دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۳/۰۵/۰۶) مراقبه و حفظ حالات معنوی(روز سی ام ماه مبارک رمضان)

جلسه (سی ام): احکام: مسئله (۱): انسان باید زکات فطره را به قصد قربت یـعنی بـرای انـجام فـرمـان خداوند عالم بدهد و موقعی که ان را میدهد نیت دادن فطره نماید(۱)   مسئله(۲): اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست و احـتیاط واجـب آن است که در ماه رمضان هم فطره را […]

جلسه (سی ام):

احکام:

مسئله (۱):

انسان باید زکات فطره را به قصد قربت یـعنی بـرای انـجام فـرمـان خداوند عالم بدهد و موقعی که ان را میدهد نیت دادن فطره نماید(۱)

 

مسئله(۲):

اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست و احـتیاط واجـب آن است که در ماه رمضان هم فطره را ندهد ولی اگر پیش از رمـضان یا در ماه رمضان به فقیر قرض بدهد و بعد از آن که فطره بر او واجب شد طلب خود را بابت فطره حساب کند مانعی ندارد(۲)

 

مسئله(۳):

گندم یا چیز دیگری را که برای فطره میدهد بـاید بـه جنس دیگر یا خاک مخلوط نباشد یا اگر مخلوط است چیزی که مخـلوط شـده بـقدری کـم باشـد کـه قـابـل اعتنـا نـبـاشـد(۳)

 

مسئله(۴):

کسیکه نماز عید فطر میخواند بنابراحتیاط واجب باید فطره را پیش از نـماز عید بدهد ولی اگر نماز عید نمیخواند میتواند دادن فطره را تـا ظـهر تأخـیر بـیندازد(۴)

 

مسئله (۵):

اگر فطره را کنار بگـذارد نـمی تـوانـد آن را بـرای خودش بردارد و مالی دیگر را برای فطره بگـذارد(۵)

 

مسئله(۶):

مبلغ پرداخت زکات فطره طبق اعلان دفتر رهبری مد ظله:

مبلغ فطریه سال ۱۳۹۳ در تهران و شهرستـان چـه مقـدار اسـت؟

فطریه عبارت است از سه کیلو گندم یا خرما یا کشمکش یا برنج و مانند اینها و یا پول یکی از اینها که برای امسال (۱۳۹۳) حداقل معادل ۴۵۰۰ تومان می‌باشد. البته بهتر است در تهران ۵۰۰۰ تومان پرداخت شود و همچنین افرادی که می‌خواهند بر اساس برنج پرداخت نمایند بهتر است حداقل ۱۵۰۰۰ تومان در نظر بگیرند

.

مبلغ کفاره‌ی سـال ۱۳۹۳ افـطار عمـدی و عذری روزه‌ی ماه رمضان چه مقدار است؟

کفاره یک مد طعام، ۷۵۰ گرم گندم یا آرد یا نان یا برنج یا مانند اینها می‌باشد که اگر بخواهد پول آن را به افرادی بدهد که تبدیل به طعام بشود، می‌تواند در کفاره افطار عذری برای هر روز ۱۵۰۰ تومان و در ابطال عمدی هر روز ۹۰ هزار تومان پرداخت کند(۶)

 

الف:مراقبه و حفظ حالات معنوی

به برکت اعمـال و روزه داری مـاه مبـارک رمضـان و حـراسـت از اعـضاء و جوارح در هـر کـدام از روزه داران حالتـهای معـنوی خـاصی بـوجود آمـده است .باید این حالات در طول ماههای دیگر سال همچنان استمرار پیدا کند .یکی از راههای حفظ و گسترش این حالات معنوی مراقبه است که علمای اخلاق و عرفان با استناد به روایات اهل بیت(ع) مورد بررسی قـرار داده اند.

 

۱-امام صادق(ع) فرمود:

حَقٌّ عَلـی کُـلِّ مُسْلـِم یَـعـْرِفُـنا أَنْ یَعْــرِضَ عَـمَلَـهُ فـی کُـلِّ یَـوْم وَ لَیْلَهٍ عَلی نَفْسِهِ فَـیَکُـونَ مـُحاسِبَ نَفـْسِهِ، فَإِنْ رَأی حَـسَـنَهً اسْـتَـزادَ مِـنها، وَ إِنْ رَأی سَـیِّـئَـهً اسْتَـغْـفَرَ مِنـْها لِـئَـلاّ یـَخْـزی یَـوْمَ الْـقـِیمَـهِ(۷)

بر هر مسلمانی که معرفت مـا را دارد لازم اسـت کـه اعمـال خـود را در هـر شـب و روز بـر خویشتن عرضه بدارد و حسابگر نفس خود باشد اگر حسنه ای مشاهده کرد برای افزودن آن کوشش کند و اگر سیده ای ملاحظه نمود از آن استغفار نماید مبادا روز قیامت رسـوا گـردد

 

۲-امیرمؤمنان(ع) فرمود:

ما اَحَقَّ لِلْاِنْسانِ أَنْ تَکُونَ لَهُ ساعَهٌ لایَشْغَلُهُ شاغِلٌ یُحاسِبُ فیها نَفْسَهُ فَیَنْظُرَ فیما اِکْتَسَبَ لَها وَ عَلَیْها فی لَیْلَها وَ نَهارِها(۸)

چقدر شایسته اسـت که انسـان سـاعتی بـرای خـود داشـته باشـد که هیچ چـیز او را به خود مشغول نسازد و در این ساعت مـحاسـبه خـویـش کـند و بـنـگرد چـه کاری به سود خود انجام داده و چـه کاری به زیـان خود در آن شـب و آن روز

 

۳-رسولخدا(ص) فرمود:

حاسـِبُـوا اَنْـفــُسَکُـم قـَبْـلَ اَنْ تـُحاسَـبُــوا و زِنُــواها قَـبْـلَ اَنْ تُــوزَنُـوا وَ تـَـجـَهـّـَزُوا لِـلـْعــَرْضِ الْاَکْـبَـر(۹)

خویشتن را محاسبه کنید پیش از آنکه به حساب شـما برسـند و خـویـش را وزن کنید قبل از آنکه شما را وزن کنند و آماده شوید برای عرضه بزرگ روز قیامت

 

برکات محاسبه

در روایات متعدد برای محاسبه النفس آثار و برکاتی مطرح شده است بعنوان نمـونه چـند مـورد را یادآوری مـی کنـیم

 

۱-امیرمؤمنان(ع) فرمود:

مَـنْ حاسَـبَ نَـفْـسـَهُ وَقَـفَ عَلی عـُیُـوبِـهِ وَ أَحاطَ بِذُنُـوبِهِ وَ اِسْتَـقالَ الـذّنُـوبَ وَ أصْـلـَحَ الْـعـُـیـُوبَ(۱۰)

کسیکه محاسبه نفس خویش کند بر عیوب خود واقف و از گناهانش بـاخـبر مـی شـود و از گـنـاهـان توبـه و عیـوب را اصـلاح مـی کـنـد

 

۲-در روایت دیگر فرمود:

ثـَمَـرَهُ الْـمُحاسَبَهِ صـَلاحُ الـنـَّفـْسِ(۱۱)

میوه درخت محاسبـه اصلاح نـفس است

 

پی نوشت:

(۱)رساله توضیح المسائل ده مرجع مسأله ۲۰۲۴                     

(۲)همان مسئله ۲۰۲۵             

(۳)همان مسئله ۲۰۲۶              

(۴)همان مسئله ۲۰۲۹

(۵)رساله توضیح المسائل ده مرجع مسأله ۲۰۳۲                     

(۶)پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبری

(۷)تحف العقول/ ابن شعبه حرانی ص ۲۲۱              

(۸)مستدرک الوسایل / محدث نوری ج ۱۲ ص۱۵۴

(۹)بحار الانوار ج۶۷ ص۷۳                 

(۱۰)غرر الحکم/آمدی                                   

(۱۱)اخلاق در قرآن ج۱ص۲۵۸

پر بازدیدترین ها

بیشتر