یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - الأحد 1 جماد أول 1443

(۱۳۹۵/۰۴/۰۳) زیان های دنیادوستی(۲)

حکم بردن وسایل پزشکی در دهان: ۱-بردن وسایل دندان پزشـکی در دهـان به هنگام معاینه روزه را باطل نمی کند ۲-آندوسکوپی معده بدون آنـکه چیـزی که مبطـل روزه است همراه آن داخل معده شود روزه را باطل نمی کند   سوال: اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند مشـغول سحـری […]

222.jpg

222.jpg

حکم بردن وسایل پزشکی در دهان:

۱-بردن وسایل دندان پزشـکی در دهـان به هنگام معاینه روزه را باطل نمی کند

۲-آندوسکوپی معده بدون آنـکه چیـزی که مبطـل روزه است همراه آن داخل معده شود روزه را باطل نمی کند

 

سوال:

اگر شخصی با اعتقاد به اینکه هنوز اذان صبح را نگفته اند مشـغول سحـری بشودسپس متوجه گردد که اذان صبح گذشته است حکم روزه او چیست؟

 

پاسخ(همه مراجع):

اگر بدون بررسی و تحقیق در طلـوع فجـرمـشغـول سحری شده روزه اش باطل است و باید قضا کند(۱)

 

تذکر:

فرد یاد شده با وجود اینکه روزه اش باطل شده حق ندارد افطار کند بلکه باید تـا شـب از مفـطرات امسـاک نمـایـد

 

حکم محتلم شدن روزه دار:

هر گاه روزه دار بداند که اگر در روز بخوابد محتلم می شود یعنی در خواب منی از او بیرون می آید می تواند در روز بخوابد و چنانچه بخوابد و محتلم هم بشود روزه اش صحیح است(۲)

 

زیان های دنیا دوستی(مَضارُّ حُبِّ الدُّنْیا)(۲):

در جلسه گذشته مطرح گردید که در روایات اهل بیت(ع) موضوعی تحت عنوان زیان های دنیادوستی مطرح شده است و موارد زیر را به عنوان نمونه مطرح کردیم:

۱-موجب حجاب دل می شود

۲-موجب کوردلی انسان می شود

۳-موجب برتری جویی انسان می شود

 

اکنون ادامه بحث را با بررسی زیان های دیگر دنیا دوستی پی میگیریم:

۴-موجب حزن و اندوه می گردد

رسولخدا(ص) فرمود:

اِنَّ الدُّنْیا مَشْغَلَهٌ لِلْقَلْبِ وَالْبَدَنِ فَاِنَّ اللهَ جَلَّ جـَلالُـهُ یَـسْأَلُ اَهْلَ الدُّنْیا عَمّا نَعَمُوا فی حَلالِها فَکَیْفَ بِما نَعَموا فی حَرامِها(۳)

دنیا مایه سرگرمی دل و تن(و غافل داشتن آنها از آخرت) است خداوند از مردم دنیا درباره نعمت های حلالی که برخوردار بوده اند بازخواست می کند چه رسد به برخورداری آنان از نعمت های حرام دنیا

 

امام صادق(ع) فرمود:

مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْیا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِثَلاثِ خِصالٍ هَمٍ لا یَفْنی وَ أَمَلٍ لا یُـدْرَکُ وَ رَجاءٍ لا یـُنالُ(۴)

هر که به دنیا دل بسته شود دلش به سه چیز بسته می شود اندوه پایان ناپذیر ،آرزوی دست نیافتنی و امید نارسیدنی

 

۵-موجب حسرت و افسوس می گردد

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

مَنْ کانَتِ الدُّنْیا هِمَّتَهُ اَشْتَـدَّتْ حَـسْـرَتُـهُ عِنـْدَ فِراقِها(۵)

هر که مطلوبش دنیا باشد در هنگام جدایی از آن افسوس بسیار می خورد

 

امام صادق(ع) فرمود:

مَنْ کَثُـرُ اِشْتِباکُـهُ بِالدُّنْیا کانَ اَشَدَّ لـِحَسْرَتِهِ عِـنْـدَ فِـراقِـها(۶)

کسی که زیاد گرفتار دنیا شود هنگام جدا شدن از آن بیشترین افسوس را می خورد

 

۶-موجب تباهی دین می شود

رسولخدا(ص) فرمود:

مَنْ کانَ اَکْثَرُ هَـمِّهِ اَلـْحَیاهُ الدُّنْیا وَ اَکْثَرُ سَعْیِهِ لِلَذَّهٍ یَفْنی فَلَیْسَ مِنَ الدّینِ فی شَیءٍ(۷)

هر که بیشترین دغدغه اش زندگی دنیا و بیشتریت تلاشش برای لذت های فناپذیر باشد از دین بهره ای ندارد

 

رسولخدا(ص) فرمود:

ما جَفْوَهُ الْعُیونِ اِلّا مـِنْ کَـثـْرَهِ الـذُّنـوبْ

خشکی چشم ها نیست مگر به خاطرزیادی و فراوانی گناه

وَ ما کَثْـرَهُ الــذُّنـوبِ الّا مِنْ قـِلَّـهِ الـْوَرَعِ

و فراوانی گناهان ناشی از انـدک بـودن پـارسـایـی اسـت

وَ ما قِـلـَّهُ الـوَرَعِ اِلّا مِن کَثْرَهِ الـْجَـفاءِ

و اندک بودن پارسایی ناشی از بدخویی بسـیار اسـت

وَ ما کَثْـرَهُ الـْجَفاءِ اِلّا مِنْ حُبِّ الدُّنْیا(۸)

و بد خـویی بسـیار ناشی از دنیا دوستی می باشد

 

پی نوشت:

(۱)امام.نوری.فاضل و مکارم-تعلیقات علی العروه ج۳                                                        

(۲)توضیح المسائل مراجع ص ۱۱۲۸

(۳)الامالی/شیخ طوسی ص ۵۳۲                                 

(۴)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۳۲۰

(۵)من لا یحضره الفقیه ج۴ ص ۳۸۲             

(۶)اصول کافی/کلینی ج۲ ص ۳۲۰              

(۷)مجموعه ورام ج۲ ص ۱۱۶                       

(۸)الفردوس ج۴ ص ۱۱۵