دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - الإثنين 12 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۴/۰۱) سخنرانی روز پنجم ماه رمضان(موانع استجابت دعا)

سوال(۱۴): به دستور پزشک از روزه گرفتن منع شـده ام و ایـن باعث ناراحتی من شده است و دوسـت دارم مـاننـد دیگران روزه بگیرم آیا این کار برایم اشکال دارد ؟   جواب: روزه با وجود بیماری باطل است* و شما نباید روزه بگیرید ولی اگر قبل از ماه رمضان سال آینده بهبود پیدا کردید […]

سوال(۱۴):

به دستور پزشک از روزه گرفتن منع شـده ام و ایـن باعث ناراحتی من شده است و دوسـت دارم مـاننـد دیگران روزه بگیرم آیا این کار برایم اشکال دارد ؟

 

جواب:

روزه با وجود بیماری باطل است* و شما نباید روزه بگیرید ولی اگر قبل از ماه رمضان سال آینده بهبود پیدا کردید روزه ها را قضا کنید در صورتی هم که تا سال بعد بهبود نیافتید وظیفه ای برای روزه ندارید و باید به جای آن برای هر روز یک مد طعام به فقیر بدهید.(۱)

*حضرات آیات خامنه ای و مکارم:و چون ضرر دارد حرام هم است

 

سوال(۱۵):

بیماری گـمـان دارد روزه برایـش مـضـر اسـت ولـی روزه می گـیـرد و بـعـد از افـطـار متوجـه مــی شـود ضرری نداشته است آیا روزه اش صحیح بوده است؟

 

جواب:

با فرض اینکه ترس از ضرر داشته و منشأ آن هم عقلایی بوده روزه اش باطـل و قـضـای آن بـر او واجـب اسـت

۱-امام و سیتانی:مگر آنـکه به قصـد قربـت روزه گرفته باشد(قصد سرپیچی و مخالفت با شرع را نداشته است) (۲)

۲-مکارم :روزه اش صحیح است(۳)

 

سوال(۱۶):

بیماری زخم معده دارم و به نظر پزشکان روزه بـرایم ضرر دارد ولی خودم نمیتوانم تشخیص دهم که ضرردارد یـا خـیـر.تـکــلیـفـم در مـورد روزه چـیـســت؟

 

جواب:

اگر خود شما ترس از ضرر روزه ندارید و برای ترک روزه دلیل شرعی هم ندارید واجب اسـت روزه بگـیریـد و در صـورتـی که تشخیص ضرر برایتان مشکل باشد برای اینکه معلوم شود ضرر دارد یا خیر میتوانید یک روز را بصورت آزمایشی روزه بگیرید و در این صورت اگر رجاءً (به امید ثواب)روزه بگیرید و بعد معلوم شود ضرر نداشته روزه صحیح است.(۴)

 

سوال(۱۷):

اگر امتحانات سال آخر دانش آموزی همزمان با ماه رمضان بـاشد و او نتواند هم درس بخواند و هم روزه بگیرد آیا می تـواند بـرای هدر نرفتن تلاش یکسالش چند روز از روزه هایش را افطار کند؟

 

جواب:

باید روزه بگیرد و تا سختی زیادی پیش نیامده نمی تواند افطار کند البته می تواند به سفر برود و افطار نمایـد و بعد از بـازگـشـت در آن روز لازم نـیـسـت امـسـاک کــنـد(۵)

 

موانع استجابت دعا

بر اساس مفاد آیات و روایت متعدد اهل بیت(ع) بعضی از اعمال و گناهان مانع اجابت دعا هستنـد

شخـصـی بـه مـحضر امیـرمؤمـنان(ع) رسـید و از عـدم استـجابـت دعای خویش شکایت کرد و گفت با اینکه خداوند مـی فرمـایـد: أُدْعُونی استجب لَکُمْ(۶) پس چرا دعا میکنیم و به اجابت نمی رسـد

 

امیرمؤمنان(ع) در پاسخ فرمود:

إِنَّ قُلُوبَکُمْ خَانَتْ بِـثَمَانِ خِصَالٍ  

قلب شما در هشت چیز خیـانت کـرده اسـت

أَوَّلُهَا أَنَّکُمْ عَرَفْتُمُ اللَّهَ فَلَمْ تُؤَدُّوا حَقَـّهُ کَـمَا أَوْجَبَ عَلَیْکُمْ

۱- نخست آن که خداى راشناختید، اما حق او را ادا نکردید و از این شناخت سودى نبردید.

وَ الثَّانِیَهُ أَنَّکُمْ آمَنْتُـمْ بِـرَسـُولِهِ ثُـمَّ خَالَـفـْتُـمْ سُنَّتـَهُ وَ أَمَتُّمْ شَـرِیعَتـَهُ

۲- دیگـر آن که به پیامبرش ایمان آوردید، آن‏گاه با سنت او مخالفت کردید و شریـعتـش را می راندیـد.

وَ الثَّالِثَهُ أَنَّکُمْ قَرَأْتُـمْ کِتَابَهُ الْـمُنْزَلَ عَلَیْکُـمْ فَلَـمْ تَعْمـَلُوا بِهِ

۳- سوم آن‏که کتابى را که بر شمـا فرود آمده اسـت، خـواندید، اما بـدان عمـل نکــردیـد .

وَ الرَّابِعَهُ أَنَّکُمْ قُلْتُمْ إِنَّکُمْ تَخَافُونَ مِنَ النَّارِ وَ أَنْتُمْ فِی کُلِّ وَقْتٍ تَقْدُمُونَ إِلَیْهَا بِمَعَاصِیکُـمْ فَأَیْنَ خَـوْفُـکُـمْ

۴- چهارم آنکه گفتید: از آتش جهنّم می ترسیم ولی همواره با گناهان به آن نزدیکتر شدید. پس خوف شما از آتش غضب الهی کجا بود؟

وَ الْخَامِسَهُ أَنَّکُمْ قُلْتُمْ إِنَّکُمْ تَرْغَبُونَ فِی الْجَنَّهِ وَ  أَنْتُمْ فِی کُلِّ وَقْتٍ تَفْعَلُـونَ مَا یُبَاعِدُکُـمْ مِنْـهَا

۵- پنجم آنکه می گوئید اشتیاق به بهشت داری امّا همواره کارهائی را انجام می دهید که شما را از بهشت دورتر می گرداند ،

وَ السَـّادِسـَهُ أَنَّـکُـمْ أَکَـلـْتُـمْ نِـعـْمـَهَ الْـمَـوْلـَى وَ لَـمْ تَـشْــکُـرُوا عَــلَـیْــهـَا

۶- ششم آنکه از نعمتهای مولایتان بهره مند میشوید ولـی شـکـر نـعـمـت او را بــه جـا نـمی آوریــد.

وَ السَّابِعَهُ أَنَّ اللَّهَ أَمـَرَکُـمْ بِـعَـدَاوَهِ الشَـّیْطَانِ وَ قَالَ إِنَّ الشَـّیْـطانَ لَکُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا(۷) فَعَادَیْتُمُوهُ بِلَا قَوْلٍ وَ وَالَیْتُمُوهُ بِلَا مُخَالَفَـهٍ

۷- هفتم آنکه باوجود اینکه خداوند شمارا به دشمنی شیطان امر فـرموده وگـفته است براستی شیطان دشمن شماست، پس او را دشـمـن دارید » امّـا شما بدون سخنی بسوی او روی آوردید و بدون مخالـفت اطاعتـش کـردیـد و به سـرپـرسـتی اش تـن دادیـد .

وَ الثَّـامِـنَــهُ أَنَّکُـمْ جَـعـَـلْـتُـمْ عُـیـُوبَ الـنَـّاسِ نُــصْــبَ عُـیُـونِـکُـمْ وَ عُـیُـوبَـکـُـمْ وَرَاءَ ظُـهـُورِکُـمْ تَــلُــومُــونَ مَـنْ أَنْتُمْ أَحَقُّ باللَّوْمِ مِنْـهُ فَأَیُّ دُعَاءٍ یُسْتَجَابُ لَکُـمْ مـَعَ هَــذَا

۸- هشتم اینکه همواره عیبهای دیگران را دیدید امّا عیبـهای خودتـان را نـدیـده گرفتید وبه آنچه که خود بیشتر سزاوار ملامـت بـودیـد، دیگران را ملامت کردید پس کدام دعـای شـما مسـتجـاب گـردد

فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا أَعْمَالَکُمْ وَ أَخْلِصُوا سَرَائِرَکُمْ وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ فَیَسْتَجِیبَ اللَّهُ لَکُمْ دُعَاءَکُمْ(۸)

تقوا پیشه کـنیـد اعمـال خـویـش را اصــلاح نـمایـیـد امـر بـه معروف و نهی از مـنکر کنید تـا دعـای شما به اجابـت برسـد

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل ۱۰ مرجع با استفاده از م۱۷۴۴   

(۲)رساله مصور ج۲ ص۲۴۵               

(۳)مکارم استفتاع       

(۴)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱۷۴۴            

(۵)استفتاعات امام ج۱ احکام روزه                           

(۶)سوره غافر آیه ۶۰

(۷)سوره فاطر آیه ۶

(۸)سفینه البحار /محدث قمی ج۱ ص۴۴۸-۴۴۹

پر بازدیدترین ها

بیشتر