جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ - الجمعة 11 جماد ثاني 1443

(۱۳۹۳/۰۶/۲۱) اهداف و فلسفه وجودی مرکز نیکوکاری خیرین خوی(مراسم اختتامیه جشن کرامت)

عن الصادق(ع): مِنْ صالِح الْأَعْمال اَلْبِرُّ بِالْاِخْوانِ وَالسَّـعـْیُ فـی حَوائِـجِـهِمْ فَفی ذلِکَ مَرْغَمَهٌ لِلشَّیْطانِ وَ تَزَحْزُحٍ عـَنِ النّیـرانِ وَ دُخُـولُ الـْجِـنانِ(۱) از جمله کارهای شایسته نیکی کردن به برادران دینی و کوشش در برطرف ساختن نیازهای آنان است که موجب به خاک مالیده شدن بینی شیطان و باعث دور شدن از آتـش و ورود بـه […]

عن الصادق(ع):

مِنْ صالِح الْأَعْمال اَلْبِرُّ بِالْاِخْوانِ وَالسَّـعـْیُ فـی حَوائِـجِـهِمْ فَفی ذلِکَ مَرْغَمَهٌ لِلشَّیْطانِ وَ تَزَحْزُحٍ عـَنِ النّیـرانِ وَ دُخُـولُ الـْجِـنانِ(۱)

از جمله کارهای شایسته نیکی کردن به برادران دینی و کوشش در برطرف ساختن نیازهای آنان است که موجب به خاک مالیده شدن بینی شیطان و باعث دور شدن از آتـش و ورود بـه بهـشت می گـردد

 

مقدمه:

قبل از پرداختن به بیان اهداف راه اندازی مرکـز نیـکوکـاری خیرین لازم است ابتدا چند نکته مهم را در ارتباط با کارهای خیر و خـیریـن از نـظـر دیـن مـقـدس اسـلام یـادآوری کـنم

۱-از صدر اسلام تاکنون مسلمانان تحت تأثیر تعالیم قرآن ،سفارشات و سیره عملی اهل بیت(ع) در کارهای خیر و رسیدگی به برادران دینی نیازمند مدام ایثارگری کرده و میکنند.

 

۲-با توجه به اینکه در طول تاریخ حاکمان جوامع اسلامی خلفا و پادشاهان ستمگر بودند لذا مسلمانان ناچار بودند کارهای خیر و کمکهای خود به نیازمندان را بصورت مخفی ، فردی ، سلیقه ای و طبق تشخیص شخصی انجام بدهند لذا همه ضایعات ،نقصها و افراط ها و تفریط ها در آن عصر قابل توجیه بود و راه حل دیگری نیز متصور نبود.

{gallery}park-mellat-nikokari{/gallery}

۳-اکنون دوران حاکمیت نظام جمهوری اسلامی که در اثر قیام و انقلاب اسلامی خود مردم و رأی و نظر اکثریت قریب به اتفاق آنان روی کار آمده است و از جمله اقدامات اولیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی پس از پیروزی تأسیس کمیته انقلاب اسلامی بود که رسالت رسیدگی به مشکلات نیازمندان و فقرا را داشت.و بخش دیگر کار بعهده سازمان بهزیستی گذاشته شده که هر کدام بر اساس توانایی خود و امکاناتی که از طریق بودجه دولتی و کمکهای مردمی که در اختیار دارند در حل مشکلات مردم اقدام میکنند در کنار این مجموعه های رسمی هستند مؤسسات خیریه مردمی که در بخشهای مختلف بر اساس برداشت و سلیقه خود به نیازمندان کمک می کنند بعنوان مثال:

۱۴۳ مؤسسه در ۴۴ شهرستان به امورات ایتام رسیدگی میکنند

۳۹ مؤسسه در ۱۳ شهرستان در مورد مسکن نیازمندان کار میکنند

۱۲۹ مؤسسه در ۴۰ شهرستان در مورد درمان نیازمندان کار میکنند

۸۰ مؤسسه در ۳۳ شهرستان به نیازمندیهای معلولان می رسند

۵۰ مؤسسه در ۲۲ شهرستان در مورد ازدواج نیازمندان تلاش می کنند

۲۹ مؤسسه در ۱۷ شهرستان به سالمندان خدمات می رسانند

۵۰ مؤسسه در ۱۸ شهرستان در بخش آموزش نیازمندان فعالیت میکنند

۸۷ مؤسسه در ۱۷ شهرستان فعالیتهای فرهنگی دارند

 

۴-چند اصل اساسی زیر باید در ارائه خدمات بـه نیـازمنـدان فـقـرا و ایتام ،سالمندان ،معلولان ،مریضـان ،جـوانـان نـیازمـند و سـایر موارد مورد توجه خیرین محترم و مؤسسات خدماتی قرار بگیرد

۱-شیوه ارائه خدمات باید طوری باشد که عزت نفس ، کرامت انسانی و شخـصـیت اجتـماعی طـرف خـدشـه دار نـشـود

 

۲-بعضا احساس می شود که توجه جدّی نوع خیرین فقط به نیازمندیهای مادی و مالی اقشار آسیب پذیر جامعه است در حالی که اهمیت رفع نیازهای آموزشی ،اخلاقی ،تربیتی بمراتب بیشتر و ضروری تر از سایر نیازمندیهای آنان است.

 

۳-از آموزه های دینی و سیره رسولخدا(ص) و ائمه هدی (ع) چنین استفاده می شود که هدف اساسی در ارائه خدمات به نیازمندان به استقلال و خودکفایی رساندن آنان و شکوفا کردن خلاقیتها و ابتکارات و استعدادهای نهفته انان است که بتوانند روی پای خود بایستند بطوریکه اخیراً کمیته امدا به این موضوع توجه جدی پیدا کرده است و قابل ستایش میباشد.

 

۴-باید قبول کرد بعضی از شیوه های کمک رسانی از قبیل پراکندگی در ارئه خدمات ،نبود اولویت بندی ،برخوردهای سلیقه ای ،نبود تحقیقات و بررسیهای لازم در ارائه خدمات ضمن اینکه عدالت اجتماعی را محقق نمی سازد ، زمینه را برای گدا پروری ،سوء استفاده متکدیان حرفه ای،گسترش اختلاف طبقاتی و زیر سوال رفتن موقعیت اجتماعی نیازمندان واقعی را فراهم ساخته و زمینه سازی برای سوء استفاده سود جویان از عنوان های ارزشی ثمره دیگری نخواهد داشت.

 

فلسفه تأسیس مرکز نیکوکاری

اینجانب از ابتدای پذیرش مسئولیت امامت جمعه خوی در سال ۸۱ تاکنون مدام در این فکر بودم که موضوع رســیدگی بـه نـیازمنـدان و جـلوگـیری از تکدی گـری و گـداپـروری بصـورت جـدی مـورد تـوجه قـرار بـگـیرد لذا در طول ۱۲ سال مسولیتم بارها با مسئولان سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و خدماتسی و خیرین شهر جلساتنی برگـزار کـردیـم و مسئله از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار گرفت لـکن به مـرحـله عمـل نـرسـید عـلـل آن را بـایـد در مـوارد زیـر جـسـتجو کـرد:

۱-در جامعه فرهنگ سازی لازم صورت نگرفته بود

۲-بعضی از متولیان مربوطه از درک موضوع عاجز بودند

۳-بعضی از مسئولان قدرت و توان ریسک نداشتند

۴-بعضی از خیرین و متدینین با مسئولان نظام مشکل داشتند

۵-بعضی برداشتهای غلط از شیوه کمک رسانی دارند

۶-بعضی افراد انجام کارهای فوق العاده و خارج از وظایف قانونی بصورت روزمره علاقه ندارنـد و…

 

تا اینکه در ماههای اخیر طی جلسات متعدد توجیهی در میان مسئولان، خیرین ،اقشار مردم و روحانیان و امنای مساجد برگزار گردید در نهایت مرکز نیکوکاری راه اندازی شد و شماره حسابی باز گردید و نوع مسئولان کلیدی شهر عضو این مرکز هستند از قبیل:

امام جمعه ،فرماندار ،نماینده ،رییس دادگستری،فرمانده سپاه ،فرمانده نیروی انتظامی ،مسئول اداره اطلاعات ،مسئولان کمیته امداد ،بهزیستی ،شهردار ،رییس شورای شهر ،سازمان تبلیغات ،اداره اوقاف ،رییس مجمع امور صنفی و تعدادی از خیرین و متدینین خوی

 

شیوه رسیدگی و اقدام

فرمهایی تهیه شده و به دفاتر مسئولانی که معمولا نیـازمـندان به انها مراجعه می کنند ارائه شده است مانند دفتر امام جمعه،نـمـایـنـده ،فـرمـانـدار ،اوقـاف ،شـهردار ،شـورای شـهر …

هر نیازمندی باید این فرم را پر کند و به مرکز تحویل بدهد و مرکز نیکوکاری مؤظف است تحقیقات لازم را با بهره گیری از امکانات سایر مجموعه ها انجام بدهد و پرونده تشکیل بدهند و هر ۱۵ یا ۲۰ روز طی جلسه ای با حضور مسئولان مذکور یا نمایندگان انان تشکیل و. به درخواستها رسیدگی و اقدام لازم صورت می پذیرد.

 

تذکر:

هدف ما این نیست که همه تحت سلطه این مرکز باشند بلکه هدف اساسی ساماندهی و هماهنگی است برای رسیدن به اهداف متعالی یعنی هر کس به هر شخصی و گروهی که مدنظر دارد کمک بکند لکن با هماهنگی و اطلاع این مرکز تا از سوء استفاده و سایر حواشی جلوگیری شود.

 

پی نوشت:

(۱)بحار الانوار / مجلسی ج ۷۴ ص ۳۱۲