دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۲/۰۴/۲۰) سخنرانی روز دوم(میهمانی خداوند)

جلسه دوم: میهمانی خداوند مسئله: انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنـمایـد   مسئله: از اول شب مـاه رمـضان تـا اذان صبـح هر وقت نیت روزه فردا بـکند اشـکال نـدارد   روزه خواران […]

جلسه دوم:

میهمانی خداوند

مسئله:

انسان می تواند در هر شب از ماه رمضان برای روزه فردای آن نیت کند و بهتر است که شب اول ماه هم نیت روزه همه ماه را بنـمایـد

 

مسئله:

از اول شب مـاه رمـضان تـا اذان صبـح هر وقت نیت روزه فردا بـکند اشـکال نـدارد

 

روزه خواران مجاز:

پرسش:برای چه کسانی روزه خواری جایز است؟

همه مراجع:بر چند دسته روزه واجب نیست،آنان عبارتند از:

۱-پیرمرد و پیرزنی که گرفتن روزه برای آنان مشقت دارد

۲-زن بارداری که گرفتن روزه برای حمل یا خودش ضرر دارد

۳-زن شیردهی که گرفتن روزه برای بچه یا خودش ضـرر دارد

۴-بیماری که گرفتن روزه برای او ضرر دارد

۵-کسی که بیماری دارد که زیاد تشنه میشود و نمیتواند تشنگی را تحمل کند

۶-کسی که به سن بلوغ نرسیـده اسـت

۷-زنی که خون حیض و نفاس می بیند

۸-کسی که به مسافرت می رود و در جایی قصد اقامت ده روز نمی کند

۹-دختری که به جهت ضعف بنیه گرفتن روزه برای او مشقت فراوان و ضرر دارد

۱۰-کسی که بی هوش است و یا در کما به سر می برد

۱۱-دیوانگان(۱)

 

 

●رسولخدا(ص) فرمود:

هُـوَ شَـهـْرٌ دُعـیـتُـمْ فـیـهِ اِلـی ضِیافَهِ اللهِ(۲)

رمضان ماهی است که در آن به میهمانی خدا دعوت شده ئید

 

سوال:

مگر همه مردم در همه اوقات مهمان خدا نیستند که بر سفره الهی فرود آمده اند؟چرا فقط ماه رمضان با عنوان ضیافه الله نامگذاری شده است؟

 

پاسخ :

از دیدگاه دین اسلام انسان ترکیبی از جسم و جان است

 

●خداوند می فرماید:

وَلَقـَدْ خَـلـَقـْنَا الإنْـسَـانَ مِنْ صَـلْـصَالٍ مِنْ حَـمَـإٍ مَسـْنُونٍ(۳)

ما انسان را از گل خشکیده ای (همچون سفال) که از گل بد بوی گرفته شده بود آفریدیم

 

 

●و در آیه بعدی می فرماید:

فَإِذَا سَوَّیْتُهُ وَنَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِـی فَـقَـعُـوا لَـهُ سـَاجِـدِینَ(۴)

هنگامی که کار آن را بپایان رساندم و در او از روح خود دمیدم همگی برای او سجده کنید

 

 

●امیرمؤمنان (ع) فرمود:

خَلَقَ الاِنْسانَ ذا نَفْسٍ ناطِقَهٍ(۵)

خـدا انـسـان را دارای نـفـس نـاطـقـه آفـریـد

 

مهمانی روحی نه جسمی:

با توجه به این مقدمه مشخص می شود که مهمانی ماه رمضان مربوط به بعد روحانی بشر است نه بعد جسمانی او،چون از مادیات دنیا همه انسان ها چه مؤمن و چه کافر استفاده می کنند تازه مواهب دنیوی از دیدگاه اسلام به قدری بی ارزش است که نمیتوان به آنها عنوان ضیافـت را اطـلـاق کـرد

 

 

●خداوند می فرماید:

وَلَوْلا أَنْ یَکُونَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً لَـجَعَلْنَا لِـمـَنْ یَکْفـُرُ بِالرَّحْمَنِ لِبُیُوتِهِمْ سُقُفًا مِنْ فَضَّهٍ وَمَعَارِجَ عَلَیْهَا یَظْهَرُونَ(۶)

و اگر نه آن بود که [همه] مردم [در انکار خدا] امتى واحد گردند قطعا براى خانه‏هاى آنان که به[خداى] رحمان کفر مى‏ورزیدند سقفها و نردبانهایى از نقره که بر آنها بالا روند قـرار مى‏دادیـم

 

 

●از رسولخدا(ص) نقل شد:

لَوْ أَنَّ الدُّنْیا کانَتْ تَعْدِلُ عِنْدَ اللهِ جَناحَ بَعُوضَهٍ ماسَقَی الْکافِرَ وَ الْفاجِرَ مِـنـْها شَـرْبَـهً مِـنْ مـاءٍ(۷)

 

 

تذکر:

اگر ما محتوای روایاتی را که در مقام تبیین حکمـت و فلـسفه وجـوب روزه وارد شده اند مورد توجه قرار بدهیم هر چه بهترو روشنتر متوجـه خواهیم شد که این ضیافت معنوی بوده و بـرای ساختـن روح و روان مؤمنان واجب شده است بعنوان نمونه چند مورد را یـادآوری میکـنیم

 

۱-آزمودن اخلاص بندگان

●امیرمؤمنان(ع) فرمود:

فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ(۸)

 

۲-ایجاد مساوات میان غنی و فقیر در گرسنگی

●امام صادق(ع) فرمود:

اِنَّما فَرَضَ اللهُ الصِّیامَ لِیَسْتَوِیَ بِهِ الْغَـنِیُّ وَ الْفَقیرُ…(۹)

 

۳-تمرین برای درک و تحمل سختیهای دنیوی و اخروی

●امام رضا(ع) فرمود:

عِــلـَّــهُ الـصــَّوْمِ لِعِرْفانِ مَسِّ الْجُوعِ وَ الْعَطَشِ  

علت واجب شدن روزه برای شناخت رنج گرسنگی و تشنگی است

 

لِـیَـکـُونَ، ذلـیلاً ،مُستکیـناً،مَـأجُـوراً ،مُـحْـتَـسِباً ،صـابـِـراً

برای اینکه هر روز دار،فروتن ، شکسته،صاحب پاداش ،دارای نیت الهی و شکیبا شود

 

وَ یَکُونَ ذلک دَلیلاً لَهُ عَلی شَدائِدِ الآخِرَهِ

واینها بوده باشند راهنمای او در سختیهای قیامت

 

مـَعَ مـا فـیــهِ مِـنَ الْاِ نْکِـسـارِ لَــهُ عَــنِ الشَّــهَــواهِ(۱۰)

علاوه بر اینکه برای روزه دار حالت فرو شکستن شهوات پدید می آید

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل مراجع ۱۷۲۵-۱۷۲۹-العروه الوثقی ج۲           

(۲)الامالی/صدوق ص۱۵۴                  

(۳)سوره حجر آیه ۲۶                          

(۴)سوره حجر آیه ۲۹                

(۵)بحار الانوار ج۶۰ص۲۹۹

(۶)سوره زخرف آیه ۳۱                                                                                 

(۷)الامالی /شیخ طوسی ص۵۳۱

(۸)علل الشرایع/صدوق ص۲۴۸                    

(۹)من لا یحضره الفقیه ج۲ص۷۳                            

(۱۰)عیون اخبار الرضا ج۲ص۹۱

 

 

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر