فیما بَیْنَهُمْ دوُنَ الْمُسْلِمینَ لِمَا اسْتَوْبَلُوا مِنْ عَـواقِبِ الْغَـدْرِ فَـلا تَغْدِرَنَّ بِـذمّـَتِکْ وَ لا تَـخیسَنَّ بِعَـهْدِکْ

تا آنجا که مشرکین به عهد و پیمانی که با مسلمـانان داشـتند وفـادار بـودند زیـرا کـه آینده ناگوار پیمان شکنی را آزموده بودند پس پیمان شـکن مبـاش و در عـهد خـود خـیانت مکن

 

وَ اِیّاکَ… اَنْ تَعِدَهُمْ فَتُتْبِعَ مَوْعِدَکَ بُـخْلِفَک… وَ الْـخُـلْفَ یُوجِبُ الْمَقْـتَ عِنْدَ اللهِ وَ النّاسِ (۷)

از اینـکه به مـردم وعـده بـدهـی و تـخلف کنی سخت بپرهیز زیرا این مـوجـب خـشم عـظـیم در نـزد خـدا و مـردم خــواهـد شد

 

قالَ اللهِ تَعالی کَبُرَ مَقْتاً عِنْدَ اللهِ اَنْ تَقُولوُا ما لا تَفْعـَلُونَ(۸)

چـنانکه خـداوند مـی فرماید:دشمـنی بـزرگ نـزد خدا آن که بگویید و عمل نکنـید

 

موضوع:

الف:مناسبتهای هفته

هفته جاری دارای مناسبتهای متعددی است از آنجمله است

یکشنبه مصادف با اول رجب

●فرخنده میلاد امام محمد باقـر(ع) بـه قـول مرحوم کلینی ،شیخ مفید(۹)وشیخ طوسی(۱۰)

 

 

دوشنبه مصادف با دوم رجب

●سـالروز میلاد امام علـی النـقی (ع) بـنا به قول مرحوم کفعمی(۱۱)و شیخ طوسی(۱۲)

 

سه شنبه مصادف با سوم رجب

●شهادت حضرت امام علی النقی(ع)(۱۳)

 

چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت

●روز جهانی خانواده

 

پنج شنبه ۲۶ اردیبهشت

●سالگرد اشغال سرزمین فلسطین توسط صهیونیسم جهانی و اعلام موجودیت رژیم اشغالگر قـدس(۱۳۲۷ ش)(۱۹۴۸ م)

 

 

ب:انتخابات از دیدگاه رهبری

●برگزاری انتخابات در فضایی آرام ،پرنشاط و به دور از تشنج

در مورد آحاد مردم و چهره ها و شخصیت های سیاسی آنچه مهم است ،این است که انتخابات باید در فضایی انجام گیردکه هـم پرشور و زنـده و با نشـاط باشـد ،هـم آرام ومـتین بـاشد.هـر کس این طـور عمل کند خدمت کرده است هرکس عکس این عمل کندیا مردم را نسبت به انتخابات بدبین کند یـا آنـها را از نـتایج انتخابات ناامید کند یا فضا را باشایعه پراکنی و تهـمت زنـی و درگیریهای دروغین ملتهب کندو ازآرامش بیرون بیـاوردخیانت کرده است هر کس میخواهد باشد اینرا همه بدانـند(۱۴)

 

 

مواضع و نصایح رهبری:

مقام معظم رهبری مدظله در طول هفته گذشته طی چند سخنرانی با اقشار مختلف جامعـه موضوعات مهـم داخـلی و بیـن المللـی را مورد عنایت و یادآوری قرار دادند چند مورد را یادآوری میکنـم

 

 

محکوم کردن وهابیت:

ولی امر مسلمین با اشاره به حادثه تلخ و غم انگیز تخـریـب قبـر صحـابی جلیل القدر پیامبر(ص) حجربن عدی در اوج ناراحتی از این اقدام ابلهانه آنان را دارای افکار پلید،متـحجر،عـقـب مانـده،بـدانـدیـش،آلـت دسـت سیاستهای سرویـس های جـاسـوسـی،انگـلیـس و آمـریـکا معرفی فرمودند و وجود آنان رایک مصیبت واقعی برای جهان اسلام برشمردند و خـاطرنشان کردند که باید با استفاده از روشهای سیاسی،فتواهای دینی،مقـالات روشنـفکران و اقدامات نخبگان فکری و سیاسی جـلوی گستـرش آتـش ایـن فـتـنه را گرفت

 

 

انتخابات امانت ملی و اسلامی:

مقام معظم رهبری با خطاب به دست اندرکـاران برگزاری انتخابات ،انتخابات را امانت بـزرگ و ارزشمند ملی و اسلامی برشمـردنـد و فـرمودند:شورای نگهبان،مجموعه های نظارتی و اجرایی و دستگاههای انتـظـامـی و امـنـیتـی دار امن این امانت بزرگ هـستنـد و کـارهـای مــهـم،بــاارزش و مـانـدگـاری بـر عهده دارند

 

 

رسالت معلمان جامعه:

ولی امر مسلمین در اجتماع باشکوه هزاران نـفـر از معـلـمان خـطـاب بـه انـان فـرمـود:رسیدن یک جامعه به سرافرازی ،رفاه،غنا،پـیشرفـت عـلـمی،شجاعت،خردمندی،آزادگی و عـقلانـیت در گـرو آمـوزش و تربیت صحیح کودک و نوجوانان است و بخش عمده ای از ایـن وظـیـفــه بـسـیـار مـهم بـر عـهده معـلمان است(۱۵)

 

ج: تظاهرات بعداز نماز

بر اساس دعوت شورای همـاهنگی تبلیغات اسلامی قرار است بعد از اقامه نماز جمعه در ۷۷۰ شهر کشور درمحکومیت سه جنایت وهابیـان بـی عقل و رژیم اشغـالگرقـدس تظاهراتی پـرشـور بـرگـزار گـردد

 

۱-تخریب مقبره صحابی جلیل القدر پیامبر(ص) و شهید اسلام حُـجر بن عَدی و توهین به پیکر مطهر او توسط وهابیان مزدور و متحجر

 

۲-به آتش کشیدن آرامگاه برادر امیرمؤمـنان(ع) حضرت جعفر طیّار توسط وهابیان اجیر استعمار

 

۳-و نقض حریم هوایـی کشـور سوریـه تـوسـط مـزدوران رژیـم   صهیونیستی در حمایت از شورشیان وهابی و بی فرهنگ سوریه

 

 

 

توضیح:

حجر در جوانی همراه با برادر خود هانی در محضر رسولخدا(ص) ایمان آوردنـد

 

●مرحوم شیخ طوسی در رجال می نویسد :

کانَ مِنَ الأبْدالِ(۱۶)(یعنی حجر از نیکان و صالحانی بـود کـه جـهـان بـه برکـت وجـود آنـهـا بــرپــاست)(۱۷)

حُجر در جنگهای قـادسـیه،صـفــین،نـهروان و جـمل حضور داشـت و از سـرداران شجـاع و فدائیـان دیـن اسلام و از یاران و شیعیان باوفای امیرمؤمنان(ع) بود(۱۸)

حُجر به خاطر دفاع از امیرمؤمنان(ع) در برابر جـسارتـهـای مـعاویـه وپیروانش در منطقه ای بنام مَرْج عَذْراء در منطقه شام به شهادت رسید

 

 

●یاقوت حموی می نویسد:                

قیـلَ اِنَّـهُ هُــَو الَّــذی فَــتَـحَــهـا

یعنی این مکان را خود حجر فتح کرده بود(۱۹)

 

●ابن قتبه دینوری می نویسد:           

کانَ لـِحُجْرٍ اِبْنانِ یَتَشَیـَّعانِ یُقـالُ لَهُما عَـبْـدُ الله وَ عَبْدُ الرَّحمْانِ قَـتَلَهُما مُصْعَبِ بْنِ الزُبَـیْـرَ صبـراً(۲۰)

(قتل صبر آن است که شخصی یا حیوانی را در مکانی حبس نمـاییـد و با ابـزار کشنده آنقدر او را بزنید که کشته شود رسولخدا(ص) از قتل صبر نهی فرموده)

 

انعکاس شهادت حجر:

مورخین نوشته اند به دلیل جایگـاه والا و زهـد حجـر شهـادت او موج عظیمی در میان مسلمانان حتی طرفداران بنی امیه ایجاد کرد وقتی خبر شهادت او به عایشه رسید چنین گفـت

لُولا أنّا لَمْ نُغَیِّر شَـیئاً اِلّا صـارت بِنـا الامور اِلی ما هُوَ اَشَدَّ مِنْهُ لَغَیَّرْنا قَتْلَ حُجْرٍ(۲۱)

 

حسن بصری بعد از اطلاع از شهادت حجر سوال کرد آیا بر حجر نمـازخواندن و او را کـفن کـردنـد و آیـا او را دفن کردند و یا او را رو به قـبله در قبر گذاشتند پاسخ شنید آری پس از آن گفت معاویه بـا ایـن کـارگـور خـودش را کـنده اسـت

 

 

●باز نقل شده :

وقتی عبـد الله بن عمر خـبرشـهــادت حـجــر راشــنــیـد عمـامـه خـود را بــر زمـیـن کوبــیـد

 

●یعقوبی نقل می کند:

وقتی معاویه بر عایشه وارد شد از وی سوال کرد چرا حجر و یاران او را کشتی؟

إنّی سَمِعْتُ رَسُولَ الله یقول: یُقْتَلُ بِمَرْجِ عَذْراءِ نَفَرٌ یَغْضَبُ لَهُمْ أَهْلِ السماوات(۲۲)

 

 

●یک زن عرب شیعه بنام هند انصاری در رثاء حجر چنین سروده است:

 

تَرَفَّـعْ أیّـُهـا القَـمَرُ الـمُنـیـرُ            تَبصّـرْ هـل تَری حـُجـْراً یَـسیرُ

یَسیرُ الی معاویهَ بنِ حَـرْبٍ          لِیَـقْــتُـلَــهُ کـَمـا زَعَـمَ الأمـیـرُ

تَجَبَّرَتِ الَجبابِرُ بَعـْد حُـجـْرٍ             وطابَ لَها الخَوَرْنَقُ و السَّدیرُ(۲۳)

 

دانلود فایل صوتی خطبه

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری ایکنا

 

 

پی نوشت:

(۱)سوره مریم آیات ۷۱-۷۲              

(۲)مجمع البیان/طبرسی ج۶ص۶۵۸    

(۳)تفسیر نمونه ج۱۳ ص۱۳۴  

(۴)الامثل/مکارم شیرازی ج۹ص۳۱۴  

(۵)تفسیر نور الثقلین ج۳ص۳۵۳   

(۶)یکصد موضوع اخلاقی/مکارم شیرازی ص۲۳۱                       

(۷) نهج البلاغه نامه ۵۳

(۸)سوره صف آیه ۳

(۹)مسار الشیعه /شیخ مفیدص۳۳                                

(۱۰)مناقب آل ابی طالب ج۳ ص۳۴۰                      

(۱۱)مصباح کفعمی ج۲ ص۵۹۸      

(۱۲)مصباح المتهجد/شیخ طوسی ص۸۰۵                         

(۱۳)مسار الشیعه/شیخ مفید ص۵۸

(۱۴)سخنرانی ۱۳/۱۱/۷۸

(۱۵)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری مد ظله

(۱۶)رجال /شیخ طوسی ص۶۰                                         

(۱۷)فرهنگ فارسی معین                          

(۱۸)الکامل فی التاریخ/ابن اثیر ج۳ص۳۱۴

(۱۹)معجم البلدان/حموی ج۴ ص۹۱         

(۲۰)قاموس الرجال/تستری ج۳ص۱۳۱     

(۲۱)الکامل فی التاریخ/ابن اثیر ج۳ص۴۸۷           

(۲۲)تاریخ یعقوبی ج۲ ص۲۳۱                                                                     

(۲۳)الکامل فی التاریخ/ابن اثیر ج ۳ص۴۸۸-۴۸۷

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر