دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - الإثنين 24 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۵/۰۳/۱۹) سخنرانی روز دوم ماه مبارک رمضان(دعا در ماه رمضان)

روش های دستیابی به احکام: تنها راه دستیابی به احکام الهی اجتهاد ،تقلید و یا احتیاط است و با تکیه بـر عـقل نـمی تـوان بـر احـکام شـرعی دست یافت(۱)   توضیح: ۱-اجتهاد یعنی به دست آوردن و استخراج احـکام شـرعی و قوانین الهی از منابعی که اعتبار آنها نزد مجتهد ثابت است ۲-احتیاط یعنی عمل […]

IMG_7839.jpg

IMG_7839.jpg

روش های دستیابی به احکام:

تنها راه دستیابی به احکام الهی اجتهاد ،تقلید و یا احتیاط است و با تکیه بـر عـقل نـمی تـوان بـر احـکام شـرعی دست یافت(۱)

 

توضیح:

۱-اجتهاد یعنی به دست آوردن و استخراج احـکام شـرعی و قوانین الهی از منابعی که اعتبار آنها نزد مجتهد ثابت است

۲-احتیاط یعنی عمل کردن به گونه ای کـه مـکلـف   مطمئن شود وظیفه شرعی خود را انجام داده است مثلا کاری را که بعضی از مجتهدین حرام می دانند و بعضی دیگر حرام نمی دانند به جا نیاورد و کاری را که بعضی واجب می دانند و بعضی دیگر واجب نمی داننـد انجـام دهد

۳-تقلید یعنی مراجعه به مجتهد جامع الشرایط در احکام دیـن و به عبارت دیگر طبق تشـخیـص و فتوای او عـمل کـردن(۲)

 

معنی و اقسام احکام:

۱- به مجموعه دستورهای دین که وظـیفه انسـانها را در زندگی و کارهای روزمره مشخص می کند احکام گفته می شود(۳)

 

۲-اقسام احکام در کتب فقهی احکام را بر ۵ قسم به ترتیب زیر تقسیم فـرمـوده انـد:

الف:واجب

کارهایی است که حتما باید انجام داد و ترک آن عذاب دارد مانند نماز خواندن ،روزه گرفتن و حج واجب رفتن

 

ب:حرام

عبارت است از کارهای ناپسندی که نباید انـجام داد و انـجام آن عقاب دارد مانند دروغ گفتن ،دزدی کردن و تهمت زدن

 

ج:مستحب

کارهایی است که به جا آوردن آنها بهتر است و ثواب دارد مانند مسواک زدن و گفتن بسم الله در ابتدای غذا

 

د:مکروه

کارهایی که انجام ندادن آنهـا بهتر اسـت و تـرک آنـهـا ثواب دارد مانند خوردن غذای داغ و فوت کردن به غذا

 

ه:مُباح

هر کاری که از نظر اسلام انجام دادن و انجام ندادن آن یکسان باشد یعنی به خودی خود نه ثواب دارد و نه عذاب مانند راه رفتن و نشستن

 

تذکر:

اگر کارهای مباح را با نیّتی الهی انجام دهیم ثواب می بریم مانند درس خواندن برای خدمت کردن به جـامـعه اسـلامی

 

دعا در ماه رمضان:

یکی از موضوعاتی که در ماه رمضان مورد توجه روزه داران می باشـد و در روایات اهل بیت(ع) بر آن بسیار سفارش و تأکید شده است دعا کردن است

 

خداوند می فرماید:

وَ قالَ رَبُّکُـمُ ادْعُـونـی أَسْتَجـِبْ لَکُـمْ(۴)

پروردگار شما گفت مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را

 

از رسولخدا(ص) نقل شده:

الـدُّعـاءُ مـُخُّ الْـعـِبـادَهِ(۵)

دعـا کردن مغـز عـبـادت اسـت

 

در حدیث دیگر فرمود:

تَـرْکُ الـدُّعـاءِ مَـعـْصِـیهٌ(۶)

ترک کردن دعا گـناه اسـت

 

از امام باقر(ع) نقل شده:

ما مِنْ شَیءٍ أَفْضَلَ عِنْدَ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ أَنْ یُـسْئَـلَ وَ یُطْلَبَ مِمّا عِنْدَهُ وَ ما أَحَدٌ أَبْغَضَ اِلی اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِمَّنْ یَسـْتَـکْـبـِرُ عَـنْ عِـبـادَتِـهِ وَلا یَـسْـئَـلُ مـا عِـنـْدَهُ(۷)

چیزی نزد خدا افضل از این نیست که از او تقاضـا کـنند و از آنـچه نـزد اوست بخواهند و هیچ کس مبغوض تر و منفورتر نزد خداوند از کسانی که از عبادت او تکبر می ورزند و از مواهب او تقاضا نمی کـنند نیسـت

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل ۱۰ مرجع م۱                                           

(۲)رساله مصور ج۱ ص ۳۸                                

(۳)رساله مصور ج۱ ص ۳۹

(۴)سوره غافر آیه شریفه ۶۰              

(۵)بحار الانوار ج۹۳ ص۳۰۰             

(۶)تنبیه الخواطر ج۲ص۱۲۰             

(۷)اصول کافی ج۲ص۴۶۶