چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - الأربعاء 4 جماد أول 1443

(۱۳۹۵/۰۷/۱۷) درس آموزی از سیره عملی امام حسین(ع)(۶)(شب ششم محرم)

مقدمه: از جمله مواضع اباعبدالله الحسین(ع) و سیره مبارزاتی ایشان نامه ای است که به مردم کوفه ارسال داشته اند.این نامه در روز ۱۵ ماه ذی الحجه مصادف با روز سه شنبه ارسال شده که در چنین روزی کاروان اباعبدالله الحسین(ع) به منزل حاجر من بطن الرُّمّه رسیده بود     تذکر: در ارتباط با […]

IMG_1311.jpg

IMG_1311.jpg

مقدمه:

از جمله مواضع اباعبدالله الحسین(ع) و سیره مبارزاتی ایشان نامه ای است که به مردم کوفه ارسال داشته اند.این نامه در روز ۱۵ ماه ذی الحجه مصادف با روز سه شنبه ارسال شده که در چنین روزی کاروان اباعبدالله الحسین(ع) به منزل حاجر من بطن الرُّمّه رسیده بود

 

 

تذکر:

در ارتباط با ایـن منـزلـگاه مـوارد زیـر از کتب تاریخی و جغرافیا به دست می آید

۱-بطن الرمه منزلی است که مسیر بصره و کـوفـه در آنجا بهم می رسند و از آنجا متوجه مدینه می شوند(۱)

۲-بعضی نوشته اند حاجر در نزدیکی معدن نقره معروف واقع شده است (یکی از منازل راه کوفه به سـوی مکـه اسـت)(۲)

۳-ابن رسته می گوید حاجر منزلگاهی است خرم که آب شیرین آن از چاه ها و برکه ها تأمین می شود میان حاجر و معدن نقره ۳۴ میل فاصله است(۳)

۴-حموی می نویسد:به حاجر وادی الرُّمه نیز گفته می شود .وادی به معنای درّه،مسیل و بستر رودخانه است .وادی الرُّمه یکی از وادی های مشهور و طولانی واقع در شمال جزیره العرب است که از رأس غربی خلیج فارس تا شمال نجد ادامه دارد (۴)

 

متن نامه امام:

بسم اللّه ِ الرَّحْمنِ الرَّحیم مِنَ الْحُسَیْنِ بنِ عَلِیٍّ اِلی اِخْوانِهِ الْمُؤمِنینَ وَ الْمُسْلِمیْنَ، سَلامٌ عَلَیْکُمْ، فَاِنّی اَحْمَدُ اِلَیْکُمُ اللّه َ الَّذی لا اِلهَ اِلاّ هُو امّا بَعْدُ فَاِنَّ کِتابَ مُسْلِمِ بْنِ عَقیلٍ جائَنی یـُخْبِرُنی فیهِ بِحُسْنِ رَأیِکُمْ، وَ اجْتِماعِ مَلَئکُمْ عَلی نَصْرِنا، وَ الطَّلَبِ بِحَقِّنا، فَسَأَلْتُ اللّه َ اَنْ یُحْسِنَ لَنا الصُنْعَ وَ اَنْ یُثیبَکُمْ عَلی ذلِکَ اَعْظَمَ الْاَجْرِ، وَ قَدْ شَخَصْتُ اِلَیْکُم مِنْ مَکَّهَ یَوْمَ الثَلاثاءَ لِثَمانٍ مَضَیْنَ مِنْ ذی الـْحَجَّهِ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ، فَاِذا قَدِمَ عَلَیْکُم رَسُولی فَاکْمِشُوا اَمْرَکُمْ وَجِدّوا فَاِنّی قادِمٌ عَلَیْکُمْ فی اَیّامی هذهِ اِن شاءَ اللّه ُ وَ السَّلامُ عَلَیْکُمْ وَ رَحْمَهُ اللّه وَ بَرَکاتُه(۵)

به نام خداوند بخشنده مهربان، از حسین بن علی به سوی برادران مؤمن و مسلمانش. سلام بر شما. پس براستی در رابطه با شما خدای یگانه را ستایش می کنم. نامه مسلم بن عقیل را دریافت نمودم که خبر داده بود از نظر نیکوی شما و همبستگی شما برای یاری ما و گرفتن حق ما، پس، از خداوند می خواهم که با ما نیکو رفتار کند و شما را نیز بر این [یاری[ بزرگترین پاداش عنایت کند. من در روز سه شنبه هشتم ذی حجّه، «روز ترویّه» از مکه به سوی شما خارج شدم، پس هر وقتی که نماینده من نزد شما رسید، خود را آماده سازید و تلاش و جدّیت کنید، که در همین روزها اگر خدا بخواهد بر شما وارد می شوم. و سلام و رحمت و برکات خدا بر شما باد

 

توضیح:

در ارتباط با محتوای نامه امام چند مطلب لازم به یادآوری است:

۱-از متن نامه استفاده می شود که موقع نوشتن آن هنوز خبـر شـهادت حـضرت مـسلم بـه امـام نرسـیده بـود

۲-امام به نامه حضرت مسلم اشاره فرموده که آن بزرگوار قبل از شهادت به امام ارسال کرده است که در آن دو موضوع به اطلاع اباعبدالله الحسین رسانده شده عبارتند از:

الف:بیان حسن نیت مردم کوفهیـُخْبِرُنی فیهِ بِحُسْنِ رَأیِکُمْ

ب:اتحاد و هماهنگی بزرگان کوفهوَ اجـْتِـماعِ مَـلـَئـکُـمْ

مبنی بر یاری کردن امام عَلی نَصْرِنا

و گرفتن حق اهل بیت(ع)وَ الطَّلَبِ بِحَقِّنا

 

۳-درخواست از محضر خداوند مبنی بر اینکه کار همه را نیکو گرداند و به کوفیان پاداش بزرگ عنایت کند فَسَأَلْتُ اللّه َ اَنْ یُحْسِنَ لَنا الصَّنیعَ وَ اَنْ یُثیبَکُمْ عَلی ذلِکَ اَعْظَمَ الْاَجْرِ

۴-اعلان این مطلب که من روز سه شنبه ۸ ذی الحجه روز ترویه از مکه به سوی شما رهسپار شدم وَ قَدْ شَخَصْتُ اِلَیْکُم مِنْ مَکَّهَ یَوْمَ الثَلاثاءَ لِثَمانٍ مَضَیْنَ مِنْ ذی الـْحَجَّهِ یَوْمَ التَّرْوِیَهِ

۵-اعلان این موضوع که اگر فرستاده من پیش شما آمد هر چه بیشتر در کارتان شتاب و تلاش کنید فَاِذا قَدِمَ عَلَیْکُم رَسُولی فَاکْمِشُوا اَمْرَکُمْ وَجِدّوا

۶-در پایان نیز مجدد تشریف فرمایی خود را به مردم کـوفه یـادآوری مـی فرماید

فَاِنّی قادِمٌ عَلَیْکُمْ فی اَیّامی هذهِ اِن شاءَ اللّه ُ وَ السّـَلامُ عَلَیْکُـمْ وَ رَحـْمـَهُ اللّه وَ بَـرَکـاتُه

 

سرنوشت پیک امام:

قیس بن مسهر صیداوی با نامه امام حسین(ع) به سوی کوفه آمد تا به قادسیه( نام قریه ای بود که در پانزده فرسنگی شهر کوفه در عراق قرار داشت) رسید

حُصَیْنِ بْنِ نُمَیْر(یکی از رهبران قسی القلب و سخت گیر عصر اموی بود او بعدها با دستور یزید برای شکست عبدالله بن زبیر در مکه با منجنیق به خانه کعبه حمله کرد در نهایت او در جنگ با ابراهیم اشتر همراه با عبیدالله بن زیاد در سال ۶۷ در نزدیکی شهر موصل به هلاکت رسید) او را دستگیر کرد و نزد عبید الله فرستاد

 

تذکر:

قابل ذکر است که این نامه را قیس جوید تا اسرار آن فاش نشود

عبـید الله بن زیـاد به قـیـس گـفـت بالای قـصر برو و دروغـگـو زاده دروغگو را نفرین کن قیس بالای قصر رفت و خطاب به مردم گفت  

اَیُّهَا النّاسُ، اِنَّ هذَا الْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ، خَیْرُ خَلْقِ اللهِ اِبْنُ فاطِمَهَ، بِنْتُ رَسُولِ اللهِ ص ، وَ اَنَا رَسُولُهُ اِلَیْکُمْ فَقَدْ فارَقْتُهُ بِالْحاجِرِ فَاَجیبُوهُ ثُمَّ لَعَنَ عُبَیْدَاللهِ بْنِ زِیادٍ وَ اَباهُ وَ اسْتَغْفَرَ لِعَلیِّ بْنِ اَبی طالِبٍ(۶) 

ابن زیاد دستور داد او را از پشت بام قصر پایین انداخـتند قـطعه قـطعـه شـده و شـهـید گشـت(۷)

 

پی نوشت:

(۱)مراصد الاطلاع ج۲ ص ۶۳۴

(۲)معجم البلدان /حموی ج۲ ص ۲۳۶

(۳)الاعلاق النفیسه ص ۲۰۶

(۴)معجم البلدان /حموی ج۱ ص ۵۳۲

(۵)تاریخ العمم والملوک/طبری ج۵ ص ۳۹۵

(۶) انساب الاشراف/بلاذری ج۳ ص ۳۷۸

(۷)تاریخ طبری ج۵ ص ۳۹۴