یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۳/۱۸) ریشه ها و علل گرایش ایرانیان به اهل بیت(ع)

قال رسول الله(ص): أَنَا شافِعٌ یَوْمَ الْقِیامَهِ لِاَرْبَعَهِ اَصْنافٍ من در روز قیامت چهار دسته را شفاعت مى کنم  وَ لـَوْ جـاؤا بِـذُنُــوبِ اَهْـلِ الــدُّنْـیا اگر چه گناهانشان به اندازه مردم روى زمین باشد رَجُلٍ نَصَرَ ذُرِّیَّتى          کسى که کمک کند فرزندان و بازماندگان مرا  وَ رَجُلٍ بَذَلَ ما لَهُ لِذُرِّیّـَتـى عِنْـدَ الـضّـیقِ شخصى […]

قال رسول الله(ص):

أَنَا شافِعٌ یَوْمَ الْقِیامَهِ لِاَرْبَعَهِ اَصْنافٍ

من در روز قیامت چهار دسته را شفاعت مى کنم 

وَ لـَوْ جـاؤا بِـذُنُــوبِ اَهْـلِ الــدُّنْـیا

اگر چه گناهانشان به اندازه مردم روى زمین باشد

رَجُلٍ نَصَرَ ذُرِّیَّتى         

کسى که کمک کند فرزندان و بازماندگان مرا 

وَ رَجُلٍ بَذَلَ ما لَهُ لِذُرِّیّـَتـى عِنْـدَ الـضّـیقِ

شخصى که در تنگدستى آنها را دستگیرى مالى کند 

وَ رَجُلٍ اَحَبَّ ذُرِّیَّتى بِاللِّسانِ وَ الْــقَـلْـبِ

هر کس که با دل و زبان آنها را دوست داشته باشد 

وَ رَجُلٍ سَعى فـى حَـوائـِجِ ذُرِّیـَّتـى

کسى که در برآوردن احتیاجات فرزندان من کوشش کند 

اِذا طُـرِّدُوا اَوْ شُـرِّدُوا(۱)        

هنگامى که از دست ستمگران دور افتاده و فراریند

 

الف:ریشه شـیعه گـری ایرانیان و مهاجرت سادات به ایران:

با مراجعه به تاریخ به دست می آید که عوامل متعددی در شیعه گری ایرانیان و مهاجرت سادات و علویان از حجاز به ایران دخیل و نقش آفرین بوده است در این فرصت محدود به مواردی از آنها بصورت فهرست اشاره میکنیم:

۱-ستمگری حاکمان سـاسـانی در ایران و تحریف آیین زرتشتی(۲)

۲-اخلاق و رفتار مسـلمانان که عامل گرایش ایرانیان به دین مقدس اسلام شـده است(۳)

۳-حمایت جدی امیرمؤمـنان(ع) از ایـرانیان در بـرابر تحـقیر و تبعیض خلفای قبلی که از ایرانیان به عنوان موالی یاد میکردند(۴)

۴-اتفاق حماسه عاشـورا و پیـامدهـای آن کـه نـقش اساسی در گرایش ایرانیان به اهل بیت(ع) داشـت(۵)

۵-توصـیه هـای مـکـرر رسـولـخـدا(ص) در مـورد خـانـدان خویش که یک نمونه آن را در ابتدای عرایضم قرائت کردم(۶)

۶-هجرت قبایل عرب شیعی به ایران مانند اشعریان و گروههایی از قبایل مَذْحَج در اثر ستمگریهای بنـی امـیه و بنـی عـباس(۷)

۷-نهضت فرهنـگی امـام صـادق(ع) کـه بـخشـی از شاگردان ۴ هزار نفری دانشگاه ایشان ایرانی بودند(۸)

۸-هجرت امام رضا(ع) به ایران که تحول عظیـمی را در گرایش ایرانیان به اهل بیت(ع) بـوجـود آورد(۹)

 

۹-هجرت سادات و علویان به کشور ایران به خاطر عوامل متعدد کـه از آنجـمله اسـت مـوارد زیر:

الف:محبوبیت خاندان رسولخدا(ص) در میان ایرانیان

ب:ستمگری های خلفای جور بنی امـیه و بنـی عباس

 

ج:حـضـور امـام رضـا(ع) در ایـران و دعـوت مـکـتـوب ایـشـان از علویان که متجاوز از ۱۲ هزار نفر به ایران آمدند از آنجمله است

کاروان حضرت معصومه(ع) که بقایای آن پس از درگیری در ساوه در شهر قم مستـقر شـدند(۱۰)

و کاروان محمد و احمد بن موسی(ع) (شاه چراغ) که با هفتصد نفر آمدند در منطقه فارس عمال حکومت با آنان جنگیدند ،تعدادی شهید و بقیه در شهر شیراز و طبرسـتان مستقر شدند

{gallery}seyed-tajadin-94{/gallery}

لازم به ذکر است که بعضی علویان پس از رسیدن به ایران تجدید قوا می کـردنـد و عـلیـه حـکومـت می جـنگـیدند(۱۱)

۱۰-نقش آفرینی حکومتها شیعی منطقه ای در ایران مانند دولت آل بویه،سربداران،سلطان مـحمود خدا بنده از پادشاهان ،ایلخانان مغول،دولت مرعـشیان وصفـویان (۱۲)

 

امام زاده سید تاج الدین:

از نوادگان سید محمد عابد فرزند امام موسی بن جـعـفر و بـرادر امـام رضـا(ع) مـی بـاشـد

 

لازم به یادآوری است که سید محمد همراه با برادر خودش سید احمد که با یک گروه ۷۰۰ نفره از علویان و شیعیان عازم طوس بودند، در منطقه فارس مأموران حکومتی به آنان حمله کردند و درگیری شدیدی اتفاق افتاد و تعدادی از علویان و شیعیان به شهادت رسیدند و این دو برادر در شهر شیراز به صورت مخفیانه زندگی خود را ادامه دادند.

 

مرحوم شیخ مفید در کتاب ارشاد در مورد سید محمد عابـد می نـویـسد:

وَ کانَ مُحمدِ بـْنِ مـوسـی مـِنْ أَهْـلِ الـْفَـضْلِ وَ الـصـَّلاحْ…کانَ صـاحِـبَ وُضـوءٍ وَ صَـلـواهٍ وَ کانَ لَیْلَهُ کُـلَّـهُ یَـتــَوَضَأُ وَ یُـصَلـّی فَنَسْمَعُ سَبْکَ الْماءِ وَالْوضُوء… فَلا یَزالُ لَیْلَهُ کَذالِکَ حَتّی یُصْبِحْ(۱۳)

محمد بن موسی (ع) از اهل فضل و صلاح بوده است پیوسته با وضو و همیشه سرگرم نماز بود و شبها چنان بود که وضو می ساخت و نماز میخواند و صدای ریختن آب وضویش را می شنیدیم که وضو می گرفت و پاسی از شب نماز میخواند همچنین بود تا اینکه صبح می شد .

 

سید تاج الدین دو پسر داشته بنام سید آقا جان و سید قاسم و از نوادگان این سید بزرگوار دو نفر بنام سید اللهویردی و سید حق وردی که علی الظاهر روحانی بودند در یک سفر زیارتی به مشهد مقدس که در اوایل قرن ۱۱ صورت میگیرد موقع مراجعت اهالی صائن قلعه که روحانی نداشتند از آن دو برادر تقاضا می کنند که در این شهر اقامت کنند که می پذیرند و تمامی سادات صائن قلعه از اولاد این دو برادر می باشند.(۱۴)

و از اولاد سید تاج الدین تعدادی روحـانی و خـادم دین درادوار مختلف تاریخی برخاسته اند از آنجمله هسـتند اجـداد ما ، سید عبدشکور ،سید ابوالحسن،سید عبدالله و هـم اکنون متجاوز از ۱۰۰ نفر از سادات سید تاج الدین روحانی هستند.

 

یادآوری:

در پایان لازم به یادآوری است که شجره های متعددی از سادات سید تاج الدین وجود دارد که در ذیل آنـها مهر و امضای تعداد زیادی از علما و بزرگان وجود دارد از قبیل:

۱-مرحوم آیت ا.. حاج میر عبدالعلی کوه کمری

۲-مرحوم آیـت ا.. حاج سـید محـمود ساجـدی

۳-مرحوم آیت ا.. حـاج میر علـی اصـغر صادقی

۴-حـضـرت آیـت ا.. العـظمـی نجـفی مرعـشی

 

و در ضمن لازم به یادآوری است در یک مجله عربی که ظاهراً در نجف چاپ میشده براساس حسین السید علی ابو سعیده که نسب شناس بوده در ارتباط با نسبنامه مرحوم آیت ا.. العظمی خویی چنین می نویسد:

هُوَ السید أبوالقاسم بن علی اکبر بـن میر هاشـم بن میر قاسم بن السید بابا والسید بابا هذا من أحـفاد السید تاج الدین الموسوی المدفون فی أحدی قری أذربایجان (و له مزار هناک)من ذریه الامام موسی الـکاظم(ع)(۱۵)

 

پی نوشت:

(۱)وسایل الشیعه/حر عاملی ج ۱۱ ص۵۵۶               

(۲) فرق شیعه/ نوبختی ص۳۵                        

(۳) تاریخ تشیع درایران /جعفریان، ص ۱۳

(۴) خدمات متقابل اسلام و ایرانیان /مرتضی مطهری ص ۱۲۶        

(۵) شرح نهج البلاغه/ابن ابی ابحدید، ، ج ۱۹ وع ۱۲         

(۶)تتمه المنتهی، ص ۴۸و۴۹

(۷) البلدان/یعقوبی، ، ص ۴۸

(۸)رجال/شیخ طوسی ص ۱۴۲ الی ۳۴۲

(۹)عیون اخبار الرضا/صدوق ج۲ ص۲۹۷

(۱۰) جامع الانساب/محمد علی ر وضاتی ص ۱۷

(۱۱) تشیع و گسترش آن در ایران،/ شیر خانی ص ۳۷         

(۱۲)مفاخر اسلام/دوانی ج ۳ ص ۲۶-۹۰

(۱۳) الارشاد(مترجم)/شیخ مفید ج۲ص۳۴۵                         

(۱۴)جامع الانساب /سید ابراهیم زنجانی ص۱۴۱

(۱۵)الغری/العدد الحادی عشر-صفر۱۴۲۳

 

موضوع: نسب نامه امازاده سید تاج الدین

مکان: امامزاده سید تاج الدین

مناسبت: اجتماع روحانیون خوی

پر بازدیدترین ها

بیشتر