یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۳/۱۰/۲۶) کسی که خدا را بشناسد قوه ناطقه او تحت کنترل خداوند است

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه خوی، نمازجمعه این هفته به امامت حجت الاسلام حبیب قراجه ای امام جمعه موقت خوی و با حضور گرم مردم متدین و انقلابی این شهرستان در مصلی نمازجمعه برگزار شد. حجت الاسلام قراجه ای در ابتدای خطبه اول ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، […]

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه خوی، نمازجمعه این هفته به امامت حجت الاسلام حبیب قراجه ای امام جمعه موقت خوی و با حضور گرم مردم متدین و انقلابی این شهرستان در مصلی نمازجمعه برگزار شد.

حجت الاسلام قراجه ای در ابتدای خطبه اول ضمن توصیه خود و نمازگزاران به رعایت تقوای الهی ، تقوی را عامل نجات انسان معرفی کرده و اظهار داشت: مرحوم شیخ بهایی در کتاب اربعین خود یک حدیثی از حضرت امام جعفر صادق(ع) نقل میکند که فرمود:من عرف الله و عظمه

یعنی هر آدمی که در او معرفه الله باشد ،هر آدمی که قلب او نورانی باشد برای شناخت خداوند زبان خود را نگه می دارد و در سخن گفتن احتیاط میکند و نمی تواند هر چیزی را به زبان بیاورد.

وی افزود کسی که خدا را بشناسد قوه ناطقه او تحت کنترل خداوند است و مرحوم شهید بزرگوار آیت ا.. دستغیب در کتاب گناهان کبیره به بیش از ۵۰ گناه کبیره اشاره کرده که تقریبا ۲۰ مورد آن مربوط به زبان انسان است به عنوان مثال دروغ گفتن

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ادامه داد:یکی از شیعیان خدمت امام صادق(ع) رسید و گفت:چرا پیامبر اکرم را ابوالقاسم نیز میگویند؟

امام فرمود:برای اینکه نام یکی از پسران او قاسم بوده است .

گفت جانم به فدایت میخواهم بیشتر بدانم.

امام فرمود:در دوران کودکی امام علی(ع) قحطی شدیدی مکه را فرا گرفت و وضع معیشتی ابوطالب سخت گردید.پیامبر اکرم و جناب حمزه و عباس که این مشکل ابوطالب را متوجه شدند خدمت ابوطلاب رسیده و پیامبر فرمود که اجازه دهید از پسران شما هر کدام از ما به سرپرستی بگیریم.جناب ابوطلاب گفت به غیر از عقیل بقیه را میتوانید به سرپرستی بگیرید.بنابراین پیامبر علی را انتخاب کرد و بر حسب این اتفاق علی (ع) همان قاسم است.

وی اظهار داشت مرحوم عاملی می فرمایند که آن بنده خدا که از امام صادق(ع) سوال کرد اگر باز هم قانع نمی شد امام توضیحات بیشتر ارائه میداد.

امام جمعه موقت خوی در پایان خطبه با بیان آیاتی در زمینه نکوهش بخل خاطر نشان کرد: در آیه ۱۶ سوره تغابن آمده «و من یوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون؛ » که در این آیه «شح» به معنای  بخل توام با طمع و حرص است. و همچنین بخل یعنی امساک، در مقابل جود که بخشندگی است.

پر بازدیدترین ها

بیشتر