جمعه ۵ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 21 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۴/۰۷/۱۰) خطبه های نماز جمعه – ۱۰ مهر ۱۳۹۴

خطبه (اول): موضوع:الف: رعایت تقوی در مورد تمامی موجودات   امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه که بعد از پذیرش خلافت ظاهری ایـراد کـرده چنـین مـی فـرماینـد: إِتَّــقُـوا اللهَ فِـی عـِبـادِهِ وَ بِـــلادِهِ تقوی پیشه کنید در مورد بندگان خدا و شهرها و آبادیها فَاِنَّکُمْ مَسْؤُلُونَ حَتّی عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ چراکه […]

خطبه (اول):

موضوع:الف: رعایت تقوی در مورد تمامی موجودات

 

امیرالمؤمنین (ع) در بخشی از خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه که بعد از پذیرش خلافت ظاهری ایـراد کـرده چنـین مـی فـرماینـد:

إِتَّــقُـوا اللهَ فِـی عـِبـادِهِ وَ بِـــلادِهِ

تقوی پیشه کنید در مورد بندگان خدا و شهرها و آبادیها

فَاِنَّکُمْ مَسْؤُلُونَ حَتّی عَنِ الْبِقاعِ وَ الْبَهائِمِ

چراکه شما حتی در برابر سرزمینها و چهارپایان مسئولید

اَطـیـعـُوا اللهَ وَ لا تَـعــْصُـوهُ

از خدا اطاعت کنید و نافرمانی نکنید

وَ اِذا رَأَیـْتـمُ الـْخَـیـْرَ فـَـخُــذُوا بِهِ

هنگامی که کار خیری را مشاهده کردیـد برگـزیـنید

وَ اِذا رَأَیْتـُمُ الشَّـرَّ فَاَعْـرِضـُوا عَنْهُ (۱)

وقتی که بدی و شرّ را دیدید از او روی گردان شوید

 

توضیح :

امیرمؤمنان (ع) رعایت کردن تقوی در برخورد بـا سـه گروه را توصیـه و تأکید فـرمـوده اسـت

 

الف:بندگان خداوند

مفهوم تـقوی در بنـدگـان خـداوند: عـبارت است از رعایت کردن حقوق مربوط به آنان

امام زین العابدین(ع) در رسـاله الـحـقوق منسـوب بـه آن بـزرگـوار تمامی بندگان دارای حق را به ۳۶ گروه به ترتیب زیر تقسیم فرموده:

۱-حق سلطان                13-حق بنده                             25-حق تو بر دشمن                  

۲-حق معلّم                   14-حق نیکی‌کننده به تو            26-حق رای خواه(مشورت خواهنده)

۳-حق مولی                  15-حق موذّن                           27-حق رایزن(مشورت کننده)

۴-حق رعیّت                 16-حق پیش‌نماز                        28-حق نصیحت‌خواه

۵-حق متعلّمان               17-حق همنشین                                    29-حق نصیحت‌گو

۶-حق زن                     18-حق همسایه                          30-حق کبیر(بزرگ)

۷-حق مملوک              19-حق رفیق                            31-حق صغیر(کوچک)

۸-حق مادر                   20-حق شریک                          32-حق خواهنده

۹-حق پدر                    21-حق مال(ثروت)                   33-حق مسئول

۱۰-حق فرزند               22-حق وامخواه                       34-حق شادکننده تو

۱۱-حق برادر                23-حق معاشر(هم صحبت)           35-حق بدکننده به تو

۱۲-حق هم‌دینان           24-حق دشمن بر تو                   36-حق اهل ذمّـه(۲)

 

توضیح:

به طوریکه ملاحظه می فرمایید در فرهنگ اهل بیت(ع) تمامی انسانهایی که در کنار هم زندگی میکنند نسبت به یکدیگر از حقوقی برخوردار هستند و توجه به این حقوق و ریزه کاریهای آن از جمله ویژگیهای برجسته و منحصر بفرد دین مقدس اسلام و فرهنگ ناب اهل بیت می باشد و چنین چیزهایی در مکتب های ساخته بشر دیده نمیشود

 

ب:شهرها و آبادیها

تقوی در مورد آبادیها عبارت است از:کوشش و تلاش در آبادانی ، پرهیز از تـخریب و ویـرانی آنها و ایجاد کردن محیط سالم برای عـمـوم شـهرونـدان(۳)

 

ج:حیوانات

رعایت کردن تقوا در مورد حیوانات عبارت است از: ضرورت رعایت کردن حقوق آنها که در روایات متعددی وارد شـده اسـت ازجـمــله امـام صـادق (ع) مـی فـرمـایـد:

لِلدّابَّهِ عَلی صاحِبِها سِتَّهُ حُقُوقٍ

چهارپا بر صاحبـش شـش حـق دارد

لا یـُحـَمِّلُها فـَوْقَ طاقَـتِـها     

بیش از طاقت حیوان بر آن بار نکند

وَ لا یَتـَّخِـذَ ظَهْرَها مـَجالِسَ یَتـَحَدَّثُ عَلَیـْها

و پشت آن را مجلسی برای سخن گفتن قرار ندهـد

وَ یَـبْـدَءَ بِـعَـلَـفِـها اِذا نَـزَلَ

و هنگامیکه در منزلگاه پیاده می شود نخست آذوقه او را آماده کند

وَ لا یَـسـِمُـهـا

و بدن حیوان را داغ نکند

وَ لا یَـضْـرِبـُها فِـی وَجْـهِها فَاِنـَّها تُسَبِّحُ

و به صورتش شلاّق نزند چراکه تسبیح خدا می گوید

وَ یــَعْـرِضَ عَـلـَیـْهَا الـْمـاءَ اِذا مــَرَّ(۴)

و هر زمان از کنار آب می گذرد آب را بر او عرضه کند

 

خطبه(دوم):

موضوع:الف:مناسبتهای هفته جاری

۱۰ مهر ۱۸ ذی الحجه

عید سعید غدیر خم (۱۰ق)(۵)

درگذشت دانشمند فرزانه خواجه نصیر طوسی(۶۰۷ق)(۶)

 

۱۲ مهر ۲۰ ذی الحجه

درگذشت فقیه اصولی آیت الله آخوند ملا محمد کاظم خراسانی مؤلـف کـفایه الاصـول(۱۳۲۹ق)(۷)

 

۱۳ مهر

روز نیروی انتظامی(۸)

 

۱۴ مهر ۲۲ ذی الحجه

روز هجرت رهبر کبیر انقلاب از بغداد به پاریس(۱۳۵۷ش)(۹)

شهادت میثم تمار بر سر دار در کوفه به دستور عبید الله بن زیاد(۶۰ق)(۱۰)

 

۱۵ مهر ۲۳ ذی الحجه

درگذشت محدث خبیر مرحوم حاج شیخ عباس قمی(۱۳۵۹ق)(۱۱)

روز روستا(۱۲)

 

۱۶ مهر ۲۴ ذی الحجه

نزول آیه تطهیر در شأن رسـول خـدا(ص)،امیرمؤمنان(ع)فاطمه زهرا(س) و حسنین(۹ق)(۱۳)

روز مباهله پیامبر(ص) با نصارای نجران(۱۰ق)(۱۴)

انگشتر بخشی امیرمؤمنان(ع) در حال رکوع نماز و نزول آیه ولایت(۱۰ق)(۱۵)

روز جهانی کودک(۱۶)

 

ب:عید غدیر

با تبریک مجدد عید بزرگ و اسلامی غدیر که روز اکمال دین و اتمام نعمت الهی بر بندگان است به همه نمازگزاران ، شیعیان و محبان امیرمؤمنان(ع)، مرحوم صدوق در کتاب ارزشمند الامالی حدیثی را از رسـولخـدا(ص) نقـل کـرده که می فرماید:

مَعاشِرَ النّاسِ وَالَّذی بَعَثَنی بِالنُّبـُوَّهِ     

ای مردم سوگند به خدایی که مرا به پیامبری برگزید

وَ أصْطَفانی عَـلـی جَـمیـعِ الـْبـَرِیَّـهِ            

و مرا بر همه بشر انتخاب فرموده و برگزید

ما نَـصَـبْتُ عَلِـیاًّ عـَلَماً لِأُمّتی فِی الْأَرْضِ        

من علی را برای امت خود در روی زمین نصب نـکردم

حـَتـّی نَــوَّهَ بِاسْـمـِهِ فـی سـَـماواتِـهِ         

مگر پـس از آنـکه خدا نام او را در آسمانها مطرح کرد

وَ اَوْجـَبَ وِلایَــتَـهُ عَـلـی مَـلائِـکـَـتِـهِ(۱۷) 

و ولایت وی را بر فرشـتگان خـود واجـب ساخـت

 

توضیح:

امیرمؤمنان(ع) تمامی شرایط و ویژگیهای یک حاکم و رهبر جامعه را یکجا دارا بود و هیچکدام از اصحاب رسولخدا(ص) این ویژگیها و خصوصیات را نداشتند و برای اثبات این مدعی به عنوان نمونه به مواردی از ویژگیها و خصوصیات آن بزرگواراشاره می کنیم:

 

۱-دارا بودن بر ویژگی عصمت

بر اساس ادله معتبر نقلی و عقلی عصمت امیرمؤمنان(ع) و سـایر ائـمه(ع)و ضرورت معصوم بودن امام در کتب کلامی شیعه اثبات شده است سیره و زندگی معصومانه امیرمؤمنـان(ع) بهتـرین گـواه بر این مدعـی اسـت

 

۲-دانش لازم برای امامت

از خود امیرمؤمنان(ع) نقل شده فرمود:

فَـوَ اللهِ لَـوْ ثُـنـِیَـتْ لـی وَ سادَهٌ فَـجَـلَـسـْتُ عَـلَــیْــها

به خدا سوگند اگر کرسی دانش برای من نهاده شود و بر آن تکیه زنم

لِاَفتَیْتُ لِأَهْلَ التَّوْراهِ بِتَوْرَاتِهِمْ

به اهل تـورات بـا تـوراتـشان فتـوا می دادم

وَ لأهْلَ الإنَجِیلَ بِانـْجیلِـهِمْ    

و به اهل انجیل به انجیلشان فتوا میدادم

وَ لِأهلِ الـزَّبُـورِ بـِزَبُـورِهِـم 

و به اهل زبور به زبورشان فتوا میدادم

وَ بَیـنَ أَهْـلِ الـقـرآنِ بِـقـرآنِـهِم(۱۸)

و در میان اهل قرآن با قرآنشان فتوا میدادم

باز امیرمؤمنان(ع) در روایتی دیگر می فرماید:

اَنَا… مُـستـَوْدَعُ سِــرِّهِ وَ عِــلـْمِـهِ(۱۹)

من امانت دار سرّ و دانش پیامبر (ص) هسـتم

 

۳-شجاعت منحصر به فرد

اگر حاکم و امام جامعه انسان ترسو باشد عزت و عظمت خود و جامعه را به باد میدهد در طول تاریخ بسیاری از حاکمان ترسو و بزدل به دلیل ترس شان مردم خویش را تحت سلطه قلدران و استعمارگران قرار دادند و امروز کم نیستند حاکمانی که به دلیل ترسو بودن زیر سلطه آمریکا و رژیم صـهیونیـستی قـرار گرفـته اند

رسولخدا(ص) فرمود:

عـَلِـیُّ اَشْـجـَعُ النّاسِ(۲۰)

علی شجاع ترین مردم اسـت

 

در حدیث دیگر فرمود:

عَــلِــیٌّ سَـیــفُ اللهِ عَــلــی أَعْــدائِــهِ(۲۱)

علی شمشیر خداست که علیه دشمنان خدا کشیده می شود

 

خود امیرمؤمنان(ع) فرمود:

وَ اللهِ لَـوْ تَـظاهَـرَتِ الْـعَرَبُ عـَلـی قِتالـی لَـما وَلَّیـْتُ عَنـْها(۲۲)

به خدا سوگند اگر همه عرب پشت به پشت هم بدهند برای جنگیدن با من هرگز از آنان روی بر نتابم

 

۴-داشتن ملکه عدالت

عامل اصلی عقب ماندگیها ، انحرافات ، قیامها ، انقلابها ، سقوط حکومتها و حاکمان و قطع شدن نعمتهای خدا از بشر ستمها و بی عـدالـتی هـایـی اسـت در ایـن کـره زمیـن صـورت مـی گـیـرد

اما امیرمؤمنان(ع) می فرماید:

وَاللهِ لِأَنْ أَبیتَ عَلی حَسَکِ السَّعْدانِ مُسَـهّـَداً

به خدا سوگند اگر تمام شب را روی خارهای سعدان به سر برم

اَوْ أُجـــَرَّ فِـی الْأَغْـــلالِ مُــصـفـّـَداً

و یا با غل و زنجیر به این سو و آن سو کشیده شوم

اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ أَنْ اَلْقی الله و رَسُولَهُ یَوْمَ القـیامَـهِ

خوشتر دارم تا خدا و پیامبرش را در قیامت در حالی ملاقات کنم که

ظالِـمـاً لِـبَـعْـضِ الْـعِـبـادِ     

به بعضی از بندگان ستم کرده باشـم

وَ غاصِـباً لِـشـیءٍ مِـنَ الـْحُـطـامِ(۲۳)

و چیزی از اموال عمومی را غصب کرده باشم

 

۵-آلوده نشدن به دنیا

اما امیرمؤمنان(ع) می فرماید:

وَالله لَدُنْیاکُمْ هذِهِ أَهْوَنُ فی عَیـْنـی مِنْ عِراقِ خِنْزیـرٍ فـی یَـدِ مـَجْزومِ(۲۴)

به خدا سوگند این دنیای شما در دیده مـن از استـخـوان خوکی که در دست بیماری جزامی باشد پست تر است

 

باز امیرمؤمنان(ع) در توصیه به یاران می فرماید:

أُوصِـیکُــمْ عِـبادَ اللهِ بِـالـرَّفْـضِ لِـهـذهِ الدُّنـْیَا التَّارِکَهِ لَکُمْ وَإِنْ لَمْ تُحِبُّوا تَرْکَهَا،(۲۵)

ای بندگان خدا شما را سفارش میکنم به ترک دنیایی که شـما را رها می سـازد ولـو شـما جـدایـی از آن را دوسـت نـداریـد

 

ج:هفته نیروی انتظامی

با تبریک مجدد هفته نیروی انتـظامی و قـدردانـی از زحمات این نیرو در بخش های مختلف جامعه بر اساس قانون ۲۶ مـأموریـت بـه عـهده دارد که اجـرایی  کردن تمامی آنها فعالیت و تلاش شبانه روزی می خواهد

فرمانده نیروی انتظامی از ناحیه مقام مـعظم رهبری و فرمانده کل قوا منصوب می شود و بعنوان زیر مجموعه وزارت کشور عمل می کند در بخشی از مأموریتهـا ضابـط قـوه قـضائـیه اسـت

 

بخشی از مأموریتها:

بطوری که اشاره گردید طبق قانون حدود ۲۶ مأموریت بعهده نیروی انتظامی گذاشـته شـده اسـت از جمـلـه آنها عـبارتند از:

۱-استقرار نظم و امنیت در جامعه

۲-مقابله کردن با خرابکاریها(۲۶)

۳-حراست از اماکن و تـأسـیسات

۴-حفاظت از شخصیتها داخلی و خارجی

۵-جمع آوری سلاح و تجهیزات غیرمجاز

۶-انجام امور مربوط به تشخیص هویت

۷-اجرای قوانین راهنمایی رانندگی

۸-انجام امور امدادی و مردم یاری(۲۷)

 

د:فاجعه منا

در زمینه فاجعه دردناک و غمبار منا لازم است چند نکته را یادآوری کنم:

۱-وهابیان آل سعود ریشه در دین یهود دارند بدین جهت از نظر فاقد انسانیت بودن ،ارزش قائل نشدن بر جان انسانها و زیر بار مسئولیت نرفتن همانند یهودیان صهـیونیـست هسـتند

۲-به دلیل ضدیت و کینه دیرینه آل سعود با ایران و شیعیان احتمال اینکه زائران ما را مورد آزار و اذیت قرار بدهند بسیار زیاد بوده لذا مقام معظم رهبری مد ظله العالی آن تهدید بجا و بموقع را کردند که طبق گزارش مسئولان حج بسیار مؤثر واقع شده است

۳-یقین بدانید اگر آل سعود از قدرت مسلمانان ترس نداشته باشد قطعا کعبه و ضریح مبارک پیامبر را همانند بقیع تخریب خواهد کرد

۴-اگر نبود قدرت ایران اسلامی اکنون آل سعود تکفیری با همدستی رژیم صهیونیستی و آمریکا کشورهای سوریه ،عراق ،لبنان و یمن را به سقوط کشانده بود

 

تذکر:

کشتن انسانها انواع و اقسامی دارد که یکی از آنها قتل صبر است لغت شناسان در معنی قتل صبر می نویسند به معنی کشتن کسی در حال دستگیری و حبس است(۲۸) که نتواند به هیچ وجه از خود دفاع کند، کشتن با شکنجه(۲۹)

 

معنای اصطلاحی قتل صبر

در اصطلاح نیز به همان معنای لغوی آمده است

امام صادق (ع) فرمود:

لَـمْ ‏یَـقـْتـُلْ رَسـُولُ اللَّهِ صَـبـْراً قَـطُّ(۳۰)

رسول خدا (ص) کسی را به کشتن (قتل صبر) نکشـت

امـام سـجـاد (ع) در خـطـبه ای کـه برای مردم کوفه بیان داشت، فرمود:

… انَا بْنُ مَنْ قُتِلَ صَبْراً، وَ کَفی بِذلِکَ فـَخْراً(۳۱)

من فرزند همان کسی امام حـسیـن (ع)» هـستـم کـه او را به قتل صبر کشتند، و این بـرای ما مـوجب افـتخـار اسـت

در رابطه با کشتار حجاج در منا از مصادیق بارز قتل صبر بوده که آل سعود وهابی انجام دادند بر اساس نقلها تعدادی از کسانی که در حال جان دادن بودند داخل گونی ها می کردند

 

خطبه در خبرگزاریها:

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

خبرگزاری ایکنا

خبرگزاری رسا

خبرگزاری تسنیم

 

پی نوشت:

(۱)نهج البلاغه خطبه ۱۶۷

(۲)رساله الحقوق /امام زین العابدین(ع)

(۳) شرح رساله الحقوق / قپانچی   ج ۱   ص ۳۷۳                

(۴)فروع کافی / کلینی   ج ۶   ص ۵۳۷

(۵)وقایع الایام/محدث قمی ص ۱۷۰

(۶)پایگاه اطلاع رسانی حوزه            

(۷)مرکز اسناد انقلاب اسلامی                       

(۸)سایت نیروی انتظامی

(۹)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه     

(۱۰)منتهی الآمال/محدث قمی ص ۳۰۰       

(۱۱)پایگاه اطلاع رسانی حوزه                     

(۱۲)پایگاه اطلاع رسانی دولت

(۱۳)وقایع الایام/محدث قمی ص۱۷۷          

(۱۴)تاریخ الخلفا /سیوطی ص ۱۹                 

(۱۵)قلائد النحور/العمری ص۴۲۶                 

(۱۶) پایگاه اطلاع رسانی حوزه

(۱۷)الامالی/مرحوم صدوق (مترجم) ج۱ص۲۳۲

(۱۸) نهج البلاغه خطبه ۹۲                                                                                         

(۱۹)شبکه جامع اطلاع رسانی غدیر

(۲۰)جهاد در اسلام، صالحی نجف آبادی ۱۳۸۲ ش            

(۲۱)راه علی علیه السلام /سیدرضا صدر، ۱۳۸۱ ش 

(۲۲)بحارالانوار/مجلسی ج ۳۳ ص ۲۳۳

(۲۳)نهج البلاغه خطبه ۲۲۴                

(۲۴)نهج البلاغه خطبه ۳           

(۲۵)نفحات الولایه / مکارم الشیرازی ج۴ص۱۱۹

(۲۶)سایت شورای سیاستگزاری ائمه جمعه     

(۲۷)خبرگزاریهای جمهوری اسلامی           

(۲۸) المنجد، ماده صبر                      

(۲۹) مجمع البحرین، کلمه صبر، ج۲، ص۵۸۰  

(۳۰) وسایل‌الشیعه، ج۱۵، ص۱۴۸      

(۳۱) مقتل الحسین( ع)، مقرّم، ص ۴۱۱