شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ - السبت 12 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۲/۰۴/۲۳) مصاحبه با سیمای استان(ماه رمضان فرصتی برای از بین بردن کینه ها)

عن حسین بن علی(ع): إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُم مِنْ کُلِّ غِـشٍّ ، وَ غِـلٍّ ، وَ دَغَـلٍ(۱) محور بحث استفاده از فرصتهای ماه رمضان برای از بین بردن کدورتهاست   اما فرصتها: ایامه افضل الایام،      لیالیه أفضل اللّیالی ساعاته أفضلُ السّاعات،دُعیتم فیه الی ضیافه ا..   ریشه کینه ها: ●کدورت بخاطر میراث و تقسیم […]

عن حسین بن علی(ع):

إنَّ شِیعَتَنا مَنْ سَلِمَتْ قُلُوبُهُم مِنْ کُلِّ غِـشٍّ ، وَ غِـلٍّ ، وَ دَغَـلٍ(۱)

محور بحث استفاده از فرصتهای ماه رمضان برای از بین بردن کدورتهاست

 

اما فرصتها:

ایامه افضل الایام،      لیالیه أفضل اللّیالی ساعاته أفضلُ السّاعات،دُعیتم فیه الی ضیافه ا..

 

ریشه کینه ها:

●کدورت بخاطر میراث و تقسیم املاک و اموال

●کدورت بخاطر خود بزرگ بینی و انتظارات بی جا

●کدورت بخاطر حفـظ نکردن حریم ها و حـدود

●کدورت بخاطر عدم رعایت اخلاق اسلامی در معاشرتها

 

نظر اسلام:

امام حسین فرمود شیعیان ما قلبشان از سه چیز سالم است

۱-غِشّ ناخالصی

۲-غِلِّ     کینه و کدورت

۳-دَغَلْ   تزویر

 

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

الدّنیا:        أصغَرُ (کوچکتر)،أحقر(حقیرتر)،أَنزَرُ (و ناچیزتر)از آن است که تُطاعْ فیها الاحقادُ

 

رسولخدا(ص) در خطبه شعبانیه می فرماید:

مَنْ قَطَعَ فیه رَحِمَهُ قَطَعَ اللهُ عَنْهُ رَحْمَتَهُ(۲)

 

عَنِ الصادِقِ(ع):

حِقْدُ الـمُؤمِنِ مَقامُهُ ثُـمَّ یُـفارِقُ أَخـاهُ فَلا یَجِدُ عَلَیْهِ شَیْئاً وَ حِقْدُ الکافِرِ دَهْرُهُ(۳)

کینه مؤمن یک لحظه است و زمانی از برادرش جـدا شـد در دل کینه ای نسبت به او ندارد اما کینه کافر مادام العمر است

 

آثار کینه توزی:

۱-خوبی ها را نابود می کند               

اَلغِلُّ یُحبِطُ الْحَسَناتِ(۴)

۲-ریشه فتنه ها است                      

سَبَبُ الفِـتَـنِ اَلْـحِقْدُ(۵)

۳-موجب عذاب روح و دو چندان شدن اندوه  

اَلْحَقُودُ مُعَذَّبُ النَّفْسِ مُتَضاعَفُ الْهَمِّ(۶)

۴-بدخواه شدن قلب انسان        

اَشَدُّ الْقُلوب غِلاًّ قَلْب الحَقُودِ(۷)

۵-از بین برنده آرامش        

أَقَـلُّ النـّاسِ راحَـهً اَلـْحَـقُودُ(۸)

 

 

عوامل از بین برنده کینه توزی:

۱-هـدیـه دادن           

اَلْـهَدیَّهُ تُذْهِبُ الضَّغائِنَ مِنَ الصُدورِ(۹)

۲-گذشت کردن         

تَعافَـوْا تَـسْـقِـطُ الضّـَغـائِـنُ بَیـْنَـکُـمْ(۱۰)

۳-بروز گرفتاری         

عِـنْـدَ الـشَّـدائِـدِ تَـذْهَـبُ الْأحـقـادِ(۱۱)

۴-خوش روئـی          

حُسْنُ البِـشْرِ یَـذْهَـبُ بـِالسّـَخـیمَـهِ(۱۲)

 

پی نوشت:

(۱)بحار الانوار/مجلسی ج۶۸ ص۱۵۶

(۲)اربعین /شیخ نوایی ص۱۶۲

(۳)بحار الانوار/مجلسی ج۷۵ ص۲۱۱   

(۴)غرر الحکم ج۱ص۱۶۸  

(۵)غررالحکم ۵۵۲۳          

(۶)غررالحکم ۱۹۶۲

(۷)غررالحکم ۲۹۳۲

(۸)غررالحکم ۴۴۰۱          

(۹)میزان الحکمه ح۲۱۲۰۰

(۱۰)کنزالعمال ج۳ص۳۷۳ 

(۱۱)غرر الحکم ۶۲۱۲                

(۱۲)تحف العقول ص۴۵