شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰ - السبت 17 ربيع أول 1443

(۱۳۹۳/۱۰/۲۱) جایگاه علمی جمهوری اسلامی(افتتاح آموزشگاه ۱۵ کلاسه مرحوم سید صدر محمد سیدی)

عن رسول الله(ص): کُونُوا لِلْعِلْمِ وُعاهً وَلاتَکُونُوا لَهُ رُواتاً (۱) دریـابـنـده دانـش بـاشـید نـه روایـت کـنـنده آن   ۱-جایگاه علمی جمهوری اسلامی به بـرکـت انقـلاب اسـلامی و حاکمیـت نظـام جمـهوری اسلامی و توصیه های مکرر ولی امر مسلمین به دانشمندان ،نخبگان و متولیان آموزش عالی کـشور رشـد علـمی کشور در دهه اخیر شـتابی قابـل قـبول […]

عن رسول الله(ص):

کُونُوا لِلْعِلْمِ وُعاهً وَلاتَکُونُوا لَهُ رُواتاً (۱)

دریـابـنـده دانـش بـاشـید نـه روایـت کـنـنده آن

 

۱-جایگاه علمی جمهوری اسلامی

به بـرکـت انقـلاب اسـلامی و حاکمیـت نظـام جمـهوری اسلامی و توصیه های مکرر ولی امر مسلمین به دانشمندان ،نخبگان و متولیان آموزش عالی کـشور رشـد علـمی کشور در دهه اخیر شـتابی قابـل قـبول بـه خـود گـرفـته است.

بطوریکه بر اساس آخرین آمارها کشور ما رتبه اول در منطقه و رتبه ۱۶ در کل جهان را در تولید علم به خود اختصاص داده است .این در حالی است که رتبه ایران در سال ۲۰۰۵ در سطح بین المللی ۳۴ بوده است.در عین حال ما نباید به این رتبه های علمی قانع باشیم چرا که حق و سهم ما بمراتب بیشتر از اینهاست.

 

چون این علوم باید تبدیل به عمل گـردد و خـلأهای موجودجهان پرکند و پاسخگوی چالشـها و رسالتهـایی باشد که فرا روی ایران اسلامی قـرار دارنـد از قبـیل:

الف:تهاجم فرهنگی دشمنان

یعنی هجوم به حیات معنوی و نظام ارزشی جامعه

یعنی تهدید کـردن جـامـعه از فرهنـگ خـودی و جایگزین کردن فـرهنـگ مورد نـظر دشـمـن

یعنی براندازی از طریق تبـلیغات ،نفوذ و استحاله با بهره گیری از :کتب،مطبوعات،سینما،ماهواره ،رایانه،شبکه های اینترنتی

 

ب:ترویج سکولاریسم (یعنی اشاعه جدایی دین از سیاست)

شاخصهای انقلاب و ساختار نظام جمهوری اسلامی ما ،دینی است اعتقـادات ،اخـلاقیات،روابـط اجتـماعی ،ارتباطات بین المللی بر مبنای آموزه های دینی است قطعا دشمنان ما این را بر نمی تابند لذا تلاش شبانه روزی دارند تـا از ارزشهای انقلابـی و اسلامـی مـا تقـدس زدایـی کـنند و قربانیان اصلی این چالـش دانـش آموزان و دانشجویان هستند.

 

ج:پالایش علوم انسانی

یکی از شاخـصه هـای پیـشرفـت در هـر کشور پژوهش درباره علوم انسانی است.

ایجاد تحولات عمیق علمی و فرهنگـی در جامعه

مقابله کردن با سلطه گری هـای استـکبار جهانی

و تربیت نیروهای کارآمد بر اساس فرهنگ بومی

بدون تقویت و پالایـش علوم انسـانی امکـان ندارد در حالـیکهبخش مهمی از سرفصلهای علوم انسانی ما وارداتی و غربی است

 

تذکر:

هدف حذف کردن مثبتات نیست چون دستور اسلام ما این است که خُذِالْحِکْمَهَ وَ لَوْ مِنَ الْکافِرِلکن باید نسل جوان و نوجوان ما با سرفصلهای فرهنگ و علوم خودی خو بگیرند و رشد پیدا کنند تا در مقابل انحرافات علوم وارداتی واکسینه شوند.

 

د:جهانی سازی یا جهانی شدن

تعبیر صحیح جهانی سازی است که کشـورهـای استـکباری بویـژه آمریـکا قصد دارد در ابعاد مختلف سیاسی ،اقتصادی،اجتماعی و فرهـنگی و علـمی بر جهان حاکم گردد و فرهنگ لیبرال دموکراسی را بر جهانیان صادر کند.بیشترین تأثیرات این نوع جهانی سازی بر فرهنگ و تعلیم و تربیت ملتها خواهد بود لذا بر متولیان امور آموزشی و تربیتی اسـت کـه خود را برای مقابله فرهنگی و علـمی ایـن پدیـده آمـاده سـازند.

 

۲-مدارس هوشمند

الف:تعریف و ویژگیهای مدارس هوشمند

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که:

۱-همانند سایر مدارس از امکانات فیزیکی مدرسه استفاده میکند

۲-مجهز به امکانات رایانه ای و فناوری است

۳-محتوای اکـثر دروس الکترونیـکی اسـت

۴-اطلاع رسانی بصورت صوتی و تصویری است

۵-دانش آموز از طریق کامپیوتر با سیستم مدرسه همیشه در ارتباط است

۶-افزایش مشارکت و تعامل هر چه بهتر اولیاء با امورات مدرسه

۷-آشنایی هر چه بهتر دانش آموز با فناوری الکترونیکی

 

ب:اهداف مدارس هوشمند

۱-رشد دادن همه جانبه دانش آموز (یعنی ذهنی ،جسمی ،عاطفی و روانی)

۲-بالا بردن قابلیتها و تـواناییـهای فـردی دانـش آمـوز

۳-تربیت کردن نیروی انسانی متفکر و آشنا به فن آوری

۴-افزایش مشارکتهای مردمی بویژه اولیاء دانش آموزان

 

ج:مشکلات مدارس هوشمند

۱-نبود قوانین و مقررات مورد نیـاز

۲-سنتی بودن ساختار مدارس ایران

۳-باورهای فرهنگی متفاوت جـامعه

۴-مشکلات اقتصادی جـانبی بـرای اولیاء

۵-ضعیف بودن فرهنگ سازی در جامعه

۶-عدم آمـادگی هـای لازم در معـلمان بـرای اجـرای طرح

۷-وجود مشکلات اسـاسی زبان در معلـمان و دانـش آمـوزان

۸-وجود محدودیت در شبکه های ارتباطی و تعاملات اینترنتی

۹-نبود آموزشهای لازم تخـصصی بـرای اجـرا کـردن طـرح

 

در پایان لازم میدانم از خیر محترم جناب آقای سیدی از بابت سـاخت این مدرسه و سایر خدمات در شهرستان خوی تقدیر و سپاسگزاری کنم و همچنین ضرورت دارد وزارت آمـوزش و پـرورش از خـیرین مـدرسه سـاز خوی قدردانی ویژه داشته باشـد کـه تاکنـون ۷۰ مـدرسـه تحـویـل آمـوزش و پرورش داده و تعداد ۷ مدرسه در دست ساخت دارند و ۱۴ مدرسه در حال مطالعه است.۷۰ نفر عضو مجمع خیرین مدرسه ساز و۱۵۰۰ نفر نیز حامی هستند.

 

پی نوشت:

(۱)کنز العمال / متقی هندی ۲۹۳۳۵

 

مکان:آموزشگاه شادروان محمد سیدی

موضوع:جایگاه علمی جمهوری اسلامی-مدارس هوشمند

مناسبت: افتتاح آموزشگاه ۱۵ کلاسه مرحوم سید صدر محمد سیدی

پر بازدیدترین ها

بیشتر