جمعه ۱۲ آذر ۱۴۰۰ - الجمعة 28 ربيع ثاني 1443

(۱۳۹۵/۰۴/۱۳) عبادت فلسفه آفرینش انسان

سخنرانی روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان: مسئلهٌ: کسی که عمداً روزه خود را باطل کرده اگر بعد از ظهر مسافرت کند یا پیش از ظهر برای فرار از کفاره سفر نماید کفاره از او ساقط نمـی شود   مسئلهٌ: اگر کسی عمداً روزه خود را بـاطل کند و بعد عذری مانند حیض یـا […]

222.jpg

222.jpg

سخنرانی روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان:

مسئلهٌ:

کسی که عمداً روزه خود را باطل کرده اگر بعد از ظهر مسافرت کند یا پیش از ظهر برای فرار از کفاره سفر نماید کفاره از او ساقط نمـی شود

 

مسئلهٌ:

اگر کسی عمداً روزه خود را بـاطل کند و بعد عذری مانند حیض یـا نـفـاس یــا مـرض بـرای او پـیدا شود کفاره بر او واجب نیست

 

جنابت روزه دار:

سوال(۱):

اگر شخصی بعد از نماز صبح محتلم شود و تا غروب غسل نکند آیـا اشـکـالی به روزه او وارد مـی شـود؟

 

پاسخ(همه مراجع):

خیر لازم نیست فوری غسل کند و روزه او صحیح است ولی برای نماز باید غسل کند(۱)

 

سوال(۲):

چندین سال با حال جنابت روزه گرفتم و نماز خواندم در حالی که نمیدانستم جنب باید غسل کند تکلیف چیست؟

 

آیات عظام امام،بهجت،تبریزی،خامنه ای ،مکارم و وحید :

نـماز و روزه هـایـی را کـه در حـال جنابت انجام داده اید باید قضا کنید(۲)

 

آیات عظام سیستانی،صافی و فاضل:

اگر در یاد گرفتن مسائل کوتاهی نکرده اید روزه ها صحیح است و قضا ندارد ولی نمازهایی را که درحال جنابت خوانـده ایـد در هر حال باید قضا کنید(۳)

 

عبادت فلسفه آفرینش انسان:

از مفاد آیات متعدد قرآن استفاده می شود فلسفه آفرینش انـسان عبـادت بـوده اسـت

۱-خداوند می فرماید:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ(۴)

من جن و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند

 

۲-خداوند

در آیه دیگر در مقام بیان اهداف مشترک انبیاء می فرماید:

وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِی کُلِّ أُمَّهٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتـَنـِبـُوا الطَّاغُوتَ(۵)

ما در هر امتی رسولی فـرسـتادیم کـه خـدای یکتا را بپرستید، و از طاغوت اجـتـناب کـنید

 

۳-خداوند

در سوره آل عمران در جهت بیان یکی از اصول مشترک در میان تمامی ادیان الهی مـی فرمـایـد:

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى کَلِمَهٍ سَوَاءٍ بَیْنَنَا وَبَیْنَکُـمْ أَلَّا نـَعْـبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِکَ بِهِ شَیْئًا(۶)

بگو: «ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است، که جز خداوند یگانه را نپرستیم و چیزی را همتای او قرار ندهیم

 

علل نافرمانی بندگان:

در بیان اهل بیت(ع) علل و ریشه های این معصیتها و نافرمانی ها عدم شناخت خداوند بیان شده است به عنوان نمونه مواردی را مطرح می کنیم:

امام باقر(ع) فرمود:

مـا عَــرَفَ اللهَ مَــنْ عَـصـاهُ(۷)

کسیکه معصیت خدا را می کند او را نشناخته است

 

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

مَنْ صَـحَّـتْ مَعْرِفَتُهُ اِنْصَرَفَتْ عَنِ الْعالَمِ الْفانی نَفْسُهُ وَ هِمَّتُهُ(۸)

آن کس که شناخت و بینشش درست باشد با همه توان و همتش از دنیا روی می گرداند

 

امیرمؤمنان(ع) فرمود:

سَکِّنُوا فی اَنْفُسِکُمْ مَعْرِفَهَ ما تَعْبُدونَ حَتّی یَنْفَعَکُمْ ما تـُحَرِّکونَ مِـنَ الـْجـَوارِحِ بِعِبادَهِ مَـنْ تَـعْـرِفُـونَ(۹)

معرفت و شناخت معبود خود را در دل و جانتان مستقر سازید تا حرکت اعضا و جوارح شما جهت عبادت معبودی که می شناسیدش به حالتان سودمند افتد

امام صادق(ع) در پاسخ گروهی که اظهار داشتند:نَدْعوهُ فَلا یُسْتَجابُ لَنا یعنی خدا را می خـوانیـم ولـی دعـای مـا مـسـتجـاب نـمی شود

 

فرمود: 

لِأَنَّکـُـمْ تَـدْعــونَ مَنْ لا تَــعـْـرِفـونَـهُ(۱۰)

چون شما کسی را می خوانید که شناختی از او ندارید

 

آثار معرفت در عبادت:

اگر عبادت خداوند بر مبنای شناخت و معرفت معبود باشد آثار مهم و سرنوشت سازی خواهد داشت که نمونه آن عبادت معصومین(ع) می باشد که به عنوان نمونه مواردی را یادآوری می کنیم:

رسولخدا(ص) فرمود:

لَوْ عَرَفْتُمُ اللهَ حَقَّ مَعْرِفَتِه لَزالَت لِدُعائِکُـمُ الـْجِبالُ(۱۱)

اگر خدا را چنانکه باید بشناسید هر آینه کوه ها با دعـای شما متـلاشـی می شـود

 

امیرمؤمنان(ع)

در پاسخ کسی که از آن حضرت پرسید: هَلْ رَأَیْتَ رَبَّکَ یا اَمیرَالْمُؤْمِنینَ؟ای امیرمؤمنان آیا پروردگارت را دیده ای؟

 

در پاسخ فرمود:

فَاَعْبُدُ ما لا اَری؟فَقالَ وَ کَیْفَ تَراهُ؟قالَ لا تُدْرِکُهُ الْـعُیُونُ بِـمُشاهَدَهِ الْعِیانِ وَ لکِنْ تُـدْرِکُـهُ الْقـُلُوبُ بـِحَقایِقِ الْایـمانِ(۱۲)

آیا چیزی را که ندیده باشم می پرستم؟پرسید چگونه او را دیده ای؟و آن حضرت فرمود با چشمها او را آشکار نمی بینند ولی دلها با حقیقت ایمان به درکش نائل می شوند

 

امام رضا(ع)

در پاسخ یکی از یاران خویش که پرسید:آیا پیامبر پروردگار عزیز خود را دیده است؟چنـین فـرمود:

نَعَمْ بِقَلْبِهِ رَآهُ اَما سَمِعْتَ اللهَ عَزَّ وَجَلَّ یَقُولُ ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأی(۳)لَـمْ یَرَهُ بِالْبَـصَـر وَ لکِـنْ رَآهُ بِالْـفـُؤادِ(۱۳)

بله او را با چشم دل دیده است آیا نشنیده ای که خدای عزیز می فرماید دید دلش هم به حقیقت یافت و کذب و خیال نپنداشت با چشم سر او را ندید اما با چشم دل او را مشاهده کرد

 

پی نوشت:

(۱)همه مراجع                                                                                                

(۲)توضیح المسائل مراجع م۱۶۲۱     

(۳)سوره ذاریات آیه شریفه ۵۶                                 

(۴)سوره نحل آیه شریفه ۳۶                                      

(۵)سوره آل عمران آیه شریفه ۶۴    

(۶)تحف العقول /حرانی ص ۲۹۴     

(۷)غررالحکم /آمدی(ترجمه محلاتی) ج۲ ص ۱۰۹           

(۸)تفسیر نور الثقلین ج۴ ص ۵۳۳     

(۹) بحار الانوار /مجلسی، ج ۹۳ ، ص ۳۶۸

(۱۰)تفسیر المیزان /علامه ج۲ ص ۴۱            

(۱۱)نهج البلاغه خطبه ۱۷۹    

(۱۲)سوره نجم آیه شریفه ۱۱            

(۱۳)تفسیر نور الثقلین ج۵ ص ۱۳۵