دوشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - الإثنين 2 جماد أول 1443

(۱۳۹۴/۰۷/۲۹) ضرورت های پاسداری از آرمانهای عاشورا(سخنرانی شب هشتم ماه محرم)

ضرورت های پاسداری از آرمانهای عاشورا: در حال حاضر که ما در قرن ۱۵ قرار داریم رسالت های مهمی را شیعیان اهل بیت(ع) بر عهده دارند که باید با توجه به شرایط جـدیـد ایـن رسـالـت هـا را مـورد تـوجـه جـدی قـرار بـدهـند   شرایط جدید: ۱-پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنام دین و فرهنگ اهـل بیـت(ع) […]

ضرورت های پاسداری از آرمانهای عاشورا:

در حال حاضر که ما در قرن ۱۵ قرار داریم رسالت های مهمی را شیعیان اهل بیت(ع) بر عهده دارند که باید با توجه به شرایط جـدیـد ایـن رسـالـت هـا را مـورد تـوجـه جـدی قـرار بـدهـند

 

شرایط جدید:

۱-پیروزی انقلاب اسلامی ایران بنام دین و فرهنگ اهـل بیـت(ع) ، با الگو قراردادن حماسه عاشورا

۲-نظام جمهوری اسلامی ایران با پیروی از شـعارهـای عاشورا در مواجه با تمامی توطئه های دشمنان و ۸ سال دفاع مقدس و دفاع و حمایت از مظلومان جهان خود یـک الگوی موفق مبارزاتی در اخـتیـار تـمامی مبـارزین سطـح جـهان قـرار داده

۳-همه مکتب های مـادّی ساخـته دسـت بـشر که روزی مـدعـی بـودند کل جـهان را قبظه خواهند کرد امروز یا کاملا شکست خورده اند یا در حال فروپاشی هستند لذا شرایـط بـرای بازگـشت بشـر بسوی آمـوزه های دینی و فرهنگ ناب اهل بـیت(ع) فراهم شده است

۴-بیداری اسلامی بوجود آمده در کشورهای اسلامی زمینه را برای بازگشت مجدد مـسلمـانان به آموزه های اسلام ناب و فرهنگ اهل بیـت(ع) فراهـم ساخـته اسـت

 

 

رسالتهای شیعه:

الف:فهم و درک عمیق ابعاد متعدد حماسه عاشورا در سه محور مهم و اساسی زیر:

۱-زمینه های بـوجود آورنده عاشورا

۲-حوادث و اتفاقات از مدینه تا کربلا

۳-آثار مترتب بر عاشورا در طول تاریخ

 

مقدمات لازم:

برای فهم و درک درست محورهای سه گانه مذکور مقدماتی لازم است که در صورت فراهم نشدن این مقدمات قطعاً درک درستی نخواهیم داشت لذا به ترتیـب زیـر بـه آن مقـدمات اشـاره می کنیم

۱-مراجعه به منابع اولیه مستند و معتبر مربـوط به قیام عـاشورا اعم از حدیثی ،تاریخی و مقاتل

۲-بالا بردن سطح سخنرانیها،عزاداریها،روضه خوانیهای در ایام محرم و صفر تـا با مرور زمان فرهنـگ ناب عـاشورا در جـامعه نـهـادیـنـه شـود

۳-احساس مسئولیت در برابر گرامی داشت و زنده نگه داشـتن یاد و خاطره شهدای کربلا در طول زندگی

ب:حفاظت از حماسه عاشورا در برابر تحریفات و خرافات بـویـژه بـا توجه به حساسیتهای اخیر دشمنان نسبت به فرهنگ اهل بیـت(ع) و تـأثـیرات آموزه های عاشورا در قیام ها و مبـارزات اخـیر مسـلـمانان در کشورهای مختـلف

 

نمونه هایی از تحریفات و خرافات:

۱-استناد به مقتلهای ضعیف در سخنرانیها روضه خـوانـی ها و مـداحـی هـا در ایـام عـزاداری

۲-استفاده از ابزار و آلات موسیقی دربعضی از هیئت های عـزاداری

۳-بهره گیری از آهنگ های خوانندگان مبتذل در بعضی از نـوحـه خـوانـی ها

۴-افراط در سینه زنیها و زنجیر زنیها در نوع هیئت ها و دستـه های عـزاداری

 

یادآوری:

لازم به یادآوری است این قبیل اعمال و اقدامات تحریف آمیز و خرافی از سوی چندین گروه با اهداف مـتـفـاوت تـرویـج و تـبـلـیغ مـی شـود از جملـه:

۱-بعضی از مسئولان هیئت های عزاداری نوعاً مسئله دار

۲-متـدیـیان سـاده لـوح و عـلاقـه مند بـه اهـل بیـت(ع)

۳-بعضی از روحانیون مسئله دار با نظام جمهوری اسلامی

۴-نوحه خوانان عاطفی و احسـاسـاتی علاقه مند به ایجاد شور در عزاداران

۵-عده ای سودجو که ارزشهای دینی را زمینه ترقی خویش قرار میـدهند

۶-عوامل پشت صحنه دشمنان جهت ایجاد نفاق و اختلاف در میان   مسلمانان   و ایجاد انحراف و ترویج خرافات در حماسه عاشورا

 

روضه قطع آب :

یکی از ناجوانمردی های بنی امیه در حماسه عاشورا قطع آب روی اباعبدالله الحسین (ع) و یـاران او بـود که سـه روز مانده به شهادت امام حسین (ع) یعـنـی روز هفـتم محرم اتفاق افتاد

 

نقش آب در زندگی:

ابتدا لازم است در ارتباط با نقش حیاتـی آب در زنـدگـی انـسـان اشـاراتـی داشـتـه بـاشـیم

 

خداوند می فرماید:

وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ کُلَّ شَیْئٍ حَـیٍّ(۱)

و هـر چیـز زنـده‏اى را از آب پـدیـدآوردیم امام صادق(ع) در پاسخ پرسشی که آب چه طعمی دارد؟ فرمـود

طَعْمُ الْماءِ طَـعْمُ الْحَیاهِ قالَ اللهُ سُبْـحانَهُ (۲)

طعم آب طعم زندگی است

 

انگیزه های قطع آب :

۱- می خواستند با قطع آب و با مشکل ساختن دسترسی امام (ع) بـه آن، مـبـارزه را بـر او سـخـت گـردانـنـد.

۲-دشـمـن تـصـوّر مـی کـرد بـه ایـن وسـیـله راهـی بـرای فشار داخلی بر امام (ع) بیاید و مثلا کودکان و زنان آن حضرت را ناچار به تسلیم کنند که البته چنین نشد

 

۳-منع آب اقدامی سیاسی و تبلیغی از سوی (بنی امیه) بود آنـان مـی خواسـتـند با تـکـرار اتـهـام جـلـوگیـری امام علی (ع) از رســیــدن آب بــه عـثـمـان کینه های دیـریـنه خـود را زنـده کنـنـد.(۳)

به طوریکه در بعضی از نقلها ذیـل دسـتور قـطع آب ایـن جمله وجوددارد کَـما مُـنِـعَ التَّـقِـیُّ الـزَّ کِـیُّ الْـمَـظْلُومُ اَمـیرُ الْمُـؤْمِـنینَ عُـثْـمانُ(۴)

لذا از روز هفـتـم بـه بـعـد مشکل اصلی اردوگاه اباعبدالله الحسین (ع) مسئله آب و عطش بود و عنوان سقّایی حضرت ابوالفضل (ع) از همین جـا بوجـود آمـد.

 

چند نمونه از عطش آل الله:

۱-حضرت ابوالفضل (ع) بعد از ورود به شریعه خواست آب بنوشد فَـذَکَرَ عَـطَـشَ الـْحُسَیْن(۵)

۲-حضـرت عـلی اکبر(ع) در بازگشت از میدان به امام عرض کرد یا اَبَـهَ اَلْـعَـطَشُ قَـدْ قَـتَـلَنِی(۶)

۳-ابـاعـبدالله(ع) عـلی اصغـر را روی دسـت گرفـت خطاب به دشمنان فرمود: اَما تَـرَوْنَهُ یَتَـلَـظّی عَطَشاً؟(۷)

۴-حضرت زینب در قتلگاه گفت: بِاَبِی الْـعَـطْشانَ حَتّی مَـضی(۸)

۵-امام زین العابدین(ع) روی قبر اباعبـدالله(ع) نـوشـت:

هـذَا قَبْرُ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِّی بْنِ اَبی طالِبٍ اَلَّذی قَتَلُوهُ عَطْشاناً غَریباً (۹)

 

۶-امام باقر(ع) می فرماید:

اِنَّ الْحُسَیْنِ قُتِلَ مَظْلُوماً مَکْرُوباً عَطْشاناً (۱۰)

 

۷-امام عصر (عج) در فرازی از زیارت جامعه می فرماید:

اَلسَّلامُ عَلَی الشِّفاهِ الذّابِلاتِ (۱۱) سلام بر لبهای خشکیده

 

پی نوشت:

(۱) سوره انبیاء آیه ۳۰                 

(۲) بحار الانوار / مجلسی ج ۵۴ ص ۱۵        

(۳) مقتل جامع سید الشهداء ج ۱ ص ۷۰۷        

(۴) انساب الاشراف / بلاذری ج ۲ ص ۴۸۱

(۵) بحار الانوار/ مجلسی ج ۴۵ ص ۴۱                                  

(۶) مقتل الحسین/ مقرم ص ۲۴۶                               

(۷) حیاه الامام الحسین ج ۳ ص ۲۷۵

(۸) بحار الانوار / مجلسی ج ۴۵ ص ۵۹                                 

(۹) حیاه الامام الحسین ج ۳ ص ۳۲۵                        

(۱۰) بحارالأنوار / مجلسی ج ۱۰۱ ص ۴۶

(۱۱) المزار الکبیر/ مشهدی ص ۴۹۸