یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ - الأحد 13 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۲/۱۱/۱۷) جایگاه و نقش شهادت

مکان روستای ولدیان موضوع:جایگاه و نقش شهادت مناسبت:آغاز دهه فجر   من کلام مولانا علی(ع): … اِنَّ الْمَوتَ طالِبٌ حثیثٌ مرگ طلب کننده سریعی است لایَـفُـوتُـهُ الْـمُقـیـمُ که نه آنها که بر جای خود ایستاده اند از چنگال او رهایی می یابند و لایُـعـْجِزُهُ الْـهارِبُ و نه آنها که فرار می کنند می توانند از […]

مکان روستای ولدیان

موضوع:جایگاه و نقش شهادت

مناسبت:آغاز دهه فجر

 

من کلام مولانا علی(ع):
… اِنَّ الْمَوتَ طالِبٌ حثیثٌ

مرگ طلب کننده سریعی است

لایَـفُـوتُـهُ الْـمُقـیـمُ

که نه آنها که بر جای خود ایستاده اند از چنگال او رهایی می یابند

و لایُـعـْجِزُهُ الْـهارِبُ

و نه آنها که فرار می کنند می توانند از دست مرگ بگریزند

اِنَّ اکرَمَ الْمُوتِ القَتْلُ

به یقین بهترین مرگ شهادت در راه خدا است

وَالّذی نَفْسُ ابْنِ ابی طالبٍ بِیَدِهِ

سوگند به خدایی که جان فرزند ابوطالب در دست اوست

لَألْفُ ضَرْبَهٍ بالسَّیْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ

هزار ضربه شمشیر بر من آسانتر است

مِنْ میتَهٍ عَلَی الْفِراش فی غَیْرِ طاعَهِ اللهِ(۱)  

تا مرگ در بستر در غیر طاعت خدا

 

جایگاه شهادت:

در بیان امیرمؤمنان(ع) دو نکتـه در مـورد شهادت وجـود داشـت:

ارزش شهادت :

اِنَّ اکرَمَ اَلموْتِ الشهادهُ

شدت علاقه امام به شهادت

لَألْفُ ضَرْبَهٍ بالسَّیْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ میتَهٍ عَلی الفِراش

 

از رسولخدا(ص) نقل شده فرمود:

ما مِنْ أَحَدٍ یَـدْخُلُ الـجنَّهَ فَیَتَمنّی أَن یَـخْرُجَ مِنْها الّا الشهیدُ فَاِنَّـه یَتـمنّی أَنْ یَـرْجِعَ فَیُقْتَـلَ عـَشْـرَ مَـرّاتٍ مِـمّـایـَری مِــنْ کَــرامَــهِ اللهِ(۲)

هیچ کس وارد بهشت نمـی شـود که آرزو کـنـد از آن خارج شود مگر شهید که آرزو می کـند بـاز گـردد و دوبـاره در راه خدا شهید شود به خاطر الطاف خدا که نسبت به خود می بیند.

 

و در حدیث دیـگـر از آن بـزرگـوار وارد شـده که مشاهده فرمود کسی دعا می کند و عرض می کند:

اللَّهُمَّ اِنِّی أسْأَلُکَ خَیْرَ ما تُسْئَلُ فَاَعْطِنی أفْضَلَ ما تُعْطِی

خداوندا من بهترین چیزی که بندگانت از تو می خواهند را از تو می طلبم پس بهترین عطایت را به من ارزانـی دار

 

پیامبر (ص) فرمود:

اِنْ اُسْتُجـیبَ لَـکَ اُهْـرِیقَ دَمُـکَ فـی سَبـیـلِ اللهِ (۳)

هرگاه دعای تو مستجاب شود در راه خدا شهید خواهی شد

 

جنگ و شهادت جوهره انسانها را به نمایش می گذارد

عن امام علی(ع):

و هُو یَدعو النّاسَ اِلَی الجهاد ِ اِنَّ اللهَ قد أکْرَمَـکُـم بِدینِهِ و خَلقَکُم لِعبادَتِه فأنْصِبوا أنفسَکُم فی أداءِ حقِّهِ(۴)

هنگام فراخوان مردم برای جهاد فرمود:خداوند شما را با دین خود گرامی داشت و شما را برای پرستش خویش بیافرید پس در ادای حقّ او بکوشید

 

عن امام الصادق(ع):

و قد سألَهُ عبدُاللهِ بنُ سِنانٍ الملائکهُ أفضلُ أمْ بَنو آدمَ؟قالَ أمیرُالمؤمنینَ علیُّ بنُ أبی طالبٍ (ع) اِنّ اللهَ عزّ وَ جَلَّ رکّبَ فی الملائکهِ عقلاً بلا شَهوهٍ و رکّبَ فی البهائمِ شَهوهً بلا عقلٍ و رکّبَ فی بنی آدمَ کِلْتَیْهما فمَنْ غلَبَ عقلُهُ شهوتَهُ فَهُو خیرٌ مِن الملائکهِ و مَن غلَبتْ شَهوتُهُ عقلَهُ فهُو شَرٌّ مِن البهائمِ(۵)

در پاسخ به این پرسش عبدالله بن سنان که فرشتگان برترند یا آدمیان؟فرمود:امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب(ع) فرموده است:خداوند در فرشتگان فقط عقل نهاده است و نه خواهش نفسانی و در ستوران میل و خواهش نهاده است و عقل نه و در بنی آدم هر دو نهاده است پس آن که عقلش بر خواهشش چیره آید از فرشتگاه بهتر است و هر که خواهشش بر خردش غالب گردد از ستوران بدتر است

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه خطبه۱۲۳

(۲)مستدرک الوسائل/نوری ج۱۱ ۱۳

(۳)مستدرک الوسایل ج ۱۱ ص۱۳ حدیث ۲۰

(۴)شرح نهج البلاغه ج۳ ص۱۸۵

(۵)بحار الانوار ج۶۰ ص۲۹۹/۵