دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ - الإثنين 19 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۲/۲۵) خطبه های نماز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴

خطبه(اول): موضوع:الف:مرگ را فراموش نکنید قالَ عَلِیٌ(ع): قَدْ غابَ عَنْ قُلُوبِکُمْ ذِکْرُ الْآجالِ        یاد مرگ از دلهاتان پنهان شده است وَ حَــضــَرَتْــکُـمْ کَــوَاذِبُ الْآمالِ   و آرزوهای دروغین در برابر شما حاضر گشته فَصارَتِ الدُّنْیَا أَمْلَکَ بِکُمْ مِنَ الْآخِـرَهِ             سلطه دنیا بر شما بیش از آخرت شده است وَ الْعَاجِلَهُ أَذْهَـبَ بِـکُـمْ مِنَ الْآجِـلَـهِ                        زندگانی دنیا […]

خطبه(اول):

موضوع:الف:مرگ را فراموش نکنید

قالَ عَلِیٌ(ع):

قَدْ غابَ عَنْ قُلُوبِکُمْ ذِکْرُ الْآجالِ       

یاد مرگ از دلهاتان پنهان شده است

وَ حَــضــَرَتْــکُـمْ کَــوَاذِبُ الْآمالِ  

و آرزوهای دروغین در برابر شما حاضر گشته

فَصارَتِ الدُّنْیَا أَمْلَکَ بِکُمْ مِنَ الْآخِـرَهِ            

سلطه دنیا بر شما بیش از آخرت شده است

وَ الْعَاجِلَهُ أَذْهَـبَ بِـکُـمْ مِنَ الْآجِـلَـهِ                       

زندگانی دنیا شما را از حیات آخرت بیرون برده

وَ إِنَّما أَنْتـُمْ إِخْوانٌ عَلَى دِیـنِ اللَّهِ                 

شما همه برادران دینی هستید

ما فَرَّقَ بَیْنَکُمْ إلّا خُبْثُ السَّرائِرِ 

تفرقه در میان شما به سب آلودگی باطن است

فَـلاتــَوازَرُونَ           

پس به همدیگر کمک نمی کنید

وَ لا تَناصَحُونَ 

همدیگر را نصیحت نمی کنید

وَ لا تَباذَلُونَ                

به یکدیگر بذل و بخشش نمی کنید

وَ لا تَـوَادُّون(۱)         

و به یکدیگر مهر نمی ورزید

 

ب:حقوق متقابل دولت و ملت(۶)

 

۳-گزینش کارگزاران بر اساس لیاقت

از امیرمؤمنان(ع) در خطبه ها و نامه های نهج البلاغه مطالب مهمی در زمینه گزینش کارگزاران حکومتی وجـود دارد از جمله آنها نامه ۴۱ به عبدا. بن عباس فـرمـانـدار بـصره است

 

توضیح:

عبدالله بن عباس بن عـبدالـمـطلب مـفسـر،فـقیه و صحـابی جوان رسولخدا(ص) و پسر عموی او و امیرمؤمنان(ع) بود

به دلیل کثرت دانش او را حِـبْرُ الامه(دانـشمـند امـت) نامـیده اند. در زمان خلافت امیرمؤمنان(ع) همراه ایشان بـه عـراق رفـت و در جنگ صفین شرکت کرد و پس از آن فرمانداری بصره را پذیرفت.

علم تفسیر و تأویل را از امیرمؤمنان(ع) آموخت .تفسیری مدون از ابن عباس به جا مانده است آنچه اکنون به نام تفسیر ابن عباس به چاپ رسـیده هـمانی اسـت کـه در میان تفاسیر و بـیشـتر در تـفـسیر طـبـری آمـده است.(۲)

بخش هایی از نامه امام به ابن عباس:

اَمّا بَعْدُ، فَاِنّى کُنْتُ اَشْرَکْتُکَ فـى اَمانَـتـى

اما بعد، من تو را در امانتم (حکومت) شریک خود نمودم،

وَ جـَعَـلْـتُـکَ شـِعارى وَ بِـطـانَـتـى

و تو را از خواص و صاحب سر خود گردانیـدم

وَ لَمْیَکُنْ فى اَهْـلى رَجُلٌ اَوْثَـقَ منْکَ فـى نَفْسى

و در میان خویشاوندانم کسی مطمئن تر از تو بـرای خـودم نـبـود

لِمُواساتى وَ مُوازَرَتى وَ اَداءِ الْامانَهِ اِلَىَّ

جهت همکاریم ،یاری رساندنم و ادای امانت به من

 

توضیح:

از این بخش نامه چند موضوع استفاده می شود:

۱-اگر فامیل یک مسئول بخاطر دارا بودن بر شرایط گزینش انتخاب گردد بدون اشکال است بلکه در مواردی بخاطر محرم اسرار بودن و سایر ویژگیها از اولویت برخوردار است همانند ابن عباس پسر عموی امیرمؤمنان(ع) که مفسر قرآن ،دانشمند امت نام گرفت و در جنگهای جمل،نهروان و صفین در رکاب امیرمؤمنان(ع) جنگید.

۲-امیرمؤمنان(ع) در گزینشابن عباس به عنوان فامیل خود روی چـنـد ویـژگـی او تأکـیـد فرموده اند:

۱-محرم اسرار بـودن بـرای امـام(ع)

جــَعـَـلْــتُــکَ شـِعـارى وَ بِـطـانَــتــى

۲-مورد وثوق تر بودن در میان فامیل

لَمْیَکُنْ فـى اَهْـلـى رَجُلٌ اَوْثَـقَ مِنْکَ

۳-همکاری کردن و کمک رسانی در کارها            

لِمُواساتى وَ مُوازَرَتى

۴-امانت دار بودن نسبـت بـه بـیت المـال              

وَ اَداءِ الاْمـانَــهِ

 

بخش دوم نامه توبیخ ابن عباس:

امیرمؤمنان(ع) در ادامه نامه بخاطر برخی از تخلفات ابن عباس او را به شدت توبیخ و سرزنش می کند .این توبیخات بقدری تند و شکننده است که بعضی از شارحین نهج البلاغه در این رابطه که مخاطب نامه ابن عباس دانشمند و مفسر قرآن باشد تردید کرده اند.(۳)

 

به دلیل نبود فرصت لازم به فـهرسـت اجمالی سرزنشهای امام اشاره میکنم:

۱-تو با دشمنان من همراهی کردی             

فَـفارَقْـتَهُ مَعَ الـْمُفارِقینَ

۲-تو به من خیانت کردی                             

وَ خـَذَلْـتَهُ مَعَ الْـخاذِلینَ

۳-مثل اینکه ریاکار و نیرنگ باز بودی          

وَ کَاَنَّکَ لَمْتَکُنِ اللّهَ تُریدُ بِجِهادِکَ

۴-چنگ اندازی به اموال یتیمانو بیـوه زنـان امـت اسـلامـی

وَ اخْتَطَفْتَ ما قَدَرْتَ عَلَیْهِ مِنْ اَمـْوالِهِمُ الْمَصُونَهِ لاِرامِلِهِمْ وَ اَیْتامِهِمُ، اخـْتـِطافَ الذِّئْبِ الاْزَلِّ دامِیَهَ الْـمِعْزَى الْکَسیـرَهِ،

از جاى جَستى، و آنچه توانستى از اموالى که براى بیوهزنان و یتیماننگهدارى مىشـد ماننـد گـرگ تـیزرو کـه بـزغـاله مـجــروح از پـا افتـاده را بـربـاید ربـودى،

 

۵-آیا از حساب قیامت نمی ترسی                 

اَوَ ما تَخافُ نِقاشَ الْحِسابِ

 

۶-خوش سابقه بودی ولی بد عاقبت شدی  

اَیُّهَا الْمَعْدُودُ کانَ عِنْدَنا مِنْ ذَوِى الاْلْبابِ کَیْفَ تُسیغُ شَراباً وَ طَعاماً وَ اَنـْتَ تَـعـْلَـمُ اَنَّـکَ تَـأْکُـلُ حَـراماً، وَ تـَشــْرَبُ حَــراماً؟

اى کسى که نزد ما از خردمندان شمرده مىشدى، چگونه آشامیدن و خوردن این مال را بر خود گوارا مـىدانـى درحالىکه مىدانى حرام مىخورى و حرام مىآشـامـى؟

 

۷-موعظه و تهدید ابن عباس            

فَاتَّقِ اللّه، وَارْدُدْ اِلى هؤُلاءِ الْقَوْمِ اَمْوالَهُمْ…اِنْ لَـمْتَـفـْعَـلْ… لاَضْـرِبَنَّـکَ بِسَیْفـِى الَّـذى مـا ضَــرَبْــتُ بِــهِ اَحــَداً اِلاّ دَخــَلَ الـنّـارَ

از خدا پروا کن، به این قوم اموالشان را برگردان، اگر برنگردانى با شمشیرم گردنت را بزنم شمشیرى که احدى را با آن نزدم جز اینکه وارد جهنّم شد.

 

۸-برای من فامیل و دیگران فرقی نمی کند                       

وَاللّهِ لَوْ اَنَّ الْحَسَنَ وَ الْحُسَیْنَ فَعَلا مِثْلَ الَّذِى فَعـَلْتَ، ما کانَـتْ لَـهـُما عِـنْـدى هَـوادَهٌ … حَتّى آخُذَ الـْحَقَّ مِـنـْهُما وَ اُزیـلَ الْـبـاطـِلَ(۴)

به خدا قسم گر حسن و حسینم آنچه را تو انجام دادى انجام مىدادند، از من نرمشى نمىدیدند، تا اینکه حق را از آنان بازستانم، و باطلى را که از ستمشان به وجود آمده نابود سازم.

 

خطبه(دوم):

موضوع:الف:مناسبتهای هفته جاری

روز جمعه ۲۵ اردیبهشت ۲۶ رجب

وفات حضرت ابوطالب پدر بزرگوار امـیرمـؤمـنـان(ع)(سـه سـال قبـل از هـجـرت)(۵)

روز جهانی خانواده(۶)

 

روز شنبه ۲۶ اردیبهشت ۲۷ رجب

فرخنده عید مبعث رسول اکرم حضرت محمد بن عبـدالله در ۴۰ سـالـگی (۱۳ سـال قبل از هـجرت)(۷)

اشغال سرزمین اسلامی فلسطین توسط صهیونیسم جـهانی و اعـلام مـوجـودیت اسرائیل(۱۳۲۷ ش)(۸)

 

روز یکشنبه ۲۷ اردیبهشت ۲۸ رجب

سـالــروز ارتـحـال فـقـیـه عـالـی قـدر و عارف بزرگوار آیت الله العظمی بهجت(۹)

روز ارتباطات و روابط عمومی(۱۰)

روز جهانی ارتباطات(۱۱)

 

روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت

روز جهانی موزه و میراث فرهنگی(۱۲)

 

ب:فلسفه بعثت انبیاء

ارسال رسل و انزال کتب و به تعبیر دیگر بـعثـت پـیامبـران الهی و نزول کتابهای آسمانی رابـطه مـستـقیمی بـا فـلـسفه خلقت هستی و آفرینش انسان دارد وقتی قرآن می فرمـاید:وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُون(۱۳) یعـنی انـس و جـن رانیافریدم مگر برای اینکه مـسیر عـبودیـت و بنـدگی مـرا طـی کنـند.

به خوبی میتوان فهمید که انسان برای رسیدن به مرحله عبودیت کامل بی نیاز از رهبران الهی نیست به همین دلیل انبیا بعنوان رهبران و کتب آسمانی به عنوان دستورالعملها تعیین می شوند در ضمن آیات متعدد قرآن فلسفه بعثت با زیبایی تمام تبیین شده است.

 

بعنوان نمونه مواردی را مورد اشاره قرار میدهیم بقیه را خود عزیزان مطالعه کنند

۱-تعلیم و تربیت انسانها 

هُـوَ الَّذِی بَعـَـثَ فِـی الْأُمِّـیِّیـنَ رَسُولًا مِّنـْهُمْ یَـتـْلُـو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِـتَابَ وَالـْحِکْـمـَهَ(۱۴)

او کسی است که در میان درس نخوانده ها رسـولی از خودشـان برانـگـیخت تـا آیاتش را بر آنان بخواند و آنها را پاکیزه کند و کتاب و حکمت بر آنان بیاموزد.

 

توضیح:

تمامی مباحث مربوط به تعلیم و تربیت بشر که در قالب دستورالعملهای حکومتی یا موضوعات علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی جهان عرضه می شود همه ریشه در تعلیم و تربیت کتب آسمانی دارد چه بپذیرند یا نپذیرند.

 

۲-نجات دادن بشر از ظلمات

کِتَابٌ أَنـزَلـْنَاهُ إِلَـیْـکَ لِـتُـخْـرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النّـُورِ(۱۵)

این کتابی است که بـر تـو نـازل کـردیـم تا مردم را از تاریکیها بسوی نور درآوری

 

توضیح:

ظلمات مخصوصا با توجـه به صیـغه جمع بودنـش مـفهوم وسـیعی دارد که انواع تاریـکیها را شامل مـی شـود .تاریکـی شـرک،ظلم،جهل،هوای نفس و انواع حجابهایی که بر قلب انسان فرو می افتد.(۱۶)

 

۳-برقراری عدالت اجتماعی

لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنـزَلْنَا مَـعَـهُمُ الْکِتَابَ وَالْـمِیزَانَ لِیَـقُـومَ النَّاسُ بِالْـقـسْطِ(۱۷)

ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم قیام به عـدالت کـنـند

 

ج:تحلیلی بر حملات هوایی عربستان به کشور یمن

بـرای اظـهار نـظر در ارتبـاط با حاکـمان کـشورهـای غربی و اروپایی بویژه حاکمان کشورهای اسلامی عربی و جهت بدست آوردن ماهیت سازمانهای بین المللی به اصطلاح مدافع حقوق بشر و بـرای مـلاحـظه شـرایـط سیـاسـی حاکم بر سازمان ملل و شورای امنیت و جهت بدست آوردن اوج درماندگی سازمانها و مفتیان کـشورهای اسـلامـی و جـهت بـدسـت آوردن ریـاکاری و حیله گری کشورهای غربـی و اروپـایی سکوت و یا حـمایت کردن آنان از تجاوز نظـامی عـربستـان سعودی به کشور یمن بهترین محک است

مشاهده میکنیم که به یک کـشور مستـقل و عضو سازمان ملل تجاوز شده و شورای امنیت از متجاوز حمایت میکند انسانهای بیگناه ،اعم از زنان و کودکان معصوم زیر بمبارانها مظلومانه جان میدهند و سازمانهای مـدافـع حـقـوق بـشـر خـفـه خـون گرفـتـه اند.

می بینیم همه روزه مسلمانان بی گناه توسط هواپیماهای عربستان سعودی قتل عام می شوند در عین حال مفتیان و سازمانهای اسلامـی بـی شـرمـانه سکـوت کـرده اند.

افکار عمومی جهان میداند در تمامی جنایات اسرائیل علیه مسلمانان در ادوار مختلف تاریخی همه حاکمان کشورهای عربی در ظاهر سکوت کرده و در پشت صحنه از اسرائیل حمایت می کردند آنان بقدری ذلیل و بی اراده هستند که از عربستان سعودی در حمله به یک ملت مظلوم مسلمان حمایت کردند و به شورای امنیت سازمان ملل متوسل شدند و مانورهای نظامی مشترک با عربستان اجرا کردند.

 

نتیجه:

از تمامی این اتفاقات چند نتیجه مهم و سرنوشـت سـاز گـرفتـه مـی شـود:

۱-اصول و ارزشهای انسانی به مرحله انحـطاط و سقـوط رسیـده اسـت

۲-هیچکدام از حاکمان غـربی،اروپایـی و کشورهای اسلامی قابل اعتماد نیستند

۳-هیـچـکدام از سـازمانـهای مـدافـع حقوق بشر بین المللی استقلال ندارند

۴-تمامی مفتیان کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی و سایر مجامع موجود در جهان اسلام صرفا نام خالی و بی خاصیت را یدک می کشند و به دلیل وابستگی به حاکمان بی عرضه کشورهای عربی از آنان کاری ساخته نیست.

 

لذا تنها امید برای رهایی از این ستمگران بیداری ملل اسلامی است که در طول دو دهه اخیر تحولات بزرگی را در منطقه رقم زده و تعدادی از حاکمان ستمگر را در مصر،لیبی و یمن ،بحرین و عراق از اریکه قدرت پایین کشیده است و اکنون نوبت حاکمان ستمگر آل سعود است.(۱۸)

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری فارس

خبرگزاری رسا

خبرگزاری تسنیم

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه خطبه ۱۱۳

(۲)دانشنامه دانش گستر ج۱ ص۶۹۲

(۳)اندیشه سیاسی-تربیتی علوی ج۴ ص۴۴۸

(۴)نهج البلاغه نامه ۴۱

(۵)وقایع الایام /محدث نوری ص ۳۴۲                                 

(۶)سایت راسخون                                         

(۷)منتهی الآمال /محدث قمی ص ۷۲

(۸)پایگاه اطلاع رسانی اسلام تایمز                           

(۹)پایگاه اطلاع رسانی شیعیان                                  

(۱۰)سایت بیتوته

(۱۱)پایگاه اطلاع رسانی تبیان                                   

(۱۲)سایت راسخون

(۱۳)سوره ذاریات آیه شریفه ۵۶       

(۱۴)سوره جمعه آیه شریفه ۲

(۱۵)سوره ابراهیم آیه شریفه ۱                     

(۱۶)پیام قرآن/مکارم شیرازی ج۷ ص۲۷     

(۱۷)سوره حدید آیه شریفه ۲۵

(۱۸)یادداشتهای شخصی از منابع

پر بازدیدترین ها

بیشتر