پنج شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - الخميس 27 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۴/۰۶/۲۲) اهداف حماسه عاشورا(جلسه شورای فرهنگ عمومی)

عن حسین بن علی(ع):  أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّهِ نَبِیِّهِ(ص)فَاِنَّ السـُنَّهَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ أُحْیِیَتْ، وَ اِنْ تَسْمَعُوا قـَوْلـی وَ تُـطـیـعـُوا أَمْـری اَهْــدِکُـمْ سـَبـیـلَ الـرَّشادِ(۱) من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا مى خوانم، چرا که {این گروه}سنّت پیامبر(ص)را از بین برده و بدعت [در دین] را […]

عن حسین بن علی(ع): 

أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّهِ نَبِیِّهِ(ص)فَاِنَّ السـُنَّهَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ أُحْیِیَتْ، وَ اِنْ تَسْمَعُوا قـَوْلـی وَ تُـطـیـعـُوا أَمْـری اَهْــدِکُـمْ سـَبـیـلَ الـرَّشادِ(۱)

من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا مى خوانم، چرا که {این گروه}سنّت پیامبر(ص)را از بین برده و بدعت [در دین] را احیا کردند، اگر سخنانم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت مى کنم

 

مقدمه:

یکی از موضوعات جلسه شورای فرهنگ به طوری که در دعوت نامه مطرح شده برنامه ریزی و تبادل نظر در ارتباط با ماه محرم آینده است لذا لازم میدانم در این زمینه مقـدمـاتی را مطـرح کـنم

۱-از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون برنامه های متعددی در زمینه گرامی داشت حماسه عاشورا و عزاداری شهدای کربلا اجرا شده است و در طول این مدت مواجه با برخی ناملایمات ،انحرافات و خرافاتی بودیم که زمینه سازیهای آن از ناحیه دشمنان اهل بیت(ع) بوده

و عده ای از عوام الناس هم از روی ناآگاهی آنها را گسترش می دادند و عکس العمل هایی از ناحیه مسئولین صورت می گرفت.تجربه ای که به دست آمده این است که با توجه به بعد اعتقادی و فرهنگی موضوع اجبار و تحـمیل نتـیجه منـفی خـواهـد داشـت

 

۲-به طوری که اشاره گردید دشمنان اهل بیت(ع) دنبال برجسته سازی وصله ها و خرافات عزاداری ها هستند تا این حماسه انسان ساز را به خیال باطل خود به انحراف بکشانند لذا هر کسی هر چه در توان دارد باید با این پدیده شوم مبارزه کند و حداقل کاری که در این زمینه می توان انجام داد اینکه در سخنرانی ها ،مداحی ها ،عزاداری ها و شبیه خوانی ها از خرافات و وصله هـا اجـتناب کنـیم

۳-تمامی عناصری که در ارتباط با حماسه عاشورا و زنده نگه داشتن آن مسئولیت هایی بر عهده دارند باید همه بدانیم که در شرایط فعلی رمز موفقیت همکاری و هماهنگی با یکدیگر است در غیر اینصورت کارهای مـثـبـت هـمـدیـگـر را خـنـثـی و بـی اثـر خـواهـیم کرد و این مجموعه ها عبارتند از:روحانیون بزرگوار ،هیئت های عزاداری ،سازمان تبلیغات،ارشاد اسلامی ،اداره اوقاف ،امنای مساجد ،پایگاه های مقاومت ،کانون مداحان و نـیروی انتـظـامـی

 

اهداف قیام عاشورا:

باید توجه داشته باشیم که همه دستورالعمل ها و اقدامات اصلاحی تمامی مجموعه ها باید در راستای اهداف قیام عاشورا صورت بگیرد در غیر اینصورت موجب سوء استفاده دشمنان اسلام و مسلمین قرار خواهد گرفت به عنوان تبـرک مـواردی از ایـن اهـداف را یـادآوری می کـنـیم

ابتدا لازم به یادآوری است که این اهداف با بهـره گـیری از سخنان ،خطبه ها و مواضع حضرت اباعبدالله الحسین(ع)در جریان قیام و حمـاسـه عـاشـورا بـه دسـت آمـده اسـت

 

۱-حفظ کردن اسلام از نابودی

حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در ملاقات با مروان به مجرد شنیدن مرگ معاویه و به خلافت رسیدن یزید چنین فرمود

وَ عــَلَـی الإســلام الــسّـَلامُ إذْ بُـلـیتِ الأُمَّهُ بِـراعٍ مِـثْـلَ یـزیـدَ(۲)

زمانی که امت اسـلامی گـرفتـار زمـامـداری مثل یزید شود، باید با اسلام خداحافظی کرد

 

۲-امر به معروف و نهی از منکر

امر به معروف و نهی از منکر یکی از اهداف مهم قیام عاشورا بوده است اباعبدالله الحسین(ع) در موارد مختلف روی این موضوع تأکید فـرمـودنـد از جمـله:

الف:در کنار قـبر رسـولـخـدا(ص) بـه درگاه خداوند چنین عرضه میدارد

اَللّهُمَّ اِنّی اُحِبُّ الْمَعْروفَ وَ أَکْرَهُ الـْمُنـْکَـرَ(۳)

خدایا من معروف را دوست داشته و از منکر بیـزارم

 

ب:در بـخـشی از وصـیت نـامـه خـود بـه برادرش محمد حنفیه چنین می نویسد:

أُریدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ وَ أَنْهی عَنِ الْمُنْکَرِ(۴)

میخواهم امر به معروف و نهی از منکر نـمایـم

 

۳-مبارزه با حکومت استبدادی یزید

امام حسین(ع) موقـع خـروج از مـدینـه در پـاسـخ پیشنهاد برادر خود محمد حنفیه چنین می فرمایـد:

لَـوْ لَـمْ یَـکُـنْ فِی الدُّنْیا مَلـْجأً وَ لا مَأوی لَما بایَعْتُ یَزیدَ بْنَ مُـعاوِیَهَ(۵)

اگر در کره زمیـن بـرای مـن پـناهـگـاهـی پـیدا نشود هرگز با یزید بن معاویه بیعت نخواهم کرد

 

۴-اصلاح کردن امور امت پیامبر(ص)

حضرت اباعبدالله الحسین(ع) موقع خروج از مدینه وصیتنامه ای را تهیه و به بـرادرش مـحمـد حنـفـیه تحویل داد که در بخشی از آن چنین مـی نویسـند:

اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْاِصْلاحِ فی اُمُّهِ جَدّی(۶)

خارج شدم جهت اصلاح امـورات امـت جـدم

{gallery}sh-farhang94-6-22{/gallery}

۵-احیاء سیره رسولخدا(ص) و امیرمؤمنان(ع)

حضرت اباعبدالله الحـسـین(ع) در بـخـش دیـگـر همـان وصیتنامه یکی از اهداف قیام خود را چنین بیان فرمـوده:

وَ أَسیرَ بِـسـیـرَهِ جَدّی وَ أَبی عَلِی بْنِ أَبیـطالب(۷)

و به سیره و روش جدّم و پدرم علی بن ابیطالب عمل کنم

 

۶-پاسخ مثبت به دعوت کوفیان (و اتمام حجت بر آنان)

حضـرت ابـاعبـدالله الحسین(ع) در بخشی از پاسخ آخرین نامه کوفیان چنین می نویـسند: 

وَ قَدْ فَهِمْتُ کُلَّ الَّذِی اقْتَصَـصْـتُـمْ وَ ذَکَـرْتُـمْ، وَ مَقالَهَ جُلِّکُمْ : «أَنَّهُ لَیْسَ عَلَـیْنـا إِمامٌ فَأَقْـبِـلْ لَعَلَّ اللهُ أَنْ یَـجْمـَعَنا بِکَ عَـلَـى الْـهُـدى وَ الْحَقِّ(۸)

محتواى همه نامه هایتان (به طور فشرده) این بود که : «امام و پیشوایى نداریم، به سوى ما بیا! امید است که خداوند به وسیله تو ما را بر محور حقّ و هدایت گردآورد

 

۷-احیاء سنت ها و از بین بردن بدعت ها

امام حسین(ع) طی نامه ای به اشراف شهر بصره آنان را به سوی کمک کردن به حق دعوت می کند و در بخشی از این نامه چنـین مـی نـویـسد: 

أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّهِ نَبِیِّهِ(ص)فَاِنَّ السـُنَّهَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَهَ قَدْ أُحْیِیَتْ، وَ اِنْ تَسْمَعُوا قـَوْلـی وَ تُـطـیـعـُوا أَمْـری اَهْــدِکُـمْ سـَبـیـلَ الـرَّشادِ(۹)

من شما را به کتاب خدا و سنّت پیامبرش فرا مى خوانم، چرا که {این گروه}سنّت پیامبر(ص)را از بین برده و بدعت [در دین] را احیا کردند، اگر سخنانم را بشنوید و فرمانم را اطاعت کنید، شما را به راه راست هدایت مى کنم

 

۸-افشا کردن ماهیت واقعی امویان

اباعبدالله الحسین(ع) در موارد مختلـف بـه افـشاگـری در مـورد بنی امیه پرداخته اند به عنوان نمونه دو مورد را یادآوری میکنیم

الف:امام(ع) در بخشی از سخنان خود در مدینه خطاب به مروان بن حکم در مورد یزیـد چنـین فـرمودنـد:

وَیْـَـحَـک یا مَـرْوانُ! اَتَأْمُـرُنی بِبَیْعَهِ یَزیدَ وَ هُوَ رَجُلٌ فاسِقٌ(۱۰)

وای بر تو ای مروان آیا به من دستور میدهی بریزید بیعت کنم در حالی که او مرد فاسق است

 

ب:بنا بر بعضی نقـلها امـام(ع) در بـخـشـی از سخنان خود خطاب به مروان چنین فرمود:

وَ لَقَدْ سَمِعْتُ جَدِّی رَسُولَ اللَّهِ (ص) یَقُولُ الْخِلَافَهُ مُحَرَّمَهٌ عَلَى آلِ أَبِی سُفْیَان وَ عَلَی الطُّلَقاءِ أَبْناءِ الطُّلَقاءِ فَاِذا رَأَیْتُمْ مُعاوِیَهَ عَلی مِنْبَری فَابْقُرُوا بَطْنَهُ فَوَ اللهِ لَقَدْ رَآهُ أَهْلُ المَدینَهِ عَلی مِنْبَرِ جَدّی فَلَـمْ یـَفْـعَـلُـوا ما أُمـِرُوا بِـهِ فَابْـتَـلاهُمُ اللهُ بِاِبـنِـهِ یَـزیـدَ(۱۱)

بتحقیق خودم از رسول‏خدا (ص) شنیدم که می‏فرمود:خلافت اسلامی بر فرزندان ابوسفیان حرام است، و بر آزادشدگان و فرزندان آزاد شدگان حرام است، پس هرگاه معاویه را بر روی منبر من دیدید شکم او را پاره کنید پس سوگند به خدا! مردم مدینه معاویه را بر منبر جدّ من رسول‏خداصلی الله علیه و آله دیدند و دستور پیامبر را اجرا نکردند که خداوند آنها را به پسرش یزید دچار کرد

 

پی نوشت:

(۱)اعیان الشیعه /سید محسن امین ج۱ص۵۹۰

(۲)مقتل الحسین/خوارزمی ج۱ ص ۱۸۴                              

(۳)الفتوح/ابن اعثم کوفی ج۵ ص ۲۰

(۴)المناقب/ابن شهر آشوب ج۴ ص ۸۹                    

(۵)بحار الانوار/مجلسی ج۴۴ ص ۳۲۹                       

(۶)بحار الانوار/مجلسی ج۴۴ ص۳۲۹

(۷)الفتوح /ابن اعثم کوفی ج۵ ص ۲۳                    

(۸)تاریخ طبری ج۳ ص ۲۷۸                         

(۹)بحار الانوار/مجلسی ج۴۴ ص ۳۴۰

(۱۰)مقتل الحسین/خوارزمی ج۱ ص۱۸۴     

(۱۱)الفتوح/ابن اعثم کوفی ج۵ ص۱۷

 

موضوع: اهداف حماسه عاشورا

مکان: سالن کتابخانه پارک طوبی

مناسبت: جلسه شماره (۵۳) شورای فرهنگ عمومی