دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - الإثنين 12 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۴/۰۲) سخنرانی روز ششم ماه رمضان(گناهان و آلودگیهای مبتلا به)

روزه کارگران: سوال(۱۸): اینجانب کارگر شاغل در شرایط بسیار بد آب و هوایی (گرمای ۴۵ درجه) که روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است بطوریکه کارم را تحت تأثیر قرار میدهد و ممکن است به اخراجم منجر شود لطفا مرا راهنمایی کنید   جواب: اگر مرخصی و اشتغال موقت به شغل دیگری که با روزه گرفتن […]

روزه کارگران:

سوال(۱۸):

اینجانب کارگر شاغل در شرایط بسیار بد آب و هوایی (گرمای ۴۵ درجه) که روزه گرفتن برایم بسیار مشکل است بطوریکه کارم را تحت تأثیر قرار میدهد و ممکن است به اخراجم منجر شود لطفا مرا راهنمایی کنید

 

جواب:

اگر مرخصی و اشتغال موقت به شغل دیگری که با روزه گرفتن منافاتی ندارد و یا مسافرت در ابتدای هر روز برای شما امکان ندارد باید روزه بگیرید و اگر در بین روز ،روزه برای شما یا مشقت زیاد داشته باشد بطوریکه شما را از ادامه کاری باز میدارد که لازمه امرار معاش است افطار برای شما جایز است و بعدا باید آن را قضا کنید ولی در غیر اینصورت ترک آن به جهت برخی عذرها جایز نیست(۱)

 

روزه کشاورزان و دامداران

سوال(۱۹):

آیا بر کشاورزان و دام دارانی که به کشاورزی یا چوپانی مشغولند روزه گـرفتن واجـب است؟

 

جواب :

بلی واجب است ولی اگـر در بین روز ادامه روزه با سختی زیاد(حرجی) باشد می تواند افطار کند(۲)

 

سوال(۲۰):

اوج کار ما کشاورزان (مانند درو کردن گندم و جو)در فصل تابستان و گاهی هم زمان با رمضان است و نمی توانیم آن را تعطیل کنیم زیرا محصول از بین می رود از طرفی اگر روزه بگیریم به علت تشنگی زیاد در گرمای شدید نمی توانیم به کارمان برسیم و کار عقب می ماند وظیفه ما چیست؟

 

جواب:

در صورتی که بتوانید روزه بگیرید هر چند برای کار کمک بگیرید یا شب کار کنید باید روزه بگیرید و اگر ممکن نباشد میتوانید بعد از اذان صبح به قصد مسافرت شرعی از محل خود بیرون بروید و افطار کنید و سپس برگردید اگر این هم ممکن نبود باید روزه بگیرید ولی در بین روز که روزه برایتان بسیار سخت می شود به دلیل مشقت و ضعف شدید میتوانید افطار کنید* و قضای آن را در فصلی دیگر تا قبل از ماه رمضان سال بعد بگیرید.(۳)

 

*آیت الله سیستانی:البته در چنین مواردی احتیاط واجب آن است که در خوردن و آشامیدن به مقدار ضرورت و پیدا کردن توان کاری اکتفا کنید نه به حدی که مانند روزهای معمولی می خورید و می آشامید.(۴)

 

گناهان و آلودگیهای مبتلا به

در کتابهای روایی و اخلاقی برخی از گناهان تحت عنوان رذایل اخلاقی مورد توجه قرار گرفته اند که علی القاعده باید با بهره گیری از فرصت های ماه مبارک رمضان جهت زدودن آنها استفاده کرد لازم میدانم به بخشی از اینها ولو بصورت فهرست اشاره بکنم.

 

۱-ریاکاری که در مقابل اخلاص قرار دارد

رسولخدا(ص) فرمود:

لا یَقْبَلُ اللهُ عَمَلاً فیهِ مِقْدارَ ذَرَّهٍ مِنْ رِیاءٍ(۵)

خداوند عملی که به اندازه ذره ای ریا داشته باشد قبـول نمـی کند

 

۲-گناهان ویژه زبان

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

اِنْ أحْبَـبْتَ سَـلامَـهَ نـَفـْسِکَ وَ سِـتْـرَ مَعایِبِکَ فَقَلِّلْ کَلامَکَ وَ اَکْثِرْ صَمْتَکَ(۶)

اگر دوست داری از سلامت نفس بـرخـوردار شـوی و عیـوب و کاستی هایت پوشیده بماند کمتر سخن بگو وبیشتر خاموش باش

 

نمونه هایی از گناهان زبان

۱-خصومت و نزاع و لجاجت در کلام

۲-غیبت کردن

۳-بدزبانی و دشنام دادن

۴-دروغ گفتن

۵-لعن کسی که مستحق لعن نیست

۶-سخن چینی

۷-مسخره کردن دیـگـران

۸-تهمت زدن

۹-فاش کردن اسرار مردم

۱۰-خودستایی

۱۱-اذیت دیگران با نیش زبان(۷)

 

۳-کبر ورزیدن

رسولخدا(ص) نقل فرمود:

اَمْـقَـتُ الـنـّاسِ اَلْـمـُتَـکَـبّـِرُ (۸)

منفورترین مردم انسان متــکـبر اسـت

 

۴-دنیا پرستی

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

حُبُّ الـدُّنْیا یُفْسِدُ الْعَـقـْلَ وَ یُـصـِّـمُ الْـقـَلْبَ عَنْ سِـماعِ الْحِکْمَهِ وَ یُـوجِـبُ اَلیمَ الْعِقابِ(۹)

دنیا پرستی عقل را فاسد و گوش قلب را از شنیدن سخنان حکـمت آمیز ناشنوا و سبب عـذاب دردنـاک در دنـیـا و آخـرت مـی شـود

 

۵-حسد ورزیدن

رسولخدا(ص) فرمود:

اَلْحَسَدُ یَأْکُلُ الْحَسَناتِ کَما تَأْکُلُ النّارُ الْحَطَبَ(۱۰)

حسد حسنات را میخورد همانگونه که آتـش هیزم را می خـورد

 

۶-غرور و خود بزرگ بینی

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

سُکْرُ الْغَفْلَهِ وَ الْغُرورِ اَبْعَدُ اِفاقَهً مِنْ سُکْرِ الْخُمُورِ(۱۱)

مستـی غــفـلت و غـرور از مـسـتـی شـراب طـولانـی تــر اسـت

 

۷-تعصّب و لجاجت

رسولخدا(ص) فرمود:

لَیْسَ مِـنّا مَـنْ دَعا اِلـی عـَصـَبِـیَّـهٍ(۱۲)

کسی که مردم را دعوت به تعصب کند از ما نیست

 

۸-شهوت پرستی

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

حَلاوَهُ الشَّهْوَهِ یُنـَغِّـصُها عارُ الْفَضیحَهِ(۱۳)

شیرینی شهـوت را ننـگ رسـوایی از بیـن می برد

 

۹-بداخلاقی

رسولخدا(ص) فرمود:

اَبَی اللهُ لِصاحِبِ الْخُلْقِ السَّیِّی بِالتَّوْبَهِ

خـداوند از پذیـرش تـوبه افراد بداخـلاق ابـا دارد

 

سوال شد: چرا یا رسول الله؟

در پاسخ فرمود:

لِاَنَّـهُ اِذا تـابَ مِـنْ ذَنْــبٍ وَقَــعَ فــی اَعْـظَـمَ مـِنَ الـذَّنْبِ الَّذی تـابَ مِنْهُ(۱۴)

زیرا هنگامی که از گناهی توبه کند در گناه بزرگتری واقع میشود

 

پی نوشت:

(۱)استفتاعات امام ج۱ احکام روزه                           

(۲)استفتاعات امام ج۱ احکام روزه               

(۳)استفتاعات امام ج۱ احکام روزه س۴۸                 

(۴)رساله مصور ج۲ ص۲۴۷

(۵)الـمحجه البیضاء/فیض کاشانی ج۶ص۱۴۱                      

(۶)تصنیف غرر الحکم ص۲۱۶ شماره ۵۲-۴۲            

(۷)اخلاق در قرآن/مکارم شیرازی ج۱ ص۳۱۶

(۸)بحار الانوار /مجلسی ج۷۰ ص۲۳۱           

(۹)غرر الحکم ج۳ص۳۹۷ شماره ۷۸-۴۸       

(۱۰)المحجه البیضا/فیض کاشانی ص۳۲۵      

(۱۱)غرر الحکم

(۱۲)سنن ابی داود حدیث ۵۱۲۱      

(۱۳) غرر الحکم/آمدی حدیث ۴۸۸۵          

(۱۴)بحار الانوار /مجلسی ج۷۰ ص۲۹۹

پر بازدیدترین ها

بیشتر