دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - الإثنين 24 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۴/۰۶/۲۵) شرایط کارگزاران حکومتی(جلسه شورای اداری)

عن مولانا علیٍّ(ع) لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ فرمان خدای سبحان را بر پا ندارد جز کسیکه لَا یُـصـَانِـعُ   اهل رشوه و کوتاه آمدن و سازشکار نباشد وَ لَا یُـضَارِعُ         در برابر ستمگران اظهار خواری و ذلت نکند وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع(۱)    از طمع ها پیروی نکند   مقدمه: از ابتدای […]

عن مولانا علیٍّ(ع)

لَا یُقِیمُ أَمْرَ اللَّهِ سُبْحَانَهُ إِلَّا مَنْ

فرمان خدای سبحان را بر پا ندارد جز کسیکه

لَا یُـصـَانِـعُ  

اهل رشوه و کوتاه آمدن و سازشکار نباشد

وَ لَا یُـضَارِعُ        

در برابر ستمگران اظهار خواری و ذلت نکند

وَ لَا یَتَّبِعُ الْمَطَامِع(۱)   

از طمع ها پیروی نکند

 

مقدمه:

از ابتدای ظهور دین اسلام تاکنون تمامی کارهایی که از ناحیه پیامبر(ص) ،ائمه(ع) و تمامی مصلحان ،مبارزان ،فقها و آحاد شیعه در طول تاریخ صورت گرفته است و حتی انقلاب اسلامی ایران و این همه شهیدی که در این راه تقدیم شده و همه مشکلاتی که ملت ایران در طول سالیان متمادی متحمل شده است همه برای این است که دستورات و فرامین الهی پیاده شود

 

امیرمؤمنان(ع) در روایت کوتاه مذکور شرایط اجرا کنندگان دستورات الهی را در سه جمله خلاصه فرموده است که به ترتیب زیر توضیح می دهیم

۱-امر الله

خداوند دو نوع دستور دارد یکی دستورات تکوینی دیگری دستورات تشریعی که منظور از امر الله در این روایت دستورات تشریعی هستند اعم از اعتقادی ،اخلاقی و عملی

 

۲-من لا یُصانِع

در معنی این واژه توضیحات متعددی ذکر شده است از جمله:سازشکاری نکردن ،کوتاه نیامدن ،رشوه نگرفتن و مدارا نکردن در امورات مربوط به حق

 

ابن اثیر در النهایه می نویسد:

اَلْیُصانَعَهُ:أَنْ تَصْنَعَ لَهُ شَیْئاً لِیَصْنَعَ لَکَ شَیئاً آخَرْ(۲)

برای کسی کاری انجام بدهی تا او برای تو کار دیگر انجام بدهد

 

۳-ولا یُضارِع

یعنی کسی که می خواهد دستورات خدا را پیاده کند نباید در برابر زورگویان و ستمگران احساس ذلت ،حقارت و خاری کند

 

امیرمؤمنان(ع) در حق چنین افرادی می فرماید:

فَمِنْ عَلاَمَهِ أَحَدِهِمْ أَنَّکَ تَرَی لَهُ قُوَّهً فِی دِینٍ(۳)

یکی از نشانه های پرهیزکاران این است که آنان را در

دین(و اجرای فرمان الهـی) قـوی و نیـرومـند می بینـی

 

۴-وَ لا یَتَّبِعُ الْمَطامِعَ

یعنی از طمع پیروی نکند چون در مضرات طمع ورزی مطالب زیادی در روایات وجود دارد به عنوان نمونه دو مورد را یادآوری میکنیم

 

امیرمؤمنان (ع) می فرماید:

مـا هَــدَمَ الـدّیــنَ مِثـْلُ الْبِــدَعِ     

هیچ چیز مانند بدعتها دین را از بین نمی برد

وَ لا أَفْسَدَ الرَّجُلَ مِثْلُ الطَّمَعِ(۴)

و چیزی مانند طمع انسان را فاسد نمی سازد

 

و در روایت دیگر می فرماید:

مَـنْ أَرادَ أَنْ یَـعـیـشَ حُــرّاً أَیّـامَ

حَـیاتِهِ فَـلا یُـسـْکِنِ الـطـَّمَـعَ قَلـْبـَهُ(۵)

کسیکه میخواهد در طول عمر آزاد زندگی کند

باید اجازه ندهد طمـع در قلبـش سکـونت یابـد

 

چند یادآوری:

۱-در آستانه دو تا انتخابات قرار داریم انتظار مردم از ناظران و مجریان انتخابات همچنین از نامزدها و طرفداران آنان این است که امانت داری ،عدالت و رعایت حقوق دیگران را کاملا رعایت کنند

۲-طبق قوانین نظام جمهوری اسلامی که رهبر کبیر انقلاب و مقام معظم رهبری پیروی از آن را واجب می دانند هیچ کدام از کارگزاران دولتی حق فعالیت انتخاباتی به نفع نامزدها را ندارند

۳-فرصت هایی که در اختیار ما مسئولان در بخش های مختلف قرار گرفته است همه محدود ،موقتی و زودگذر هستند باید تلاش کنیم از این فرصت های طلایی استفاده بهینه داشته باشیم تا فردای قیامت شرمنده خدا و خلق او نشویم

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه حکمت ۱۱۰

(۲)النهایه /ابن اثیر ماده (صنع)

(۳)نهج البلاغه خطبه ۱۹۳

(۴)بحار الانوار /مجلسی ج ۷۸ ص۹۲                      

(۵)میزان الحکمه /ری شهری ج۶ ح ۱۱۲۱۳