قال الله تبارک و تعالی: وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ(۱) مـقـدمـه: ۱- ملت متعهد ایران و نظام جمهوری اسلامی بخش مهمی از افتخارات خود در سطـح جهـان را مـدیـون دفـاع مقـدس ۸ ساله می باشـد. ۲-دفاع مقـدس در زمـانـی صـورت گـرفـت که هیچکدام از شرایط لازم جهت دفاع فراهم نبود ۳-این دفاع […]

قال الله تبارک و تعالی:
وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ(۱)
مـقـدمـه:
۱- ملت متعهد ایران و نظام جمهوری اسلامی بخش مهمی از افتخارات خود در سطـح جهـان را مـدیـون دفـاع مقـدس ۸ ساله می باشـد.
۲-دفاع مقـدس در زمـانـی صـورت گـرفـت که هیچکدام از شرایط لازم جهت دفاع فراهم نبود
۳-این دفاع در اوج غربت و تنهایی رزمندگان صورت گرفت
۴-عظمت دفاع مقدس در حدی بود که حـتی دشمـنان انقلاب اسلامی را وادار بـه تسلـیم و تعـظیم کـرد.هـمه آنان در برابر ملت متعهد ایران احساس کوچکی کردند.
تجربیات موفق دفاع مقدس:
۱-به نمایش درآوردن قدرت معنوی ولایت مطلقه فقیه
۲-ارائه تجربه موفق از مقاومت یک ملت بر مبنای عقیده
۳-شکل گیری بسیج مردمی که امروز در سطح جهان مطرح است
۴-اندوختن تجربیات ارزشمند نظامی برای نیروهای مسلح
۵-شناختن ماهیت دشمنان منطقه ای و بین المللی
۶-شکوفایی استعداد ،خلاقیت و اعتماد به نفس مردم ایران
{gallery}basij-hang{/gallery}
رسالتهای پیش کسوتان جهاد:
۱-حراست و پاسداری از خود در حوادث و اتفاقات روزگار
۲-انتقال تجربیات برای نسلهای بعدی از طریق ثبت دفاع مقدس
۳-ضرورت توجه جدی به ثبت جنگهای کردستان
سوال :
السابقون در آیه شریفه چه کسانی هستند؟
در میان مفسران قرآن دیـدگـاه هـای متـعددی در ایـن زمینه وجود دارد و مستند نوع آنان مفاد روایات اسـت
۱-ابن عباس می گوید:
از رسولخدا(ص) پرسیدم السابقون چه کسانی هستند؟
رسولخدا(ص)فرمود:
ذلکَ عَلیُّ وَ شیعَتُهُ هُمُ السّابِقُونَ اِلی الـْجَنَّهِ(۲)
۲-در حدیثی وارد شده است
رسولخدا(ص) السابقون را چنین مععرفی فرمودند:
اَلَّذینَ اِذا اُعْطُوا الْحَقَّ قَبِـلـُوهُ وَ اِذا سُـأِلُوهُ بَذَلُوهُ وَ حَکَمُوا لِلنّاسِ کَحُکْمِهِمْ لَاَنْفُسِهِمْ(۳)
۳-مرحوم علامه طباطبایی از جمله اقوالی که برای السابقون مـطـرح فـرمـوده انـد مـجاهـدان در راه خـدا هــستنـد(۴)
پی نوشت:
(۱)سوره واقعه آیه ۱۰
(۲)تفسیر نور التقلین ج۵ص۲۰۹
(۳)تفسیر مراغی ج۲۷ ص۱۳۴
(۴)تفسیر المیزان(مترجم)ج۱۹ص۲۰۰