یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۲/۰۴/۲۳) سخنرانی روز پنجم(ادعیه ویژه ماه رمضان)

مسئـلهٌ:    کَـمـا تَــجِـــبُ الـنِّــیـَـهُ فـــی اِبــتـداءِ الـصَّــوْمِ تَـجـِبُ الأِسْـتِـدامَـهُ عَـلَیْـها فـی أَثــنائِــهِ، فَــلُـو نَـوی الْقَـطْـعَ فـِی الْـواجِـبِ الْـمُعَیـَّنِ، بِـمـَعــنی قَـصـْدِ رَفْــعِ الْـیَـدِ عَمّا تَـلبّسَ بِــهِ مِنَ الصَّـوْمِ بَـطَلَ عَلی الأقْوی وَاِنْ عادَ اِلـی نِیَّهِ الصَّوْمِ قَبلَ الزَّوالِ وَکَذا لو قَصَد الْـقَـطْـعَ لِـزَعْـمِ اِخـْتِـلال صَـوْمِـهِ ثُـمَّ بـانَ عَـدَمُـهُ وَ یُـنافی الاِسْـتِدامَهَ اَیْـضاً التَّرَدُدَ فـی اِدامِهِ […]

مسئـلهٌ:

   کَـمـا تَــجِـــبُ الـنِّــیـَـهُ فـــی اِبــتـداءِ الـصَّــوْمِ تَـجـِبُ الأِسْـتِـدامَـهُ عَـلَیْـها فـی أَثــنائِــهِ، فَــلُـو نَـوی الْقَـطْـعَ فـِی الْـواجِـبِ الْـمُعَیـَّنِ، بِـمـَعــنی قَـصـْدِ رَفْــعِ الْـیَـدِ عَمّا تَـلبّسَ بِــهِ مِنَ الصَّـوْمِ بَـطَلَ عَلی الأقْوی وَاِنْ عادَ اِلـی نِیَّهِ الصَّوْمِ قَبلَ الزَّوالِ وَکَذا لو قَصَد الْـقَـطْـعَ لِـزَعْـمِ اِخـْتِـلال صَـوْمِـهِ ثُـمَّ بـانَ عَـدَمُـهُ وَ یُـنافی الاِسْـتِدامَهَ اَیْـضاً التَّرَدُدَ فـی اِدامِهِ الصَـومِ اَوْ رَفْـعِ الْیَدِعَنْـهُ(۱)

 

عطر روزه دار

سوال:

آیا استفاده از عطر ،شامپو،کرم و رژ لب در ماه مبارک رمضان مجاز است؟

 

پاسخ:(همه مراجع):      

هیچ یک از موارد ذکر شده روزه را باطل نمی کنـدمگر آنکه رژ لب وارد دهان شده و فـرو داده شـود(۲)

 

خلط روزه دار

سوال:             

آیا فرو بردن خلط روزه را باطل می کند؟

 

پاسخ(همه مراجع) :

فرو بردن خلط-چنانچه به فضای دهان نیامده باشد-اشـکال نـدارد.ولی اگر به فضای دهان برسد احتیاط واجب آن است که فرو نبرد.(۳)

 

تبصره:             

مرز فضای دهان و حلق مخرج حرف(خ) می باشد

 

جلسه چهارم

موضوع بحث در جلسه گذشته ادعیه ماه رمضان بود که ابتدا دعاهای افطار را مطرح کردیم اکنون بحث را پی می گیریم

 

۲-دعای افتتاح:

احتمالا نامگذاری به افتتاح از جملات ابتدای دعـا اسـتفـاده شـده اسـت کـه مـی فرماید:

اللّهُمَّ اِنّی أَفتَتِحُ الثَّناءَ بَحَمْدِکَ(۴)

 

 

 

مرحوم علامه مجلسی می نویسد:

رُوِیَ بِسَنَدٍ مُعتَبَرٍ عَنْ صاحِبِ الأَمْرِ(عج)أَنَّهُ کتَبَ لِشیعَتِهِ أَنْ یَقْرَاُو فی کُلِّ لَیْلَهٍ مِنْ لَیالی رَمَضانَ هـذا الدُّعاء فَـاِنَّ الْـمَلائِـکَهَ تَسْمَعَ دُعـاءَ هذا الشَّهْرِ وَ تَـستَـغْـفـِرُ لِـصاحِـبِـهِ(۵)

به سند معتبر از حضرت صاحب الامر(عج) نقل شده است که به شیعیان نوشتند در هر شب از ماه رمضان این دعا(افتتاح) را بخوانید کـه دعـای این مـاه را فـرشتگـان می شنـوند و بـرای صاحبـش استـغـفار می کنـند

 

 

۳-چند دعای کوتاه:

غیر از دعای افتتاح چند دعای کوتاه دیگر نیز وارد شده که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان بعد از دعـای افتتاح ذکر فرموده است

 

ج:ادعیه ویژه سحرگاهان:

۱-دعای بهاء

اللّـهُـمَّ اِنّـی اَسْئَلُکَ مِنْ بَهائِکَ بـِأَبْـهـاهُ(۶)

 

مرحوم علامه مجلسی نقل می کند:

فـَرُوِیَ بِسَنَدٍ معتـبـرٍ جـداً عن الامام الـرّضا(ع) أنّه قـال:هذا هُوَ الدُّعاءُ الذّی کانَ یَقْرَئُهُ الامامُ الباقِرُ(ع)فی الأَسْحارِ وَ کانَ یقولُ:لو عَلِمَ النّاسُ عَظَمَهَ هذا الدُّعاءُ عِنْدَ الله وَسُرْعَهَ اِجابَتِهِ لَتَقاتَلُوا عَلَیْهِ بِالسُّیُوفِ وَلـو أَقْسَمْتُ أنَّ اِسْمَ اللهِ الأعظَمِ فـی هـذا الدُّعـاءِ لَـصَـدَّقْتُ فَـِذا قَـرَأْتُـمْ هذا الدُّعاءِ فَاقْرَأوه بِتَضرُّعٍ وَ اهْتِمامٍ وَاکْتُمُوهُ مِنْ غَیرِ أَهلِهِ(۷)

 

۲-دعای ابوحمزه ثمالی

مرحوم شیخ طوسی در کتاب مصباح المتهجد از ابوحمزه ثمالی نقل می کند گفت:

کانَ علیُّ بْنُ الحسین سَیِّدُ الْعابـدینَ(ع) یُصـَلـّی عامَّه اللَّیْلِ فی شَهْـرِ رَمَضانَ فَـاِذا کـانَ فِی السَّهَرِدَعا بـِهـذا الـدُّعـاءِ اِلهی لا تُــؤَدِّبـنـی بِعـُـقُـوبَـتـک وَ لا تَـمـْکُر بـی فـی حـیـلَـتِک(۸)

 

 

 

د:ادعیه مشترک روزهای رمضان

در این بخش دعاهای متعددی وارد شده است که مهم ترین آنها را مرحوم محدث قمی در مفاتیح الجنان به ترتیـب زیـر بیـان فرموده :

۱-دعای

اللّهُمَّ هذا شَهْرُ رَمَضانَ الّذی اَنْـزَلْـتَ فیـهِ الْـقُـرآن(۹)

این دعا را مرحوم شیخ طوسی و سید بن طاووس در کتب خود نقل فرموده اند

 

۲-تسبیحات ده گانه

سُبْـحـانَ اللهِ باررِئـی النَّسَـم سُبـْحـانَ اللهِ الْـمُصَوِّرِ(۱۰)

 

۳-خواندن دعای صلوات

اِنَّ اللهِ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِ یا اَیُّها الّذینَ آمنوا…(۱۱)

 

۴-خواندن دعای

الّهُمَّ اِنّی أَسْئَلُکَ مِنْ فَضْلُکَ بِأَفْضَلِهِ وَکُلُّ فَضْلِکَ فاضِلٌ(۱۲)

این دعا را مرحوم شیخ طوسی و سید بن طاووس در کتب خود نقل فرموده اند

 

۵-دعای

یا ذُا الّذی کانَ قَبْلَ کُلِّ شَی ءٍ ثُمَّ خَلَقَ کُلَّ شَی ءٍ(۱۳)

این دعا را مرحوم شیخ مفید از مرحوم علی بن مهزیـار نقـل فرمـوده که مربوط به تمامی ساعات ماه رمضان از روز اول تا آخر می باشـد

 

ه:ادعیه ویژه شبها یا روزهای معین ماه رمضان

این دعاها مخصوص ساعـات خـاص ایـام و یـا ساعـات ویـژه شبهای ماه مبارک رمضان است که از ابتدای رؤیت هلال ماه رمضان تا آخرش یعنی شب و روز عید فطر خوانده می شـودبا توجه به کوتاهی و در عین حال گستردگی این ادعیه آوردن تک تک آنها ضروری به نظر نرسیـد لـذا عزیـزان روزه دار به کتاب مفاتیح الجنان مرحوم محدث قـمی مـراجـعه فرماینـد(۱۴)

 

 

پی نوشت:

(۱) تحریر الوسیله / امام خمینی ره ج ۱ ص ۲۱۹              

(۲)العروه الوثقی احکام المفطرات فصل ۴و۵          

(۳) توضیح المسائل مراجع م۱۵۸۰      

(۴)مفاتیح نوین /آیت ا.. مکارم شیرازی ص۶۸۵                                    

(۵)زاد المعاد (معرّب)/علامه مجلسی ص۸۶

(۶)مفاتیح نوین/آیت ا.. مکارم شیرازی ص۶۹۵        

(۷)زاد المعاد (معرّب)/علامه مجلسی ص۸۶           

(۸)مصباح المتهجد /شیخ طوسی ص۵۸۲

(۹)مصباح المتهجد ص۶۱۰/اقبال الاعمال ص۸۹                

(۱۰)البلد الامین/کفعمی ص۲۲۷                  

(۱۱)المقنعه/شیخ مفید ص۳۲۹

(۱۲)تهذیب الاحکام/ج۳ ص۱۲۱-اقبال الاعمال ص۱۸۷                 

(۱۳)المقنعه/شیخ مفید ص۳۲۰

(۱۴)مفاتیح الجنان/محدث قمی ص۴۹۵

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر