یکشنبه ۲ آبان ۱۴۰۰ - الأحد 18 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۴/۱۶) سخنرانی روز بیستم ماه رمضان(مشکلات حکومت امیرمؤمنان(ع)(۲))

سوال(۶۵): آیا گوش دادن به موسیقی روزه را باطل میکند؟   جواب: خیر ولی به هر حال گوش دادن به موسیقی حرام ،جـایز نـیسـت(۱)   سوال(۶۶): آیا قضای روزه ماه رمضان و کفاره آن بـایـد پـی در پـی انـجام شـوند؟   جواب: لازم نیست قضای روزه ها پی در پی باشد ولی در کفاره چنانکه […]

سوال(۶۵):

آیا گوش دادن به موسیقی روزه را باطل میکند؟

 

جواب:

خیر ولی به هر حال گوش دادن به موسیقی حرام ،جـایز نـیسـت(۱)

 

سوال(۶۶):

آیا قضای روزه ماه رمضان و کفاره آن بـایـد پـی در پـی انـجام شـوند؟

 

جواب:

لازم نیست قضای روزه ها پی در پی باشد ولی در کفاره چنانکه دو ماه روزه گرفتن را اختیار کـند باید ۳۱ روز را پی در پـی بـگیرد(۲)

 

سوال(۶۷):

در ماه رمضان مدتی روزه هایم قضا شده ولی تعداد آن را فراموش کرده ام وظیفه چیـست؟

 

جواب:

هر مقدار از روزه هـا را کـه بـه آن اطمیـنان دارید باید قضا کنید و بیش از آن لازم نیست(۳)

 

سوال(۶۸):

آیا باطل کردن روزه قضا جایز است؟

 

جواب:

افطار روزه قضا تا پیش از ظهر اشکال ندارد به شرطی که وقت برای قضای روزه تنگ نباشد ولی بعد از ظهر جایز نیست و اگر کسی چنین کند باید به ۱۰ فقیر هر کدام یک مد طعام کفاره بدهد و اگـر نـمـی تـوانـد ۳ روز پـی در پـی روزه بگـیرد(۴)

 

تذکر:

فقیر کسی است که نمی تواند مخارج سال خود و خانواده اش را در حد معمول و متعارف تأمین کند ولی کسیکه کار یا ملک و یا سرمایه ای دارد که می تواند با آن مخارج سال خود و آنان را بگذراند فقیر نیست(۵)

 

سوال(۶۹):

آیا کسـی کـه روزه واجـب بـر گردن اوست می تواند روزه مستحب بگیرد؟

 

جواب:

کسیکه روزه واجب بر گردن اوست نمـی تـواند روزه مستحـب بـگیرد(۶)

 

۱-آیت ا.. خامنه ای:  

کسی که روزه قضای ماه رمضان بر گردن اوست نمیتواند روزه مستحبی بگیرد(۷)

 

۲-آیت ا.. سیستانی:     

کسیکه روزه قضای رمضان بـر عهده اوسـت نمی تـواند روزه مستحب بگیرد اما اگر روزه های واجب دیگر مثل روزه کفاره و نذر و … بر گردن اوست روزه مستحب برایـش جـایز اسـت(۸)

 

مشکلات حکومت امیرمؤمنان(ع)(۲):

موضوع بحث ما مشکلات حکومت امیرمؤمنان(ع) بود که در جلسه قبل علل سکوت ۲۵ساله امیرمؤمنان(ع) پس از رحلت رسولخدا(ص) سپس هجوم مردم بسوی آن بزرگوار بعد از کشته شدن خلیفه سوم جهت بیعت کردن و علل پذیرش بیعت از ناحیه امیرمؤمنان(ع) مطرح گردید اکنون ادامه بحث را پی میگیریم.

 

سخنرانی امیرمؤمنان(ع) پس از بیعت:

پس از اینکه مردم بیعت کردند امیرمؤمنان(ع) با فاصله بسیار کوتاه یک خطبه مهمی ایراد کرده که کلیات برنامه های حکومتی خویش را تبیین نموده و در بخشی از آن چنین فرمودند:

اَلا وَ اِنَّ بَلِیَّتَکُمْ قَدْ عادَتْ کَهَیْئَتِها یَوْمَ بَـعـَثَ اللّهُ نَـبِـیّـَکُـمْ(ص)
هشیار باشید که روزگارِ آزمایش به همان شکل خـود در روز بـعثـت پیـامبر(ص) به شمـا بازگـشتـه

وَ الَّذى بَـعَثَهُ بِالـْحَقِّ

بهخدایى که او را بهحق فرستاد

لَتُـبَـلْبـَلُنَّ بَـلـْبـَلَـهً

هرآینه همه درهم ریخته مىشوید

وَ لَتُغَرْبَلُنَّ غَرْبَلَهً

و هرآینه غربالمىگردید

وَلَتُساطُنَّ سَوْطَ الْقِدْرِ

و همچون محتواى دیگ جوشان درهم و برهم گشته

حَتّى یَعُودَ اَسْفَلُکُمْ اَعْلاکُمْ، وَ اَعْلاکُمْ اَسْفَلَکُمْ

تا آنجا که ذلیل شما گرامـى و بالانـشیـنتان پـسـت شـود

وَ لَیَسْبِقَنَّ سابِقُونَ کانُوا قَصَرُوا

واپسماندهها که کوتاهى کردند پیش افتند

وَلَیَقْصُرَنَّ سَبّاقُونَ کانُوا سَبَقـُوا(۹)      

و پیشافتادههاى گذشته پس مانند

 

۱-بیعت شکنی عده ای از مسلمانان

از جمله مشکلات اساسی امیرمؤمنان(ع) پس از پذیرش خلافت ظاهری این بود که عده ای از بیعت کنندگان بدعهدی نموده و بیعت خود را شکسته و در برابر امیرمؤمنان(ع) صف آرایی کردند لذا آن بزرگوار در این زمینه چنین می فرماید:

فَـلَـمّا نـَهَضْتُ بِالْاَمْـرِ 

ولی هنگامی که قیام به امر خلافت کردم

نَکـَثَـتْ طائِـفَـهُ

جمعی پیمان خود را شکستند(مقصود برپاکنندگان جنگ جمل است یعنی طلحه ،زبیر و عایشه خانم)

وَ مـَرَقَتْ اُخـْری

و گروهی (به بهانه های واهی سر از اطاعـتم پیچـیدند)از دیـن خـدا بیرون پریدند(هدف از آنان خوارج هستند که مارقین نام گرفته اند)

وَ قَسَطَ آخَـرونَ(۱۰)

و دسته دیگری راه ظلم و طغیان را پیش گرفتند واز اطاعت حق برتافتند (هدف از قاسطین معاویه و پیروان او بودند که جنگ صفین را راه انداختند)

کَاَنَّهُمْ لَمْیَسْمَعُوا کَلامَ اللّهِ

گویى هر سه طایفه این سخن خدا را نشنیده بودند

حَیْثُ یَقُولُ:

که مىفرماید:

تِلْکَ الدّارُ الاْخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذینَ لایُـریـدُونَ عُلُوًّا فِى الْارْضِ وَلافَساداً وَالْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقینَ
این سراى آخرت را بـراى کسانى قـرار دادهایم که خواهان برترى و فسـاد در زمین نیستـند، و عـاقـبت خـوش از پرهیـزکـاران اسـت

بَـلـى وَ اللّهِ لَـقَدْ سَـمِعُـوها وَ وَعَـوْها، وَلکِنـَّهُمْ حَلِیَـتِ الدُّنـْیا فـى اَعْـیُنـِهِمْ، وَ راقـَهُمْ زِبْـرِجُها(۱۱)چرا، به خدا قسم شنیده بودندو آن را از حفظ داشتـند، امّـا زرق و برق دنیا چشمشان را پر کرد، و زیور و زینتش آنان را فریفـت

 

تذکر:

ابن منظور در لسان العرب می نویسد:

در حدیث علی(ع) آمده:     

اُمِرْتُ بِقِتالِ النّاکِثینَ وَالْقاسِطینَ وَالـمارِقـیـنَ(۱۲)

یعنی من مأمور شدم با سه گروه ناکثان،قاسطان و مارقان بجنگم

 

ابن منظوردر ادامه حدیث می نویسد:

وَالْقاسِطونَ اَهْلُ الصِّفینَ لانَّهُمْ جاروا فِی الْحُکـْمِ وَ بَـغَـوْا عَـلَیْهِ(۱۳)

به طـوری که اشـاره گـردید ایـن سـه گـروه بر اسـاس نظر شارحان نهج البلاغه عبارتند از:آتش افروزان جنگهای جمل،نهروان و صفین

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱۵۷۲                        

(۲)العروه الوثقی مع تعلیقات ج۲ م۷            

(۳)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱۶۹۷

(۴)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱۶۸۷ 

(۵)رساله مصور ج۲ ص۲۷۴   

(۶)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱۵۶۳

(۷)أجوبه الاستفتائات م۷۴۳  

(۸)العروه الوثقی مع تعلیقه ج۲ م۳

(۹)نهج البلاغه خطبه ۱۶        

(۱۰)همان خطبه ۳                             

(۱۱)نهج البلاغه خطبه ۳        

(۱۲)لسان العرب ماده(قسط)  

(۱۳)پیام امام/مکارم شیرازی ج۱ ص۳۸۳

پر بازدیدترین ها

بیشتر