چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - الأربعاء 16 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۳/۰۳/۲۱) برنامه های حکومتی امام عصر عج

      مکان: سالن ایثار سپاه پاسداران موضوع:برنامه های حکومتی امام عصر عج مناسبت:جلسه مجمع عالی بسیج شهرستان خوی   مقدمه: یکی از بحثهای لازم در زمینه حضـرت ولـی عصـر عـج برنـامه های حکومتی آن بزرگوار است کـه از محـتوای روایـات متعـدد در این زمینه بدست می آید برای اختصار بحث را در سه […]

 

 

 

مکان: سالن ایثار سپاه پاسداران

موضوع:برنامه های حکومتی امام عصر عج

مناسبت:جلسه مجمع عالی بسیج شهرستان خوی

 

مقدمه:

یکی از بحثهای لازم در زمینه حضـرت ولـی عصـر عـج برنـامه های حکومتی آن بزرگوار است کـه از محـتوای روایـات متعـدد در این زمینه بدست می آید برای اختصار بحث را در سه محور پی میگیریم

۱- برنامه های فرهنگی

۲- برنامه های اقتصادی

۳- برنامه های اجتماعی

 

هدف از مطرح کردن این مباحث جـهت درس آموزی ازبرنامه های آن بزرگوار در نظام جمهوری اسلامی می باشد چون نظام اسـلامـی ما زمینه ساز حکومت جهانی آن بزرگوار می باشد لـذا دربرنامه های حکومتی باید صبغه و رنـگ همـان حکـومت جهانی را داشـته باشـد

 

الف: محور های برنامه فرهنگی

با توجه به محدودیت فرصت سه محور از برنامه های فرهنگی آن حضرت را مورد یادآوری قرار می دهیم

۱-احیاء کتاب و سنت

امیرمؤمنان (ع) می فرماید:

یَعْطِفُ الْـهَوى عَلـَى الْـهُـدى

هوا پرستی را به هدایت برمىگرداند

اِذا عَطَفُوا الْهُدى عَلَى الْهَوى 

آنزمان که مردم مسیر هدایت را به هوا برگرداندهاند،
وَ یَعْطِفُ الرَّأْىَ عَلَـى الْقـُرْآنِ            

و رأى مردم را تابع قرآن مىکند

اِذا عَطَفُوا الْقُرْآنَ عَلَى الرَّأْىِ(۱)                

آنوقتى که قرآن را پیرو رأى خود کردهاند

 

باز امیرمؤمنان (ع) می فرماید:

یـُمَهِّدُ الْاَرْضَ وَ یـُحْیـی السّـُنَـهَ وَ الـْفـَرْضَ(۲)

یعنی زمین را آماده می سازد و سنت و واجب را احیا می کند

 

امام محمد باقر (ع) در تفسیر آیه شریفه :

هُـوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَـهُ بِالْـهُدَى وَدِیـنِ الـْحَـقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَـى الدِّینِ کُلـِّهِ وَلَـوْ کَـرِهَ الـْمُـشْرکُونَ(۳)

او کسى است که پیامبرش را با هدایت و دین درسـت فـرستاد تا آن را بر هر چه دین است پیروز گرداند هر چند مشرکان خوش نداشته باشند

 

می فرماید :

إِنَّ ذلِـکَ یَـکـُونُ عِـنْدَ خـُرُوجِ الْـمَهْـدِیِّ مِنْ آلِ مـُحـَمَّدٍ (ص) فَلا یَبْقی اَحَدٌ اِلّا اَقَـرَّ بـِمُحَمَّدٍ(ص) (۴)

این در وقت خروج مهدی عج آل محمد(ص) است و احدی باقی نمیماندمگر اینکه به رسالت حضرت محمد(ص) اقرار کرده باشد

 

امیرمؤمنان (ع) فرمود:

یـُحْـیـی مـَیـِّتَ الْکِـتابِ وَ السُّـنَـهِ

احکام فراموش شده از کتاب و سنت را زنده می کند

 

۲- به کمال رساندن اندیشه و اخلاق

امام باقر (ع) می فرماید:

اِذا قامَ قائِـمُنا وَضَعَ یَـدَهُ عَلی رُئُـوسِ الْعـِـبادِ فَـجَمَعَ بِهِ عُـقُولَـهُمْ وَ اَکْـمَلَ بِـهِ اَخْـلاقَهُمْ(۵)

وقتی قائم ما قیام کند دست خود را بر سر بندگـان می گـذارد و بدین وسیله عقول آنها را جمع و اخلاقشان را به کمال می رساند

 

۳- رشد دادن دانش بشری

امام محمد باقر (ع) فرمود:

و َتُـؤْتُـونَ الـْحِکْمَهَ فی زَمانِهِ حَـتّـی أَنَّ الـْمَرْأَهَ لِـتَقْضـی فـی بَـیْتـِها بِکِتـابِ اللهِ تَعالـی وَ سُنَّهِ رَسُولِ اللهِ(ص)(۶)

در زمان آن حضرت حکمت به مردم عطا می شود بطوریکه زن در خانه خودش بر اساس کتاب خـدا و سنـت رسولـخدا(ص) قضـاوت می کنـد

 

در حدیثی مفصل رسولخدا (ص) فرمود:

یَمْلَأُ اللهُ بِهِ الْاَرْضَ نُوراً بَعْدَ ظُلْمَتِها وَ عَدْلاً بَعْدَ جَوْرِها وَ عِلْـمَاً بَعْدَ جَهْلِها(۷)

یعنی خداوند بوسیله او زمین را پر از نور بعد از ظلمت و پر از عدل بعد از ستم و پر از علم بعد از جهل خواهد ساخت

 

۴- از بین بردن بدعتها

آثار تخریبی بدعت نسبت به دین خداوند به حدی است که امیرمؤمنان (ع) فرمود:

مَا هَـدَمَ الـدِّینَ مِثْلُ الْبِـدَعِ(۸)

چیزی مثل بدعتها دین را منهدم نمی کند

 

رسولخـدا (ص) در مـقام بـیـان وظـایـف دانشمندان در برخورد با بدعتها می فرماید:

اِذا ظَهَرَتِ الْبِدَعُ فی أُمَّتی فَلْیُظْهِرُ الْعالِمُ عـِلـْمَهُ فَـمَنْ لَـمْ یَفْعَلْ فَعَلَیْهِ لَعـْنَـهُ اللهِ(۹)

وقتـی بدعـتها در امـت مـن آشـکار شـد بایـد دانشمـند دانش خود را آشـکار سـازد والا نـفرین خـدا بر او بـاد

 

امام محمد باقر (ع) در ضمن بیان بلـند درتوصیف زمان ظهـور آن حضـرت فرمـود:

وَ لا یَتْرُکُ بِدْعَهً اِلّا اَزالَها وَ لا سُنَّهً اِلّا اَقامَها(۱۰)

بدعتی را باقی نمی گذارد مگر ایـنکه از بیـن مـی بـرد و سنتی را باقی نمـی گـذارد مگـر اینـکه او را بـه پـا دارد

 

ب: محورهای برنامه اقتصادی

۱-بهره وری از منابع طبیعی

امیرمؤمنان (ع) فرمود:

وَ لـَوْ قَـدْ قام َقائـِمُنا لَاَ نْـزَلَـتِ السَّـماءُ قَـطْرَها وَ لَاَ خْـَرجَتِ الْاَرْضُ نَباتَها(۱۱)

اگر قائم ما قیام بکـنـد آسـمـان بـاران خـود را می فرستد و زمین نبات خود را خارج می سازد

 

و امام محمد باقر (ع) فرمود:

تُطْوی لَهُ الاَرْضُ وَ تَظْهَرُ لَهُ الْکُنُوز (۱۲)

زمین برای او پیچیده و گنجهایش بر وی آشکار می شـود

 

۲- توزیع عادلانه ثروت

امام محد باقر (ع) فرمود:

اِذا قامَ قائِمُ أهْلِ الْبَیْتِ قَسَّمَ بالسّویّهِ وَ عَدلَ فِـی الرَّعِیَّهِ(۱۳)

وقتی قائم اهل بیت(ع) قیام کند (بیت المال)بطور مساوی و عادلانه تقسیم می کند

 

باز آن بزرگوار فرمود:

امام مهدی (عج) میان مردم به مساوات رفتار می کند به گونه ای که کسی پیدا نشود که نیازمـند زکـات باشـد(۱۴)

 

۳- عمران و آبادانی کل زمین

بر خلاف حکومتهای دیگر که بخشی از زمین را آباد می سازند در حکومت جهانی آن بزرگوار کل کره زمیـن آباد می شـود

 

امام محمد باقر (ع) فرمود:

فَلا یَبْقی فِی الْاَرْضِ خَرابٌ اِلّا عَمَرَ(۱۵)

همه خرابـیهای زمـین را آباد مـی سـازد

 

ج : محورهای برنامه اجتماعی

۱-گسترش امر به معروف و نهی از منکر

امام محمد باقر (ع) فرمود:

اَلـْمَـهـْدِیُّ وَ اَصـْحابُـهُ … یَأْمُــرُونَ بالـمعروف و ینـهون عن الـمنکـر(۱۶)

مهدی و اصحابش امر به معروف و نهی از منکر می کنند

 

۲- مبارزه با فساد و انحراف اخلاقی

در فرازهایی از دعای ندبه وارد شده :

أَیْـنَ طامِـسُ آثـارِ الـزَّیْـغِ وَ الْاَهْـواءِ أَیْـن َقاطِعُ حَبائِلِ الْکِذْبِ وَ الْاِفْتِـراءِ

کجـاسـت نابـود کننـده آثـار گمـراهـی و هـوس وکجاست قـطع کـننده ریسـمان هـای دروغ و افـترا؟

 

۳- اجرای حدود الهی

رسولخدا (ص) فرمود:

یـَــحْــکـِمُ بـِالـْعَــدْلِ وَ یَاْمُــرُ بِــهِ(۱۷)

یعنی با عدالت حکم می کند و به آن امر می کند

 

۴- اجرای عدالت قضایی

امام رضا (ع) فرمود:

فَاِذا خَرَجَ اَشْرَقَـتِ الْاَرْضُ بِـنُـورِ رَبِّـها وَ وَضَـعَ میزانَ الْعَدْلِ بَیْنَ النّاسِ فَـلا یَظـْلِـمُ اَحَـدٌ اَحَـدَاً(۱۸)

هنگامی که امام زمان ظهور کند، جهان به نور پروردگارش روشن می گـردد و تـرازوی عـدالـت مـیان مـردم گـذاشـته می شود و دیـگـر هیـچ کـس بـه دیگـری ظلـم نمـی کنـد

 

پی نوشت:

(۱) نهج البلاغه خطبه ۱۳۸

(۲) منتخب الاثر/صافی ص ۱۵۸                                            

(۳) سوره توبه آیه ۳۳                                   

(۴) مجمع البیان/طبرسی ج ۲ ص ۶۲                 

(۵) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۳۶         

(۶) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۵۲         

(۷) بحارالانوار / مجلسی ج ۳۶ ص ۲۵۳        

(۸)سایت حوزه علمیه

(۹) الکافی / کلینی ج ۱ ص ۲۵۴       

(۱۰) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۸ ص ۱۱ ح ۱۱    

(۱۱) بحارالانوار / مجلسی ج ۱۰ ص ۱۰۴           

(۱۲) کمال الدین ج ۱ ص ۳۲

(۱۳) کمال الدین/صدوق ج ۱ ص ۳۲          

(۱۴) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۱         

(۱۵) کمال الدین ج ۱ ص ۳۲

(۱۶) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۱ ص ۴۷

(۱۷) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۱ ص ۴۷                                                                     

(۱۸) بحارالانوار / مجلسی ج ۵۲ ص ۳۲۱