دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - الإثنين 24 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۵/۰۳/۳۱) زیان های دنیا دوستی

سخنرانی روز چهاردهم ماه مبارک رمضان: مطهرات: از جمله موضوعات مهمی که در ابتدای رساله های عملیه و سایر کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته مطهرات (پاک کننده ها)هستند که عبارتند از: ۱-آب ۲-آفتاب ۳-انتقال ۴-تبعیت ۵-زمین ۶-استحاله ۷-اسلام ۸-برطرف شدن نجاست ۹-غایب شدن مسلمان   احکام آب: آب یا مطلق است یا مضاف: ۱-آب […]

222.jpg

222.jpg

سخنرانی روز چهاردهم ماه مبارک رمضان:

مطهرات:

از جمله موضوعات مهمی که در ابتدای رساله های عملیه و سایر کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته مطهرات (پاک کننده ها)هستند که عبارتند از:

۱-آب

۲-آفتاب

۳-انتقال

۴-تبعیت

۵-زمین

۶-استحاله

۷-اسلام

۸-برطرف شدن نجاست

۹-غایب شدن مسلمان

 

احکام آب:

آب یا مطلق است یا مضاف:

۱-آب مضاف آبی است که آن را از چیزی بگیرند مانند آب هندوانه و گلاب یا با چیزی مخلوط باشد مانند آبی که به قدری با گل و مانند آن مخلوط شود که دیگر به آن آب نگویند

۲-غیر موارد آب مضاف آب مطلق است و آن بر ۵ قسم می باشد:

۱-آب کر

۲-آب قلیل

۳-آب جاری

۴-آب باران

۵-آب چاه(۱)

 

سوال:    

آبی که مضـاف بـوده و مـعلوم نیـست مطلق شده یا نه حکم چه آبی را دارد؟

 

جواب: 

حکم آب مضاف را دارد و پاک کننـده چـیز نجس نیست وضو و غسل نیز با آن باطل است(۲)

 

دو یادآوری:

۱-گرچه مایعاتی از قبیل شیر ،نفت ،بنزین و مانند آن آب مضاف نامیده نمی شوند اما حکم آن را دارند و نجاسات را پاک نمی کنند

۲-مجرد گل آلود یا شور بودن یا کمی کلر داشتن موجب مضاف بودن آب نیست بلکه در صورتی حکم آب مضاف را پیدا می کند که عرف آن را آب خالص نداند اگر کسی بخواهد از آب رودخانه برای شستن نجاست یا وضو استفاده کند بهتر است مقداری از آب را در مشت بگیرد تا از نزدیک مطلق بودن آن را تشخیص دهد لذا همین که آب از فاصله دور گل آلود به نظر برسد نشانه مضاف بودن آن نیست(۳)

 

زیان های دنیا دوستی(مَضارُّ حُبِّ الدُّنْیا):

از جمله موضوعاتی که در روایات متعدد اهل بیت(ع) در زمینه آلودگی به دنیا و دنیادوستی مطرح است ضررهایی است که از این جهت متوجه انسان می شوند که به عنوان نمونه مواردی را یادآوری می کنیم:

۱-موجب حجاب دل می شود

امام کاظم(ع) فرمود:

أَوْحَی اللهُ تَعالی اِلی داوودَ :یا داوودُ حَذِّر وأنذِر أصحابَکَ عَنْ حُبِّ الشَّهَواتِ فَاِنَّ المُعَلَّقَهَ قُلوبُهُم بِشَهَواتِ الدُّنْیا قُلوبُهُم مـَحـجـوبَهٌ عَـنـّی(۴)

خداوند متعال به داوود وحی کرد ای داوود یارانت را از دوستی هوس ها بر حذر بدار و به آنان هشدار بده زیرا آنان که به خواسته های دنیوی دل بسته اند دلهایشان از من در حجاب است

 

۲-موجب کوردلی انسان می شود

رسولخدا(ص) فرمود:

مَنْ یَرْغَبُ فِی الدُّنْیا فَطالَ فیها اَمَلُهُ أَعْمَی اللهُ قَلْبَهُ عَلی قَدْرِ رَغْبَتِهِ فـیـها(۵)

هر که به دنیا علاقه مند باشد و آرزوهای دور و دراز در آن داشته باشد خداوند به اندازه علاقه اش به دنیا دل او را کور می گردانـد

 

۳-موجب برتری جویی انسان می شود

امیرمؤمنان(ع) در خطبه شقشقیه می فرماید:

فَلَمَّا نَهَضْتُ بِالْأَمْرِ نَکَثَتْ طَائِفَهٌ وَمَرَقَتْ أُخْرَى وَقَسَطَ آخَرُونَ کَأَنَّهُمْ لَمْ یَسْمَعُوا اللَّهَ سُبْحَانَهُ یَقُولُ تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ نَجْعَلُها لِلَّذِینَ لا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلا فَساداً وَالْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ(۶)بَلَى وَاللَّهِ لَقَدْ سَمِعُوهَا وَوَعَوْهَا وَلَکِنَّهُمْ حَلِیَتِ الدُّنْیَا فِی أَعْیُنِـهِمْ وَرَاقَـهُمْ زِبْـرِجُهَا(۷)

چون زمام امور را به دست گرفتم گروهی پیمان شکستند ،عده ای از فرمان به در شدند و عده ای سر از فرمان حق برتافتند.گویی آنان نشنیده اند که خداوند سبحان می فرماید:آن سرای آخرت را برای کسانی قرار می دهیم که خواهان برتری جویی و تباهکاری در زمین نیستند و عاقبت از آن تقواپیشگان است.آری به خدا سوگند که آن را شنیدند و فهمیدند اما دنیا در چشم آنان زیبا نمود و زرق و برق آن خیره شان ساخت

 

معنی واژه ها:  

۱-شقشقیه:

شقشقه چیزی مانند شش گوسفند است که شتر هنگام هیجان و نفس زدن از دهان بیرون می آورد.در این خطبه امیرالموئمنین (ع ) حوادث تلخ و مشکلات به وجود آمده بعد از وفات پیامبر و غصب خلافت را بازگو می کند.در بین خطبه حضرت , شخصی از اهل عراق نامه ای به دست حضرت می دهد. حضرت مشغول خواندن آن می شوند. ابن عباس که شنونده خطبه حضرت بوده است , از حضرت تقاضای ادامه دادن خطبه را می کند. حضرت می فرماید: هیهات ای پسر عباس شقشقه شتری بود که صدا کرد و باز در جای خود قرار گرفت(۸)

 

۲-نَکَثَتْ:

اَلنَّکْثُ نَقْضُ الْعَهْدِ(۹)    (ناکثان پیمان شکنان جنگ جمل هستند.طلحه ، زبیر و عایشه)

 

۳-مَرَقَتْ:

مَرَقَ مِنَ الدّینِ خَرَجَ مِنْهُ(۱۰)  (مارقین خوارج هستند که در پایان جنگ صفین حکمیت را بر امیرمؤمنان(ع) تحمیل کردند)

 

۴-قَسَطَ:

اَلْقِسْطُ اَلْجَوْرُ وَالْعُدُولُ عَنِ الْحَقِّ(۱۱)  (یعنی ستمگران .رئیس این گروه معاویه بود که با فریب و نیرنگ، حدود دو   سال و بلکه تا پایان عمر امـام، فـکر آن حضرت را به خود مشـغول ساخـت)

 

پی نوشت:

(۱)توضیح المسائل مراجع ص۴۵ م۱۵                                                                                

(۲)توضیح المسائل ۱۰ مرجع   م۲۰              

(۳)رساله مصور ج۱ ص ۷۴                                                                                        

(۴)تحف العقول/حرانی ص ۳۹۷

(۵)مجموعه ورام ج۱ ص ۱۳۱           

(۶)سوره قصص آیه ۸۳                      

(۷)نهج البلاغه خطبه ۳                      

(۸)ویکی شیعه

(۹)النهایه /ابن اثیر ج۵ص۱۱۴

(۱۰)المصباح المنیر/فیومی ص۵۶۹   

(۱۱)صحاح اللغه ج۳ ص ۱۱۵۲