شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۳/۰۴/۰۶) قضاوت منصب رسول الله ، ائمه و فقیه جامع الشرایط می باشد

عن مولانا علیٍّ(ع): لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ              فرمان خدای سبحان را بر پا ندارد جز کسیکه ●لَا یُـصـَانِـعُ    اهل رشوه و کوتاه آمدن و سازشکار نباشد ●وَ لَا یُـضَارِعُ   در برابر ستمگران اظهار خواری و ذلت نکند ●وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع(۱) از طمع ها پیروی نکند   توضیح: امیرمـؤمنان(ع) در […]

عن مولانا علیٍّ(ع):

لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ             

فرمان خدای سبحان را بر پا ندارد جز کسیکه

لَا یُـصـَانِـعُ   

اهل رشوه و کوتاه آمدن و سازشکار نباشد

وَ لَا یُـضَارِعُ  

در برابر ستمگران اظهار خواری و ذلت نکند

وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع(۱)

از طمع ها پیروی نکند

 

توضیح:

امیرمـؤمنان(ع) در این جـملات کـوتاه و پـر مغز خـویش تکلیف تمامی اشخاص ،گروه ها و حکومتهایی را که مدعی هستند فرامـین خدا را اجرا می کنند مشخص فرموده است

{gallery}hafte-gazayiye{/gallery}

 

●لازم به یادآوری است که مقصود از اَمْـرُ اللهِ تمامی دستورات و فرمانهای خداوند است اعم از اعـتقادی ،اخـلاقی و عـملی لذا این فرمایش مولا درنظام جمهوری اسلامی تمامی مسولان در بخشهای قضایی ،اجرایی و قانونگذاری را شامل می شـود.

●امام (ع) سه معیار و مشخصه بیان می فرمایند که فقط صاحبان ودارندگان این سه ویژه میتوانند به پا دارنده فرامین خداوند متعال باشند.خارج از این دایره فقط ادعای صرف است نباید باور کرد

 

۱-مَنْ لا یُصانِعُ

در کتب لغت و شروح نهج البلاغه در مورد معنی یصانعه واژه های مدارا کردن،رشوه گیری ،کوتاه آمدن و سازشکاری را مطرح فرموده اند.

 

ابن اثیر در کتاب ارزشمند النهایه معنی جالبی بیان فرموده:

اَلْیُصانَعَهُ:أَنْ تَصْنَعَ لَهُ شَیْئاً لِیَصْنَعَ لَکَ شَیئاً آخَرْ(۲)

برای کسی کاری انجام بدهی تا او برای تو کار دیگر انجام بدهد

 

تمامی این معانی و توضیحات را میتوان در کلمه رشوه خلاصه کرد چون این واژه در لغت معنی گسترده دارد

صاحب مجمع البحرین می نویسد:

وَالرِّشْوَهُ:قَلَّ ما تُسْتَعْمَلُ اِلّا فیما یُتَوصَّلُ بِهِ اِلی اِبْطالِ حَقٍّ اُو تَمشیهِ باطِلٍ(۳)

مرحوم شیخ انصاری از النهایه ابن اثیر معنی رشوه را چنین بیان فرموده:

أنّها الوُصَلهُ اِلَی الْحاجَهِ بِالْمُصانَعَهِ(۴)

 

یادآوری مهم:

لازم به یادآوری است سازشکاری و کوتاه آمدنی محکوم است که اقدام بر خلاف ما انزل الله باشد نه کوتاه آمدن به خاطر جو سیاسی جامعه لذا اگر قاضی و یا هر مسئول دیگر به خاطر اینکه در جامعه متهم به سازشکاری نشود حکمی و دستوری صادر کند خلاف است

 

روایتی در مورد رشوه

رسولخدا(ص) فرمود:

اِیّاکُـمْ وَالـرِّشْـوَهَ فَاِنّـَها مَـحْضُ الْکُـفْـرِ وَ لا یَشُمُّ صاحِبُ الرِّشْـوَهِ ریـحَ الْـجَنّـَهِ(۵)

از رشوه بپرهیزید چون کفر خالص است و رشوه گـیر بـوی بهـشت را هـرگـز استشـمام نمی کـند

 

۲-وَ لا یُضارِعْ

در کتب لغت در معنی مضارعه کلمات ذَلَّ ،خَضَعَ وَ خَشـَعَ بـکار رفـته است(۶)

●مقصود این است که مسئول حکومت اسلامی در برابر زورگویان و قلدران جامعه احسـاس ذلـت و حقـارت نکنـد تـا بـتوانـد دستـورات خداونـد را عمـلی سـازد

 

●امیرمؤمنان(ع) در خطبه همّام نهج البلاغه در توصیف انـسانهـای متقـی و پـرهـیزکـار چنـین مـی فرمایـد:

فَمِنْ عَلاَمَهِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَی لَهُ قُوَّهً فِی دِینٍ(۷)

یکی از نشانه های پرهیزکاران این است که آنان را دردین(و اجرای فرمان الهـی) قـوی و نیـرومـند می بینـی

 

۳-وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع

در مورد طمع که مانع سوم است همین بس که در روایتی امیرمؤمنان (ع) مـی فرمـاید:

مـا هَـدَمَ الـدّیـنَ مِثـْلُ الْبِـدَعِ    

هیچ چیز مانند بدعتها دین را از بین نمی برد

وَ لا أَفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعِ(۸)  

و چیزی مانند طمع انسان را فاسد نمی سازد

و در روایت دیگر می فرماید:

مَـنْ أَرادَ أَنْ یَـعـیـشَ حُــرّاً أَیّـامَ حَـیاتِهِ فَـلا یُـسـْکِنِ الـطـَّمَـعَ قَلـْبـَهُ(۹)

کسیکه میخواهد در طول عمر آزاد زندگی کند باید اجازه ندهد طمـع در قلبـش سکـونت یابـد

 

چند یادآوری:

۱-با انتساب جناب آقای حسن زاده به ریاست دادگستری خوی مدیـریت قضایی وارد مرحله جدیدی شده است و چـند اقـدام و موضـع گیـری اخیر ایشان و سایر قضات محترم بویژه آغاز مجازات کسانی که مـرتکـب قتل و ناامنی شده بودند امیدی را در دل شهروندان بوجود آورده است

 

۲-انتظار مردم از مسئولان سیاسی ،قضایی ،امنیتی ،نظامی و انتظامی این است که کما فی السابق مدام در حال کنترل حوادث و اتفاقات در نوار مرزی و مناطق مختلف شهر و حومه باشند و از هر گونه حرکت و اقدام ضد اخلاقی ،امنیتی و سیاسی و فرهنگی جلوگیری کنند و نگذارند چهره این شهر یکپارچه و با سابقه درخشان علمی و فرهنگی خدشه دار شود.

 

۳-بعضاً شنیده می شود گزارشات خلاف واقع از فعالیت بعضی از گروه ها و جریانهای منحرف به برخی از شخصیتهای برجسته گزارش می شود در حالی که ما اینجا بر تمامی امورات شهر اشراف و تسلط داریم و چنین چیزی را مشاهده نمی کنیم و باید از مسئولان انقلابی در بخشهای مختلف امنیتی ،انتظامی و نظامی سپاسگزاری کرد که همه امورات را تحت نظر دارند.

 

۴-از تمامی مسئولان محترم مربوطه می خواهیم که مصوبات جلسه اخیر مشترک میان شورای فرهنگ عمومی و ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر را در زمینه حراست از قداست ماه مبارک رمضان و در برخورد با روزه خواران بصورت جدی عملی سازند.

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه حکمت ۱۱۰

(۲)النهایه /ابن اثیر ماده (صنع)

(۳)مجمع البحرین/طریحی ماده (رشو)

(۴)المکاسب/شیخ انصاری ج۱ ص۲۴۱

(۵)بحار الانوار / مجلسی ج ۱۲ ص ۲۷۴                                

(۶)کتاب العین /خلیل ماده (ضَرَعَ)                                       

(۷)نهج البلاغه خطبه ۱۹۳

(۸)بحار الانوار /مجلسی ج ۷۸ ص۹۲                                                            

(۹)میزان الحکمه /ری شهری ج۶ ح ۱۱۲۱۳

پر بازدیدترین ها

بیشتر