یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - الأحد 11 ربيع أول 1443

(۱۳۹۴/۰۴/۲۰) سخنرانی روز بیست و چهارم ماه رمضان(مشکلات حکومت امیرمؤمنان(ع)(۴))

سوال(۸۰): مسافت شرعی برای قصد مسافرت چند کیلو متر است؟   جواب: نظر مراجع بزرگوار تقلید در این زمینه متفاوت اسـت لـذا فتـاوا بـه ترتیـب زیر بیـان می شـود ۱-حـضـرات آیــات : امـام ، اراکـی، فـاضـل، گلپایگانی، صافی، بهجت، خامنه ای، نوری: هر فرسخ شرعی =حدود پنج و نیم کیلومتر است لذا ۸ فرسخ =حدود […]

سوال(۸۰):

مسافت شرعی برای قصد مسافرت چند کیلو متر است؟

 

جواب:

نظر مراجع بزرگوار تقلید در این زمینه متفاوت اسـت لـذا فتـاوا بـه ترتیـب زیر بیـان می شـود

۱-حـضـرات آیــات : امـام ، اراکـی، فـاضـل، گلپایگانی، صافی، بهجت، خامنه ای، نوری:

هر فرسخ شرعی =حدود پنج و نیم کیلومتر است لذا ۸ فرسخ =حدود چهل و پنج کیـلومتر اسـت


۲-حضرات آیات : خویی ، تبریزی ، وحید ، سیستانی

هر فرسخ شرعی = حدود پنج و نیم کیلومتر است لذا ۸ فرسخ = تقریباً چهل و چهار کیلو متر اسـت


۳-حضرت آیت الله مکارم:

هر فرسخ شرعی = کمتر از پنج و نیم کیلو متر است لذا ۸ فرسخ = حـدود چـهل و سـه کیلو متـر است

۴-حضرت آیت الله شبیر زنجانی:

هر فرسخ شرعی = تقریباً پنج کیلو متر است لذا ۸ فرسخ = حدود چهل کیلو مـتر اسـت(۱)


یادآوری چند حکم شرعی:

۱-کسی که رفتن و برگشتن او ۸ فرسخ است اگر رفتن او کـمتر از ۴ فرسخ نباشد باید نماز را شکسته بخواند بنابراین اگر رفتن سه فرسخ و برگشتن ۵ فرسخ باشـد باید نـماز را تمـام بخوانـد(۲)

۲-اگر رفتن و برگشتن ۸ فرسخ باشد باید نماز را شکسته بخواند چه همان روز و شب بخواهد برگردد یا غـیر آن روز و شـب(۳)

۳-اگر سفر ،مختصری از ۸ فرسخ کمتر باشد یا انـسان نداند که سفر او ۸ فرسخ است یا نه نباید نماز را شکسته بخواند(۴)

۴-اگر یک عادل خبر دهد که سفر انسان ۸ فرسخ است بنابراحتیاط واجب باید نماز را هم شکسته و هم تمام بخواند و روزه بـگـیرد و قضـای آن را هم بجـا آورد(۵)

۵-کسی که یقین دارد سفر او ۸ فرسخ اسـت اگـر نمـاز را شکسته بخواند و بعد بفهمد ۸ فرسخ نبوده باید آن را ۴ رکعتی بجا آورد و اگر وقت گذشته قضا نـماید(۶)

 

بحث جلسه قبل در زمینه جنگ جمل و کسانی بود که این جنگ را راه اندازی کردند و گفته شد که گروه دوم از برپا کنندگان جنگ کسانی بودند که با سکوت خویش آنان را یاری کردند و عبارتند از:

 

۱-سعد بن ابی وقاص

او صحابه رسولخدا(ص) و اولین کسی بود که در راه خدا تیر انداخت معروف به فارِسُ الاسلام بود و در ۱۷ سالگی مسلمان شد و در جنگ بدر حضور داشت شهرت او بخاطر پیروزی بر سپاه ایران و فتح عراق و تصرف پایتخت ساسانی است

وی شهر کوفه را بنـا کـرد و از سـوی عمـر بـه حـکومت آن شـهر گماشته شد و در خلافت عثـمان نیز مـدتی والـی آن شهـر بـود در اواخر عمر به مدینه رفت و نابینا گردید و در همین شهر درگذشت

 

۲-اسامه بن زید بن حارثه

از صحابه رسولخدا(ص) و مورد علاقه ،محبت و محل اعتماد آن حضرت بود.پیامبر(ص) او را در سن ۱۸ سالگی فرمانده سپاهی کرد که بزرگان صحابه افراد آن سپاه بودند که به جنگ با رومیان اعزام فرمود ولی افراد سپاه تمرد کردند و این جنگ تا به دوران خلافت ابوبکر به تأخیر افتاد و پس از ۴۰ روز با پیروزی و به اسارت گرفتن عده ای از رومیان بازگشت.

وی در جنگهای امیرمؤمنان(ع) شرکت نکرد و لذا چون سهم خویش را از بیت المال از آن حضرت مطالبه نمود فرمود:این اموال مخصوص مجاهدان است من خـودم املاکـی در مـدیـنه دارم هـر چـه خـواسـتی از آنـها بـردار

 

۳-عبدالله بن عمر بن خطاب

وی سه سال پس از بعثت در مکه متولد شد و گفته شده قبل از پدرش اسلام آورده و او قبل از پدر خود به مدینه هجرت کرده و در جنگ بدر و احد خود را برای جنگ عرضه داشت ولی پیامـبر(ص) اجـازه نـفرمود

وی در جنگ خندق در شمار مجاهدان بود و در سال ۷۳ یا ۷۴ ه ق در سن ۸۴ سالگی در مکه از دنیا رفت و برای تحلیل شخصیت او مطالب جالبی در زندگی وی وجود دارد که چند نمونه را یـادآوری می کـنیـم:

الف:عبدالله با یزید بیعت کرد و کار خود را چنـین توجیه می نمود که اگر این کار درسـتی بوده چه بهتر وگرنه صبر می کنم تا اوضاع تغییر کند.

ب:وقتی مردم مدینه علیه یزید قیام کردند و بیعت او را شکستند عبدالله بن عمر فرزندان خود را جمع کـرد و گفت:ما بر اساس بیـعت خدا و رسول او بـا یـزید بیـعت کردیـم و از پـیامبر(ص) شنـیدم فرمـود:

روز قیامت پرچمی افراشته گردد و گروهی زیر آن گرد آیند و سپس اعلام می شود اینان جفاکارانند و بزرگترین جفای آنان پس از شرک به خدا نقض بیعت است مبادا یکی از شما بیعت خود را بـشـکند کـه میـان مـن و او شـمـشیر حـکم خـواهـد کـرد

 

ج:ابن عبدالبر در کتاب الاستیعاب و زرکلی در کتاب الاعلام و دیگران نقل کرده اند که عبدالله بن عمر همیشه می گفت:در تمام عمرم بیش از هر چیز بر این افسوس می خورم که چرا در جنگ های علی(ع) با سرکشان و طاغیان زمانش شرکـت نـنمودم

 

۴-محمّد بن مسلمه بن خالد

صحابی رسولخدا(ص) و از انصار مدینه بود و در غزوات بدر و احد و سایر جنگها به جز تبوک حضور داشت و گفته شده یکبار از سوی رسولخدا(ص) در یکی از سفـرهای آن حـضرت عـامل مـدینـه گـردیـد

وی پس از قتل عثمـان خـانه نشینـی اخـتیار نمـود و در سال ۴۶ق در مدینه از دنیا رفت وی در جنگهای جمل و صفین شرکت نکرد و خود را کنـار کـشید

 

توضیح:

مرحوم شیخ مفید در کتاب الجمل به نقل از ابومخنف (لوط بن یـحیی الازدی)در کتاب خودش که در زمینه جنگ بصره نوشته نقل می کند:امیرمؤمنان(ع) وقتی عدم شرکت سعد بن وقاص،محمد بن مسلمه،اسامه بن یزید و عبدالله بن عمر را در جـنگ جـمل شنـید به دنـبال آنان فرستاد وقـتی حـاضر شـدند امـام(ع) خطـاب به آنان فـرمـود:

قَدْ بَلَغَنـی عَنْکُـمْ هَناتٌ(خصال سوء)کَرِهْتـُها وَ اَنَا لا اُکْرِهُکُمْ عَلَی الْمَسیرِ مَعی ،اَلَسْتُمْ عَلی بَیْعَتی؟قالو:بَلی قالَ:فَمَا الَّذی یُقْعِدُکُمْ عَـنْ صـُحْبَتـی؟

 

هر کدام یک یک به امام(ع) پاسخ دادند:

سعد بن وقاص گفت:

اِنّی اَکْرَهُ الْـخـُروجَ فـی هذَا الْحَرْبِ لِـئَلاّ اُصـیـبَ مُـؤْمِناً فَاِنْ اَعْطَیْتَنی سَیفاً یَعْرِفُ الْمُؤْمِنَ مِنَ الْکافِرِ قاتَلْتُ مَعَکَ

 

زید بن اسامه گفت:

اَنْتَ اَعَزُّ الْخَلْقِ عَلَیَّ وَ لکنّی عاهَدْتُ اللهَ اَنْ لا اُقـاتِـلَ اَهْلَ لا اِلهَ اِلّا الله

 

عبد الله بن عمر گفت:

لَسْتُ اَعْرِفُ فی هذا الْحَرْبِ شَیْئاً اَسْئَلُکَ اَلّا تَحْمِلَنی عَلی ما لا اَعْرِفُ(۷)

 

پی نوشت:

(۱)استفتائات مراجع

(۲)توضیح المسائل مراجع م ۱۲۷۲               

(۳)همان م ۱۲۷۳                   

(۴)همان م ۱۲۷۴                   

(۵)همان م ۱۲۷۵            

(۶)همان م ۱۲۷۶                   

(۷)مصنفات/شیخ مفید ج۱ ص۹۵-۹۶

پر بازدیدترین ها

بیشتر