یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۳/۱۲/۱۴) استفاده از وصیتنامه شهید حاج میرزا ابراهیم جهت درس آموزی و فرهنگ سازی در جامعه

    حجت الاسلام شکوری در همایش یکروزه مرحوم آیت ا.. حاج میرزا ابراهیم شهید مشروطه به عنوان بزرگترین واقف روحانی در استان طی سخنان مبسوطی اظهار داشت با توجه به عظمت شخصیت آیت ا.. حاج میرزا ابراهیم موضوعات مهمی جهت تحلیل و بررسی وجود دارد از قبیل سوابق فرهنگی و تاریخ ۸۰۰ ساله حوزه […]

 

 

حجت الاسلام شکوری در همایش یکروزه مرحوم آیت ا.. حاج میرزا ابراهیم شهید مشروطه به عنوان بزرگترین واقف روحانی در استان طی سخنان مبسوطی اظهار داشت با توجه به عظمت شخصیت آیت ا.. حاج میرزا ابراهیم موضوعات مهمی جهت تحلیل و بررسی وجود دارد از قبیل سوابق فرهنگی و تاریخ ۸۰۰ ساله حوزه علمیه خوی و مبارزات حق طلبانه مردم خوی با هدایت و رهبری علما علیه استعمارگران ،مستبدان و مهاجمان در ادوار مختلف تاریخ از قبیل جنگهای متعدد با عثمانی ها ،روسها ،مغولان ،مستبدان قاجاری ،جنبش تنباکو،انقلاب مشروطه و …

 

همچنین تبیین و تحلیل دیدگاه های فقهی ،اصولی ،رجالی ،کلامی ،عرفانی و حدیثی میرزا با استناد به کتب متعدد علمی ایشان

 

همچنین لازم است تخحقیق و پژوهش گسترده در زمینه شرح زندگی آن بزرگوار صورت پذیرد از قبیل تحصیلات علمی،اساتید ،شاگردان ،خدمات علمی و اجتماعی ،آثار قلمی ،فعالیتهای سیاسی ،مناظرات علمی ،سفرهای متعدد علمی و زیارتی و رفع نیازمندیها و مشکلات مردم ،سجایای اخلاقی و مقامات عرفانی

 

حجت الاسلام شکوری در ادامه اظهار داشت از جمله موضوعاتی که در ارتباط با این شخصیت بزرگوار نیاز به تجزیه و تحلیل جهت درس آموزی و فرهنگ سازی در جامعه دارد عبارت است از تجزیه و تحلیل علمی وصیتنامه شهید از ابعاد مختلف فقهی،حقوقی،آینده نگری،موارد مصرف،تعیین وصی و متولی و مبـاشـر،تعیـین دقیـق حـدود موقـوفـات که در وصیت نامه مکتوب ایشان موجود است.

 

 

 

وی در ادامه با اشاره به مبارزات سیاسی ایشان در دوران مشروطه اظهار داشت همه میدانیم که استـعـمار پیر انگـلستـان و روسـیه و پیـروان آنـان برای کنار زدن روحـانـیت از صـحـنه توطـئه هـای پیـچـیده ای را طراحی کرده بودند از جمله ایجاد اختلاف در میان روحانیت بود بطوریکه جمعی از مراجع نجف از قبیل آخـوند خـراسـانی ،شیـخ عبدا.. مازندرانی،شریعت اصفهانی ،میرزا محمد تقی شیرازی و میرزای نائینی و جمع کثیری از علمای ایـران طرفـدار مشـروطه شدند در مقابل آیت ا.. سیـد کـاظـم یـزدی ،شـیـخ فـضـل ا.. نوری،شیخ عبدالنبی نـوری،میـرزا ابـوطالـب زنـجانـی و حاج میرزا ابراهیم خویی طرفدار مشروطه مشروعه شدند.

 

وی با اشاره به ریشه اصلی بروز این اختلاف اظهار داشت نوع علمای طرفدار مشروطه مشروعه برخلاف مراجع نجف به دلیل حضور فیزیکی در ایران شاهد انحراف مشروطه خواهان و نفوذ کشورهای بیگانه در میان آنان بودند.

 

وی ادامه داد بعنوان مثال در خوی مردم به دلیل داشتن ایمان قوی به اسلام و روحانیت که بارها در حوادث و اتفاقات گذشته آزموده بودند مبارزات خود را زیر نظر روحانیت ادامه میدادند از قبیل:اعتصاب و بستن مغازه های بازار،مقابله با سود جویان و محتکرین،مبارزه جدی با کارگزاران حکومت،اخراج زورگویان و ستمگران حکومتی از شـهر خوی،اعتراض به مـظفرالدین شاه در مـرند موقع بازگـشت از سـفـر اروپـا از دسـت کـارگـزاران حــکـومـت

 

در سایر شهرها نیز انگیزه ابـتدایی مردم دینی بوده به طوری که احمد کسروی مرتد و ضد روحانیت و دین در تاریخ مشروطه میـنویسد اگر این فتواهای علمای نجف نبودی کمتر کسی به یاری مشروطه پرداختی همان مجاهدان تبریز بیشترشان پیروی از دین می داشتند و دستاویز ایشان در آن کوشش و جان فشانی این فتواهای علمای نجف می بود همان ستارخان بارها این را به می آورد که من حکم علمای نجف را اجرا میکنم.

 

لکن بسی جای تأسف است که استعمار پیر انگلستان با هماهنگی شرکا و رقبای خویش از جمله روسیه توانستند روحانیت را که رهبران اصلی مشروطه بودند از صحنه خارج سازند.

 

آیت ا.. بهبهانی ترور شد ،آیت ا.. شیخ فضل الله به دار آویخته شد،سید جمال الدین واعظ کشته شد ،آیت ا.. حاج میرزا ابراهیم در منزل خود ترور شد،آخوند خراسانی که قصد داشت  جهت رهبری مشروطه به طور مستقیم بسوی ایران حرکت کند بصورت مشکوک در رختخواب رحلت کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پر بازدیدترین ها

بیشتر