جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 28 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۴/۰۵/۲۳) کارکنان ادارات معروفات و منکرات حوزه کاری خود را مورد توجه قرار بدهند

حجت الاسلام شکوری در جلسه اخلاق اداری که بصورت هفتگی با حضور کارکنان و کارمندان ادارات شهرستان خوی تشکیل می شود طی سخنان مبسوطی اظهار داشت بر اساس مفاد روایات فلسفه اصلی وجود کارگزاران حکومتی در بخش های مختلف خدمت کردن به مردم و برطرف ساختن نیازهای مربوطه آنان است بطوریکه امام کاظم(ع) فرمود:مهر قبول […]

حجت الاسلام شکوری در جلسه اخلاق اداری که بصورت هفتگی با حضور کارکنان و کارمندان ادارات شهرستان خوی تشکیل می شود طی سخنان مبسوطی اظهار داشت بر اساس مفاد روایات فلسفه اصلی وجود کارگزاران حکومتی در بخش های مختلف خدمت کردن به مردم و برطرف ساختن نیازهای مربوطه آنان است بطوریکه امام کاظم(ع) فرمود:مهر قبول اعمال شما برآوردن نیازهای برادرانتان و نیکی کردن به آنان در حد توانتان است در غیر اینصورت هیچ عملی از شما پذیرفته نخواهد شد .

حجت الاسلام شکوری در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به اصول و ارزشهای اخلاق اداری که لازم است کارمندان بصورت روزمره مورد توجه و رعایت قرار بدهند اظهار داشت امانت داری ،روحیه خدمت گذاری،مسئولیت پذیری ،انضباط کاری،مهرورزی ،حوصله و بردباری ،عدالت خواهی ،خوش رویی ،خوش رفتاری از جمله معیارها و ارزشهای اسلامی و اجتماعی کارگزاران هستند.

وی در بخش دیگر از سخنان خود اظهار داشت امر به معروف و نهی از منکر از جمله وظایف مهم اجتماعی مسلمانان می باشد که پیاده شدن سایر معارف دینی وابسته به اجرای این دو فریضه می باشد لذا کارکنان ادارات باید معروفاتی را که در حوزه کاری خود وجود دارد مورد توجه و عنایت قرار بدهند از قبیل :حفظ احترام همکاران و ارباب رجوع،جلب رضایت مراجعین و همکاران،حضور بموقع در محل کار ،حضور در نمازهای جماعت اداره،انجام به موقع و دقیق وظایف محوله،عدم تجسس در امور شخصی دیگران،دقت و احتیاط در مصرف بیت المال،رعایتعدالت و انصاف در برخوردها،تواضع و فروتنی در برابر مردم وهمکاران،تسریع در انجام امور مردم و مراجعین،خدمت به خانواده شهداء و ایثارگران،سخت کوشی و تلاش در انجام کار،اجتناب از ریخت و پاش و دوری از اسراف،رعایت کردن پوشش اسلامی در محل کار،جدا بودن محل فعالیت خانم ها و آقایان،توجه به ساده پوشی و عدم آرایش در ادارات ،رعایت قوانین و مقررات و ضوابط اداری،حفظ کردن اسرار شغلی از دیگران،تقویت کردن روحیه انتقاد پذیری و حفظ و گسترش روحیه انقلابی و ساده زیستی

 

{gallery}akhlag-edari-94-5-22{/gallery}

 

وی در ادامه به پاره ای از منکراتی که احتمالا در ادارات بصورت روزمره مبتلا به کارکنان و کارمندان باشد اشاره کرد و اظهار داشت سوء استفاده از موقعیت شغلی،استفاده شخصی از امکانات دولتی و مردمی،تکبر به همکاران و مراجعه کنندگان،انتقام جویی از همکاران و مراجعه کنندگان،اعمال نفوذ برای نیل به منافع شخصی و گروهی،سهل انگاری در وظایف اداری و کم کاری،دیر سرکار آمدن و زود رفتن از اداره ،انجام کارهای شخصی در ساعات اداری،انجام اضافه کاری های ساختگی و غیر لازم،پذیرایی های پر خرج برای حفظ موقعییت شخصی،ظاهر سازی برای حفظ و کسب منافع شخصی،استفاده از امکانات محل کار جهت منافع شخصی،سهل انگاری در حفظ امکانات دولتی،بدبین کردن مردم به نظام و انقلاب اسلامی،انجام مأموریت های پر هزینه و بی مورد،اختلاس، جعلسند و رشوه خواری،خیانت در امانت و عدم وفای به عهد،مکالمه زیاد و طولانی با تلفن اداره،تجمل گرایی و. ترویج فرهنگ مصرفی،عدم رعایت سلسه مراتب اداری،استهزاء و تخریب همکاران و مراجعین ،افشا کردن اطلاعات موجود در اداره،استعمال کردن دخانیات و آلودگی به اعتیاد،فرار از قانون با انجام ترفند های خاص،عدم توجه به کسب رضایت مراجعین،تمرد کردن از دستورات مافوق خود و دخالت بی مورد در امور مربوط به دیگران از آن جمله می باشند.